Auteursfiche
Auteur Katherine Covell |
Beschikbare documenten van deze auteur



Adoption and the Best Interests of the Child: The Dilemma of Cultural Interpretations / Snow, Rebekah
![]()
Titel : Adoption and the Best Interests of the Child: The Dilemma of Cultural Interpretations Documenttype: artikel Auteurs: Snow, Rebekah, Auteur ; Katherine Covell, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2006 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 14, No. 2 Paginering : 109–117 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Adoptie
Kinderen in kwetsbare situaties:Minderheden en inheemse volkeren:Minderheden
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Amerika:Noord-Amerika:CanadaSamenvatting: Het voortbestaan van verschillende voorbehouden die door de ondertekenende partijen werden gemaakt bij het VN VRK, blijven een obstakel voor de volledige implementatie. Zoals werd aangetoond in 2003, heeft Canada nog steeds niet zijn voorbehoud met betrekking tot artikel 37(c) over het jeugdrecht en artikel 21 over adoptie ingetrokken. Deze paper legt de nadruk op Canada’s voorbehoud bij artikel 21 en het probleem van het verwijderen van dit voorbehoud. Canada beweert dat een deel van artikel 21 niet kan worden toegepast uit respect voor tradities van Aboriginals. Het voorbehoud is een compensatie voor de historisch onrecht tegen Aboriginal families en hun kinderen. Aboriginals behouden de controle over de adoptie van Aboriginal kinderen. Summary: The persistence of reservations adopted by signatories remains an obstacle to the full implementation of the UN CRC. As was reported in September 2003, Canada still hasn’t withdrawn its reservations to article 37(c) on juvenile justice and article 21 on adoption. This paper focuses on Canada’s reservation to article 21 and the problem of its removal. Canada claims that a section of article 21 can’t be applied out of respect for Aboriginal traditions. The reservation is a compensation for the historical wrongs against Aboriginals families and children by allowing Aboriginal control over the adoption of Aboriginal children. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181806777922676 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1277 Children’s rights education at the university level: An effective means of promoting rights knowledge and rights-based attitudes / Katherine Covell
![]()
Titel : Children’s rights education at the university level: An effective means of promoting rights knowledge and rights-based attitudes Documenttype: artikel Auteurs: Katherine Covell, Auteur ; Kelly M. Campbell, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2001 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 9, No. 2 Paginering : 123-135 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Amerika:Noord-Amerika:Canada
Onderwijs:MensenrechteneducatieSamenvatting: De auteurs beschrijven een onderzoek bij universiteitsstudenten in Canada dat de effecten naging van kinderrechteneducatie op de kennis van volwassenen over rechten, hun steun voor rechten en hun ideeën over kinderen als bezit van ouders. De doelgroep bestond uit derdejaars universiteitsstudenten die een cursus over kinderrechten volgden. De hypothese luidde dat het krijgen van kinderrechteneducatie via deze cursus niet alleen de kennis van studenten zou vergroten maar ook effecten zou hebben op attitudeverandering. Op basis van eerder onderzoek dat de impact van kinderrechteneducatie op kinderen naging, werd vertrokken van de hypothese dat degenen die kinderrechteneducatie krijgen niet alleen een verhoging zouden tonen op vlak van steun voor kinderrechten, maar dat ook hun steun voor de rechten van volwassenen zou toenemen. De data suggereren dat kinderrechteneducatie een significantie verandering teweegbrengt in de manier waarop volwassenen naar kinderen en hun rechten kijken. Een voor de hand liggende implicatie van deze bevinding is het belang van het onderwijzen van volwassenen over de rechten van kinderen. De auteurs benadrukken het belang van de meer wijdverspreide kinderrechteneducatie gericht op kinderen in scholen, maar wijzen tegelijk op het belang van dergelijke educatie voor volwassenen. Summary: The purpose of the study described here was to examine the impact of children’s rights education on adults’ knowledge of the Convention, rights, values, and conceptions of children as parental property. The target group