Auteursfiche
Auteur Vandoninck, Sofie |
Beschikbare documenten van deze auteur



Dealing with online risks: how to develop adequate coping strategies and preventive measures with a focus on vulnerable children / Vandoninck, Sofie
![]()
![]()
Titel : Dealing with online risks: how to develop adequate coping strategies and preventive measures with a focus on vulnerable children Documenttype: onderzoek Auteurs: Vandoninck, Sofie, Onderzoeker ; d'Haenens, Leen, Promotor ; Roe, Keith, Co-promotor Ratificatieproces: In dit proefschrift brengen we ten eerste in kaart wat online risico’s teweeg brengen in het leven van jongeren, en welke coping-strategieën zij hanteren. We maken daarbij onderscheid tussen verschillende types online risico’s. Ten tweede willen we te weten komen wie deze minderheid van ‘kwetsbare jongeren’ precies zijn, en waarom zij meer moeilijkheden ervaren met online risico’s. Door beter te begrijpen hoe deze kwetsbare jongeren omgaan met online risico’s, kunnen we hen op een gepaste manier ondersteunen en weerbaar leren worden. Omgaan met online risico’s is een complex fenomeen. We houden in deze studie rekening met zowel de individuele of persoonlijke kenmerken van het kind, als de invloed van de sociale omgeving (ouders, school, vrienden). Voortbouwend op de EU Kids Online en Net Children go Mobile studies, werden in Vlaanderen 2046 jongeren tussen 10 en 16 jaar op school bevraagd via een schriftelijke vragenlijst. Daarnaast werden in een veldwerkstudie drie klassen gedurende een volledig schooljaar (2012-2013) opgevolgd; een eerste jaar A, een eerste jaar B en een klas uit het BuSO type 3. Het gaat in totaal om 39 leerlingen, die deelnamen aan zes tot acht groepssessies en één individueel interview. Aanvullend werden er interviews en focusgroepen georganiseerd met leerkrachten (N=13) en ouders (N=9). De meest kwetsbare jongeren zijn degenen met weinig zelfvertrouwen en onvoldoende kennis of capaciteiten om zelf het heft in handen te nemen. Niet alleen voelen ze zich sneller op hun ongemak wanneer ze geconfronteerd worden met online risico’s, ze gaan bovendien vaker de situatie op zijn beloop te laten, waardoor ze zich nog slechter gaan voelen. Actieve begeleiding en ondersteuning vanuit de directe omgeving is voor deze jongeren daarom van groot belang. Zeker wanneer het gaat om jongere kinderen (-12 jarigen), kinderen met beperkte cognitieve capaciteiten en kinderen met gedragsproblemen, hebben de meer onzekere types baat bij extra ondersteuning. Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Gezondheid en welzijn:Geestelijke gezondheid
Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen
Media:AlgemeenSummary: The first aim of this dissertation is to find out what is the impact of online risks on young people’s (emotional) well-being, and which coping strategies they adopt. We distinguish between different types of online risks. Second, we want to know who exactly are these ‘vulnerable children’, and why they struggle more with online risks. Getting a better understanding of how vulnerable children (try to) deal with online risks can help us to inform other stakeholders on how to develop initiatives that support those youngsters in building online resilience. Dealing with online risks is a complex phenomenon. In this study we take into account a various set of factors; we look at the personal or individual characteristics of the child, and at the role of the social context (parents, school, peers). Drawing on the insights from EU Kids Online and Net Children go Mobile, we conducted a survey among 2046 children aged 10 to 16 in Flanders. The school survey was administered between October and December 2012, using paper-and-pencil questionnaires. Additionally, we set up a fieldwork study to follow-up three groups during a full academic year (2012-2013). We selected a first grade level A, a first grade level B, and a special education group (BuSO type 3). In total, 39 children participated in this fieldwork study, which consists of six to eight group sessions and one individual interview. As part of the fieldwork study, we also organized interviews and focus groups with teachers (N=13) and parents (N=9). In most situations young people successfully adopt adequate coping strategies to deal with online risks, and in most cases these experiences do not have a long-term impact on children’s emotional well-being. Nevertheless, we see there is a small group of young people who is more vulnerable to online risks. They feel more easily overwhelmed, experience more intense negative emotions, and struggle more in finding appropriate strategies to manage their emotions and tackle the problem. The most vulnerable children are those with low self-confidence and few resources to adequately deal with the problem. They more easily feel