Auteursfiche
Auteur Roevens, Elke |
Beschikbare documenten van deze auteur



Titel : Beleidsindicatoren ‘Time-out’ in het onderwijs Andere titel : Policy indicators 'Time-out' in education Documenttype: onderzoek Auteurs: Roevens, Elke, Onderzoeker ; Verdonck, Evi, Onderzoeker ; Deboutte, Gie, Onderzoeker ; Deklerck, Johan, Promotor ; Johan Put, Co-promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Beleid:Jeugdbeleid:Algemeen
Gezondheid en welzijn:Jeugdhulp:Algemeen
Onderwijs:Zorg op schoolSamenvatting: Dit kortlopend onderzoek heeft zich toegelegd op een meer diepgaande analyse van de toepassing van door de Vlaamse overheid gesubsidieerde time-outs en hergo’s. Het onderzoek bestond uit vier luiken:
(a) analyse van de registratieformulieren van de kenmerken van de leerlingen;
(b) in kaart brengen van aanverwante projecten in Vlaanderen via een vragenlijst;
(c) analyse van de gepercipieerde en de objectieve effectiviteit door de scholen van time-out en hergo via een vragenlijst; en
(d) verdiepende analyse van specifieke elementen uit de vragenlijsten.
Resultaten: Het huidige time-outaanbod biedt een rustpunt voor de leerling en de school. Bij leerlingen die te maken hebben met een hergo en een korte time-out is de kans reëel, mits bijdrage van meerdere partners, om de bestaande problemen het hoofd te bieden en terug te integreren in de schoolcontext. Voor leerlingen met diepgaande en complexe problemen (schoolproblemen, gezinsproblemen en gedragsproblemen) die meestal terecht komen in een lange time-out volstaat een time-out van zes weken in de meeste gevallen niet om tot een fundamentele heroriëntering te komen. Verdere hulpverleningstrajecten dienen zich hier te manifesteren binnen de onderwijscontext. De motivering van en samenwerking tussen scholen, time-outorganisaties en de welzijnssector is een absolute vereiste om deze jongeren in een startpositie te brengen die hem toelaat een succesvol leer- en levenstraject in handen te nemen.
Summary: This research project aims at providing a contextualised understanding of how Flemish time-out projects operate, in order to provide the Flemish authorities with information and guidelines about the 'Time out' concept as a prevention strategy for, and a reaction to, problem behavior. The project include four analyses:
(a) an analysis of the registration forms of Time-out participants, from different relevant parameters;
(b) an overview of all Time-out related projects in Flanders that are relevant for a Time-out policy;
(c) an analysis of the perceived and objective effectivity of the projects through a standardized, quantitative questionnaire;
(d) an in-depth analysis of specific elements (such as school career and participant characteristics) of the questionnaire by using statistical methods.
Startdatum / Start date : 01.08.2008 Einddatum / End date : 31.12.2008 Output : Deboutte, G., Roevens, E., Verdonck, E., & Deklerck, J. (2010). Time-out en hergo op school: het beleidsindicatorenonderzoek in beeld: bevindingen en uitdagingen. Caleidoscoop, 22(5), pp. 38-44./Roevens, E., Verdonck, E., Deboutte, G., Deklerck, J., & Put, J. (2008). Beleidsindicatoren time-out in het onderwijs. Onderzoeksrapport in opdracht van departement Onderwijs en Vorming en departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin. Leuven: KU Leuven, LINC. Financiering / Funding : Vlaamse Overheid - Agentschap Jongerenwelzijn/Vlaamse Overheid - Departement Onderwijs & Vorming Onderzoeksinstelling / Research institute : KU Leuven - Leuvens Instituut voor Criminologie Onderzoekstype : Beleidsgericht onderzoek - Beleidsevaluatief onderzoek Discipline : Criminologie Methodologische dimensies : Analyse dossiers, documenten/Individuen (direct betrokkenen, volwassenen) bestuderen of bevragen/Kwantitatief onderzoek/Literatuur, documentanalyse/Momentopname, crossectioneel/Regionaal Link naar een elektronische bron: http://www.law.kuleuven.be/linc/onderzoek/Time_Out_volledig_onderzoeksrapport.pd [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2512 Beperkt kwalitatief onderzoek naar de noden van slachtoffers van historisch geweld en misbruik in jeugd- en onderwijsinstellingen in Vlaanderen / Roevens, Elke
