Auteursfiche
Auteur Christiane Timmerman |
Beschikbare documenten van deze auteur



Titel : ACCORD – Attain Cultural integration through COnflict Resolution Development Documenttype: onderzoek Auteurs: Lippens, Michiel, Onderzoeker ; Christiane Timmerman, Promotor ; Lore Van Praag, Co-promotor Taal : (nla) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Migratie:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Non-discriminatie
Onderwijs:Algemeen
Onderwijs:BeroepsopleidingSamenvatting: Het ACCORD-project (Erasmus+ programma) situeert zich binnen de steeds groter wordende etnische diversiteit binnen Europese landen. Naast het bieden van verschillende opportuniteiten zorgen deze veranderingen ook voor de creatie van interetnische spanningen en breuklijnen binnen verschillende domeinen van de samenleving. Als maatschappelijk instituut bezit het onderwijs een sleutelpositie om een constructieve benadering en afhandeling van interetnische conflicten te promoten. Ter ondersteuning van dit proces wil het ACCORD-project een innovatief medium bieden aan leerkrachten binnen de Europese Unie om hen te helpen in het omgaan met diversiteit, en hen te ondersteunen in het aankaarten van etnische discriminatie en vooroordelen binnen de klas. Concreet wil het project deze doelstellingen realiseren door de creatie van een flexibel en laagdrempelig elektronisch hulpmiddel waar een 'serious-game' (i.e., ACCORD Game) benadering wordt gecombineerd met een online cursus (i.e., Massive open online course-MOOC). Deze combinatie moet leerkrachten helpen om op autonome wijze hun eigen interculturele competenties te analyseren alsook te verbeteren. Inhoudelijk krijgt het elektronisch platform vorm aan de hand van zowel psychologisch modellen gerelateerd aan technieken van onderhandeling en bemiddeling alsook theorieën met betrekking tot culturele zelfbewustwording. De ondersteuning die het elektronisch hulpmiddel biedt aan het ruimer schoolpersoneel moet finaal leiden tot een verhoogd wederzijds cultureel begrip en respect tussen individuen met een verschillende immigratieachtergrond binnen de Europese onderwijspraktijken. Summary: The ACCORD-project (Erasmus+ programme) must be seen against the background of recent demographic evolutions within the European society, as ethnic conflicts become more prominent in everyday life. As a result educational institutions have to adapt to this newly-formed environment and social reality. It is within this context that the ACCORD project wants to provide a structured and innovative platform to help teachers in taking an active stance against all forms of discrimination and to help them dealing with diversity and possible interethnic conflicts in the classroom. To meet these goals, the project wants to create a flexible, accessible and affordable online learning tool for all teachers across Europe. The ICT-tool will combine a serious-game approach (i.e., ACCORD game) with a massive online open course (MOOC) to provide a creative pathway for teachers to autonomously assess and improve their intercultural competences. The content of the tool will not solely focus on enhancing the conflict resolution, negotiation and mediation skills of teachers, but also on raising their competences related to cultural sensitivity and cultural self-awareness. This two-fold approach should lead to the fostering of mutual understanding and respect among people with different ethnic backgrounds within the context of educational practices. Startdatum / Start date : 31/12/2016 Einddatum / End date : 31/12/2019 Output : Lippens, M., Van Praag, L., & Timmerman, C. (2018). Report on interethnic conflicts in educational contexts. Deliverable 5.1. of Attain cultural integration through COnflict Resolution skill, Erasmus+ project, European Commission. Centre for Migration and Intercultural Studies at the University of Antwerp, Belgium. // ACCORD-Game and Massive open online course (MOOC) (2019) Financiering / Funding : Europese Commissie/Erasmus + project Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Antwerpen - CeMIS Onderzoekstype : Theoriegericht onderzoek - Projectmatig onderzoek/Praktijkgericht onderzoek - Praktijkvoorbereidend onderzoek Discipline : Sociologie/Antropologie/Psychologie Methodologische dimensies : Face-to-face/Online/Schriftelijk/Kwantitatief onderzoek/Kwalitatief onderzoek/(Participerende) observaties/Focusgroepgesprekken/Literatuurstudie/Momentopname, crossectioneel/Internationaal/buitenland/Analyse dossiers, documenten/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (direct betrokkenen, volwassenen) bestuderen of bevragen Link naar een elektronische bron: http://accord-project.eu/en/ Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3309 Elektronische documenten
![]()
ACCORDAdobe Acrobat PDFDe betovering van een thuisland: Dynamieken van Terugkeermigratie van tweede generatie Belgisch-Turkse jongeren / Michielsen, Joris
![]()
![]()
Titel : De betovering van een thuisland: Dynamieken van Terugkeermigratie van tweede generatie Belgisch-Turkse jongeren Andere titel : The enchantment of a home land: the dynamics of return migration of the second generation of Belgian-Turkish youth Documenttype: onderzoek Auteurs: Michielsen, Joris, Onderzoeker ; Balci, Zeynep, Onderzoeker ; Christiane Timmerman, Promotor Taal : (nla) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Migratie:Algemeen Samenvatting: Dit project betreft onderzoek naar de dynamieken van terugkeermigratie van de tweede generatie Belgisch-Turkse jongeren. Meer specifiek, beoogt het onderzoek inzicht te verschaffen in het complexe samenspel van sociale, culturele, ideologische en economische factoren die de aspiraties naar migratie van de tweede generatie Turkse jongeren voeden, rekening houdend met een micro-, meso- en macroperspectief. Terugkeermigratie impliceert twee plaatsen: het vestigingsland en het herkomstland. In het kader van dit onderzoek ligt de focus op de situatie in Vlaanderen en Brussel als herkomstland en in Turkije als vestigingsland. Het onderzoek brengt enerzijds de migratieaspiraties naar Turkije van Belgisch-Turkse jongeren in België in kaart en geeft anderzijds inzicht in de ervaringen van de reeds gemigreerde Belgisch-Turkse jongeren in Turkije. Het project omsluit kwalitatief onderzoek. Summary: This project concerns research into the dynamics of return migration of the second generation of Belgian-Turkish youth. More specifically, this research aims to provide insight in the complex mix of social, cultural, ideological and economical factors that feed the aspirations for migration of the second generation Turkish youngsters. Special attention is given to a micro-, meso-, and macro perspective. Return migration implies two places: country of origin and the country to establish oneself. Within the framework of this research, the focus is on the situation in Flanders and Brussels as country of origin and Turkey as country to establish oneself. On the one hand, the project maps the migration aspirations to Turkey of Belgian-Turkish youth in Belgium. On the other hand, the research sheds light on the experiences of the already migrated Belgian-Turkish youngsters in Turkey. The project is based on qualitative research. Startdatum / Start date : 01.01.2013 Einddatum / End date : 31.12.2013 Output : Balci, Z., & Michielsen, J. (2013) De betovering van een thuisland: dynamieken van terugkeermigratie van tweede generatie Belgisch-Turkse jongeren. Rapport Steunpunt Inburgering en Integratie, 77 p. Financiering / Funding : Vlaamse Overheid - Steunpunt Inburgering en Integratie Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Antwerpen - CeMIS Onderzoekstype : Beleidsgericht onderzoek - Beleidsvoorbereidend onderzoek Discipline : Antropologie/Sociale wetenschappen Methodologische dimensies : Diepte- en/of expertinterviews/Focusgroepgesprekken/Individuen (direct betrokkenen, volwassenen) bestuderen of bevragen/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen/Momentopname, crossectioneel/Regionaal Link naar een elektronische bron: https://www.uantwerpen.be/nl/steunpunten/steunpunt-inburgering-integratie/public [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2284 Elektronische documenten
