Titel : |
De betekenis van vrije tijd in de leefwereld van kinderen en jongeren in maatschappelijk kwetsbare situaties |
Documenttype: |
onderzoek |
Auteurs: |
Elsen, Saan, Auteur ; Bradt, Lieve, Promotor |
Taal : |
(nla) |
Trefwoorden: |
Kinderen in kwetsbare situaties Vrije tijd, spel en cultuur:Algemeen
|
Samenvatting: |
Dit doctoraatsonderzoek brengt de leefwereld van jongeren die in maatschappelijk kwetsbare situaties opgroeien in kaart en focust daarbij specifiek op de betekenis van vrije tijd in hun leefwereld. Een eerste kwantitatieve studie gaat na of er sociaaleconomische en culturele verschillen zitten op de aspiraties van jongeren naar vrije tijd en hoe deze verschillen relateren aan de feitelijke vrijetijdsbesteding van jongeren. We baseren ons hiervoor op de data die verzameld werd via de JOP-schoolmonitor 2 in 2018. Een tweede kwalitatieve studie zal zich richten op hoe jongeren vorm en betekenis geven aan hun vrije tijd en op welke manier dit proces door hun leefwereld wordt beïnvloed. In een laatste kwalitatieve studie focussen we op de rol van de omgeving en van de lokale vrijetijdsbesturen voor de jongeren. |
Summary: |
This research project aims to map the lifeworld of socially vulnerable young people and focuses specifically on the meaning of leisure time in their lifeworld. In a first quantitative study, we will verify if there are socio economic and cultural differences on young people’s aspirations towards leisure and how these differences relate to their actual leisure time participation. We therefore use the data gathered from the JOP-schoolmonitor 2 in 2018. A second qualitative study will examine how socially vulnerable young people shape and give meaning to their leisure time and how this process is influenced by their lifeworld. In the last qualitative study we’ll focus on the role of the environment and the local leisure actors for the young people’s leisure time participation. |
Startdatum / Start date : |
Oktober 2019 |
Einddatum / End date : |
Oktober 2023 |
Onderzoeksinstelling / Research institute : |
Universiteit Gent – Vakgroep sociaal werk en sociale pedagogiek |
Onderzoekstype : |
Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Doctoraatsonderzoek |
Discipline : |
Pedagogische wetenschappen - (Ortho)pedagogiek, onderwijskunde, sociale agogiek/Sociaal werk |
Methodologische dimensies : |
Face-to-face/Kwantitatief onderzoek/Kwalitatief onderzoek/Momentopname, crossectioneel/Lokaal/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen |
Link naar een elektronische bron: |
https://www.ugent.be/pp/swsp/nl/onderzoek/lopend-onderzoek/doctoraatsonderzoek/s [...] |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3429 |