upset when confronted with online risks, but are reluctant about undertaking actions to combat the negative consequences of what happened, even though they feel bad about the situation. Active guidance and support from children’s ‘offline’ social network (parents, teachers, peers, family) can help them in taking up more ‘engaged’ coping efforts. Particularly when it concerns pre-adolescents, children with cognitive problems or behavioral problems, introvert or insecure personalities benefit from extra support. Startdatum / Start date : 09/2011 Einddatum / End date : 03/2016 Financiering / Funding : Fonds Wetenschappelijk Onderzoek (FWO) Onderzoeksinstelling / Research institute : KU Leuven Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Doctoraatsonderzoek Discipline : Communicatiewetenschappen - (Multi)media Methodologische dimensies : Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (direct betrokkenen, volwassenen) bestuderen of bevragen/Internationaal/buitenland/Kwalitatief onderzoek/Kwantitatief onderzoek/Lange termijn, longitudinaal/Regionaal Link naar een elektronische bron: http://www.kuleuven.be/doctoraatsverdediging/fiches/3H11/3H110156.htm Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3008 Elektronische documenten
![]()
Dealing with online risks: how to develop adequate coping strategies and preventive measures with a focus on vulnerable childrenAdobe Acrobat PDF
Titel : EU Kids Online: online risks and opportunities for children Documenttype: onderzoek Auteurs: Vandoninck, Sofie, Onderzoeker ; d'Haenens, Leen, Onderzoeker ; Donoso, Verónica, Onderzoeker ; Segers, Katia, Onderzoeker ; Bauwens, Joke, Onderzoeker ; Livingstone, Sonia Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen
Kinderen in kwetsbare situaties:Pesten
Media:AlgemeenSamenvatting: Naarmate het internet en nieuwe online technologieën deel worden van het dagelijkse leven, rijzen prangende vragen naar de sociale gevolgen. Kinderen, jongeren en hun families horen bij de koplopers voor adoptie van nieuwe media. Ze profiteren als eersten van de nieuwe mogelijkheden geboden door het internet, mobiele en breedband content, online spellen en peer-to-peer technologieën. Tegelijk lopen ze de kans om risicovolle of negatieve ervaringen te beleven, waarop ze niet zijn voorbereid. Deze risico's, de dagdagelijkse context waarin ze voorkomen en de manier waarop ermee wordt omgegaan evolueren constant. Rigoureus, up-to-date en contextgevoelig datamateriaal is essentieel met het oog op de ontwikkeling van een flexibel beleidsraamwerk en een academische onderzoeksagenda. Het EU Kids Online project analyseert het onderzoek dat wordt uitgevoerd in de lidstaten naar hoe mensen, in het bijzonder kinderen en jongeren nieuwe media gebruiken. In dit driejarig samenwerkingsverband werken academici samen om het beschikbare onderzoeksmateriaal te identificeren, te vergelijken en te evalueren. De deelnemende landen zijn België, Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Estland, Frankrijk, Griekenland, IJsland, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Slovenië, Spanje, Tsjechië, Oostenrijk Verenigd Koninkrijk en Zweden. Centrale bevindingen van de eerste fase zijn samengevat in het rapport “EU Kids Online: Final Report”. Uit de eerste studie blijkt onder meer dat het vrijgeven van persoonlijke informatie het grootste en meest voorkomende online risico is, terwijl het ontmoeten van een online contact veel minder frequent voorkomt maar toch het potentieel grootste risico inhoudt. Verder blijkt nog dat kinderen uit gezinnen met lagere inkomens meer blootgesteld zijn aan online risico’s. Over de landen heen is een link tussen gebruik en risico vastgesteld: in Noord-Europese landen neigt ‘hoog gebruik’ naar ‘hoge risico’s’; in Zuid-Europa zien we ‘laag gebruik’ gekoppeld aan ‘lage risico’s’; en in Oost-Europa neigt ‘nieuw gebruik’ naar ‘nieuwe risico’s’. Het rapport formuleert beleidsaanbevelingen om de risico’s te beperken zoals het aanscherpen van regulering via meer zelfregulering vanuit de industrie en het ontwikkelen van meer initiatieven in de sfeer van mediageletterdheid. Uit de resultaten blijkt dat vooral jonge kinderen voor wie het internet nieuw is en kinderen uit lagere socio-economische gezinnen het doelwit moeten zijn van nieuwe campagnes. Het onderzoek maakt ook duidelijk dat de intentie om het internet een veiliger plek te maken voor kinderen evenmin de oplossing is, omdat diegenen die meer risico’s ervaren, tegelijkertijd ook meer kansen benutten. Of anders gezegd: met het terugdringen van de risico’s dreigt men ook de kansen te reduceren. Het onderzoek toont tevens aan dat precies omdat veel ouders in Europa net als hun kinderen inmiddels online zijn, ze een actieve rol kunnen spelen in het veilig houden van internetgebruik voor hun kinderen.
