Auteursfiche
Auteur Smits, Dirk |
Beschikbare documenten van deze auteur



Titel : Actieve lessen bewegingsopvoeding zijn belangrijk voor kleuters! Documenttype: artikel Auteurs: Labarque, Valery, Auteur ; Cardon, Greet, Auteur ; Van Cauwenberghe, Eveline, Auteur ; Smits, Dirk, Auteur Uitgegeven: Bond voor Lichamelijke Opvoeding Publicatiedatum: 2010 Tijdschrift: Tijdschrift voor Lichamelijke Opvoeding Paginering : p. 7-12 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Dit artikel bespreekt twee studies. Een eerste gaat na of het inzetten van speelkoffers en een bewegingsparcours op de speelplaats een effect heeft op het bewegingsgedrag van de kleuters. Een tweede studie bestudeert het effect van een meer actieve les bewegingsopvoeding. Summary: This article discusses two studies. A first study checks whether the use of play suitcases and a movement course on the playground have an effect on the movement behavior of the infants. A second study examines the effect of a more active physical education. Link naar een elektronische bron: http://www.edurama.be/node/89 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2561 Elektronische documenten
![]()
Actieve lessen bewegingsopvoeding zijn belangrijk voor kleuters!Adobe Acrobat PDF![]()
Fysieke activiteit bij kleuters: kwantificatie, promotie en normeringURL
Titel : Het bewegingsgedrag van Vlaamse kleuters Documenttype: artikel Auteurs: Labarque, Valery, Auteur ; Cardon, Greet, Auteur ; Smits, Dirk, Auteur Uitgegeven: Bond voor Lichamelijke Opvoeding Publicatiedatum: 2008 Tijdschrift: Tijdschrift voor Lichamelijke Opvoeding Vol. 2 Paginering : p. 7-11 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Dit artikel gaat na of het dagelijks fysieke activiteitsniveau bij Vlaamse kleuters voldoende is voor een goede gezondheid en hoe een eventueel tekort kan geremedieerd worden. Summary:
This article examines whether daily physical activity level among Flemish toddlers is sufficient for a good health and how any shortfall could be remedied.Link naar een elektronische bron: https://lirias.kuleuven.be/handle/123456789/408244 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2560 Elektronische documenten
![]()
Het bewegingsgedrag van Vlaamse kleutersAdobe Acrobat PDF![]()
Fysieke activiteit bij kleuters: kwantificatie, promotie en normeringURL
Titel : Fysieke activiteit bij kleuters: kwantificatie, promotie en normering Documenttype: onderzoek Auteurs: Labarque, Valery, Onderzoeker ; Cardon, Greet, Onderzoeker ; Smits, Dirk, Promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Onderwijs:Algemeen
Vrije tijd, spel en cultuur:AlgemeenSamenvatting: Hoeveel moet een kleuter dagelijks bewegen voor een goede motorische ontwikkeling en voor een goede gezondheid? Krijgen kleuters in Vlaanderen genoeg gelegenheid om te bewegen? Op zowel deze, als gerelateerde, vragen biedt dit project een wetenschappelijk gefundeerd antwoord. Het onderzoek brengt het dagelijkse fysieke activiteitsniveau bij Vlaamse kleuters in kaart en bestudeert hoe een eventueel tekort kan geremedieerd worden. Uit de resultaten van deze studie blijkt dat Vlaamse kleuters te weinig bewegen. Het probleem stelt zich zowel thuis als op school. Kleuters meer laten bewegen is dus niet uitsluitend een opdracht voor de school. De school blijft echter wel het kanaal bij uitstek om veel kinderen te bereiken, aangezien in Vlaanderen bijna alle kinderen naar school gaan vanaf de leeftijd van 2,5 à 3 jaar. Er zijn verschillende strategieën om het sedentair gedrag van kleuters te bestrijden op de kleuterschool, enerzijds tijdens de ongestructureerde bewegingsmomenten (middagpauze en speeltijden) en anderzijds tijdens de lessen bewegingsopvoeding (gestructureerde bewegingsmomenten). Uit dit onderzoek komen enkele samengevatte conclusies naar voor. Zo blijkt dat kleuters in Vlaanderen zowel thuis als op school te weinig bewegen. Vervolgens stelt men vast dat kleuters tijdens de middagpauze en speeltijden te weinig intensief bewegen. Daarnaast blijkt het moeilijk om factoren te vinden die de fysieke activiteit van kleuters op school beïnvloeden tijdens de middagpauze en de speeltijd. Ook besluit men dat kleuters tijdens de lessen bewegingsopvoeding te weinig intensief bewegen. Verder komt naar voor dat het niet vanzelfsprekend is