Titel : |
Children’s rights in and out of the womb |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Marc Cornock, Auteur ; Heather Montgomery, Auteur |
Uitgegeven: |
Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers |
Publicatiedatum: |
2011 |
Tijdschrift: |
The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 19, No. 1  |
Paginering : |
p. 3-19 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderrechten (algemeen):Leven en ontwikkeling Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd Koninkrijk Kindertijd:Kindbeelden
|
Samenvatting: |
Dit artikel kijkt naar de mate waarin kinderrechten van toepassing zijn op ongeboren kinderen. De nadruk wordt gelegd op Engeland en Wales, maar het artikel verwijst ook naar wetten en gebruiken uit andere landen voor verdere vergelijking. Vertrekkend vanuit het duale perspectief van de wetgeving en de antropologie/sociologie van de kinderjaren onderzoeken de auteurs hoe de ongeborene wordt opgenomen in de wetgeving en de cultuur, en wat dit betekent voor de grenzen tussen leven en niet-leven, kind en foetus, persoon en niet-persoon. Ze bediscussiëren ook de tegenzin, die velen die werken in studies met betrekking tot de kinderjaren en kinderrechten tonen, wanneer de controverse wordt besproken over de vraag wanneer de kindertijd begint. Het artikel onderzoekt vervolgens de verschillende ideeën over wanneer kinderen sociale en wettelijke persoonlijkheid verkrijgen en de verschillende, vaak tegengestelde posities die worden opgenomen door de wet, ouders, professionals in de gezondheidszorg en in meer algemene debatten. |
Summary: |
This article looks at the extent to which children’s rights are applicable to the unborn. It focuses on England and Wales but also uses law and practice in other countries for comparative purposes. From the dual perspectives of the law and the anthropology/sociology of childhood, the authors examine how the unborn are constructed in law and culture and what this says about the boundaries between life and non-life, child and foetus, person and non-person. They also discuss the reluctance that many who work in childhood studies, and on children’s rights, have shown in discussing the controversial question of when childhood begins. The article then examines differing ideas about when children are granted social and legal personhood and the various and often-contradictory positions taken by the law, parents, health care professionals and in more general debates. |
Link naar een elektronische bron: |
http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181810x522351 |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1037 |