Titel : Beperkt kwalitatief onderzoek naar de noden van slachtoffers van historisch geweld en misbruik in jeugd- en onderwijsinstellingen in Vlaanderen Andere titel : Limited qualitative research into the needs of victims of historical violence and abuse in youth and educational institutions in Flanders (Belgium) Documenttype: onderzoek Auteurs: Roevens, Elke, Onderzoeker ; Aertsen, Ivo, Promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Kindermishandeling en verwaarlozing Samenvatting: Dit onderzoek heeft als doel een voorbereiding te bieden aan de Vlaamse Overheid voor de uitwerking en implementatie van een beleid en goede praktijken inzake de erkenning van de slachtoffers van historisch geweld en misbruik in jeugd- en onderwijsinstellingen. Het betreft een kwalitatief onderzoek dat een beter diepte-inzicht verwerft in de ervaringen van deze slachtoffers, de toenmalige en huidige noden van de betrokken personen, alsook de impact van deze ervaringen op diens verdere leven. Summary: This project concerns research into the needs of victims of historical violence and abuse in youth- and educational institutions in Flanders (Belgium). The main goal of this research is to offer scientific support to the Flemish Government to draw up and implement a policy and good practices on the recognition of victims of historical violence and abuse in youth and educational institutions. More specifically, an in-depth view of the victim’s experiences and needs (then and now) as well as the impact of these experiences on their further life, is gathered by means of a qualitative study. Startdatum / Start date : 01.08.2014 Output : Roevens, E., Aertsen, I., Slachtoffers getuigen. Kwalitatief onderzoek naar de noden van slachtoffers van historisch geweld en misbruik in jeugd- en onderwijsinstellingen in Vlaanderen, KU Leuven, Leuvens Instituut voor Criminologie, Leuven, 2014, 60p. Financiering / Funding : Vlaamse Overheid - Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Onderzoeksinstelling / Research institute : KU Leuven - Leuvens Instituut voor Criminologie Onderzoekstype : Beleidsgericht onderzoek - Beleidsvoorbereidend onderzoek Discipline : Criminologie/Psychologie Methodologische dimensies : Diepte- en/of expertinterviews/Individuen (direct betrokkenen, volwassenen) bestuderen of bevragen/Kwalitatief onderzoek/Lange termijn, longitudinaal/Regionaal Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2132
Titel : Evaluatie van het decreet van 12 juli 2013 betreffende de integrale jeugdhulp. Documenttype: onderzoek Auteurs: Roevens, Elke, Onderzoeker ; Op de Beeck, Liesbeth, Onderzoeker ; Pleysier, Stefaan, Promotor ; Hermans, Koen, Co-promotor ; Hermans, Koen, Co-promotor ; Van Regenmortel, Tine, Co-promotor ; Voets, Joris, Co-promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Jeugdhulp Samenvatting: Het decreet betreffende de integrale jeugdhulp stelde in 2013 een samenwerking en afstemming van alle actoren in de jeugdhulp voorop, waarbij uitgegaan wordt van een gezamenlijk engagement ten behoeve van de minderjarigen en hun omgeving.
Dit onderzoek brengt in kaart in welke mate de zeven doelstellingen van het decreet bereikt worden na vijf jaar. Hiervoor werd een toetsingskader ontwikkeld op basis van een documentanalyse en in samenspraak met een ervarings- en expertpanel. Vervolgens werden 37 verwijzers, 38 jeugdhulpaanbieders, 22 jongeren en 8 ouders verdeeld over alle Vlaamse provincies bevraagd via focusgroepen en interviews.