consisted of students in a third year university course on children’s rights. It was hypothesized that receiving children’s rights education through this course would not only increase the students’ knowledge about children’s rights, but would also effect attitude changes. A further hypothesis was based on findings from previous studies that assessed the impact of children’s rights education on children. Based on these data, the researchers hypothesised that those receiving the children’s rights education would not only show an increase in support for children’s rights, but their support for the rights of adults would also increase. The data suggest that children’s rights education produces a significant change in the way adults perceive children and their rights. The obvious implication of these findings is the importance of educating adults about children’s rights under the Convention. The authors emphasise the importance of more widespread school based children’s rights education but stress that attention also has to go to the need for such education for adults. Link naar een elektronische bron: http://www.ingentaconnect.com/content/mnp/chil/2001/00000009/00000002/00399734 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=28
Titel : Empowering children: children's rights education as a pathway to citizenship Documenttype: boek Auteurs: Robert Brian Howe, Auteur ; Katherine Covell, Auteur Uitgegeven: Toronto, Ontario [Canada] : University of Toronto Press Publicatiedatum: 2005 Paginering : 245 ISBN/ISSN/EAN: 978-0-8020-3857-9 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Onderwijs:Mensenrechteneducatie Samenvatting: Het Verdrag inzake de Rechten van het Kind, goedgekeurd door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in 1989, bevestigt dat kinderen in alle landen fundamentele rechten hebben, met inbegrip van rechten op vlak van onderwijs. Tot op heden hebben 192 staten het Verdrag ondertekend of in één of andere vorm geratificeerd. Toch worden kinderen in vele landen blootgesteld aan risico’s en worden zij vaak niet bewustgemaakt van hun gewaarborgde rechten.
In dit boek stellen de auteurs dat het onderwijzen van kinderen over hun fundamentele rechten niet alleen een noodzakelijk middel is voor het vervullen van de wettelijke verplichtingen van een land, maar ook voor het bevorderen van het leren over democratische principes en burgerschap.
Kinderrechteneducatie versterkt kinderen als personen en als rechten respecterende burgers in democratische samenlevingen. Dergelijke educatie zorgt er mee voor dat er een algemene kennis over mensenrechten en sociale verantwoordelijkheid tot stand komt. Hoewel er in vele landen hindernissen blijven voor de implementatie van kinderrechten, argumenteren Howe en Covell dat het hervormen van scholen en het verbeteren van de lerarenopleiding essentieel zijn voor het creëren van een nieuwe cultuur van respect voor kinderen als burgers.Summary: Approved by the General Assembly of the United Nations in 1989, the United Nations Convention on the Rights of the Child affirms that children in all countries have fundamental rights, including rights to education. To date, 192 states are signatories to or have in some form ratified the accord. Children are still imperilled in many countries, however, and are often not made aware of their guaranteed rights.
In Empowering Children, R. Brian Howe and Katherine Covell assert that educating children about their basic rights is a necessary means not only of fulfilling a country's legal obligations, but also of advancing education about democratic principles and the practice of citizenship. The authors contend that children's rights education empowers children as persons and as rights-respecting citizens in democratic societies. Such education has a 'contagion effect' that brings about a general social knowledge on human rights and social responsibility.
Although there remain obstacles to the implementation of children's rights in many countries, Howe and Covell argue that reforming schools and enhancing teacher education are absolutely essential to the creation of a new culture of respect toward children as citizens. Their thorough and passionate work marks a significant advance in the field.Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=4 Implementing children’s human rights education in schools / Katherine Covell ; Robert Brian Howe ; McNeil, Justin K.
