Auteursfiche
Auteur Valcke, Peggy |
Beschikbare documenten van deze auteur



Titel : Alle regels overboord voor mediawijze minderjarigen? Documenttype: artikel Auteurs: Lefever, Katrien, Auteur ; Lievens, Eva, Auteur ; Valcke, Peggy, Auteur Uitgegeven: Antwerpen : Maklu Publicatiedatum: 2010 Paginering : p. 341-361 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Media:Mediawijsheid Samenvatting: Dit is een onderdeel van het boek 'Recht in Beweging – 17de VRG-Alumnidag' van de VRG Alumni. Summary: This is a part of the book 'Recht in Beweging – 17de VRG-Alumnidag' by VRG Alumni. Link naar een elektronische bron: http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?id=9789046606742 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2532 Elektronische documenten
![]()
Regulatory instruments for content regulation in digital media - A prospective study on the protection of minors against harmful contentURLChildren’s rights and advertising literacy in the digital era: towards an empowering regulatory framework for commercial communication / Valerie Verdoodt
![]()
Titel : Children’s rights and advertising literacy in the digital era: towards an empowering regulatory framework for commercial communication Documenttype: onderzoek Auteurs: Valerie Verdoodt, Onderzoeker ; Valcke, Peggy, Promotor ; Lievens, Eva, Promotor Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Algemeen
Media:Algemeen
Media:MediawijsheidSamenvatting: Dagelijks worden kinderen blootgesteld aan een grote verscheidenheid van nieuwe reclametechnieken. Deze nieuwe vormen van commerciële communicatie hebben speciale kenmerken (nl. geïntegreerd, interactief en gepersonaliseerd) waardoor ze met name aantrekkelijk zijn voor kinderen. Echter, kinderen hebben vaak moeite om deze nieuwe vormen van reclame te herkennen of de achterliggende persuasieve intentie te begrijpen. Bijgevolg rijzen er belangrijke juridische en ethische vragen vanuit een kinderrechtenperspectief (bijvoorbeeld hun recht op ontwikkeling, privacy en de bescherming van persoonsgegevens, recht op participatie). Momenteel regelt een breed scala aan bepalingen commerciële communicatie gericht aan kinderen, over verschillende kanalen. Het onderzoek start vanuit de observatie dat het regulerend kader gefragmenteerd is in wetgeving en alternatieve regulerende instrumenten (zoals zelf- en co-regulering) en neemt als werkhypothese dat deze fragmentatie mogelijk kan leiden tot lacunes of overlappingen, zoals onder andere een gebrek aan duidelijke en uniforme definities of zelfs tegenstrijdige regels, die op hun beurt een negatieve invloed kunnen hebben op de ontwikkelen en reclamewijsheid van kinderen. Om die reden stelt het doctoraat in vraag welke substantieve en procedurele elementen een regulerend kader voor commerciële communicatie nodig heeft opdat kinderen worden opgeleid en “empowered” om met commerciële communicatie om te gaan (i.e. reclamewijs), zodat ze kunnen opgroeien tot kritische, geïnformeerde consumenten die hun eigen bewuste keuzes kunnen maken in de huidige nieuwe media omgeving. Summary: On a daily basis, children are exposed to a broad variety of new digital advertising techniques. These new forms of commercial communication have specific features (i.e. immersive, interactive, personalised) that make them particularly appealing to children, but also raise concerns as children often do not recognise or understand the persuasive intent of these new forms. Accordingly, these new forms raise significant legal and ethical questions from a children’s rights perspective (e.g. their right to development, privacy and data protection, participation). However, currently a wide array of provisions regulates commercial communication aimed at children, across various channels. The research starts from the observation that the regulatory framework is fragmented into both legislative and alternative regulatory instruments (i.e. self- and co-regulation) and takes as its working hypothesis that this potentially may lead to gaps or overlaps such as inter alia a lack of clear and uniform definitions and even contradicting rules, which in turn may have a negative impact on