om via eenvoudige omgevingsinterventies het bewegingsgedrag bij kleuters te verhogen in schoolverband. Tot slot blijkt het mogelijk om via een eenvoudige interventie en bewustwording de bewegingsgraad van Vlaamse kleuters tijdens de lessen bewegingsopvoeding te verhogen. Naast didactische richtlijnen die voornamelijk de lesgevers aanbelangen, leidt dit onderzoek eveneens tot suggesties in verband met schoolinfrastructuur, die eerder het schoolbestuur aanbelangen. Uit de gegevens van deze studie kan men immers concluderen dat het fysieke activiteitsniveau van kleuters onderdrukt wordt wanneer de oppervlakte van de speelplaats en de turnzaal te beperkt is in verhouding tot het aantal kleuters: kleine speelplaatsen of turnzalen met veel kleuters leiden tot minder bewegen. Summary: How much should a toddler daily move for proper motor development and good health? Do children in Flanders have enough opportunities to move? This research aims to scientifically answer these and related questions. This study quantifies the daily physical activity level in Flemish preschoolers and studies how possible deficiencies could be remedied. The study shows that Flemish preschoolers do not exercise enough. This is the case both at home and at school. Although the promoting exercise is not only a task for schools, many toddlers can be reached through their school, as in Flanders almost all children attend school from the age of 2.5 to 3 years. There are several possible strategies to consider in kindergarten, that can be applied during unstructured exercise times (lunch and play times) and during structured activities (physical education classes). Several conclusions can be made based on this research. First of al, children in Flanders exercise too little at home and at school. Second, toddlers move at too low an intensity during lunch and play times. Third, at school, it is difficult to influence the physical activity level of children during the lunch time and find determining factors. Fourth, toddlers move at too low an intensity during physical education classes. Fifth, it is not easy to increase in the school system the exercising behavior of preschool children through simple environmental interventions. Sixth, it is possible to increase the activity level of Flemish children during physical education classes through simple interventions and awareness raising. Besides teaching guidelines which mainly affect teachers, this research also leads to suggestions regarding school infrastructure, which rather concerns the school board. From the data of this study we can indeed conclude that the physical activity level of children is suppressed when the area of the playground and the gymnasium is too limited in proportion to the number of children: small playgrounds or gymnasiums with many children lead to a decrease in exercise. Startdatum / Start date : 15.09.2006 Einddatum / End date : 14.09.2010 Output : Cardon, G., Labarque, V., Smits, D., & De Bourdeaudhuij, I. (2009). Promoting physical activity at the pre-school playground: the effects of providing markings and play equipment. Preventive Medicine, 48 (4), 335-340/Cardon, G., Van Cauwenberghe, E., Labarque, V., Haerens, L., & De Bourdeaudhuij, I. (2008). The contribution of preschool playground factors in explaining children’s physical activity during recess. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 5 (11)/Labarque, V., & Cardon, G. (2008). Fitte kleuters?: regelmatig bewegen is belangrijk voor kleuters. Sportwaaier, Juni, 2-3/Labarque, V., Cardon, G., & Smits, D. (2008). Het bewegingsgedrag van Vlaamse kleuters. Tijdschrift voor lichamelijke opvoeding (BVLO), Nummer oktober-november-december, 7-11/Labarque, V., Cardon, G., Van Cauwenberghe, E., & Smits, D. (2010). Actieve lessen bewegingsopvoeding zijn belangrijk voor kleuters. Tijdschrift voor lichamelijke opvoeding (BVLO), Nummer april-mei-juni, 7-12/Labarque, V., Cardon, G., Van Cauwenberghe, E., Smits, D., & De Bourdeaudhuij, I. (2009). Hoe (in)actief zijn Vlaamse kleuters en hoe promoten we beweging op de kleuterschool? In K. De Martelaer & J. Bertels (red.), Fundamenten van een gezonde levensstijl bij de schoolgaande jeugd: voldoende beweging en goede voedingsgewoontes (in de reeks “Onderwijs en Samenleving”) (pp 75-90). Brussel: VUBPress/Van Cauwenberghe, E., Labarque, V., Gubbels, J., De Bourdeaudhuij, I., & Cardon, G. (Submitted). Activity levels and influences on activity levels during preschool physical education. Medicine and Science in Sports and Exercise/Van Cauwenberghe, E., Labarque, V., Trost, S., De Bourdeaudhuij, I., & Cardon, G. (In press). Calibration and comparison of accelerometer cut points in preschool children. International Journal of Pediatric Obesity/Vlaamse kleuter zit te lang stil. (2008). Klasse voor Leerkrachten, 190 December, 25-27 Financiering / Funding : Vlaamse overheid - Departement Economie, Wetenschap en Innovatie Onderzoeksinstelling / Research institute : Hogeschool - Universiteit Brussel/Universiteit Gent - Vakgroep Bewegings- en Sportwetenschappen Onderzoekstype : Praktijkgericht onderzoek Discipline : Gezondheidswetenschappen - Bewegings- en revalidatiewetenschappen/Sportwetenschappen Methodologische dimensies : Experiment/(Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/(Participerende) observaties/Momentopname, crossectioneel/Regionaal/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (direct betrokkenen, volwassenen) bestuderen of bevragen Link naar een elektronische bron: http://www.hubrussel.net/Documenten/research/pragodi/2010-09-27_online_Eindrappo [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1440 Elektronische documenten
Hoe (in)actief zijn Vlaamse kleuters en hoe promoten we beweging op de kleuterschool? / Labarque, Valery
![]()
![]()
Titel : Hoe (in)actief zijn Vlaamse kleuters en hoe promoten we beweging op de kleuterschool? Documenttype: artikel Auteurs: Labarque, Valery, Auteur ; Cardon, Greet, Auteur ; Van Cauwenberghe, Eveline, Auteur ; Smits, Dirk, Auteur ; De Bourdeaudhuij, Ilse, Auteur Uitgegeven: Brussel : VUB Press Publicatiedatum: 2009 Paginering : p. 75-90 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Dit is een hoofdstuk uit het boek 'Fundamenten van een gezonde levensstijl bij de schoolgaande jeugd: voldoende beweging en goede voedingsgewoontes' van K. De Martelaer & J. Bertels (red.) Summary: This is a chapter from the book 'Fundamenten van een gezonde levensstijl bij de schoolgaande jeugd: voldoende beweging en goede voedingsgewoontes' by K. De Martelaer & J. Bertels (red.) Link naar een elektronische bron: https://lirias.kuleuven.be/handle/123456789/407553 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2564 Elektronische documenten
![]()
Fysieke activiteit bij kleuters: kwantificatie, promotie en normeringURLOnderzoek naar behoeften op het gebied van vrijetijdsbesteding van de Brusselse jeugd met een handicap / Janssen, Roeland
![]()
![]()
Titel : Onderzoek naar behoeften op het gebied van vrijetijdsbesteding van de Brusselse jeugd met een handicap Documenttype: onderzoek Auteurs: Janssen, Roeland, Onderzoeker ; Van Puyenbroeck, Joris, Promotor ; Smits, Dirk, Co-promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Kinderen met een beperking
Vrije tijd, spel en cultuur:Algemeen
Vrije tijd, spel en cultuur:JeugdwerkSamenvatting: Professionele instellingen die werken met kinderen en jongeren met een handicap, zoals onderwijsinstellingen, blijken voor een groot deel ook het vrijetijdsaanbod van deze jongeren te organiseren. Dit exclusieve vrijetijdsaanbod, waar meer aandacht gaat naar het zorgaspect, vertoont soms weinig raakpunten met het bestaande lokale jeugdwerk. Vanuit de Vlaamse Gemeenschapscommissie wou men bestuderen of het huidige aanbod voor vrijetijdsbesteding van jongeren met een handicap voldoet aan de noden en wensen van deze doelgroep, of er in de toekomst een uitbreiding nodig is van het aanbod, en hoe dit georganiseerd kan worden: binnen professionele instellingen of binnen het reguliere jeugdwerk. Het onderzoek geeft antwoord op de volgende vragen: (1) Wat zijn de noden van kinderen/jongeren met een fysieke of verstandelijke handicap binnen een vrijetijdscontext? (2) Hoe wordt de vrije tijd van de jeugd ingevuld, zowel voor jongeren met een fysieke als verstandelijke handicap (kwantitatieve gegevens)? (3) Wat zijn de mogelijke drempels voor de participatie aan een vrijetijdsaanbod voor deze kinderen en jongeren en wat zijn de antwoorden hierop? (4) Kennen de jongeren en hun ouders het bestaande aanbod en is er vraag naar een uitbreiding