Auteursfiche
Auteur Vandenbroeck, Michel |
Beschikbare documenten van deze auteur



Titel : “Agency” van kinderen en pedagogische normen Documenttype: artikel Auteurs: Maria Bouverne-De Bie, Auteur ; Vandenbroeck, Michel, Auteur Uitgegeven: Larcier (Brussel) Publicatiedatum: 2007 Tijdschrift: Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten (TJK) Vol. 5 Paginering : p. 296-304 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezin:Opvoeding
Kinderrechten (algemeen):Participatie:AlgemeenSamenvatting: Dit artikel maakt deel uit van het dossier “Opvoeding” van het TJK. Het bespreekt de wisselwerking tussen “agency” van kinderen en pedagogische normen. “Kinderen als sociale actoren” en “kinderparticipatie” zijn sleutelbegrippen in het huidige discours en betekenen voor de pedagogiek een belangrijke paradigmaverschuiving, geïnspireerd op de kinderrechtenbeweging en de “sociology of childhood”. We kunnen echter enkele kritische opmerkingen maken met betrekking tot de manier waarop die begrippen in de praktijk worden omgezet. Een historisch perspectief dat het micro met het macroniveau verbindt, onderzoekt hoe het nieuwe paradigma kan worden gekoppeld aan discursieve gebieden die verbonden zijn met het neoliberalisme. Die kritische opmerkingen zijn ingegeven door een historisch onderzoek naar 150 jaar “besturen” van kinderen en gezinnen in België. Die discussie is nodig om te kunnen bepalen of en hoe het inclusieve discours over kinderen in de laatmoderniteit op zijn beurt specifieke groepen kinderen en volwassenen kan uitsluiten. (Zie ook: A.A.H. van Hoek en W. Vandenhole “Verplicht aanpakken?”, F. Myny en J. Decoene, “Toen het Decreet Opvoedingsondersteuning het licht zag, was de zon nog niet op” en H. Timmermans, “Opvoedingsondersteuning, nood aan een breed draagvlak”) Summary: This article is part of TJK’s file on “Upbringing”. It discusses the interaction between the “agency” of children and pedagogical norms. “Children as social actors” and “child participation” are key terms in the current discourse. They entail an important shift of paradigms for pedagogics, inspired by the children’s right movement and the sociology of childhood. However, one can make some critical remarks in relation to the way these terms are put into practice. A historical perspective, which connects the micro level with the macro level, investigates how the new paradigm can be related to discursive areas connected to neoliberalism. Those critical remarks are provided by a historical research on 150 years of “governing” children and families in Belgium. This discussion is necessary in order to determine if and how the inclusive discourse on children in late modernity in its turn can exclude certain groups of children and adults. (See also: A.A.H. van Hoek and W. Vandenhole “Verplicht aanpakken?”, F. Myny and J. Decoene, “Toen het Decreet Opvoedingsondersteuning het licht zag, was de zon nog niet op” and H. Timmermans, “Opvoedingsondersteuning, nood aan een breed draagvlak”) Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=801 Analysis of relations between “Equality of Life Chances” and “Early Childhood Care and Education”, as foundations for social justice and human development: the case study of Mauritius / Morabito, Christian
![]()
![]()
Titel : Analysis of relations between “Equality of Life Chances” and “Early Childhood Care and Education”, as foundations for social justice and human development: the case study of Mauritius Andere titel : Analyse van relaties tussen “Gelijkwaardigheid in Levenskansen” en “Vroegtijdige zorg en onderwijs in de kindertijd”, als fundamenten voor sociale rechtvaardigheid en menselijke ontwikkeling: de casestudy van Mauritius Documenttype: onderzoek Auteurs: Morabito, Christian, Onderzoeker ; Vandenbroeck, Michel, Promotor Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Afrika:Mauritius
Kindertijd:Vroege kindertijd:Algemeen
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Dit onderzoeksproject analyseert de relaties tussen gelijkwaardigheid in kansen binnen vroegtijdige zorg en onderwijs in de kindertijd, met Mauritius als een casestudy. Op basis van de conceptualisatie van ‘gelijkwaardigheid in kansen’ door de hedendaagse filosofie, wordt een interpretatief ‘framework’ geconstrueerd dat een kritische beoordeling toelaat van de argumenten ten gunste van vroegtijdige zorg en onderwijs in de kindertijd als grootste en overeenstemmende gelijkmaker, voornamelijk door internationale organisaties. Verder is dit interpretatief ‘framework’ verantwoordelijk voor de mogelijke verschillende interpretaties in gelijkwaardigheid van