
Titel : |
Experiences of Somali and Oromo youth in the child protection system |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Horn, Tonya L., Auteur ; Piescher, Kristine, Auteur ; Shannon, Patricia J., Auteur ; Hong, Saahon, Auteur ; Benton, Anna, Auteur |
Uitgegeven: |
Amsterdam [Nederland] : Elsevier |
Publicatiedatum: |
2017 |
Tijdschrift: |
Children and Youth Services Review Vol. 79 |
Paginering : |
10-19 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Gezin:Alternatieve zorg:Algemeen Kinderen in kwetsbare situaties:Migratie:Algemeen Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Afrika:Ethiopië Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Amerika:Noord-Amerika:Verenigde Staten
|
Samenvatting: |
Er is slechts weinig bekend over de ervaringen van vluchtelingen of het aantal vluchtelingen die betrokken zijn bij het kinderbeschermingssysteem (CPS) in de Verenigde Staten omdat ze geen identificeerbare groep zijn in het datasysteem. Deze studie maakt gebruik van een innovatief data matching project om de identiteit van vluchtelingen in dit datasysteem te onderzoeken en de ervaringen van zowel Somalische als Oromo jeugd te exploreren in het kinderbeschermingssysteem in Minnesota. Er werd een steekproef genomen van 629 Somalische en 62 Oromo jongeren die tussen 2000 en 2013 bij CPS betrokken waren. De resultaten wijzen uit dat de Somalische en Oromo-jeugd slechts beperkt betrokken waren bij CPS (3,7%). De residentiële instellingen waren de meest voorkomende voor de Somali-jongeren (41%), en bijna een derde van de plaatsingen voor de Oromo jeugd was in een correctionele instelling (31,6%). Sterktes die geïdentificeerd werden voor beide groepen waren een laag alcohol- en druggebruik en weinig gezondheidskwesties. Wat de behoeften betreft was er nood aan sociale ondersteuning, psychologische ondersteuning en ouderlijke vaardigheden.De conclusie geeft aan dat er slechts weinig ‘out-of-home’ plaatsen zijn voor Somalische en Oromo-jeugd. Meer onderzoek is aangeraden om aan te geven waarom er zoveel gebruik wordt gemaakt van restrictieve plaatsingen voor Somalische en Oromo jeugd. Een andere aanbeveling is onderzoek naar hoe accuraat de ‘Structured Decision Making tool’ tegemoet komt aan sterktes en noden voor families met een migratieachtergrond. Een laatste aanbeveling is onderzoek naar hoe professionals op vlak van kinderbescherming sterktes en noden vergelijken met de opvattingen van families die gevlucht zijn met hun eigen sterktes en noden. |
Summary: |
Background: Little is known about the experiences or proportion of refugees involved with child protective services (CPS) in the United States, because they are not an identifiable group in CPS data systems. This study utilized an innovative data matching project to identify refugees in CPS data systems and explored the experiences of Somali and Oromo youth in Minnesota's child protection system.
Methods: A sample of 629 Somali and 62 Oromo youth who were involved with CPS between 2000 and 2013 were identified by linking datasets from the Minnesota Departments of Education and Human Services. Descriptive statistics, chi-square analysis, and t-tests were used to explore the proportion and characteristics of children involved with CPS, placement experiences, and child protection professionals' documentation of families' strengths and needs.
Results: Somali and Oromo youth were involved with CPS at low rates (3.7%). Residential treatment facilities were the most common out-of-home (OHP) placement settings for Somali youth (41%), and almost a third of placements for Oromo youth were in a correctional facility (31.6%). Strengths identified for both groups included low alcohol and other drug use and few health issues. Needs included social support, mental health/coping support, and parenting skills.
Conclusions: OHP settings for Somali and Oromo youth were highly restrictive. More research is needed to determine what is driving the high utilization of restrictive placements for Somali and Oromo youth, how accurately the Structured Decision Making tool assesses strengths and needs for families with refugee backgrounds, and how CPS professionals' assessments of strengths and needs compare to the refugee families' perceptions of their own strengths and needs. |
Link naar een elektronische bron: |
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0190740916305631 |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3162 |
|