Titel : |
Education as a Human and a Citizenship Right — Parents' Rights, Children's Rights, or ...? The Necessity of Historical Contextualization |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Englund, Tomas, Auteur ; Quennerstedt, Ann, Auteur ; Wahlström, Ninni, Auteur |
Uitgegeven: |
New York [USA] : Taylor and Francis |
Publicatiedatum: |
2009 |
Tijdschrift: |
Journal of Human Rights Vol. 8, Nr. 2 |
Paginering : |
p. 133-138 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Gezin:Opvoeding Kinderrechten (algemeen):Kinderrechtenverdragen:Verdrag inzake de Rechten van het Kind:Verdrag inzake de Rechten van het Kind (VRK) Mensenrechten:Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens Mensenrechten:VN-Mensenrechtenverdragen
|
Samenvatting: |
Deze paper dient als inleiding voor drie papers door Roth, Wahlström en Quennerstedt, waarin de contextuele achtergrond wordt onderzocht van de verschillende verdragen (de Verklaring van de Verenigde Naties inzake de rechten van de Mens, het Europees Verdrag over de Rechten van de Mens en het Verdrag van de Verenigde Naties inzake de Rechten van het Kind). De focus wordt gelegd op hoe de verbanden tussen de rechten van ouders en die van kinderen werden gevormd tijdens verschillende fasen van het opstellen van de verdragen. De paper maakt deel uit van een project dat de betekenis en de gevolgen tracht te onderzoeken van de toegenomen tendens om opvoeding te bekijken vanuit een mensenrechtenperspectief. Meer bepaald tracht het project te focussen op de implicaties voor de ouderlijke rechten en tracht het mogelijke tegenstellingen te analyseren tussen de rechten van ouders en kinderen bij de opvoeding. |
Summary: |
This paper serves as an introduction to the three following papers by Roth, Wahlström, and Quennerstedt, analyzing the contextual background to the different treaties—the United Nations’ Universal Declaration of Human Rights, the European Convention on Human Rights, and the United Nations’ Convention on the Rights of the Child—and focusing on how the relations between parents’ rights and children’s rights in the matter of education were shaped during the various drafting stages. The paper forms part of a project that intends to study the meaning and consequences of the increased tendency to view education from a perspective of rights. More specifically, the project aims to focus on the implications of parental rights and to analyze potential contradictions between parents’ and children’s rights in education. |
Link naar een elektronische bron: |
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14754830902897189 |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=779 |