Fase 2: dataverzameling met het oog op aanbevelingen voor beleid (start 1 juli 2009)
Vanaf 1 juli 2009 start een nieuw tweejarig onderzoeksproject in c.a. 20 Europese naar de ervaringen van kinderen met internetrisico’s. Het onderzoek wordt gecoördineerd door prof. Sonia Livingstone (London School of Economics and Political Science) en wordt gefinancierd door het EC Safer Internet Programme met een budget ter hoogte van 2,5 miljoen euro. Voor België zal het onderzoek gecoördineerd worden door Prof. Leen d’Haenens, Centrum voor Mediacultuur en Communicatie-technologie (K.U. Leuven) i.s.m. VUB-collega’s (Prof. Jo Bauwens en Prof. Katia Segers). De studie omvat origineel empirisch onderzoek naar online veiligheidsissues zoals ervaren door duizenden Europese kinderen en jongeren van 9 tot 16 jaar oud en hun ouders. Onder online risico’s worden onder meer blootstelling aan ongeschikte inhoud (bijv. pornografie), ongewenst contact (bijv. ‘sexual grooming’), en ongepast gedrag door kinderen zelf (bijv. cyberpesten) verstaan. In het project zullen kinderen uit ca. 20 landen op basis van dezelfde vragen worden gevraagd wat zij als kansen en risico’s van het internet bestempelen. Tegelijkertijd zullen ook ouders worden gevraagd hoe zij de risico’s inschatten en wat ze ondernemen om die risico’s te beperken. Bedoeling van het nieuwe onderzoek is om beleid hieromtrent te sturen en eventuele mediapaniek te counteren met empirische gegevens. Zo presenteert het EU Kids Online project vergelijkbare gegevens voor elk deelnemend land met het oog op een kijk vanuit Europees perspectief.Summary: This multi-national thematic network aims to stimulate and coordinate investigation into the use of new media by children. It employs qualitative and quantitative methods to map European children's and parents' changing experience of the internet, focusing on uses, activities, risks and safety. It also sustains an active dialogue with national and European policy stakeholders. Startdatum / Start date : 2006 Einddatum / End date : 2015 Output : L. d'Haenens en S. Vandoninck (reds.), Kids Online: Vaardigheden, kansen en risico’s van kinderen en jongeren op het internet, Gent, Academia Press, 2012, 198 blz Financiering / Funding : Europese Commissie Onderzoeksinstelling / Research institute : KU Leuven/London School of Economics/Vrije Universiteit Brussel Onderzoekstype : Beleidsgericht onderzoek - Beleidsvoorbereidend onderzoek/Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Ander fundamenteel onderzoek Discipline : Communicatiewetenschappen - (Multi)media Methodologische dimensies : (Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Diepte- en/of expertinterviews/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (direct betrokkenen, volwassenen) bestuderen of bevragen/Internationaal/buitenland Link naar een elektronische bron: http://www2.lse.ac.uk/media@lse/research/EUKidsOnline/Home.aspx Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=628 Elektronische documenten
![]()
Resultaten Rapport EU Kids OnlineURL
Titel : Jongeren en digitale media : Kinderen afschermen is geen goed idee. Documenttype: artikel Auteurs: Boudry, Elke, Auteur ; Schols, Marjon, Auteur ; Vandoninck, Sofie, Auteur ; Vanwynsberghe, Hadewijch, Auteur ; Herbots, Katrien, Auteur Publicatiedatum: 2017 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Media:Mediawijsheid
Vrije tijd, spel en cultuur:AlgemeenSamenvatting: Digitale media kennen de laatste jaren een opmars, ook bij kinderen en jongeren. Moeten we hen beschermen tegen de gevaren en risico’s van fout of overmatig gebruik? Of moeten ze ook online leren met vallen en opstaan? Kinderrechten verrijken het debat. Summary: Digital media is a popular medium the last few years, including for children and adolescents. Do we have to protect them for the dangers and risks of wrong use and overusage? Or do they have to learn by doing? Children’s rights enrich the debate. Link naar een elektronische bron: http://sociaal.net/analyse-xl/jongeren-en-digitale-media/ Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3051 Online risico’s en opportuniteiten bij kwetsbare jongeren: de ontwikkeling van adequate coping strategieën en online weerbaarheid. / Vandoninck, Sofie