![]()
Rapport De Betovering van een thuislandURLDe Congolese jongeren aan het woord. Een kijk op de schoolse en sociale situatie van Congolese jongeren in Brussel / De Clerck, Helene Marie-Lou
![]()
![]()
Titel : De Congolese jongeren aan het woord. Een kijk op de schoolse en sociale situatie van Congolese jongeren in Brussel Andere titel : The voice of Congolese youngsters. Research into the social and educational situation of Congolese and Rwandese youth in Brussels Documenttype: onderzoek Auteurs: De Clerck, Helene Marie-Lou, Onderzoeker ; Houtman, Kaat, Onderzoeker ; Christiane Timmerman, Promotor ; Clycq, Noel, Co-promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Minderheden en inheemse volkeren:Minderheden
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Dit project betreft een onderzoek naar de sociale en schoolse situatie van Congolese jongeren (meestal tweede generatie) in zowel het Nederlandstalige als het Franstalige onderwijs te Brussel. Dit onderzoek bestaat zowel uit een kwantitatief als kwalitatief luik. In het kwantitatief deel worden kwantitatieve gegevens zo precies en exhaustief mogelijk opgezocht en geregistreerd (o.m. betreffende de demografie, de familiale en socio-economische situatie, de concentratie in bepaalde scholen, de gekozen onderwijsvormen, de schoolse resultaten). Het kwalitatief luik, tevens het grootste deel, betreft een kwalitatieve, antropologische invulling van deze gegevens via participerende observatie en semi-gestructureerde interviews met als focus de invloed van familie en etnische gemeenschap op het schoolse succes/falen en welzijn van de jongeren. Summary: This project concerns research into the social and educational context of Congolese youngsters (mostly second generation) from the Flemish as well as the Walloon educational system in Brussels. The project consists of both quantitative and qualitative research methods. The quantitative part investigates and inventories possible quantitative data (such as demographics, family and socio-economic situation, concentration in certain schools, selected courses of education, educational results) in a precise and exhaustive manner. The qualitative part, which is also the largest part of the project, provides an anthropological dimension to these data through participatory observation and semi-structured interviews, focusing on the influence of family and ethnic community in on school results and well-being of these young people. Startdatum / Start date : 01.10.2009 Einddatum / End date : 01.10.2010 Output : Houtman, K., De Clerck, H.M-L, Clycq, N., & Timmerman, C. (2010). De Congolese jongeren aan het woord. Een kijk op de schoolse en sociale situatie van Congolese jongeren in Brussel. Onderzoek uitgevoerd en tekst geredigeerd door CeMIS in opdracht van het Regionaal Integratiecentrum Foyer Brussel vzw, 139p. Financiering / Funding : Regionaal Integratiecentrum de Foyer URL : http://www.ua.ac.be/main.aspx?c=.ONDERZKDB&n=40309&id=UA032&tid=30960 Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Antwerpen - CeMIS Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Ander fundamenteel onderzoek Discipline : Pedagogische wetenschappen - (Ortho)pedagogiek, onderwijskunde, sociale agogiek Methodologische dimensies : (Participerende) observaties/(Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Diepte- en/of expertinterviews/Momentopname, crossectioneel/Regionaal Link naar een elektronische bron: http://cemis.ua.ac.be/content/explorative-research-project-situation-congolese-y [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1907 Elektronische documenten
![]()
De Congolese jongeren aan het woord. Een kijk op de schoolse en sociale situatie van Congolese jongeren in BrusselURLEtude sur l’auto-discrimination des jeunes d’origine immigrée en Belgique // Onderzoek naar de discriminatie van immigrante jongeren in België
![]()
