Titel : |
Children Representing Children : Participation and the problem of diversity in UK youth councils |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Wyness, Michael, Auteur |
Uitgegeven: |
Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications |
Publicatiedatum: |
2009 |
Tijdschrift: |
Childhood Vol. 16, Nr. 4 |
Paginering : |
p. 535-552 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen Kinderrechten (algemeen):Non-discriminatie Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie aan beleid Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd Koninkrijk
|
Samenvatting: |
Dit artikel heeft betrekking op de relatie tussen participatie door kinderen en de verscheidenheid in kindertijd. Hoewel er een groot aantal verschillende regelingen zijn om kinderen en jongeren aan te moedigen om te participeren, focust dit artikel zich op een dominante wijze van participatie waarbij kinderen worden verkozen om de belangen van andere kinderen te vertegenwoordigen in formele institutionele structuren. Gebaseerd op empirische gegevens uit werk met scholen en maatschappelijke raadsleden in het Verenigd Koninkrijk, behandelt het artikel op kritische wijze twee vragen: welk niveau van betrokkenheid hebben deze kindvertegenwoordigers in hun school en in gemeenschappen die hen toelaten een stem te geven aan de belangen van hun leeftijdsgenoten? In hoeverre weerspiegelen deze vormen van participatie van kinderen door vertegenwoordiging de belangen van de verschillende groepen van kinderen? Het artikel concludeert dat het invoeren van verkiezingsvormen van participatie de bestaande ongelijkheden tussen groepen jongeren versterken en dat zij minder waarschijnlijk de stemmen van de kansarme en sociaal uitgesloten jongeren insluiten. Formele structuren van democratische vertegenwoordiging moeten mogelijk worden herzien door meer vruchtbare manieren te onderzoeken waarmee de stem van verschillende groepen kinderen en jongeren naar voren kan worden gebracht. |
Summary: |
This article is concerned with the relationship between children’s participation and the diversity of childhoods. While there are a number of different arrangements for encouraging children and young people to participate, the article focuses on a dominant mode of participation through which children are elected to represent the interests of other children within formal institutional structures. Drawing on empirical data from work with school and civic councilors in the UK, the article critically addresses two questions: what level of involvement do these child representatives have within their schools and communities that allow them to articulate the interests of their peers? To what extent do these representative forms of children’s participation reflect the interests of diverse groups of children? The article concludes that the implementation of electoral forms of participation reinforce existing inequalities between groups of young people and are less likely to incorporate the voices of disadvantaged and socially excluded groups of young people. Formal structures of democratic representation may need to be revised in exploring more fruitful ways of articulating the voices of diverse groups of children and young people. |
Link naar een elektronische bron: |
http://chd.sagepub.com/content/16/4/535.abstract |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=696 |