Op basis van de ervaringen van de respondenten werd een foto van de jeugdhulp anno 2019 gemaakt. Hieruit kan besloten worden dat enerzijds de nieuwe mogelijkheden tot een meer integrale jeugdhulp worden benut door de praktijk, en er dus sprake is van een evolutie richting doelbereiking. Anderzijds konden er een aantal factoren vastgesteld worden die een fundamentele vooruitgang (voorlopig) belemmeren. Het onderzoeksteam formuleerde daartoe enkele duidelijke aanbevelingen.
Summary: In 2013, the decree on integrated youth assistance set priority on collaboration and coordination of all actors in youth assistance, based on a joint commitment for the benefit of minors and their environment.
This study maps the extent to which the seven objectives of the decree are achieved after five years. To this end, an assessment framework was developed based on a document analysis and in consultation with an experience and expert panel. Subsequently, 37 referrers, 38 youth care providers, 22 youngsters and 8 parents spread over all Flemish provinces were surveyed via focus groups and interviews.
Based on the experiences of the respondents, a photo of the youth aid in 2019 was taken. It can be concluded that on the one hand the new possibilities for more integrated youth care are being utilized by practice, and that there is therefore an evolution towards goal achievement. On the other hand, a number of factors could be identified that (temporarily) hinder fundamental progress. The research team formulated a number of clear recommendations to this end.
Startdatum / Start date : 01/01/2019 Einddatum / End date : 31/12/2019 Output : Roevens, E., Op de Beeck, L., Pleysier, S., Put, J., Van Regenmortel, T. Hermans, K., Voets, J. (2020). Evaluatie van het decreet van 12 juli 2013 betreffende de integrale jeugdhulp, Leuven, Steunpunt Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, 145p. Financiering / Funding : Vlaamse Overheid - Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Onderzoekstype : Beleidsgericht onderzoek - Beleidsevaluatief onderzoek Discipline : Criminologie Methodologische dimensies : Kwalitatief onderzoek/Momentopname, crossectioneel/Regionaal/Face-to-face/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (direct betrokkenen, volwassenen) bestuderen of bevragen/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen Link naar een elektronische bron: https://steunpuntwvg.be/onderzoeksprogramma/ef36-evaluatie-decreet-IJH Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3501 Evaluatie van de Ondersteuningsteams Allochtonen (OTA’s) in de Bijzondere Jeugdbijstand / Roevens, Elke
![]()
Titel : Evaluatie van de Ondersteuningsteams Allochtonen (OTA’s) in de Bijzondere Jeugdbijstand Documenttype: onderzoek Auteurs: Roevens, Elke, Onderzoeker ; Pleysier, Stefaan, Promotor ; Vanderfaeillie, Johan, Promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Jeugdhulp:Bijzondere jeugdzorg
Gezondheid en welzijn:Jeugdhulp:Hulp aan (kinderen in) gezinnen
Kinderen in kwetsbare situaties:Minderheden en inheemse volkeren:MinderhedenSamenvatting: Ondersteuningsteams Allochtonen (OTA) zijn teams die de concrete hulpverlening voor allochtone jongeren optimaliseren door het ondersteunen van zowel de voorzieningen binnen de Bijzondere Jeugdbijstand als de jongeren en hun gezinnen zelf. Dit onderzoek heeft - met de opstart van een nieuwe subsidiëringsprocedure in het achterhoofd - tot doel deze ondersteuningsteams te evalueren op het verloop van hun werking, hen te situeren in het landschap van de Bijzondere Jeugdbijstand en hun mogelijke toekomstige profilering binnen de Integrale Jeugdhulp te bekijken. Summary: Ethnic Minorities Support Teams are teams that optimize the assistance for ethnic minorities by supporting organizations in the Youth Care System as well as young people and their families. With the launch of a new funding procedure in mind, this research evaluates the functioning of these Support Teams, situates them into the landscape of the Youth Care System and looks into their possible profiling within the Integrated Youth Care in the future. Startdatum / Start date : 01.06.2012 Einddatum / End date : 30.10.2012 Financiering / Funding : Vlaamse Overheid - Agentschap Jongerenwelzijn Onderzoeksinstelling / Research institute : KU Leuven - Leuvens Instituut voor Criminologie/Vrije Universiteit Brussel - Klinische Levenslooppsychologie (KLEP) Onderzoekstype : Praktijkgericht onderzoek - Praktijkevaluatief onderzoek Discipline : Criminologie/Psychologie Methodologische dimensies : (Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Analyse dossiers, documenten/Diepte- en/of expertinterviews/Dossieranalyse/Focusgroepgesprekken/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen/Literatuur, documentanalyse/Momentopname, crossectioneel/Regionaal Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=609 Elektronische documenten
