Auteursfiche
Auteur Maria Bouverne-De Bie |
Beschikbare documenten van deze auteur



Titel : “Agency” van kinderen en pedagogische normen Documenttype: artikel Auteurs: Maria Bouverne-De Bie, Auteur ; Vandenbroeck, Michel, Auteur Uitgegeven: Larcier (Brussel) Publicatiedatum: 2007 Tijdschrift: Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten (TJK) Vol. 5 Paginering : p. 296-304 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezin:Opvoeding
Kinderrechten (algemeen):Participatie:AlgemeenSamenvatting: Dit artikel maakt deel uit van het dossier “Opvoeding” van het TJK. Het bespreekt de wisselwerking tussen “agency” van kinderen en pedagogische normen. “Kinderen als sociale actoren” en “kinderparticipatie” zijn sleutelbegrippen in het huidige discours en betekenen voor de pedagogiek een belangrijke paradigmaverschuiving, geïnspireerd op de kinderrechtenbeweging en de “sociology of childhood”. We kunnen echter enkele kritische opmerkingen maken met betrekking tot de manier waarop die begrippen in de praktijk worden omgezet. Een historisch perspectief dat het micro met het macroniveau verbindt, onderzoekt hoe het nieuwe paradigma kan worden gekoppeld aan discursieve gebieden die verbonden zijn met het neoliberalisme. Die kritische opmerkingen zijn ingegeven door een historisch onderzoek naar 150 jaar “besturen” van kinderen en gezinnen in België. Die discussie is nodig om te kunnen bepalen of en hoe het inclusieve discours over kinderen in de laatmoderniteit op zijn beurt specifieke groepen kinderen en volwassenen kan uitsluiten. (Zie ook: A.A.H. van Hoek en W. Vandenhole “Verplicht aanpakken?”, F. Myny en J. Decoene, “Toen het Decreet Opvoedingsondersteuning het licht zag, was de zon nog niet op” en H. Timmermans, “Opvoedingsondersteuning, nood aan een breed draagvlak”) Summary: This article is part of TJK’s file on “Upbringing”. It discusses the interaction between the “agency” of children and pedagogical norms. “Children as social actors” and “child participation” are key terms in the current discourse. They entail an important shift of paradigms for pedagogics, inspired by the children’s right movement and the sociology of childhood. However, one can make some critical remarks in relation to the way these terms are put into practice. A historical perspective, which connects the micro level with the macro level, investigates how the new paradigm can be related to discursive areas connected to neoliberalism. Those critical remarks are provided by a historical research on 150 years of “governing” children and families in Belgium. This discussion is necessary in order to determine if and how the inclusive discourse on children in late modernity in its turn can exclude certain groups of children and adults. (See also: A.A.H. van Hoek and W. Vandenhole “Verplicht aanpakken?”, F. Myny and J. Decoene, “Toen het Decreet Opvoedingsondersteuning het licht zag, was de zon nog niet op” and H. Timmermans, “Opvoedingsondersteuning, nood aan een breed draagvlak”) Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=801 Het belang van het kind of een vraag naar de legitimiteit van de jeugdbescherming en bijzondere jeugdbijstand / Maria Bouverne-De Bie
Titel : Het belang van het kind of een vraag naar de legitimiteit van de jeugdbescherming en bijzondere jeugdbijstand Documenttype: artikel Auteurs: Maria Bouverne-De Bie, Auteur ; Roose, Rudi, Auteur Uitgegeven: Larcier (Brussel) Publicatiedatum: 2007 Tijdschrift: Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten (TJK) Vol. 4 Paginering : p. 206-213 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Jeugdhulp:Algemeen
Justitie:Jeugdrecht
Kinderrechten (algemeen):Belang van het kindSamenvatting: Dit artikel maakt deel uit van het dossier “Het belang van het kind” van het TJK. De auteur schets hoe dit begrip en de invulling die eraan wordt gegeven van invloed is geweest op de jeugdbeschermingswetten en de debatten die aan de verschillende fasen van de uitbouw van dit systeem voorafgingen, maar er ook op volgden. De auteur concludeert dat een adequate aansluiting bij concrete probleemsituaties vergt dat de juridische tussenkomst en de pedagogische tussenkomst gezien worden als niet enkel een tussenkomst in opvoedingssituaties, en van daaruit als een tegemoetkoming aan het “belang van het kind”. Met de notie “belang van het kind” wordt dus verwezen naar indicatoren voor jeugdwelzijn. Dergelijke indicatoren kunnen echter, in aansluiting met de kijk op opvoeding, op verschillende wijzen ontwikkeld worden. Deze worden uitvoerig besproken. (Zie ook: K. De Koster, “De cliënt in de integrale hulpverlening”) Summary: This article is part of TJK’s file on “The best interest of the child”. The author outlines how this notion and its interpretation have influenced the laws on youth protection and juvenile justice and on the debates that proceeded and followed the establishment of the Belgian system. The author concludes that an adequate connection to concrete problems demands that the judicial intervention and the pedagogical intervention are seen not just as an intervention in educational situations, and from that point as concession to the “best interests of the child”. The notion of “the best interests of a child” therefore refers to indicators of youth welfare. However, these indicators can be developed in different ways, depending on the view on parenting. These views are discussed in the article. (See also: K. De Koster, “De cliënt in de integrale hulpverlening”) Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=800