van het aanbod? Om op deze vragen een antwoord te bieden, werden focusgroepen (N=41) uitgevoerd en een vragenlijst (N=165) afgenomen om dit thema zowel in de breedte als in de diepte te bestuderen. De resultaten tonen dat de helft van de kinderen gedurende het schooljaar noch tijdens de schoolvakanties aan gestructureerde (vrijetijds)activiteiten deelnemen. Het vaakst wordt geparticipeerd aan de zwemclub en activiteiten die plaatsvinden op de speelplaats. De drempels die met betrekking tot participatie ervaren worden, zijn problemen met transport, het gebrek aan aangepaste activiteiten voor kinderen met een ernstige handicap, een relatieve hoge financiële kost voor relatief minder gegoede gezinnen en een gebrek aan informatie over de aanwezige vrijetijdsactiviteiten. De kinderen zelf benadrukken o.a. het belang van sociaal welzijn en inclusie (het behoren tot de groep als ‘één van hen’, in staat zijn zichzelf te presenteren als iemand die geïntegreerd is). Over het algemeen onderlijnt de studie de nood aan een breder aanbod van beschikbare vrijetijdsactiviteiten en meer overheidssteun voor persoonsgerichte service in het kader van vrijetijdsbesteding. Summary: Commissioned by the Flemish Community Commission, this study investigated how children aged 6-12 years old as well as their parents perceive the range and availability of leisure activities in Brussels. Special attention was given to conceived obstacles and expectations regarding leisure time. The research aimed at answering the following questions: (1) What are the needs of children/youth with a physical or mental disability regarding leisure? (2) What do youth with physical/mental disabilities do in their spare time? (3) What are possible barriers for participation to leisure activities for these children and youth and how can they be addressed? (4) Do youth and their parents know about the existing activities, and does a need for a wider range of activities exist? Focus groups (n=41) and a questionnaire (n=165) were used to get a qualitative in-depth look as well as a broader perspective. The results show that half of the children do not participate in any organized leisure activities during the school year, nor to any organized activities during school holidays. Swim clubs and playground activities are the ones most participated in. Perceived barriers include problems with transport, lack of adapted activities for children with more severe disabilities, relatively high financial cost for relatively more deprived families, and a lack of information about the available range of leisure activities. The children themselves emphasize, among others, the importance of social wellbeing and inclusion (belonging to the group as ‘one of them’, being able to show themselves as somebody who ‘fits in’). This study underlines the need for a wider range of accessible leisure activities, and more government support for person-centered leisure coach services. Startdatum / Start date : 01.02.2009 Einddatum / End date : 01.02.2010 Output : Janssen, R., Van Puyenbroeck, J., Smits, D.J.M. (2009). Onderzoek naar de behoeften op het gebied van vrijetijdsbesteding van de Brusselse jeugd met een handicap. Onderzoeksproject in opdracht van de Vlaamse Gemeenschapscommissie, Brussel. Financiering / Funding : Vlaamse Gemeenschap URL : http://www.vgc.be/ Onderzoeksinstelling / Research institute : Hogeschool - Universiteit Brussel - Onderzoekscentrum PRAGODI Onderzoekstype : Beleidsgericht onderzoek - Beleidsvoorbereidend onderzoek Discipline : Sociaal werk/Sociale wetenschappen Methodologische dimensies : (Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Focusgroepgesprekken/Literatuurstudie/Momentopname, crossectioneel/Regionaal/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (direct betrokkenen, volwassenen) bestuderen of bevragen Link naar een elektronische bron: http://www.hubrussel.net/Pragodi_site/Vrije-tijd-personen-met-handicap Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=590 Elektronische documenten
![]()
Onderzoek naar behoeften op het gebied van vrijetijdsbesteding van de Brusselse jeugd met een handicapURLPromoting physical activity at the pre-school playground: the effects of providing markings and play equipment. / Cardon, Greet
![]()
![]()
PermalinkPermalinkPermalink