Titel : |
B.L.O.K.: Sociaalruimtelijk en ontwerpend onderzoek naar de Betekenis, Leefbaarheid en Ontplooiingskansen voor Kinderen en Tieners in de context van stapelbouw |
Documenttype: |
onderzoek |
Auteurs: |
Marlies Marreel, Onderzoeker ; Jo Boonen, Onderzoeker ; Sven De Visscher, Promotor ; Pieter Foré, Co-promotor ; De Brauwere, Greet, Co-promotor ; Ruben Joye, Co-promotor ; Verschelden, Griet, Co-promotor |
Taal : |
(nla) |
Trefwoorden: |
Kinderen in kwetsbare situaties:Stedelijke gebieden Vrije tijd, spel en cultuur:Publieke ruimte:Algemeen
|
Samenvatting: |
Hoewel een belangrijke groep kinderen en tieners in een context van hoogbouw opgroeit, hebben we weinig zicht op hun ervaringen rond de leefbaarheid van hoogbouwomgevingen, de sociale en ruimtelijke beleving van hun woonomgeving, wat het ook moeilijk maakt om zicht te krijgen op volgens kinderen en tieners wenselijke ontplooiingsmogelijkheden die de omgeving van hoogbouw zou moeten aanreiken. De centrale doelstelling van dit projectvoorstel is om aan de hand van sociaalruimtelijk en ontwerpend onderzoek met kinderen en tieners beter zicht te krijgen op de betekenisgeving, leefbaarheid en ontplooiingskansen voor kinderen en tieners in verschillende contexten van hoogbouw, teneinde aandachtspunten aan te reiken aan ontwerpers en sociaal werkers om meer ondersteunende en kansrijke hoogbouwomgevingen te creëren.
Het project schuift verschillende onderzoekssporen naar voor: (1) theoretisch literatuuronderzoek en praktijkgerichte state-of-the-art rond kinderen en stapelbouw; (2) sociaalruimtelijk belevingsonderzoek bij kinderen en tieners in stapelbouwomgevingen; (3a) ontwerpend onderzoek op concrete stapelbouwomgevingen of planningsprocessen; (3b) onderwijsspoor met interdisciplinaire onderwijsactiviteiten die het thema binnen de opleidingen sociaal werk en landschaps- en tuinarchitectuur onder de aandacht moeten brengen. |
Summary: |
The interdisciplinary PWO-project B.L.O.K. is a research project within the University College of Ghent. The project focusses on trying to discover the meaning children and teenagers give to high- and medium- rise housing environments (referring to any kind of layered housing), and what opportunities they find in these environments. The main goal of the research is to help designers and social workers to create or support meaningful and supportive high- and medium- rise housing environments. The project entails different research tracks to realize this goal. (1) First, there’s a literature review and a practice-based state-of-the-art about children living in high- and medium- rise housing environments; (2) a socio-spatial perception study with children and teenagers; (3a) research by design in concrete cases of layered housing or processes of planning; (3b) an educational approach with interdisciplinary educational activities in which we try to underline the research themes in the educational programs of social work and landscape architecture at the university college. |
Startdatum / Start date : |
01/10/2016 |
Einddatum / End date : |
30/09/2019 |
Output : |
https://www.researchgate.net/project/PWO-BLOK |
Financiering / Funding : |
PWO project |
URL : |
: http://blok.kids-gids.be/ |
Onderzoeksinstelling / Research institute : |
Hogeschool Gent - Mens en Welzijn |
Onderzoekstype : |
Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Ander fundamenteel onderzoek/Praktijkgericht onderzoek - Praktijkvoorbereidend onderzoek |
Discipline : |
Architectuurwetenschappen/Sociaal werk |
Methodologische dimensies : |
Face-to-face/Kwalitatief onderzoek/Momentopname, crossectioneel/Lokaal/Analyse dossiers, documenten/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (direct betrokkenen, volwassenen) bestuderen of bevragen/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen/Organisaties bestuderen/Processen bestuderen |
Link naar een elektronische bron: |
https://onderzoek.hogent.be/projecten/blok/ |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3245 |