Titel : |
Bad education? Childhood recollections of pornography, sexual exploration, learning and agency in Finland |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Spišák, Sanna, Auteur ; Paasonen, Susanna, Auteur |
Uitgave: |
Vol. 24 |
Uitgegeven: |
Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications |
Publicatiedatum: |
2017 |
Tijdschrift: |
Childhood |
Paginering : |
p. 99–112 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen Kindertijd:Algemeen Media:Algemeen Onderwijs:Algemeen
|
Samenvatting: |
Dit artikel vertrekt van een geheugenwerkproject over de kindertijdervaringen en herinneringen aan pornografie in Finland om te betogen dat de autobiografische jongere zelf gebruikt in deze herinneringen een verschillend wezen is dan de culturele figuur van een bedreigd kind, en dat de vormen van leren verbonden aan pornografie meer divers en complex zijn dan deze die alleen beperkt zijn tot seksuele handelingen. Het idee van een geslachtsloos kind dat gevoelig is voor media-effecten blijft los van de verslagen van mensen over hun kinderactiviteiten, ervaringen en competenties. Door deze te analyseren is het mogelijk om de hyperbolische bezorgdheid over de pornografie en seksualisering van de cultuur kritisch te onderzoeken. |
Summary: |
This article draws on a memory-work project on the childhood experiences and memories of pornography in Finland to argue that the autobiographical younger self used in these reminiscences is a creature distinct from the cultural figure of a child at risk, and that the forms of learning connected to pornography are more diverse and complex than those limited to sexual acts alone. The notion of an asexual child susceptible to media effects remains detached from people’s accounts of their childhood activities, experiences and competences. By analyzing these, it is possible to critically reexamine the hyperbolic concerns over the pornification and sexualization of culture. |
Link naar een elektronische bron: |
http://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0907568216646436 |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3182 |