![]()
Titel : Online risico’s en opportuniteiten bij kwetsbare jongeren: de ontwikkeling van adequate coping strategieën en online weerbaarheid. Documenttype: onderzoek Auteurs: Vandoninck, Sofie, Onderzoeker ; d'Haenens, Leen, Promotor ; Roe, Keith, Co-promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen
Media:MediawijsheidSamenvatting: Blootstelling aan online risico’s is haast onvermijdelijk, ook bij kinderen en jongeren. Het feit dat een kind te maken heeft met deze online risico’s betekent echter niet noodzakelijk dat het kind er een negatieve ervaring aan over houdt. De meeste kinderen lijken zelfs behoorlijk goed in staat om met de negatieve kanten van het internet om te gaan. Toch zijn bepaalde groepen kinderen meer kwetsbaar, in die zin dat zij gevoeliger zijn voor online risico’s en vaker met een slecht gevoel blijven zitten. Dit onderzoek gaat na welke socio-demografische, psychologische en contextuele factoren een impact hebben op de digitale vaardigheden (mediawijsheid) van kinderen en jongeren, en in welke mate deze digitale vaardigheden een invloed hebben op hun online activiteiten, weerbaarheid en coping strategieën. Vooreerst wordt nagegaan welke kinderen het meest kwetsbaar zijn wanneer zij in contact komen met online risico’s. Vervolgens wordt bekeken waarom zij minder weerbaar zijn, door na te gaan welke rol individuele en contextuele factoren hierin spelen, en op welke manier digitale vaardigheden (mediawijsheid) hierop een invloed heeft. De situatie in België zal vergeleken worden met deze in andere Europese landen. Summary: This research investigates the socio-demographic, psychological and contextual factors that may have an impact on the digital literacy of young people, and assesses how the level of digital literacy influences children’s online activities and skills as well as their online resilience and coping capacities. More specifically, this project aims to identify which children are more vulnerable than others regarding internet use. Furthermore, the study explores why some children are resilient while others are not, investigating how children’s individual and social contexts play a role in their exposure to online risks & opportunities and the development of online resilience, and how this is mediated by their level of digital literacy. The situation in Belgium is compared to other European countries. Startdatum / Start date : 2011 Einddatum / End date : 2015 Output : Vandoninck, S., d'Haenens, L., De Cock, R., Donoso Navarrete, V. (2012). Social networking sites and contact risks among Flemish youth. Childhood: a Global Journal of Child Research, 19(1), 69-85./Vandoninck, S., d'Haenens, L., Donoso Navarrete, V. (2010). Digital literacy of Flemish youth: How do they handle online content risks?. Communications: the European Journal of Communication Research, 35(4), 397-416./Vandoninck, S., d'Haenens, L., Donoso Navarrete, V. (2010). Digitale geletterdheid bij Vlaamse jongeren: hoe gaan ze om met onlinecontentrisico's?. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 38(2), 100-117. Financiering / Funding : Fonds Wetenschappelijk Onderzoek (FWO) Onderzoeksinstelling / Research institute : KU Leuven - Instituut voor Mediastudies Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek Discipline : Communicatiewetenschappen - (Multi)media/Psychologie/Sociale wetenschappen Methodologische dimensies : Internationaal/buitenland Link naar een elektronische bron: http://soc.kuleuven.be/web/home/4/10/nl Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=629