Auteursfiche
Auteur De Bourdeaudhuij, Ilse |
Beschikbare documenten van deze auteur



Calibration and comparison of accelerometer cut points in preschool children. / Van Cauwenberghe, Eveline
![]()
![]()
Titel : Calibration and comparison of accelerometer cut points in preschool children. Documenttype: artikel Auteurs: Van Cauwenberghe, Eveline, Auteur ; Labarque, Valery, Auteur ; Trost, SG, Auteur ; De Bourdeaudhuij, Ilse, Auteur ; Cardon, Greet, Auteur Uitgegeven: US : National Center for Biotechnology Information Publicatiedatum: 2011 Tijdschrift: International Journal of Pediatric Obesity Vol. 6 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Belang van het kindSamenvatting: Doelstelling:
Deze studie is gericht op het ontwikkelen van ‘accelerometer cut points’ om lichamelijke activiteiten (LA) van kleuters o.b.v. de intensiteit te classificeren en discrepanties te onderzoeken in de LA niveaus bij de toepassing van verschillende ‘accelerometer cut points’.
Conclusies:
De ‘accelerometer cut points ‘werden ontwikkeld met een goed discriminerend vermogen voor het onderscheid tussen LA niveaus tussen kleuters en de keuze van de ‘accelerometer cut points’ kan leiden tot grote verschillen.
Summary: Objective:
The present study aimed to develop accelerometer cut points to classify physical activities (PA) by intensity in preschoolers and to investigate discrepancies in PA levels when applying various accelerometer cut points.
CONCLUSIONS:
Accelerometer cut points were developed with good discriminatory power for differentiating between PA levels in preschoolers and the choice of accelerometer cut points can result in large discrepancies.Link naar een elektronische bron: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21121867 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2557 Elektronische documenten
![]()
Fysieke activiteit bij kleuters: kwantificatie, promotie en normeringURLCriterion distances and environmental correlates of active commuting to school in children / D'Haese, Sara
![]()
![]()
Titel : Criterion distances and environmental correlates of active commuting to school in children Documenttype: artikel Auteurs: D'Haese, Sara, Auteur ; De Meester, Femke, Auteur ; De Bourdeaudhuij, Ilse, Auteur ; Deforche, Benedicte, Auteur ; Cardon, Greet, Auteur Uitgegeven: US : BioMed Central Publicatiedatum: 2011 Tijdschrift: International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Veiligheid
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Afstand tussen thuis en school is een belangrijke correlatiefactor voor het vervoermiddel naar school bij kinderen. Interventies om actief pendelen bij 11-12 jarigen te bevorderen moeten gericht worden op kinderen die leven binnen de criteriumafstand van 3,0 kilometer van school, door het verbeteren van de bereikbaarheid van de weg tussen hun thuis en de school. Summary: Household distance from school is an important correlate of transport mode to school in children. Interventions to promote active commuting in 11-12 year olds should be focusing on children who are living within the criterion distance of 3.0 kilometers from school by improving the accessibility en route from children's home to school. Link naar een elektronische bron: http://www.ijbnpa.org/content/8/1/88 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2868 Elektronische documenten
![]()
Onderzoek: Toetsing van het ecologisch model voor de verklaring van fysieke activiteit en overgewicht bij 9- tot 12-jarigenURLCyberpesten bij adolescenten: gedragsdeterminanten en effectiviteit van een interventie ter bevordering van actief positief gedrag van toeschouwers / DeSmet, Ann
![]()
Titel : Cyberpesten bij adolescenten: gedragsdeterminanten en effectiviteit van een interventie ter bevordering van actief positief gedrag van toeschouwers Andere titel : Cyber bullying amongst adolescents: behavioral determinants and effectiveness of an intervention to boost active positive bystander behaviour Documenttype: onderzoek Auteurs: DeSmet, Ann, Onderzoeker ; De Bourdeaudhuij, Ilse, Promotor ; Vandebosch, Heidi, Co-promotor Taal : (nla) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Pesten
Media:AlgemeenSamenvatting: Dit project betreft onderzoek naar cyberpesten bij adolescenten. Het onderzoek gaat na wat de gedragsdeterminanten zijn van positief gedrag bij adolescenten die getuige zijn van cyberpesten (verdedigen, melden of het slachtoffer steunen). Vervolgens wordt via ‘Intervention Mapping’ Protocol een interventie (= ‘serious game’) opgezet om dit gedrag te verhogen. De interventie wordt uiteindelijk geëvalueerd op zijn effectiviteit in het veranderen van deze determinanten en het gedrag. Summary: This project concerns research into cyber bullying amongst adolescents. The study assesses behavioural determinants of positive bystander behaviour (defending, reporting, comforting) among adolescents who witness cyber bullying. An intervention (= serious game) is subsequently designed using the Intervention Mapping Protocol to increase positive bystander