Auteursfiche
Auteur Quennerstedt, Ann |
Beschikbare documenten van deze auteur



Balancing the Rights of the Child and the Rights of Parents in the Convention on the Rights of the Child / Quennerstedt, Ann
![]()
Titel : Balancing the Rights of the Child and the Rights of Parents in the Convention on the Rights of the Child Documenttype: artikel Auteurs: Quennerstedt, Ann, Auteur Uitgegeven: New York [USA] : Taylor and Francis Publicatiedatum: 2009 Tijdschrift: Journal of Human Rights Volume 8, Issue 2 Paginering : p. 162-176 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Algemeen
Gezin:Opvoeding
Kinderrechten (algemeen):Kinderrechtenverdragen:Verdrag inzake de Rechten van het Kind:Verdrag inzake de Rechten van het Kind (VRK)
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Het doel van deze paper is te analyseren hoe de band tussen de rechten van ouders en de rechten van kinderen vorm kreeg bij het ontwerp van het Internationaal Verdrag voor de Rechten van het Kind, met bijzondere aandacht voor deze band inzake onderwijs. De voornaamste empirische bron die wordt gebruikt in de analyse zijn de jaarlijkse verslagen van de werkgroep van de VN. De analyse toont aan dat de voornaamste uitdaging die naar boven kwam tijdens het opstellen van het verdrag met betrekking tot de band tussen de rechten van ouders en de rechten van kinderen het zoeken naar een evenwicht lijkt te zijn tussen de burgerlijke en politieke rechten van het kind en de burgerlijke rechten van de ouders. In de discussie van de werkgroep over onderwijs bleek dat het sociaal recht van het kind op onderwijs werd geconfronteerd met het burgerlijk recht van de ouders, en hier tegenover stond. De bewoordingen van artikel 28 over het recht op onderwijs is meerdere malen aangepast tijdens het opstellen, en in de eindversie werd de tegenstelling die bestond in het ontwerpproces tussen de rechten van het kind en dat van de ouders op het vlak van opvoeding, onzichtbaar, aangezien het artikel enkel spreekt over het sociaal recht van het kind op onderwijs. Summary: The purpose of this paper is to analyze how the relation between parents' rights and children's rights took shape in the drafting of the Convention on the Rights of the Child, with a special interest for this relation in the matter of education. By means of the perspective elaborated by T. H. Marshall of citizenship rights as composed of civil, political, and social rights, questions about what kind of right education is and who owns the right to education is addressed. The main empirical source used in the analysis is the UN working group's annual reports, which account for the process in which the different articles were formed. The analysis shows that the main challenge to emerge during the drafting process with regard to the relation between the rights of parents and their children seems to be that of a balancing of the civil and political rights of the child and the civil rights of the parents. In the working group's discussions about education the social right of the child to education was confronted with, and stood against, the civil right of the parents. The wording of Article 28 on the right to education changed several times during the drafting, and in the final version the contradictions that had been present in the elaboration process concerning the rights of the child and the rights of parents in the matter of education became invisible, since the article only expresses the social right of the child to education. Link naar een elektronische bron: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14754830902897270?tab=permissions#pre [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=688 Children, But Not Really Humans? Critical Reflections on the Hampering Effect of the “3 P’s” / Quennerstedt, Ann
![]()
Titel : Children, But Not Really Humans? Critical Reflections on the Hampering Effect of the “3 P’s” Documenttype: artikel Auteurs: Quennerstedt, Ann, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2010 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 18, No. 4 Paginering : p. 619-635 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Kinderrechtenverdragen:Verdrag inzake de Rechten van het Kind:Verdrag inzake de Rechten van het Kind (VRK)