kansen, meer bepaald refererend aan ‘inter-generatieverschillen’, en hoe zo’n contrasten een herverdelend beleid in de kindertijd kunnen vormgeven. Gelijkwaardigheid in kansen, intergenerationele overdracht van nadelen en de rol van vroegtijdige interventies in de kindertijd worden geobserveerd zowel in een concrete casestudy als via kwantitatieve analyses van een longitudinale dataset (vanaf 1972), namelijk het project ‘Child health’ in Mauritius. Een cohorte van 1795 kinderen geboren in 1969 worden geëvalueerd op verschillende ontwikkelingsfactoren, gaande van IQ tot non-cognitieve en fysieke ontwikkeling, schoolresultaten, werkpositie van kindertijd tot volwassenheid (met een focus op de derde generatie) met informatie over de achtergrond van families en de omgeving waar de kinderen opgroeiden. Daarnaast werden 100 kinderen geplaatst in een kwalitatieve kinderopvang, om zo toe te laten de gelijkwaardigheidseffecten van vroegtijdige zorg en onderwijsbeleid in de kindertijd te evalueren. Summary: This research project analyzes the relations between equality of opportunity and early childhood care and education, taking Mauritius as case study. Starting from the conceptualization of 'equality of opportunity’ by contemporary philosophy, an interpretative framework is constructed, permitting to critically review arguments in favour of early childhood care and education as greatest and consensual equalizer, notably by international organizations. Moreover, the interpretative framework accounts for possible different interpretations of equality of opportunity, in particular with reference to ‘intergenerationalities’, and how such contrasts can shape redistributive policies in childhood. Equality of opportunity, inter-generational transmission of disadvantage and the role of early childhood interventions are observed in a concrete case study, and studied through quantitative analyses of a longitudinal dataset, the Child Health Project, carried out from 1972 ongoing in Mauritius. A cohort of 1795 children born in 1969, have been assessed in various development outcomes, from IQ to non-cognitive and physical development, school results, work position from childhood to adulthood (now is looking at third generation), with information about background of families and environment where children have grown up. Furthermore, 100 children have been placed, in 1972, in a high level pre-school setting, so enabling to assessing equalizing effects of early childhood care and education policies. Startdatum / Start date : 2011 Einddatum / End date : 2015 Output : Morabito, C., & Vandenbroeck, M. (2014) Equality of Opportunities, Divergent Conceptualisations and their Implications for Early Childhood Care and Education Policies. Journal of Philosophy of Education. doi: 10.1111/1467-9752.12112/Morabito, C., Vandenbroeck, M. ‘Embedding the Equality Dimension in MDGs: Intergenerational Transmission of Inequalities & Implications for Post-2015 UN Development Agenda’, published online by UNICEF and UNWOMEN, 30 October 2012: http://www.worldwewant2015.org/node/283346 /Morabito, C., Vandenbroeck, M., Roose R. (2013). The ‘greatest of equalizers’: A critical review of international organisations’ views on early childhood care and education. Journal of Social Policy, 42(3), pp. 451-467 (5YIF 1.405; 10/41; Q1 Social Work) Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Gent Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Doctoraatsonderzoek Discipline : Sociaal werk Methodologische dimensies : (Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Analyse dossiers, documenten/Internationaal/buitenland/Lange termijn, longitudinaal/Literatuur, documentanalyse/Organisaties bestuderen Link naar een elektronische bron: http://www.ugent.be/pp/swsp/nl/onderzoek/lopend-onderzoek/doctoraatsonderzoek/mo [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2179 Elektronische documenten
Titel : Cartografie van de Nederlandstalige Brusselse kinderopvang 2 Documenttype: onderzoek Auteurs: Geens, Naomi, Onderzoeker ; Vandenbroeck, Michel, Promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Armoede
Kinderen in kwetsbare situaties:Minderheden en inheemse volkeren:Minderheden