Titel : Etude sur l’auto-discrimination des jeunes d’origine immigrée en Belgique // Onderzoek naar de discriminatie van immigrante jongeren in België Documenttype: onderzoek Auteurs: Christiane Timmerman, Promotor Taal : Frans (fre) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Migratie:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Non-discriminatieSamenvatting: Dit project betreft onderzoek naar de discriminatie van immigrante jongeren in België. Summary: This project concerns research into the discrimination of immigrant youngsters in Belgium. Startdatum / Start date : 01.05.2014 Einddatum / End date : 31.07.2014 Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Antwerpen - CeMIS Discipline : Criminologie/Sociale wetenschappen Link naar een elektronische bron: https://www.uantwerpen.be/nl/onderzoeksgroep/centrum-migratie-intercul-studies/p [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2507 Het interioriseren van discriminatie bij jongeren met een immigratie-achtergrond op de Belgische arbeidsmarkt: bevindingen en aanbevelingen / Piqueray, Edith
Titel : Het interioriseren van discriminatie bij jongeren met een immigratie-achtergrond op de Belgische arbeidsmarkt: bevindingen en aanbevelingen Andere titel : ‘Self-discrimination’ of immigrant youngsters on the Belgian labor market: results and recommendations Documenttype: onderzoek Auteurs: Piqueray, Edith, Onderzoeker ; Balci, Zeynep, Onderzoeker ; Christiane Timmerman, Promotor ; Clycq, Noel, Promotor Taal : (nla) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Migratie:Algemeen
Kinderen in kwetsbare situaties:Minderheden en inheemse volkeren:Minderheden
Kinderrechten (algemeen):Non-discriminatie
Werk:AlgemeenSamenvatting: Dit kwalitatief onderzoek is een eerste verkenning naar het onbekende fenomeen van auto-discriminatie met betrekking tot de Belgische arbeidsmarkt bij jongeren met een migratie-achtergrond. Uit het exploratief onderzoek leiden onderzoekers af dat ‘auto-discriminatie’ een psychosociaal proces is waarbij personen de eigen identiteit proberen te beschermen in een voor de identiteit bedreigende of onveilige omgeving doordat anderen hen vanuit negatieve stereotypen benaderen. Een betere omschrijving voor ‘auto-discriminatie’ is ‘het interioriseren van discriminatie’. CeMIS-UA heeft het onderzoek in Vlaanderen uitgevoerd. De resultaten van deze studie worden samen met de resultaten uit Wallonië en Brussel in één rapport weergegeven. Summary: This qualitative research explores the unknown phenomenon of ‘self-discrimination’ of immigrant youngsters on the Belgian labor market. 'Self-discrimination' is a psycho-social process through which individuals try to protect their identity in a threatening or unsafe environment because others approach them with negative stereotypes. A better term is ‘the internalization of discrimination'. CeMIS-UA conducts research about this phenomenon in Flanders. These results are integrated with the results of Brussels and Wallonia. Startdatum / Start date : 01.05.2014 Einddatum / End date : 31.07.2014 Financiering / Funding : Koning Boudewijnstichting Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Antwerpen - CeMIS Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Ander fundamenteel onderzoek Discipline : Sociale wetenschappen Methodologische dimensies : Individuen (direct betrokkenen, volwassenen) bestuderen of bevragen/Kwalitatief onderzoek/Momentopname, crossectioneel/Nationaal/Organisaties bestuderen Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2250 Het janusgezicht van het onderwijs – Een literatuurstudie over het onderwijs in een interculturele samenleving / Levrau, François
![]()
![]()
PermalinkPermalinkPermalinkPermalinkPermalinkVergelijkend onderzoek naar de opvang en behandeling van autochtone en allochtone jongeren met gedrag- en/of psychische problemen // Comparative research into the relief and treatment of immigrant and non-immigrant youth with behavioural and/or psychological problems.
![]()
PermalinkWelk recht op onderwijs voor kinderen in precair verblijf? Een analyse van de situatie van kinderen zonder wettig verblijfsstatuut of met een precair verblijfsstatuut in het lager onderwijs in België / De Clerck, Helene Marie-Lou
![]()
![]()
Permalink