children’s development and advertising literacy. Therefore, the project questions what substantive and procedural elements a regulatory framework on commercial communication needs for children to be educated and empowered to cope with commercial communication (i.e. ad literate), so that they can grow up to be critical, informed consumers who make their own conscious choices in today’s new media environment.Startdatum / Start date : 2015 Einddatum / End date : 2018 Output : Clifford D., Verdoodt V. 2017. Integrative advertising: The marketing ‘dark side’ or merely the Emperor’s new clothes?. European Journal of Law and Technology, vol.8, accepted , pp. 1-43/Valcke P., Verdoodt V., Lambrecht I., Lievens E. 2017. Reclame en nieuwe media: vind ik (niet) leuk. In Recht in beweging , pp. 359-384/Verdoodt V. 2016. Children’s access to social media and the GDPR – “Please mom, can I go on Facebook?”. https://www.law.kuleuven.be/citip/blog//Verdoodt V. 2017. Regulating digital advertising aimed at children: Where are we at?. https://www.law.kuleuven.be/citip/blog//Verdoodt V., Clifford D., Lievens E. 2016. Toying with children’s emotions, the new game in town? The legality of advergames in the EU. Computer Law and Security Report, vol.32 (4) , pp. 599-614/Verdoodt V., Lambrecht I., Lievens E. 2016. Mapping and analysis of the current self- and co-regulatory framework of commercial communication aimed at minors. www.adlit.be /Verdoodt V., Lievens E. 2017. De AVG bekeken vanuit een kinderrechtenperspectief: pluspunten, knelpunten & vraagstukken. Computerrecht: Tijdschrift voor Informatica, Telecommunicatie en Recht , pp. 230-236/Verdoodt V., Lievens E., Hellemans L. 2015. Mapping and analysis of the current legal framework of commercial communication aimed at minors. http://adlit.be/output/Rapporten/Verdoodt V., Lievens E., Valcke P. 2016. Mapping of legislation and self-regulation for new advertising formats. Minors’ advertising literacy in relation to new advertising formats - Identification and assessment of the risks Lambrecht I. (eds.) www.adlit.be Financiering / Funding : Strategisch Basisonderzoek - SBO Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Gent/KU Leuven Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Doctoraatsonderzoek Discipline : Rechten Methodologische dimensies : Literatuur, documentanalyse/Internationaal/buitenland/Analyse dossiers, documenten Link naar een elektronische bron: www.adlit.be Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3246
Titel : Jongeren en media : Een delicaat evenwicht tussen bescherming en beleving Documenttype: artikel Auteurs: Lievens, Eva, Auteur ; Lefever, Katrien, Auteur ; Valcke, Peggy, Auteur Uitgegeven: Larcier (Brussel) Publicatiedatum: 2008 Tijdschrift: Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten (TJK) Vol. 5 Paginering : 291-300 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Media:Algemeen
Mensenrechten:Burgerlijke en politieke rechten:Vrijheid van meningsuitingSamenvatting: Het mediagebruik van jongeren is de laatste jaren niet enkel toegenomen, maar ook gevarieerder geworden. Digitale televisie, internet en gsm’s zijn ingebed in de media-ervaring van de meeste jongeren. Het juridisch kader dat dit mediagebruik omringt, onderging de laatste jaren ook een aantal evoluties. Dit artikel streeft ernaar dit juridisch kader te schetsen en te analyseren. Naast het bespreken van de basisprincipes betreffende de vrijheid van meningsuiting, de nieuwe Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten, de Vlaamse regelgeving in verband met audiovisueel materiaal, de evoluties op het gebied van filmkeuring en het Koninklijk Besluit betreffende belspelletjes gaan we ook kort in op de problematiek rond illegale en schadelijke inhoud op het internet. Summary: The use of media by young people has not only increased during the past years, it has also become more diverse. Digital television, internet and mobile phones are integrated in the media-experience of most young people. The legal frame surrounding this use of media, has also undergone an evolution during the past years. This article aims at drafting and analyzing that legal frame. It discusses the basic principles of the freedom of expression, the new Directive on Audiovisual Media Services, the Flemish regulations concerning audiovisual materials, the evolutions in film censorship and the Royal Decree on telephone games. Also, it shortly addresses the issue of illegal and harmful internet contents. Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=851 Elektronische documenten
Regulatory instruments for content regulation in digital media - A prospective study on the protection of minors against harmful content / Lievens, Eva
![]()