Kindertijd:Vroege kindertijd:Kinderopvang en voorschools onderwijsSamenvatting: Dit onderzoek naar de Brusselse Nederlandstalige kinderopvang bestaat uit (1) een demografische analyse van de gezinnen met jonge kinderen in de 19 gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, (2) een bevraging van de opvangvoorzieningen voor kinderen van 0 tot 3 jaar erkend en/of gesubsidieerd door Kind & Gezin (K&G) en (3) een bevraging van de ouders naar hun zoekproces. Het vormt een vervolg op het onderzoek naar de in- en uitstroom in de Brusselse kinderopvang in 2005. Uit dit onderzoek komen volgende zes bevindingen naar voor: (1) Het gegeven dat er een groot tekort is aan toegankelijke Nederlandstalige kinderopvang; (2) Een belangrijk deel van de zelfstandige kinderopvang met attest van toezicht van Kind en Gezin is de facto Franstalig; (3) De zelfstandige kinderopvang hanteert bovendien erg hoge prijzen; (4) De gesubsidieerde kinderopvang is ongelijk verdeeld: meer gegoede gezinnen hebben meer kans om gesubsidieerde kinderopvang in hun buurt te vinden dan armere gezinnen; (5) De criteria die verantwoordelijken gebruikten (bv. wie eerst inschrijft, krijgt eerst plaats) hebben discriminerende effecten voor eenoudergezinnen, gezinnen in armoede, ouders met een precaire werksituatie en allochtonen; en (6) Deze kansengroepen zijn bijgevolg ondervertegenwoordigd in de gesubsidieerde kinderopvang. Sindsdien zijn verschillende initiatieven genomen om hieraan tegemoet te komen. Zo is er onder meer een toegenomen voorafname voor Brussel bij uitbreiding van de kinderopvang. Ook is er de 20% regel vanwege de Vlaamse overheid die stelt dat inkomengerelateerde voorzieningen voor minimaal 20% van hun capaciteit voorrang moeten geven aan kansengroepen. Bovendien bestaat er de voorrang bij uitbreidingen voor kinderdagverblijven die aandacht besteden aan de sociale functie. Daarnaast bestaat een ander initiatief uit een begeleidingsproject, uitgevoerd door VBJK, waarin verantwoordelijken in regiogroepen ondersteund worden om die sociale functie te realiseren. In het huidige project wordt onderzocht wat de evoluties van 2005 tot 2010 zijn in verband met de aangegeven knelpunten. Daarbij wordt rekening gehouden met de specifieke Brusselse context die de Brusselse kinderopvang voor grote sociale uitdagingen stelt. Hiervoor wordt onder meer de vergelijking met Vlaanderen gemaakt. Uit de resultaten blijkt in de eerste plaats dat het totale opvangaanbod in Brussel (K&G + ONE) nipt de Barcelona-norm bereikt. Er is een relatieve inhaalbeweging tegenover Vlaanderen geweest sinds 2005, maar deze kan de bevolkingsgroei niet bijhouden. Om aan zowel de Brussel-norm (Nederlandstalige voorzieningen voor 30% van de Brusselse bevolking) als de Barcelona-norm (kinderopvang voor 33% van de –3 jarigen) te voldoen is er daarom vandaag een tekort van 600 plaatsen erkend en/of gesubsidieerd door K&G. Om ook in 2015 aan die normen te voldoen, zijn 1.500 bijkomende Nederlandstalige plaatsen nodig. Wil men bovendien aan de normen van het Pact 2020 voldoen (plaats voor 50% van de kinderen) tegen 2020, dan moeten er 4.550 plaatsen bijkomen, hetzij 455 per jaar. De kloof tussen arme en rijke gemeenten (meer betaalbare kinderopvang in de rijkste gemeenten) is vergroot sinds 2010. Die kloof zal bij ongewijzigd beleid nog toenemen tot 2015. Er moet dus een voluntaristisch beleid komen, dat niet enkel rekent op spontane uitbreidingen, maar nieuwe vestigingsplaatsen van bestaande kinderdagverblijven helpt organiseren in de “blinde” vlekken (met Sint-Joost-ten-Node, Schaarbeek, Vorst, Sint-Gillis, Anderlecht en Molenbeek als prioriteiten). Er is een grote mentaliteitswijziging opgetreden in het voorrangsbeleid ten opzichte van 2005. Verantwoordelijken hechten anno 2010 veel meer belang aan sociale opnamecriteria zoals eenoudergezinnen, lage inkomens en ouders in opleiding. Daardoor zijn de aantallen eenoudergezinnen en gezinnen met een lager dan gemiddeld inkomen in de kinderopvang meer dan verdubbeld tegenover 2005. Beduidend meer kinderdagverblijven bereiken de 20% norm van de Vlaamse regering dan in Vlaanderen. Dat betekent dat het beleid, dat een top down druk op de kinderopvang combineert met 'bottom-up' ondersteuning, haar vruchten afwerpt. Er is bovendien een groot draagvlak in de sector om dit beleid verder te zetten. Het is vandaag algemeen aanvaard dat de VGC een voortrekkersrol speelt inzake het implementeren van een sociaal gecorrigeerd opnamebeleid en hier verder initiatieven in blijft nemen. Ook ouders werden bevraagd in dit onderzoek. Ouders wensen kinderopvang zowel om praktische redenen (werk, opleiding, …) als om educatieve redenen: de sociale ontwikkeling van hun kind, en het verwerven van de Nederlandse taal zijn belangrijke en terechte motieven. 