![]()
Onderzoeksrapport OTAURLInterdisciplinair Project voor de Optimalisatie van Scheidingstrajecten (IPOS) – De positie van kinderen in scheidingstrajecten / Herbots, Katrien
![]()
Titel : Interdisciplinair Project voor de Optimalisatie van Scheidingstrajecten (IPOS) – De positie van kinderen in scheidingstrajecten Documenttype: onderzoek Auteurs: Herbots, Katrien, Onderzoeker ; Roevens, Elke, Onderzoeker ; Johan Put, Promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezin:Echtscheiding
Kinderrechten (algemeen):Participatie:AlgemeenSamenvatting: Hoewel een (echt)scheiding tussen partners-ouders in de eerste plaats de (juridische) verhouding tussen de ouders regelt, nemen kinderen een niet onbelangrijke positie in als betrokken persoon. De scheiding tussen hun ouders raakt immers rechtstreeks hun dagelijks leven én hun relatie met de ouders. Vanuit juridisch oogpunt wordt nagegaan hoe aan deze in de (echt)scheiding betrokken positie van kinderen vorm dient te worden gegeven. De invalshoek is het recht op participatie van het kind. Het opzet van het onderzoek is na te gaan wat recht op participatie inhoudt voor kinderen die zich bevinden in scheidingssituaties. De verschillende aspecten van (het recht op) participatie worden onderscheiden - wat moet worden verwezenlijkt?- waaraan getracht wordt een juridische vertaling te koppelen - hoe en waar in het proces moet dit worden verwezenlijkt in scheidingssituaties?. Enerzijds vindt dit plaats via een analyse van het participatiebegrip, hetgeen leidt tot de uitwerking van een participatiemodel. Anderzijds worden de perspectieven van de Vlaamse scheidingsdeskundigen uit verscheidene basisdisciplines over kinderen en recht op participatie onderzocht. De betekenis van participatierechten en de verwezenlijking ervan is immers gebaat bij een zicht op door de betrokkenen ervaren mogelijkheden en beperkingen. Dit onderzoek resulteert in de formulering van een praktijkstandaard. Summary: Since the adoption of the UN-Convention on the Rights of the Child (CRC) in 1989, one of the fundamental rights, namely the child’s right to participation, is acknowledged. In particular, the right to participation is profoundly analyzed in this project, in order to enhance the realization of the children’s participation rights, particularly in situations where the child’s caregivers are separating from each other. Indeed, the activities and decisions related to the separation have a deep impact on children’s lives. Besides creating a framework regarding child participation the study will map distinct perspectives of the separation-related professionals. Startdatum / Start date : 01.11.2007 Einddatum / End date : 31.10.2011 Financiering / Funding : Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Techologie (IWT) Onderzoeksinstelling / Research institute : KU Leuven - Instituut voor Sociaal Recht Onderzoekstype : Beleidsgericht onderzoek - Beleidsvoorbereidend onderzoek/Praktijkgericht onderzoek - Praktijkvoorbereidend onderzoek Discipline : Psychologie/Rechtsgeleerdheid Methodologische dimensies : (Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (direct betrokkenen, volwassenen) bestuderen of bevragen/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen/Juridische studie/Lange termijn, longitudinaal/Literatuurstudie/Regionaal Link naar een elektronische bron: http://www.law.kuleuven.be/isr/onderzoek/mapjeugdrecht/ipos Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=616 PermalinkParticipatie van het kind in het gerechtelijk scheidingsproces: droombeeld of realiteit? / Herbots, Katrien ; Roevens, Elke ; Johan Put
![]()
PermalinkPermalink