behaviour. This intervention is finally evaluated on its effectiveness in changing behaviour and its determinants. Startdatum / Start date : 01.02.2012 Einddatum / End date : 01.02.2016 Output : DeSmet, A., Deforche, B., Hublet, A., Tanghe, A., Stremersch, E., De Bourdeaudhuij, I. (2014). Traditional and cyberbullying victimization as correlates of psychosocial distress and barriers to a healthy lifestyle among severely obese adolescents - a matched case-control study on prevalence and results from a cross-sectional study. BMC Public Health, 14(1), 224. DOI: 10.1186/1471-2458-14-224 /DeSmet, A., Van Ryckeghem, D., Compernolle, S., Baranowski, T., Thompson, D., Crombez, G., Poels, K., Van Lippevelde, W., Bastiaensens, S., Van Cleemput, K., Vandebosch, H., De Bourdeaudhuij, I. (2014) A Meta-Analysis of Serious Digital Games for Healthy Lifestyle Promotion. Preventive Medicine, ahead of print. DOI: 10.1016/j.ypmed.2014.08.026/DeSmet, A., Veldeman, C., Poels, K., Bastiaensens, S., Van Cleemput, K., Vandebosch, H., De Bourdeaudhuij, I. (2014). Determinants of Self-reported Bystander Behavior in Cyberbullying Incidents Amongst Adolescents. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 17(4), 207-215. DOI: 10.1089/cyber.2013.0027 Financiering / Funding : Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Techologie (IWT) Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Gent Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Doctoraatsonderzoek/Praktijkgericht onderzoek - Praktijkvoorbereidend onderzoek Discipline : Communicatiewetenschappen - (Multi)media/Criminologie/Gezondheidswetenschappen/Psychologie Methodologische dimensies : (Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Kwalitatief onderzoek/Focusgroepgesprekken/Momentopname, crossectioneel/Regionaal/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (direct betrokkenen, volwassenen) bestuderen of bevragen/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen Link naar een elektronische bron: http://www.friendlyattac.be/ Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2278 Energy balance-related behaviours in 10- to 12-year-old children: a focus on physical activity and sedentary behaviour within the ENERGY-project / Verloigne, Maïté
![]()
Titel : Energy balance-related behaviours in 10- to 12-year-old children: a focus on physical activity and sedentary behaviour within the ENERGY-project Documenttype: onderzoek Auteurs: Verloigne, Maïté, Onderzoeker ; De Bourdeaudhuij, Ilse, Promotor ; Cardon, Greet, Co-promotor Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Opvoeding
Gezondheid en welzijn:Algemeen
Media:AlgemeenSamenvatting: Dit doctoraatsonderzoek maakt deel uit van een Europees project met als finale doelstelling de ontwikkeling van een interventie ter preventie van obesitas bij 10- tot 12-jarige kinderen. Een eerste studie onderzoekt de mate van objectief gemeten fysieke activiteit en sedentair gedrag bij Europese kinderen. Een eerste bevinding uit deze studie betreft het geringe aantal kinderen dat de norm haalt van 60 minuten matige tot zware fysieke activiteit per dag. Bovendien blijken deze kinderen gemiddeld meer dan acht uren per dag op een sedentaire manier door te brengen. Een tweede studie concludeert dat televisiegebruik, computergebruik, en algemeen schermgebruik geen goede weerspiegeling zijn van de totale zit-tijd van Europese kinderen. In een derde luik vinden we dat het gedrag van ouders, het uitoefenen van gezond gedrag samen met het kind, regels van de ouders en ouderlijke opvoedingsstijlen gerelateerd zijn aan de fysieke activiteit en sedentair gedrag bij kinderen van 10 tot 12 jaar. Tot slot onderzoekt een laatste studie het effect van de ontwikkelde interventie om het sedentair gedrag te verminderen. De UP4FUN interventie blijkt geen effect te hebben op zowel sedentair gedrag als fysieke activiteit van de kinderen. Dit laatste is eventueel te wijten aan de korte interventieduur. Summary: This doctoral study is part of a European project aiming to develop an intervention to prevent obesity in 10- to 12-year-old children. A first study investigates the level of objectively measured physical activity and sedentary time in European children. The result of this study shows that very few children achieve the recommendation of 60 minutes moderate to vigorous physical activity a day. Furthermore, it becomes apparent that these children spend on average more than eight hours a day in a sedentary way. A second study concludes that television time, computer use and total screen-time do not adequately reflect the total sedentary time of European children. In a third part of this research, we find statistical relations between the physical activity and sedentary behaviour of 10- to 12-year-olds on the one hand and parental behaviour, performing healthy behaviour with the child, parental rules and restrictions, parenting styles and practices on the other hand. A final study examines the effect of an intervention to reduce sedentary time. This examination concludes that the UP4FUN intervention