Auteursfiche
Auteur Pavlovic, Zoran |
Beschikbare documenten van deze auteur



Children’s Rights International Study Project (CRISP)—A Shift from the Focus on Children’s Rights to a Quality of Life Assessment Instrument / Pavlovic, Zoran ; Rutar Leban, Tina
![]()
Titel : Children’s Rights International Study Project (CRISP)—A Shift from the Focus on Children’s Rights to a Quality of Life Assessment Instrument Documenttype: artikel Auteurs: Pavlovic, Zoran, Auteur ; Rutar Leban, Tina, Auteur Uitgegeven: New York : Springer Publicatiedatum: 2009 Tijdschrift: Child Indicators Research Vol. 2, No. 3 Paginering : p. 265-291 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Leven en ontwikkeling
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:SloveniëSamenvatting: Oorspronkelijk werd deze studie ontwikkeld in de jaren ’90 om een subjectief perspectief van studenten en belanghebbende volwassenen te verzamelen over het belang en het bestaan van bepaalde kinderrechten thuis en op school, op basis van een cultuuroverschrijdende vergelijkingsmethode. De studie heeft zich echter ontwikkeld tot het verzamelen van een aantal indicatoren voor de inschatting van de subjectieve levenskwaliteit. In de afgelopen tien jaar vonden drie metingen plaats in Slovenië, met 2000 à 3000 studenten per meting, alsook kleinere steekproeven in drie andere landen. Een gegevensbestand werd opgebouwd op basis van het belang en het bestaan van sleutelvariabelen over levenskwaliteit en inschattingen van de eigen leeftijd om bepaalde rechten die oorspronkelijk voor volwassen bedoeld werden, aan te nemen. Dit maakt het mogelijk om waarden te vergelijken tussen culturen en tussen leeftijdsgroepen. Er worden nationale trends waargenomen van een afname van de levenskwaliteit van kinderen in de afgelopen 15 jaar. Summary: Originally designed in the nineties to gather subjective perspective of the importance and existence of certain children’s rights at home and at the school, by students and significant adults, using cross-culturally comparable methodology, the study evolved to gather a number of subjective quality of life assessment indicators. Three measurements took place in Slovenia in the last decade, 2,000–3,000 students each sweep, and smaller samples in three other countries. A database has been built on the importance and existence of key quality of life variables and assessments of the proper age to assume certain
adult-like rights that enables comparisons of values cross-culturally and between age groups. National trends suggest slight degradation of the quality of life of children in last 15 years.Link naar een elektronische bron: http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs12187-008-9031-5 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=775 Cross-cultural study on the rights of the child in Slovenia - The first ten years. / Pavlovic, Zoran
![]()
Titel : Cross-cultural study on the rights of the child in Slovenia - The first ten years. Documenttype: artikel Auteurs: Pavlovic, Zoran, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2001 Tijdschrift: School Psychology International Vol. 22, nr. 2 Paginering : p.130-151 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie aan beleid
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:SloveniëSamenvatting: In de inleiding van dit artikel wordt een korte schets gegeven van dit kleine Centraal-Europese land en deze jonge democratie. Ook wordt het Kinderparlement besproken, bij wijze van voorbeeld van de samenwerking tussen de staat en de NGO’s in de praktijk van kinderrechten. In het hoofdonderdeel worden de voornaamste bevindingen van het Interculturele Onderzoek naar de Rechten van het Kind voorgesteld. In de jaren 1992 en 1993 interviewde men een nationaal representatieve doorsnede aan jongeren uit de leeftijdsgroepen 12 tot 14 jaar en 16 tot 18 jaar, alsook hun leerkrachten en hun raadgevers op school. Men ondervond dat de onderzoeksinstrumenten betrouwbaar en leeftijdsgevoelig waren. Hoewel de verschillen in ontwikkeling tussen leerlingen goed gedocumenteerd zijn, volgden de volwassenen in het onderzoek deze verschillen niet correct op: leerlingen in het middelbaar onderwijs werden net zo veel als ‘kinderen’ beschouwd als men dit bij leerlingen van de lagere school deed. Ook een aantal andere bevindingen wordt besproken. In de jaren 1994 en 1995 voerde men een nieuw proefonderzoek uit waarbij we verschillende mogelijke verbeteringen aan het onderzoeksinstrument onderzocht werden. Een aantal van hen worden gebruikt in de vragenlijsten van de enquêtes van 2000 en 2001. Summary: In the introduction to this article, a brief outline of this small mid-European country and young democracy is given. Also, Children's Parliament is described, as an example of cooperation of the state and of the non-governmental organizations in the field of children's rights. In the main section, main findings of the Cross-Cultural Study on the Rights of the Child are presented. In the years 1991 to 1992, we interviewed a nationally representative sample of children aged 12-14 years and 16-18 years, their teachers and school counsellors. We found the survey instruments to be reliable and age-sensitive. While developmental differences regarding students are well documented, the adults in our sample did not follow the changes accordingly - middle school students are seen as being just as much 'children' as the elementary school students. A number of other findings are also discussed. In the years 1994 to 1995 we carried out a new pilot study where we tested several possible improvements of the survey instrument. Some of them are used in the questionnaires that are being used in the 2000-2001 survey sweep. Link naar een elektronische bron: http://spi.sagepub.com/content/22/2/130.short Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=697 The ISPA Cross-National Children's Rights Research Project / Hart, Stuart N. ; Pavlovic, Zoran ; Zeidnerc, Moshe
![]()
Titel : The ISPA Cross-National Children's Rights Research Project Documenttype: artikel Auteurs: Hart, Stuart N., Auteur ; Pavlovic, Zoran, Auteur ; Zeidnerc, Moshe, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2001 Tijdschrift: School Psychology International Vol. 22, nr. 2 Paginering : p. 99-129 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Het erkende belang van het verwerven en gebruiken van het perspectief van kinderen en jongeren over omstandigheden die invloed hebben op hun leven is aanzienlijk toegenomen door de groeiende steun voor kinderrechten gedurende het einde van de 20e eeuw. Dit artikel geeft een overzicht van een ontwikkelend programma van het onderzoeken van de beoordeling door kinderen en volwassenen met een betekenisvolle rol in hun leven met betrekking tot de belangrijkheid en het bestaan van kinderrechten thuis en op school. Er lijkt bewijs te bestaan dat de schoolomgeving in het algemeen wordt beschouwd als een plaats waar de behandeling harder en minder ondersteunend is dan thuis. Het artikel concludeert met motivering en plannen voor de verfijning en het uitbereiden van dit project, zodat de stem van kinderen gehoord zal worden door een systematisch en geloofwaardig onderzoeksprogramma. Summary: The recognized importance of acquiring and applying the perspectives of children and youth about conditions affecting their lives has significantly increased through growing support for children's rights during the last period of the 20th century. This article presents an overview of an evolving program of surveying the judgments of children and significant adults in their lives regarding the importance and existence of children's rights in homes and schools. Evidence that the school environment, in general, appears to be a place of harsher and less supportive treatment than the home is considered. The article concludes with rationale and plans for refining and expanding this project so that the voices of children will be heard through a systematic and credible program of research. Link naar een elektronische bron: http://spi.sagepub.com/content/22/2/99 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=741