Titel : Between ‘believers’ and ‘opponents’: Critical discussions on children’s rights Documenttype: artikel Auteurs: Didier Reynaert, Auteur ; Maria Bouverne-De Bie, Auteur ; Vandevelde, Stijn (HoGent), Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2012 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 20, No. 1 Paginering : p. 155–168 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Algemeen Samenvatting: Gebruiken op het gebied van kinderrechten veronderstellen een overeenkomst over wat kinderrechten zijn. Als logisch gevolg is de implementatie van meer kinderrechten beter voor kinderen. Maar is dit ook echt het geval? In deze paper wordt er getracht deze vraag op een kritische manier te beantwoorden. Het probleem met deze vraag is echter dat het van meet af aan wordt overschaduwd door een zeer gepolariseerde discussie tussen wat Stammers (2009) aan de ene kant ‘niet-kritische voorstanders’ en aan de andere kant ‘niet-kritische tegenstanders’ noemt. Deze eerste groep heeft een blind geloof in de voor de hand liggende positieve effecten op kinderrechten. De laatste groep ontkent op radicale wijze de waarde die kinderrechten kunnen uitoefenen teneinde meer respect voor kinderen te realiseren. Geen enkele positie is constructief in het versterken van het kader van kinderrechten aangezien ze beiden vertrekken van ‘consensus denken’ over kinderrechten. Wat er ontbreekt in het denken van kinderrechten is ‘kritiek’, het bevragen en analyseren van de assumpties die zijn ingewerkt in de huidige praktijk op het gebied van kinderrechten. In dit artikel worden er argumenten gegeven voor de ontwikkeling van een traditie van ‘kritische voorstanders’ in de kinderrechten als een pleidooi voor een traditie van ‘kritische studies van kinderrechten’. Summary: Practices in the field of children’s rights presuppose an agreement on what children’s rights are. Consequently, the implementation of more children’s rights is logically better for children. But is this really the case? In this paper, we try to answer this question critically. The problem with this question however is that from the outset, it becomes overshadowed by a highly polarised discussion between what Stammers (2009) calls ‘uncritical proponents’ at the one hand and ‘uncritical opponents’ at the other hand. The former have a blind belief in the obvious positive effects of children’s rights. The latter radically deny the value children’s rights can have in the aim to realise a greater respect for children. Neither positions are constitutive in strengthening the framework of children’ rights since they both start from a ‘consensus thinking’ on children’s rights. What current thinking in children’s rights lacks is “critique”, considered as questioning and analyzing assumptions that are embedded in current practices in the field of children’s rights. In this article, we argue for the development of a tradition of “critical proponents” in children’s rights in a plea for a tradition of ‘critical children’s rights studies’. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181812x626417 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1064 De bijzondere jeugdzorg als opvoeder. Een sociaal pedagogische analyse van de bijzondere jeugdzorg in Vlaanderen. / Roose, Rudi
![]()
Titel : De bijzondere jeugdzorg als opvoeder. Een sociaal pedagogische analyse van de bijzondere jeugdzorg in Vlaanderen. Documenttype: onderzoek Auteurs: Roose, Rudi, Onderzoeker ; Maria Bouverne-De Bie, Promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Jeugdhulp:Bijzondere jeugdzorg Samenvatting: Dit doctoraatsonderzoek kadert in de hervorming van de bijzondere jeugdzorg naar een integrale jeugdhulpverlening, waarin de verschillende sectoren die op jeugdzorg betrokken zijn beter op elkaar worden afgestemd met de bedoeling tot een meer vraaggerichte zorg te komen. Deze ontwikkeling alsook de bredere grondconcepten van de bijzondere jeugdzorg worden door de onderzoeker zowel maatschappelijk als historisch geanalyseerd. De onderzoeker stelt algemeen vast dat, hoewel de overgang naar een integrale jeugdhulpverlening zich initieel ontwikkelde vanuit