15% van de ouders in de steekproef vond echter geen plaats in de kinderopvang en nog eens 20% vond geen plaats op het gewenste moment. Dat is heel wat meer dan in Vlaanderen. Het blijft zo dat allochtone en lager geschoolde moeders later beginnen aan hun zoektocht naar een schaarse plaats dan autochtone en hoger geschoolde moeders, waardoor ze minder kans hebben om ook geschikte opvang te vinden. De gevolgen hiervan (minder of niet meer werken, een opleiding afzeggen, …) worden haast uitsluitend door de moeders gedragen. Het tekort vergroot dus de ‘genderkloof’ en in het bijzonder voor die vrouwen die het al erg moeilijk hebben op de arbeidsmarkt. Summary: In this project, changes in the availability, accessibility and enrolment of children from low-income, single-parent and ethnic minority families into early child care centres in Brussels, the capital of Belgium, were sudied. A survey on access policies in 89 day care centres (subsidized by Child & Family (Kind & Gezin)), and a survey of 150 mothers on their search process was complemented by two focus groups with centre directors. The results were compared with data from a similar study in 2005. Results show that there is still a lack of accessible (affordable and available) places according to the Barcelona norm (child care places for 33% of the young children) and Pact2020 (child care for 50% of the young children). Further, it can be concluded that the child care places are more available in rich parts of Brussels, while scarce in poorer communities in Brussels. However, the results show that while inequality in availability has remained, centre directors’ awareness of social priority criteria changed, resulting in a significant increase in the enrolment of children from single-parent and ethnic minority families, and – to a lesser extent – an increase in the enrolment of children from low-income families. The results support the hypothesis that policy measures, combined with support, may influence inequalities in enrolment rates. Startdatum / Start date : 2010 Einddatum / End date : 2011 Output : Vandenbroeck, M., Geens, N. (2011). Cartographie des milieux d’accueil néerlandophones à Bruxelles 2 : Evolutions 2005 – 2010. Gent - Brussel: Vakgroep Sociale Agogiek UGent - VGC/Vandenbroeck, M., Geens, N., Berten, H. (accepted). The impact of policy measures and coaching on the availability and accessibility of early child care: A longitudinal study. International Journal of Social Welfare. Financiering / Funding : Vlaamse Gemeenschapscommissie Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Gent – Vakgroep sociaal werk en sociale pedagogiek Onderzoekstype : Beleidsgericht onderzoek - Beleidsvoorbereidend onderzoek Discipline : Pedagogische wetenschappen - (Ortho)pedagogiek, onderwijskunde, sociale agogiek Methodologische dimensies : (Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Literatuur, documentanalyse/Momentopname, crossectioneel/Regionaal/Analyse dossiers, documenten/Individuen (direct betrokkenen, volwassenen) bestuderen of bevragen/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=838 Elektronische documenten
![]()
Cartografie van de Nederlandstalige Brusselse kinderopvang 2URL![]()
Early childhood education and care as a space for social support in urban contexts of diversityURL
Titel : Cartografie van de Nederlandstalige gezinsvoorzieningen in Brussel. Documenttype: onderzoek Auteurs: Valerie Bauters, Onderzoeker ; Vandenbroeck, Michel, Promotor Publicatiedatum: 2016 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezin:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:BelgiëSamenvatting: Dit onderzoek brengt de Nederlandstalige gezinsvoorzieningen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in kaart. Het rapport presenteert de uitdagingen die bijzonder zijn voor Brussel, gaat in op preventieve gezinsondersteuning (PGO), bespreekt de kinderopvang voor baby's en peuters, de opvang van schoolkinderen en de positie van ouders. In het besluit worden aanbevelingen voor beleid en praktijk geformuleerd. Summary: This research maps the Dutch-speaking family facilities in the Brussels-Capital Region of Belgium. The report presents the specific challenges the Brussels-area faces. It focuses on preventive family support, discusses childcare for babies and toddlers, childcare facilities for schoolaged children and the position of parents. In the conclusion, recommendations for policy and practice are put forward. Startdatum / Start date : 2015 Einddatum / End date : 2016 Financiering / Funding : Vlaamse Gemeenschapscommissie Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Gent – Vakgroep sociaal werk en sociale pedagogiek Onderzoekstype : Beleidsgericht onderzoek - Beleidsvoorbereidend onderzoek Discipline : Pedagogische wetenschappen Methodologische dimensies : Face-to-face/Individuen (direct betrokkenen, volwassenen) bestuderen of bevragen/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen/Kwalitatief onderzoek/Kwantitatief onderzoek/Lange termijn, longitudinaal/Lokaal/Momentopname, crossectioneel/Online/Regionaal/Telefonisch Link naar een elektronische bron: http://www.vgc.be/sites/www.vgc.be/files/download/160420_onderzoeksrapport_carto [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3050 Elektronische documenten