Mensenrechten:AlgemeenSamenvatting: In deze paper wordt het wijdverspreide gebruik van de “3 p’s”, provisie, protectie en participatie, die kinderrechten categoriseren, kritisch onderzocht. Er wordt beweerd dat deze conceptualisatie een belemmerende werking heeft op het onderzoek van de kinderrechten, door het feit dat het onderzoek op een problematische wijze wordt gekaderd en de mogelijkheden om een theoretisch gedreven analyse te bereiken worden gehinderd. In de paper wordt de opkomst en het gebruik van de 3 p’s nagegaan en besproken. Vervolgens wordt een alternatieve taal voor de constructie en analyse van kinderrechten voorgesteld, namelijk de woordenschat die wordt gebruikt voor algemene mensenrechten: burgerlijke, politieke en sociale rechten. Wanneer kinderrechten geplaatst worden in de ontwikkeling van de mensenrechten en op gepaste wijze geconceptualiseerd worden, treedt er een ander inzicht op in de inhoud van de kinderrechten. De theoretische contextualisatie die wordt toegevoegd wordt aanbevolen als een manier om contradicties en conflicten te benaderen in verband met problemen van kinderrechten met meer theoretische diepte en nuances. Summary: In this paper, the widespread use of the “3 p’s”, provision, protection and participation, to categorise children’s rights is critically examined. This conceptualisation is argued to have hampering effects on research in children’s rights, in that it frames the research in a problematic way and hinders the possibilities of attaining theoretically driven analyses. In the paper, the emergence and use of the 3 p’s is first traced and discussed. Thereafter, an alternative language for constructing and analysing children’s rights is proposed, namely the vocabulary used for general human rights: civil, political and social rights. When children’s rights are placed within the development of human rights and conceptualised accordingly, a different understanding of the content of children’s rights surfaces. The theoretical contextualisation that is then added is suggested as a way of approaching contradictions and conflicts surrounding children’s rights issues with more theoretical depth and nuances.
Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181810x490384 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=941
Titel : Children’s Human Rights at School – As Formulated by Children Documenttype: artikel Auteurs: Quennerstedt, Ann, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2016 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 24, Nr. 3 Paginering : 657-677 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie in onderzoek
Mensenrechten:Algemeen
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Dit artikel onderzoekt de visie van 8 tot 12-jarige kinderen over hun rechten op school. De doelstellingen van het artikel is om te begrijpen wat mensenrechten betekenen voor kinderen in een schoolse setting. Op deze manier worden nieuwe denkpaden geëxploreerd op vlak van kinderrechten. De theorievorming van mensenrechten wijst op de tijdelijke status van wat we momenteel beschouwen als mensenrechten en de verschillende manieren waarop mensenrechten groeien en veranderen. De perspectieven van kinderen worden echter zelden gebruikt om het denken in termen van mensenrechten te bevragen en verder te ontwikkelen. Met dit in het achterhoofd wil dit artikel specifiek focussen op het representeren van de interpretatie van rechten door kinderen. Gebaseerd op interviews met 32 kinderen, worden een aantal aanbevelingen van kinderen met betrekking tot rechten op school geïdentificeerd en uitgewerkt. De meeste rechten die kinderen naar voor schuiven, passen in het opgezette mensenrechtenkader. Sommige gaan ook verder dan dit uitgezette kader. Summary: This article explores 8- and 12-year old children’s own views on their rights in school. The aims of the paper are to expand the understanding of what human rights mean to children in the school setting, and to contribute to new ways of thinking about rights for children. Human rights theorising points to the temporary status of what we currently understand as human rights and the various ways in which human rights grow and change. However, children’s perspectives have rarely been used to question or develop human rights thinking. Responding to this, the article specifically seeks to represent children’s understanding of rights. Based on interviews with 32 children, a number of children’s claims for rights at school are identified and elaborated. Most rights the children claim fit into the established human rights framework, and some of the rights the children express go beyond this framework. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/journals/10.1163/15718182-024030 [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3097