has no significant effect on both sedentary time and physical activity of the children. This is possibly due to the short intervention period. Startdatum / Start date : 01.01.2009 Einddatum / End date : 31.07.2012 Output : Verloigne, M., Bere, E., Van Lippevelde, W., Maes, L., Lien, N., Vik, F.N., Brug, J., Cardon, G., & De Bourdeaudhuij, I. (z.j.). The effect of the UP4FUN-project intervention on objectively measured sedentary time in 10-12 year old children in Belgium: the ENERGY-project. BMC Public Health, 12, 804/Verloigne, M., Van Lippevelde, W., Maes, L., Brug, J., & De Bourdeaudhuij, I. (2012). Family- and school-based correlates of energy balance-related behaviours in 10–12-year-old children: a systematic review within the ENERGY (EuropeaN Energy balance Research to prevent excessive weight Gain among Youth) project. Public Health Nutr, in press/Verloigne, M., Van Lippevelde, W., Maes, L., Brug, J., & De Bourdeaudhuij, I. (z.j.). Family- and school-based predictors of energy balance-related behaviours: a six-year longitudinal study. Public Health Nutr, in press/Verloigne, M., Van Lippevelde, W., Maes, L., Yildirim, M., Chinapaw, M., Manios, Y., Androutsos, O., Kovacs, E., Bringolf-Isler, B., Brug, J., & De Bourdeaudhuij, I. (2012). Levels of physical activity and sedentary time among 10- to 12-year-old boys and girls across 5 European countries using accelerometers: an observational study within the ENERGY-project. Int J Behav Nutr Phys Act, 9(1), 34/Verloigne, M., Van Lippevelde, W., Maes, L., Yildirim, M., Chinapaw, M., Manios, Y., Androutsos, O., Kovacs, E., Bringolf-Isler, B., Brug, J., & De Bourdeaudhuij, I. (2012). Self-reported TV and computer time do not represent accelerometer-derived total sedentary time in 10- to 12-year-olds. Eur J Pub Health, in press Financiering / Funding : Europese Commissie Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Gent Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Doctoraatsonderzoek/Praktijkgericht onderzoek - Praktijkvoorbereidend onderzoek Discipline : Gezondheidswetenschappen Methodologische dimensies : Internationaal/buitenland Link naar een elektronische bron: http://projectenergy.eu Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1458
Titel : Factors influencing mode of transport in older adolescents: a qualitative study. Documenttype: artikel Auteurs: Simons, Dorien, Auteur ; Clarys, Peter, Auteur ; De Bourdeaudhuij, Ilse, Auteur ; de Geus, B., Auteur ; Vandelanotte, C., Auteur ; Deforche, Benedicte, Auteur Uitgegeven: New York : Springer Publicatiedatum: 2013 Tijdschrift: BMC Public Health Vol. 13 Paginering : p. 1-10 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Vrije tijd, spel en cultuur:Publieke ruimte:MobiliteitSamenvatting: Aangezien een daling van de activiteit plaatsvindt in de adolescentie, zou actief transport belangrijk kunnen zijn om de dagelijkse fysieke activiteit bij oudere adolescenten (17-18 jaar) te verhogen. Om actieve verplaatsing te bevorderen, is het noodzakelijk om de barrières en faciliattoren voor dit soort verplaatsing te kennen, maar ook van andere verplaatsingsmanieren. Deze studie tracht de factoren die de keuze van de verplaatsingsmanier voor korte afstanden naar diverse bestemmingen bij oudere adolescenten te onthullen met behulp van focusgroepen. Summary: Since a decline in activity levels occurs in adolescence, active transport could be important to increase daily physical activity in older adolescents (17–18 years). To promote active transport, it is necessary to be aware of the barriers and facilitators of this type of transport, but also of other transport modes. This study sought to uncover the factors influencing the choice of transport mode for short distance travel to various destinations in older adolescents using focus groups. Link naar een elektronische bron: http://www.biomedcentral.com/1471-2458/13/323 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2617 Elektronische documenten
![]()
The promotion of active transportation over short distances in young adultsURL PermalinkHoe (in)actief zijn Vlaamse kleuters en hoe promoten we beweging op de kleuterschool? / Labarque, Valery
![]()
![]()
PermalinkPermalinkPromotie van gezonde voeding, beweging en verminderen van sedentair gedrag bij lagere schoolkinderen: effect- en proces evaluatie van een online video-interventie bij ouders / De Lepeleere, Sara
PermalinkPromoting physical activity at the pre-school playground: the effects of providing markings and play equipment. / Cardon, Greet
![]()
![]()
PermalinkThe contribution of preschool playground factors in explaining children’s physical activity during recess. / Cardon, Greet
![]()
![]()
PermalinkPermalinkToetsing van het ecologisch model voor de verklaring van fysieke activiteit en overgewicht bij 9- tot 12-jarigen / D'Haese, Sara
![]()
![]()
PermalinkWhat practices do parents perceive as effective or ineffective in promoting a healthy diet, physical activity, and less sitting in children: parent focus groups. / De Lepeleere, Sara
![]()
![]()
Permalink