![]()
De Cartografie van de Nederlandstalige gezinsvoorzieningen in het Brussels Hoofdstedelijk GewestAdobe Acrobat PDFCartographie des milieux d’accueil néerlandophones à Bruxelles 2 : Evolutions 2005 – 2010. / Geens, Naomi ; Vandenbroeck, Michel
![]()
Titel : Cartographie des milieux d’accueil néerlandophones à Bruxelles 2 : Evolutions 2005 – 2010. Documenttype: artikel Auteurs: Geens, Naomi, Auteur ; Vandenbroeck, Michel, Auteur Uitgegeven: Gent/Brussel : Vakgroep Sociale Agogiek UGent - VGC Publicatiedatum: 2011 Paginering : 90 p. Taal : Frans (fre) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Armoede
Kinderen in kwetsbare situaties:Minderheden en inheemse volkeren:Minderheden
Kindertijd:Vroege kindertijd:Kinderopvang en voorschools onderwijsSamenvatting: Dit artikel maakt deel uit van de output die voortkwam uit een onderzoeksproject. Dit onderzoek naar de Brusselse Nederlandstalige kinderopvang bestaat uit (1) een demografische analyse van de gezinnen met jonge kinderen in de 19 gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, (2) een bevraging van de opvangvoorzieningen voor kinderen van 0 tot 3 jaar erkend en/of gesubsidieerd door Kind & Gezin (K&G) en (3) een bevraging van de ouders naar hun zoekproces. Het vormt een vervolg op het onderzoek naar de in- en uitstroom in de Brusselse kinderopvang in 2005.
Summary: This article is part of the output that came forth from a research project. In this project, changes in the availability, accessibility and enrolment of children from low-income, single-parent and ethnic minority families into early child care centres in Brussels, the capital of Belgium, were sudied. A survey on access policies in 89 day care centres (subsidized by Child & Family (Kind & Gezin)), and a survey of 150 mothers on their search process was complemented by two focus groups with centre directors. The results were compared with data from a similar study in 2005. Results show that there is still a lack of accessible (affordable and available) places according to the Barcelona norm (child care places for 33% of the young children) and Pact2020 (child care for 50% of the young children). Further, it can be concluded that the child care places are more available in rich parts of Brussels, while scarce in poorer communities in Brussels. However, the results show that while inequality in availability has remained, centre directors’ awareness of social priority criteria changed, resulting in a significant increase in the enrolment of children from single-parent and ethnic minority families, and – to a lesser extent – an increase in the enrolment of children from low-income families. The results support the hypothesis that policy measures, combined with support, may influence inequalities in enrolment rates.
http://www.kekidatabank.be/opac/index.php?lvl=notice_display&id=838Link naar een elektronische bron: http://www.kekidatabank.be/opac/index.php?lvl=notice_display&id=838 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1175 Competences Requirements in Early Childhood Education and Care (CoRe). A study for the European Commission Directorate-General for Education and Culture / Urban, Mathias
![]()
PermalinkEen conceptueel model van opvoedingsondersteuning: onderzoek naar interacties tussen ouders en tussen ouders en professionelen / Geens, Naomi
PermalinkEarly childhood education and care as a space for social support in urban contexts of diversity / Geens, Naomi ; Vandenbroeck, Michel
![]()
PermalinkEquality of Opportunities, Divergent Conceptualisations and their Implications for Early Childhood Care and Education Policies / Morabito, Christian
![]()
![]()
PermalinkIntegrated networks to combat child poverty: a mixed research on network governance and perspectives of policy makers, social workers and families in poverty (INCh) / Vandenbroeck, Michel
![]()
PermalinkMaatschappelijk Engagement: een besef van kwetsbaarheid / Maria Bouverne-De Bie ; Roose, Rudi ; Vandenbroeck, Michel
![]()
PermalinkPermalinkPermalinkPermalinkThe ‘greatest of equalizers’: A critical review of international organisations’ views on early childhood care and education. / Morabito, Christian
![]()
![]()
Permalink