Auteursfiche
Auteur Khoury-Kassabri, Mona |
Beschikbare documenten van deze auteur



Adolescents' Approach toward Children's Rights: Comparison among Christian, Jewish, and Muslim Children in Jerusalem / Khoury-Kassabri, Mona
![]()
Titel : Adolescents' Approach toward Children's Rights: Comparison among Christian, Jewish, and Muslim Children in Jerusalem Documenttype: artikel Auteurs: Khoury-Kassabri, Mona, Auteur ; Ben-Arieh, Asher, Auteur Uitgegeven: The Society for the Psychological Study of Social Issues Publicatiedatum: 2008 Tijdschrift: Journal of Social Issues 64 Paginering : 881–901 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Midden-Oosten:Bezette Palestijnse Gebieden
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Midden-Oosten:IsraëlSamenvatting: Door de universele ratificatie van het Verdrag van de Verenigde Naties inzake de Rechten van het Kind (IVRK) hebben gemeenschappen kinderen erkend als personen met een recht op hun eigen rechten. Deze erkenning vraagt om een grondig onderzoek naar het begrip door kinderen van rechten in het algemeen en van hun eigen persoonlijke rechten in het bijzonder. Het vraagt verder ook om een onderzoek naar de rol van de context bij de vorming van het concept “kinderrechten”. Dit onderzoek bestudeerde de benadering van adolescenten (leeftijdscategorie 12 tot 14 jaar) tegenover kinderrechten in drie etnisch- religieuze groepen: Arabisch- Christelijke, Arabisch- Islamitische en Joodse adolescenten, die in Jeruzalem wonen. De resultaten tonen aan dat de Joodse adolescenten een hogere graad van aanvaarding en steun voor kinderrechten tonen dan Arabische adolescenten, behalve in het geval van overheidsprocedures, waar Arabische adolescenten meer steun tonen. In de vergelijking tussen Moslim en Christelijk-Arabische adolescenten, tonen de resultaten bijna geen opmerkelijke verschillen. Op gelijkaardige wijze was de graad van religiositeit van de adolescenten enkel deels gerelateerd aan hun benadering van kinderrechten. De bevindingen suggesteren dat nationaliteit een belangrijke factor is bij de vorming van de benadering van de adolescenten tegenover kinderrechten. Summary: With the universal ratification of the United Nations Convention on the Rights of the Child (CRC), societies have recognized children as human beings entitled to their own rights. This recognition calls for a thorough investigation of children's understanding of rights at large and their own personal rights in particular. It further calls for an examination of the role of context in forming the concept of children's rights. This study examined adolescents' (ages 12–14) approach to children's rights among three ethnic–religious groups: Arab-Christian, Arab-Muslim, and Jewish adolescents living in Jerusalem. The results indicated that Jewish adolescents had higher agreement and support for children's rights than Arab adolescents, except in the case of children's rights in governmental procedures, where Arab adolescents were in greater support. When comparing Muslim and Christian-Arab adolescents, the results show almost no significant differences. Similarly, adolescents' degree of religiosity was only partially correlated with their approach to children's rights. The findings suggest that nationality is an important factor in the formulation of adolescents' approach to children's rights. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1540-4560.2008.00593.x/full Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=687 Discipline Methods within the Israeli Education System: Arab and Jewish teachers’ Attitudes / Khoury-Kassabri, Mona
![]()
Titel : Discipline Methods within the Israeli Education System: Arab and Jewish teachers’ Attitudes Documenttype: artikel Auteurs: Khoury-Kassabri, Mona, Auteur ; Ben-Harush, Aya, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2012 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 20, No. 2 Paginering : p. 265–278 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Midden-Oosten:Israël
Onderwijs:Zorg op schoolSamenvatting: De opvattingen van Arabische en Joodse leerkrachten ten opzichte van bestraffende en niet-bestraffende methoden om het wangedrag van studenten de corrigeren worden onderzocht. Het onderzoek gebruikt data van 538 leerkrachten in Israël. De opvattingen van de leerkrachten werden onderzocht met behulp van de Discipline Inventory Dimensies. De resultaten gaven weer dat leerkrachten in sterke mate het gebruik van niet-bestraffende methoden goedkeuren. Toch ondersteunden vele leerkrachten het gebruik van bestraffende methodes om discipline mee te geven om zo het wangedrag van studenten te corrigeren. Bestraffende methodes werden in sterkere mate ondersteund door de Arabische leerkrachten, in vergelijking met Joodse leerkrachten, zeker wanneer het geweld van een leerling was gericht tegen een leerkracht. Deze resultaten kunnen een gebrek aan kennis van de leerkrachten weergeven; vele leerkrachten gebruiken lijfstraffen en andere bestraffende methodes om discipline bij te brengen omdat ze de alternatieve vaardigheden en instrumenten missen om op gepaste wijze om te gaan met het wangedrag van studenten. Daarom is het van essentieel belang dat de leerkrachten hulp krijgen om op een effectieve wijze om te gaan met moeilijke situaties zonder terug te grijpen naar geweld. Opleidingskansen voor leerkrachten in Israël en andere landen moeten worden uitgebreid. Summary: Arab and Jewish teachers’ attitudes regarding punitive and non-punitive methods to correct students’ misbehaviour were examined. The study used data from 538 classroom teachers in Israel. Teachers’ attitudes are examined using the Dimensions of Discipline Inventory. The results revealed that teachers highly approve the use of non-punitive discipline methods. Still, many teachers supported the use of punitive discipline methods to correct students’ misbehaviour. Punitive discipline methods were more supported by Arab teachers compared to Jewish teachers, especially when the violence was directed toward a teacher. These results may reflect teachers’ lack of knowledge; many teachers use corporal punishment and other punitive discipline methods because they lack the alternative skills and tools to deal with students misbehaviour. Hence, it is essential to help teachers cope effectively with difficult situations without resorting to violence. Training opportunities for teachers in Israel and other countries need to be expanded. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181811x573084 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1077