Auteursfiche
Auteur Alderson, Priscilla |
Beschikbare documenten van deze auteur



Beyond ‘anti-smacking’: challenging parental violence and coercion / Phillips, Ben ; Alderson, Priscilla
![]()
Titel : Beyond ‘anti-smacking’: challenging parental violence and coercion Documenttype: artikel Auteurs: Phillips, Ben, Auteur ; Alderson, Priscilla, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2003 Tijdschrift: Child Abuse Review, ISSN 1099-0852 Vol. 12, nr. 5 Paginering : p. 282-291 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Opvoeding
Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd KoninkrijkSamenvatting: De belangengroep tegen het slaan van kinderen concentreert zich op het overtuigen van ouders om kinderen niet te slaan en het overtuigen van de overheid om het slaan bij wet te verbieden. Er bestaat veel bewijs dat het slaan van kinderen onnodig en gevaarlijk is, maar toch blijft het slaan van kinderen een praktijk die ruim wordt aanvaard en wordt toegepast in Groot Brittannië. Het overzicht van de literatuur waarop deze studie gebaseerd werd, vond twee onderliggende redenen voor deze tegenstelling: het geloof dat kinderen eerder ‘wordende mensen’ zijn dan volwaardige mensen en de steun voor de rechten van ouders preferent over de mensenrechten van kinderen. De paper stelt dat het belangrijke werk van de belangengroep tegen het slaan een beperkt effect zal hebben tenzij het deze twee zaken aanpakt en dat ze de vergelijking maken met de debatten rond huishoudelijk geweld tegen vrouwen om hun argument te illustreren. Summary: The anti-smacking lobby concentrates on persuading parents not to smack and persuading the government to prohibit smacking by law. There is much evidence that smacking children is unnecessary and dangerous, and yet smacking continues to be widely practised and accepted in Britain. The literature review upon which this study was based found two underlying reasons for this contradiction: beliefs that children are ‘human becomings’ rather than full human beings and support for ‘parents’ rights’ over children’s human rights. The paper suggests that the anti-smacking lobby’s important work will have limited effect until it tackles these two issues, and make comparisons with debates on domestic violence against women to illustrate our argument. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/car.813/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=754 Childhoods, Real and Imagined: Volume 1, An Introduction to Critical Realism and Childhood Studies / Alderson, Priscilla
![]()
Titel : Childhoods, Real and Imagined: Volume 1, An Introduction to Critical Realism and Childhood Studies Documenttype: artikel Auteurs: Alderson, Priscilla, Auteur Uitgegeven: Routledge Publicatiedatum: 2013 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kindertijd:Algemeen Samenvatting: Childhoods Real and Imagined verkent en brengt de relatie in kaart van dialectische kritische realistische concepten met vele aspecten van childhood. Door hun relevantie en waarde voor elkaar aan te tonen, biedt Alderson een introductiegids voor toegepast kritisch realisme aan. Summary: Childhoods Real and Imagined explores and charts the relation of dialectical critical realist concepts to many aspects of childhood. By demonstrating their relevance and value to each other, Alderson presents an introductory guide to applied critical realism. Link naar een elektronische bron: http://www.childwatch.uio.no/publications/books/book-launch%3A-childhoods-real-i [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2492
Titel : Competent children? Minors’ consent to health care treatment and research. Documenttype: artikel Auteurs: Alderson, Priscilla, Auteur Uitgegeven: Elsevier Publicatiedatum: 2008 Tijdschrift: Social Science & Medicine Paginering : 65(11):2272-83 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Beleid
Gezondheid en welzijnSamenvatting: Dit document concentreert zich op controverses over de toestemming van kinderen, en beoordeelt hoe de veranderende status van kinderen als competente beslissers over gezondheidszorg en onderzoek heeft geleidelijk aan meer respect gekregen. Criteria voor de competentie van de leeftijd naar de ervaring van de individuele kinderen is verschoven en begrip. Onzekere en verschuivende competentieconcepten en haar identificatie met volwassenheid en kindertijd worden onderzocht, samen met niveaus van besluitvorming en modellen voor de beoordeling van de competentie van kinderen. Risico's
en onzekerheden, methoden voor het berekenen van de frequentie en de ernst van de risico's, het concept "therapeutisch onderzoek" en problemen met het uitbreiden van de toestemming buiten haar opdracht worden beschouwd. Het papier eindigt met de vraag hoe sterke punten en beperkingen in de status van kinderen en hun mogelijkheden om toestemming te geven kunnen zijn
weerspiegeld in de eigen status en capaciteiten van de onderzoekers en de beroepsbeoefenaars. Voorbeelden hiervan zijn ontleend aan empirisch onderzoek naar besluitvorming in de gezondheidszorg en onderzoek met kinderen.Summary: This paper concentrates on controversies about children‟s consent, and
reviews how children‟s changing status as competent decision makers about
healthcare and research has gradually gained greater respect. Criteria for
competence have moved from age towards individual children‟s experience
and understanding. Uncertain and shifting concepts of competence and its
identification with adulthood and childhood are examined, together with levels
of decision-making and models for assessing children‟s competence. Risks
and uncertainties, methods of calculating the frequency and severity of risks,
the concept of „therapeutic research‟ and problems of expanding consent
beyond its remit are considered. The paper ends by considering how
strengths and limitations in children‟s status and capacities to consent can be
mirrored in researchers‟ and practitioners‟ own status and capacities.
