Titel : |
Inclusief de middelbare school |
Documenttype: |
onderzoek |
Auteurs: |
De Vroey, Annet, Onderzoeker ; Roelandts, Katrien, Onderzoeker ; Vanhelmont, Lisette, Promotor ; Petry, Katja, Co-promotor |
Taal : |
Nederlands (dut) |
Trefwoorden: |
Onderwijs:Zorg op school
|
Samenvatting: |
Twaalf scholen voor secundair onderwijs werkten mee aan een kwalitatief onderzoek naar goede praktijk van inclusie. Deze scholen werden geselecteerd uit meer dan 200 scholen met leerlingen met een GON- of ION-attest (i.e. leerlingen die recht hebben op ambulante begeleiding vanuit het buitengewoon onderwijs). De scholen behaalden een sterke score op een online vragenlijst die als vooronderzoek peilde naar inclusief schoolbeleid en inclusieve klaspraktijk. De resultaten van het onderzoek tonen aan hoe scholen een proces doormaken van inclusieve schoolontwikkeling, dat sterk berust op een onderliggende stroom van gedeelde waarden en positieve relaties en op samenwerkende teams van ankerfiguren. Elk van deze ‘ankers’ zet vervolgens processen in gang die leiden tot een toenemende integratie van GON-praktijk in het brede zorg- of diversiteitsbeleid en in de dagelijkse klaspraktijk van de school. Inclusie wordt op deze manier ingebed in bestaande procedures of stelt procedures rond zorg en diversiteit bij. De grote toename van GON-leerlingen en GON-leerkrachten in middelbare scholen heeft voor doelmatige ondersteuningsstrategieën gezorgd, die minder gericht zijn op specifieke en individuele oplossingen en steeds meer op een universele en gedeelde aanpak. Klasgenoten spelen hierin een belangrijke rol. Leerkrachten tonen in hun aanpak in de klas veel sensitiviteit voor gewone en meer bijzondere vragen van jongeren, en vinden een goede balans in de instructietijd en het klasmanagement in heterogene groepen. Schoolteams nemen de volle verantwoordelijkheid voor de leerlingen met een GON-attest op. Ook leerlingen met een ION-attest (i.e. leerlingen met een verstandelijke beperking) zetten de scholen in beweging. Toch heeft de intensievere ondersteuning bij deze leerlingen niet altijd een grotere impact op het team; veel wordt uit handen genomen door een breder ondersteuningsteam. Tot slot wijzen de onderzoekers op enkele uitdagingen in deze schoolbrede evolutie: reflectie in het schoolteam én bij de ondersteunende teams omtrent de ondersteuningsvisie, de rol van handelingsgericht werken als een uitnodiging tot permanente evaluatie en de plaats van de ondersteuning bij adolescenten. |
Summary: |
Twelve Flemish secondary schools participated in a qualitative research project in search of good practices of inclusive education at the secondary education level. These schools were selected out of 200 schools having students with special educational needs and support from special schools. The selection was based on a high score on an online questionnaire that was based on prior research about school policy and inclusive classroom practice. The results of the study show processes of inclusive school development that strongly rely on shared values, positive relationships and cooperating teams with key figures or ‘anchors’. Each of these 'anchors' starts a process leading to a growing integration of special support-practice into a wider school based support system: into the daily classroom diversity policy and practice of the school. Inclusive practice supported by special services becomes embedded in existing school procedures, and/or adapts or improves school-based procedures. The increase of students with special needs, and consequently the increase of support teachers in secondary education, has led to effective support strategies that, instead of merely looking for specific and individual solutions, take a more universal and shared approach. Classmates play an important role in the shift towards more inclusion. In classroom practice, teachers show much sensitivity in their approach of ordinary as well as more specific questions of young people, and find a good balance in the instruction time and classroom management in heterogeneous groups. School teams take the full responsibility for the pupils with a special support-attestation. Also pupils with intellectual disabilities can inspire change in the school. However, the increased support for these pupils does not always have a bigger impact on the team; much is taken out of the hands of the teacher when a larger support team is in place. Finally, the researchers point out some challenges in this school development: reflection in the school team and the supporting teams does not necessarily coincide; the role of action-oriented interventions as an invitation to permanent evaluation and the role of special support services for adolescents. |
Startdatum / Start date : |
01.09.2008 |
Einddatum / End date : |
31.10.2011 |
Output : |
De Vroey, A., Roelandts, K. (2011), Scholen in beweging. Eindrapport PWO Inclusief de middelbare school. Onuitgegeven onderzoeksrapport, KHLeuven. /Studiedag ‘Inclusief de middelbare school’, studiedag georganiseerd door KH Leuven, te Heverlee, op 29 februari 2012. Programma op www.khleuven.be/inclusief. |
Onderzoeksinstelling / Research institute : |
Katholieke Hogeschool Leuven/KU Leuven |
Onderzoekstype : |
Praktijkgericht onderzoek |
Discipline : |
Pedagogische wetenschappen - (Ortho)pedagogiek, onderwijskunde, sociale agogiek/Sociale wetenschappen |
Methodologische dimensies : |
(Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Kwalitatief onderzoek/Momentopname, crossectioneel/Regionaal/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen |
Link naar een elektronische bron: |
http://www.khleuven.be/inclusief |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=643 |