Titel : |
Normative Paradoxes of Child Welfare Systems : An Analysis with a Focus on Germany |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Sutterlüty, Ferdinand, Auteur |
Uitgave: |
Vol. 25 |
Uitgegeven: |
Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers |
Publicatiedatum: |
2017 |
Tijdschrift: |
The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568  |
Paginering : |
p. 196-230 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderrechten (algemeen):Algemeen Kinderrechten (algemeen):Autonomie Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Duitsland
|
Samenvatting: |
Kinderwelzijnsstelsels hebben vaak onbedoelde en ongewenste gevolgen voor kinderen en hun sociale omgevingen. Ze zullen geanalyseerd worden door het concept van "normatieve paradoxen" (Honneth en Sutterlüty) toe te passen en hoofdzakelijk, maar niet uitsluitend, op Duitsland te focussen. Het normatieve doel van de wetgeving inzake kinderwelzijn zal worden gereconstrueerd en er wordt beargumenteerd dat de wet kan worden beschouwd als een institutionalisering van een enkel, maar intern complex normatief principe - dat wil zeggen het principe van de autonomie of zelfbeschikking van het kind. Met dit principe als maatstaf worden drie soorten paradoxale effecten geïdentificeerd. Deze contraproductieve effecten van het autonomiecentraal welzijnsbeginsel worden beschreven als de "ondermijning", de "subsumptie" en de “vervormingsparadoxen”. Omdat de discussie op dit gebied altijd op de hoogte is van deze paradoxen, kunnen de juridische ontwikkelingen worden geïnterpreteerd als voortdurende pogingen om ze te overwinnen. |
Summary: |
Child welfare systems often have unintended and undesirable consequences for children and their social environments. They will be analysed by applying the concept of “normative paradoxes” (Honneth and Sutterlüty) and drawing mainly, but not exclusively, on Germany. The normative aim of child welfare legislation will be reconstructed and it will be argued that the law can be perceived as an institutionalisation of a single, albeit internally complex normative principle – i.e., the principle of the child’s autonomy or self-determination. Using this principle as a yardstick, three types of paradoxical effects will be identified. These counter-productive effects of the autonomy-centred welfare principle will be described as the “undermining”, the “subsumption”, and the “distortion” paradoxes. Because discourse in this field has always had some awareness of these paradoxes, legal developments can be interpreted as ongoing attempts to overcome them. |
Link naar een elektronische bron: |
http://booksandjournals.brillonline.com/content/journals/10.1163/15718182-025010 [...] |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3135 |