![]()
Titel : Implementing children’s human rights education in schools Documenttype: artikel Auteurs: Katherine Covell, Auteur ; Robert Brian Howe, Auteur ; McNeil, Justin K., Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2010 Tijdschrift: Improving Schools Vol. 3, nr. 2 Paginering : p. 117-132 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd Koninkrijk
Onderwijs:MensenrechteneducatieSamenvatting: De evaluatie van een initiatief rond onderwijs over kinderrechten in Hampshire, Engeland, toont, in lijn met eerdere onderzoeksresultaten, de efficiëntie aan van een kader voor rechten in het schoolbeleid, de praktijk en het lesgeven, in het promoten van rechtenrespecterende gedragingen en houdingen tussen kinderen, en in het verbeteren van de schoolsfeer. De waarde van rechtsconsistent onderwijs wordt niet enkel gezien in de rol van de huidige voordelen die zij voor kinderen meebrengt, maar ook in haar capaciteit om een langetermijneffect te hebben op de promotie en het onderhoud van een rechtsondersteunende cultuur. Hiertoe worden data vertrekt over hoe leerkrachten in Hampshire met succes hun programma konden implementeren. Men onderzoekt scholen die succesvol kinderrechten opnamen in hun curriculum en in alle onderdelen van schoolbeleid en praktijken, en men vergelijkt hun pogingen tot implementatie en hun ervaringen met die van scholen die minder succesvol waren. Summary: Evaluations of a children’s rights education initiative in schools in Hampshire, England — consistent with previous research findings — demonstrate the effectiveness of a framework of rights for school policy, practice, and teaching, for promoting rights-respecting attitudes and behaviors among children, and for improving the school ethos. The value of rights-consistent schooling is seen not only in its contemporaneous benefits on children, but also in its capacity to have a long-term effect on the promotion and maintenance of a rights-supporting culture. To this end, we provide data on how Hampshire educators were able to successfully implement their program. We examine schools that were very successful in incorporating children’s rights across the curriculum and throughout all school policies and practices, and compare their implementation efforts and experiences with schools that were less successful. Link naar een elektronische bron: http://imp.sagepub.com/content/13/2/117.short?rss=1&ssource=mfr Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=702
Titel : Miseducating children about their rights Documenttype: artikel Auteurs: Robert Brian Howe, Auteur ; Katherine Covell, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2010 Tijdschrift: Education, Citizenship and Social Justice, ISSN 1746-1979 Paginering : 91-102 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd Koninkrijk
Onderwijs:MensenrechteneducatieSamenvatting: Dit artikel handelt over het onderrichten van kinderen in scholen aangaande hun fundamentele rechten onder het Verdrag inzake de Rechten van het Kind. De vraag die behandeld wordt is het aanleren van verantwoordelijkheden. De auteurs wijzen er op dat verantwoordelijkheden inherent zijn aan het concept van rechten, ook al worden in het Kinderrechtenverdrag geen verantwoordelijkheden van kinderen vermeld. Kinderrechteneducatie vereist dat kinderen verantwoordelijkheden aanleren die gepaard gaan met rechten. Hoewel er een conceptuele link is tussen rechten en verantwoordelijkheden, vereist effectieve educatie dat de centrale focus op rechten ligt en dat kinderen de kans krijgen om zelf de link tussen rechten en verantwoordelijkheden te ontdekken. Dat leerkrachten zich onnodig concentreren op verantwoordelijkheden is een foutieve vorm van educatie. De discussie in dit artikel is gebaseerd op observaties tijdens een programma voor kinderrechteneducatie in Hampshire (Engeland). Summary: This article concerns educating children in schools about their basic rights under the United Nations Convention on the Rights of the Child. The question we address is the teaching of responsibilities. We point out that although there is no mention of children’s responsibilities in the Convention, responsibilities are inherent in the concept of rights. Therefore, children’s rights education requires that children learn responsibilities that go together with rights. But we also point out that although there is a conceptual linkage between rights and responsibilities, effective education requires that the central focus is on rights and that children are given the opportunity to discover for themselves the connection between rights and responsibilities. That teachers unduly focus on responsibilities is miseducation about children’s rights. Our latter discussion is based on our observations of a children’s rights education program in Hampshire, England. Link naar een elektronische bron: http://esj.sagepub.com/content/5/2/91 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=32 Reducing Teacher Burnout by Increasing Student Engagement / Katherine Covell ; McNeil, Justin K. ; Robert Brian Howe
![]()
PermalinkPermalink