Examples are drawn from empirical research studies about decision-making
in healthcare and research involving children.Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3450 Elektronische documenten
![]()
Competant children?Adobe Acrobat PDF
Titel : The Participation Rights of Premature Babies Documenttype: artikel Auteurs: Alderson, Priscilla, Auteur ; Hawthorne, Joanna, Auteur ; Killen, Margaret, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2005 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 13, No. 1–2 Paginering : 31–50 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Leven en ontwikkeling
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kindertijd:Vroege kindertijd:AlgemeenSamenvatting: Deze paper tracht de relevantie te tonen van participatierechten voor alle kinderen, door hun relevantie aan te tonen voor deze groep die het meest waarschijnlijk wordt uitgesloten: premature baby's. De artikels van het VN VRK met betrekking tot bescherming, provisie en participatie zijn integraal en een belangrijk onderdeel in het beleid en de gebruiken in de neonatale intensieve zorg. Deze rechten worden soms in de wind geslagen, dus aandacht voor het VN VRK is onmisbaar met betrekking tot de hoge standaarden van de neonatale zorg. Summary: This paper aims to illustrate the relevance of participation rights to all children, by demonstrating their relevance to those that are most likely to be excluded: premature babies. Protection, provision and participation UN CRC articles are integral and are key concerns in NICU policy and practices. These rights are sometimes disregarded, so attention to the UN CRC is indispensible with regards to high standards of neonatal care. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/1571818054545231 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1309
Titel : Young Children’s Human Rights: a sociological analysis Documenttype: artikel Auteurs: Alderson, Priscilla, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2012 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 20, No. 4 Paginering : p. 177–198 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Algemeen
Kindertijd:Vroege kindertijd:Algemeen
Mensenrechten:AlgemeenSamenvatting: Vaak ontbreken kinderen in de bestaande literatuur over mensenrechten. Sociologie kan helpen om deze kloof te dichten, door bewijs te leveren over het belang en de voordelen van het erkennen van kinderrechten, de gevaren van dit niet te doen en de gezamenlijke promotie van rechten door volwassenen en kinderen. Toch heeft de sociologie relatief weinig aandacht geschonken aan mensenrechten en gerelateerde onderwerpen zoals de Holocaust, menselijke natuur, realistische lichamen, universele principes en morele imperatieven. Deze paper onderzoekt de opsplitsing van de sociologie rond een centrale afwezigheid, die deels verklaard kan worden door deze nalatigheden. Verder wordt er gekeken naar de manier waarop de inter-disciplinaire aanpak en het kritische realisme kan meehelpen aan de theorievorming en de validatie van de ‘inherente waardigheid en... het gelijke en onvervreemdbare recht van alle leden van de menselijke familie’. De rechten van de jongste kinderen geven deze betekenis voor de mensenrechten weer, die in mindere mate afhangen van de benadering van de rationele persoon dan van de erkenning van de menselijke natuur, de kwetsbaarheid en de solidariteit die interreageert met de sociale structuren. Summary: Children tend to be missing from the literature on human rights. Sociology can help to fill the gap by providing evidence about the importance and benefits of recognising children's human rights, the dangers of not doing so, and joint rights-promoting work by adults and children. However, sociology has paid relatively little attention to human rights, and to the related topics of the Holocaust, human nature, real bodies, universal principles and moral imperatives. This paper examines splits in sociology around a central absence, which could partly explain these omissions. Then it considers how inter-disciplinary approaches and critical realism can help to theorise and validate “the inherent dignity and... the equal and inalienable rights of all members of the human family”. The youngest children's rights illuminate meanings in all human rights, which depend less on the rational person approach than on recognising human nature, vulnerability and solidarity interacting with social structures. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181812x622187 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1089 Permalink