de wens tot een meer emancipatorische jeugdzorg te komen, deze doelstelling niet bereikt werd: de bijzondere jeugdzorg komt eerder als een defensieve dan als een emancipatorische opvoeder naar voor. De beheersbaarheid van de zorg staat centraal, wat in het verlengde ligt van het sterke preventiedenken van de bijzondere jeugdzorg. Op basis van deze vaststellingen pleit de onderzoeker voor een nieuwe richting binnen het zorgdebat, waarbij niet het vermijden van de hulpverlening noch het organisatorisch sturen van de hulpverlening, maar wel pedagogische ondersteuning in het leren omgaan met probleemsituaties centraal staat. Summary: This doctoral research can be situated in the reorganization of Flemish youth care towards an ‘integrated’ model, or a model in which different sectors are more adjusted to each other in order to better accommodate their clients’ needs. The researcher investigates this development as well as the general basic concepts of youth care from a historical as well as a social perspective. The study shows that, although the transformation towards an ‘integrated’ model initially generated from the desire to create an emancipatory youth care, this goal has not been achieved: youth care appears to preserve a rather defensive operation. The manageability of care holds a central place, which corresponds with the strong emphasis that is generally placed on prevention. Based on these findings, the researcher holds a plea for a new direction in the care debate, in which emphasis is placed on pedagogical support in learning how to deal with problem situations, rather than on organizational aspects of youth care and/or ways to limit the need for youth care. Startdatum / Start date : 2000 Einddatum / End date : 2006 Output : Roose, R. (2006). De bijzondere jeugdzorg als opvoeder. Gent: Academia Press. Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Gent – Vakgroep sociaal werk en sociale pedagogiek Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Doctoraatsonderzoek Discipline : Sociaal werk Methodologische dimensies : Momentopname, crossectioneel/Regionaal Link naar een elektronische bron: http://www.academiapress.be/de-bijzondere-jeugdzorg-als-opvoeder.html Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=550
Titel : Children's rights: a challenge for social work Documenttype: artikel Auteurs: Roose, Rudi, Auteur ; Maria Bouverne-De Bie, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2008 Tijdschrift: International Social Work, ISSN 0020-8728 Vol. 51, Nr. 1 Paginering : p. 37-46 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Participatie:AlgemeenSamenvatting: Een kinderrechtenbenadering van sociaal werk heeft mogelijk omgekeerde effecten voor kinderen en ouders, wanneer het een visie op rechten als hefboom voor engagement negeert en de vraag hoe deze rechten kunnen gerealiseerd worden in verschillende contexten en met respect voor de rechten van andere betrokkenen ontwijkt. Summary: A children's rights approach to social work might have adverse consequences for children and parents when it ignores a view on rights as a lever for commitment and the question of how these rights can be realized in different contexts and with respect for the rights of other actors involved. Link naar een elektronische bron: http://isw.sagepub.com/content/51/1/37.abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1918 Children’s rights education and social work: Contrasting models and understandings / Didier Reynaert
![]()
PermalinkChildren’s rights education as a social work practice. An analysis of the meaning of the children's rights movement in implementing the U.N.-Convention on the Rights of the Child. / Didier Reynaert
PermalinkDo Children Have Rights or Do Their Rights Have to be Realised? The United Nations Convention on the Rights of the Child as a Frame of Reference for Pedagogical Action / Maria Bouverne-De Bie ; Roose, Rudi
![]()
PermalinkEmpowering the Powerful: Challenging hidden processes of marginalization in youth work policy and practice in Belgium / Filip Coussée ; Roets, Griet ; Maria Bouverne-De Bie
![]()
PermalinkHonderd jaar na de kinderbescherming: de institutionalisering van een pedagogische paradox / De Vos, Karel
![]()
PermalinkHow to make sense of the right to education for irregular migrant children? The case of Roma people in Ghent. / Hemelsoet, Elias
![]()
PermalinkDe identiteit van het jeugdwerk als pedagogisch aanbod. Onderzoek naar de betekenis van het jeugdwerk in de vrije tijd van jeugdigen / Filip Coussée
![]()
PermalinkJeugdwerk en sociale integratie. Klein antwoord op een grote vraag… / Van de Walle, Tineke ; Maria Bouverne-De Bie
![]()
PermalinkPermalinkKinderrechten als referentiekader voor "kindvriendelijkheid": opvattingen en discussies / Sven De Visscher ; Didier Reynaert ; Maria Bouverne-De Bie
![]()
Permalink