Titel : |
Hergo op school |
Andere titel : |
‘Hergo’ at school |
Documenttype: |
onderzoek |
Auteurs: |
Vettenburg, Nicole, Onderzoeker ; Burssens, Dieter, Onderzoeker ; Walgrave, Lode, Promotor |
Taal : |
Nederlands (dut) |
Trefwoorden: |
Gezondheid en welzijn:Jeugdhulp:Algemeen Onderwijs:Algemeen
|
Samenvatting: |
Dit project betreft een onderzoek naar ‘herstelgericht groepsoverleg’ bij tuchtproblemen op school. Vanuit de vaststelling dat de bestaande orde- en tuchtmaatregelen niet altijd voldoen, wordt verondersteld dat herstelgerichte maatregelen –zoals reeds succesvol toegepast binnen het gerechtelijk kader- ook binnen onderwijs goede resultaten zouden kunnen bieden. In het eerste deel wordt het herstelrechtelijk sanctiemodel theoretisch gekaderd en vergeleken met het retributief en het rehabilitatief model. Het tweede deel bespreekt een ‘survey’ waarbij een gestructureerde vragenlijst naar alle Vlaamse secundaire scholen wordt verstuurd. De data geven een zicht op de sancties die in scholen worden toegepast en hoe deze sancties worden gemotiveerd. De respondenten blijken in de eerste plaats te sanctioneren uit rehabilitatieve overwegingen. Een aantal respondenten lijkt nog te geloven in het afschrikkend effect van retributie. Herstelgerichte sancties worden ook toegepast, zij het in mindere mate. In het derde deel wordt een experiment met herstelgericht groepsoverleg (hergo) in de school besproken. Veertien hergo’s worden in totaal georganiseerd nadat zich ernstige feiten voordoen in scholen. Data omtrent de methodiek worden verzameld uit observaties, interviews met deelnemers, intervisies met moderatoren en een focusgroepgesprek. De resultaten tonen bij de deelnemers een zeer hoge tevredenheid omtrent het verloop en het bereikte resultaat. |
Summary: |
This project concerns research into ‘hergo’ (restorative group consultation) at school. This research is directed towards new ways of dealing with disciplinary problems at school. Based on the observation that the current measures do not always suffice, it is hypothesized that restorative measures – as are already successfully implemented within the judicial framework – may provide positive results within a school context. The first part of the research theoretically explains the restorative sanction model and compares it with the retributive and rehabilitation model. The second part consists of a survey for all Flemish (Belgian) secondary schools. The data provide insight into the sanctions schools currently take and their underlying motivation. They more specifically show that respondents appear to primarily sanction out of rehabilitation considerations. Several respondents believe in the deterring effect of retribution. Restorative sanctions are also implemented, although to a lesser extent. The third and final part of the research consists of an experiment with restorative group consultation (hergo) at school. A total of fourteen hergo measures after a serious incident at school are organised. Data regarding the methodology of hergo are collected from observations, interviews with participants, dialogues with moderators and a focus group. The results show an extremely high satisfaction of the participants regarding the process of hergo as well as the achieved result. |
Startdatum / Start date : |
01.12.2001 |
Einddatum / End date : |
31.03.2004 |
Output : |
Burssens, D., Vettenburg, N. (2006). Restorative Group Conferencing at School: A Constructive Response to Serious Incidents. Journal of School Violence, (2), 5-17/Walgrave, L. (2000). Met het oog op herstel, Leuven. Leuven: Universitaire Pers/Walgrave, L., Vettenburg, N. (2006). Herstelgericht groepsoverleg. Nieuwe wegen in de aanpak van jeugddelinquentie en tuchtproblemen. Leuven: Lannoocampus |
Financiering / Funding : |
Vlaamse Overheid - Departement Onderwijs & Vorming |
Onderzoeksinstelling / Research institute : |
KU Leuven |
Onderzoekstype : |
Praktijkgericht onderzoek - Praktijkevaluatief onderzoek |
Discipline : |
Criminologie/Pedagogische wetenschappen - (Ortho)pedagogiek, onderwijskunde, sociale agogiek |
Methodologische dimensies : |
(Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Diepte- en/of expertinterviews/(Participerende) observaties/Focusgroepgesprekken/Momentopname, crossectioneel/Regionaal/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen |
Link naar een elektronische bron: |
http://www.law.kuleuven.be/linc/onderzoek/onderzoekhergoopschool.html |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2098 |