Titel : Children’s Rights Research Moving into the Future : Challenges on the Way Forward Documenttype: artikel Auteurs: Quennerstedt, Ann, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2013 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 21, No.2 Paginering : 233 – 247 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Algemeen Samenvatting: De uitbreiding van het onderzoek naar kinderrechten heeft gedurende de laatste 20 jaar het kinderrechtenonderzoek neergezet als een gevestigd en legitiem onderzoeksveld. De tijd zou nu rijp kunnen zijn om te reflecteren over het werk wat tot nu toe ondernomen werd, en om de toekomst van het kinderrechtenonderzoek te overwegen. In de laatste jaren zijn zelfkritische stemmen in het onderzoeksveld naar boven gekomen en deze wijzen op de mogelijke bezorgdheden. De ambitie van deze paper is om bij te dragen aan zulke discussies binnen het onderzoeksveld kinderrechten. In de paper worden commentaren en bezorgdheden die rezen, samen gebracht en verder ontwikkeld om tot het voorstel te komen dat het toekomstig kinderrechtenonderzoek voor drie grote uitdagingen staat: kritiek verbeteren, de theoretisering versterken en contextueel onderzoek. Summary: The expansion of the research into children’s rights during the last 20 years has constituted children’s rights research as an established and legitimate field of study. The time may now be ripe to reflect on the work undertaken so far and to consider the future of children’s rights research. In recent years, self-critical voices have surfaced within the research field, pointing out possible areas of concern. The ambition of this paper is to contribute to such deliberations within children’s rights research. In the paper, comments and concerns that have been put forward are brought together and developed further, leading to the suggestion that research into children’s rights issues will need to address three major challenges on the way forward: advancing critique, increasing theorisation and contextualising research. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/journals/10.1163/15718182-021020 [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2329 Education as a Human and a Citizenship Right — Parents' Rights, Children's Rights, or ...? The Necessity of Historical Contextualization / Englund, Tomas ; Quennerstedt, Ann ; Wahlström, Ninni
![]()
Titel : Education as a Human and a Citizenship Right — Parents' Rights, Children's Rights, or ...? The Necessity of Historical Contextualization Documenttype: artikel Auteurs: Englund, Tomas, Auteur ; Quennerstedt, Ann, Auteur ; Wahlström, Ninni, Auteur Uitgegeven: New York [USA] : Taylor and Francis Publicatiedatum: 2009 Tijdschrift: Journal of Human Rights Vol. 8, Nr. 2 Paginering : p. 133-138 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Opvoeding
Kinderrechten (algemeen):Kinderrechtenverdragen:Verdrag inzake de Rechten van het Kind:Verdrag inzake de Rechten van het Kind (VRK)
Mensenrechten:Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens
Mensenrechten:VN-MensenrechtenverdragenSamenvatting: Deze paper dient als inleiding voor drie papers door Roth, Wahlström en Quennerstedt, waarin de contextuele achtergrond wordt onderzocht van de verschillende verdragen (de Verklaring van de Verenigde Naties inzake de rechten van de Mens, het Europees Verdrag over de Rechten van de Mens en het Verdrag van de Verenigde Naties inzake de Rechten van het Kind). De focus wordt gelegd op hoe de verbanden tussen de rechten van ouders en die van kinderen werden gevormd tijdens verschillende fasen van het opstellen van de verdragen. De paper maakt deel uit van een project dat de betekenis en de gevolgen tracht te onderzoeken van de toegenomen tendens om opvoeding te bekijken vanuit een mensenrechtenperspectief. Meer bepaald tracht het project te focussen op de implicaties voor de ouderlijke rechten en tracht het mogelijke tegenstellingen te analyseren tussen de rechten van ouders en kinderen bij de opvoeding. Summary: This paper serves as an introduction to the three following papers by Roth, Wahlström, and Quennerstedt, analyzing the contextual background to the different treaties—the United Nations’ Universal Declaration of Human Rights, the European Convention on Human Rights, and the United Nations’ Convention on the Rights of the Child—and focusing on how the relations between parents’ rights and children’s rights in the matter of education were shaped during the various drafting stages. The paper forms part of a project that intends to study the meaning and consequences of the increased tendency to view education from a perspective of rights. More specifically, the project aims to focus on the implications of parental rights and to analyze potential contradictions between parents’ and children’s rights in education. Link naar een elektronische bron: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14754830902897189 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=779 Researching children’s rights in education: sociology of childhood encountering educational theory / Quennerstedt, Ann
![]()
![]()
PermalinkPermalinkPermalink