Titel : Regulatory instruments for content regulation in digital media - A prospective study on the protection of minors against harmful content Andere titel : Instrumenten voor inhoudsregulering in digitale media - een prospectieve studie tot het beschermen van minderjarigen tegen schadelijke inhoud Documenttype: onderzoek Auteurs: Lievens, Eva, Onderzoeker ; Dumortier, Jos, Promotor ; Valcke, Peggy, Co-promotor Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen
Media:AlgemeenSamenvatting: De afgelopen decennia worden kinderen – van peutertijd tot adolescentie – geconfronteerd met een groeiend aantal verschillende media. Analoge of digitale televisie, DVD’s, het internet, videospelletjes en mobiele telefoons bijvoorbeeld, maken deel uit van het mediamenu waarmee vele kinderen en jongeren (dagelijks) te maken krijgen. Enerzijds biedt dit hen nooit geziene mogelijkheden om te leren, te communiceren en te ontspannen, maar anderzijds is het ook onvermijdelijk dat ze geconfronteerd worden met schadelijke of zelfs illegale inhoud. Dergelijke inhoud heeft altijd al aanleiding gegeven tot bezorgdheid bij het opduiken van elk nieuw medium, zij het nu boeken, strips, films of televisie. Digitale nieuwe media, zoals het internet, hebben echter niet alleen een veel lagere toegangsdrempel, maar bieden ook exponentieel meer informatie aan. Bijgevolg staat deze aloude bekommernis voor nieuwe uitdagingen. Net zoals elke ouder zijn of haar kind leert om naar links en naar rechts te kijken vooraleer de straat over te steken, of om niet met vreemden te spreken, moeten kinderen ook begeleid en beschermd worden – of toch in zekere mate – met betrekking tot de manier waarop ze gebruik maken van de media. Traditioneel wordt naar het beschermen van minderjarigen tegen schadelijke inhoud gestreefd door middel van de wetgeving. Vanaf midden de jaren negentig doken er echter twijfels op in verband met de efficiëntie van dit traditionele juridische instrument om bepaalde aspecten van het continu wijzigende medialandschap aan te pakken. Als gevolg daarvan werd het gebruik van andere instrumenten, zoals zelfregulering, co-regulering en technologie, meer op de voorgrond geplaatst. Beleidsdocumenten, voornamelijk op Europees niveau, besteedden geleidelijk aan meer aandacht aan deze instrumenten, en in verschillende EU-Lidstaten werden initiatieven ondernomen om dergelijke mechanismen op te zetten. Deze thesis beoogt een dieper inzicht te verwerven in het gebruik van “alternatieve regelgevende instrumenten” (ARI’s) om minderjarigen te beschermen tegen schadelijke inhoud. Vier onderzoeksfases kunnen worden onderscheiden. Ten eerste wordt het probleem van het beschermen van minderjarigen tegen schadelijke inhoud beschreven en geanalyseerd. Ten tweede wordt het gebruik van alternatieve regelgevende instrumenten verkend. Ten derde wordt het wettelijk kader rond zowel de bescherming van minderjarigen tegen schadelijke inhoud als het gebruik van alternatieve regelgevende instrumenten in kaart gebracht. Ten vierde wordt nagegaan in hoeverre het gebruik van dergelijke instrumenten om minderjarigen te beschermen tegen schadelijke inhoud in overeenstemming is met het ruimer wettelijk kader. Summary: Over the past decades, children have been faced with an increasing array of different media, from toddlerhood into their late teens. Television – analogue or digital –, DVDs, the Internet, video games and mobile phones, for instance, are part of many children’s and young people’s (daily) media menu. Whereas this provides them with unprecedented opportunities to learn, communicate and explore the world, it also means that, unavoidably, they will be faced with content which could be potentially harmful to them or even outright illegal. Such content has always been a concern with respect to any new medium which surfaced, be it books, comics or movies. However, the new types of media, such as the Internet, have a much lower access threshold as well as an exponentially higher content offer. As a consequence, this long-standing concern now needs to cope with new challenges. From the mid-1990s onwards, doubts were expressed with respect to the use of traditional legislation to regulate certain aspects of the continually changing media environment. As a result, the use of other instruments, such as self-regulation, co-regulation and technology, was pushed to the fore. This thesis research intends to deepen the understanding of the use of ‘alternative regulatory instruments’ (ARIs) to protect minors against harmful content. The research question is the following: “are there legal obstacles to the use of alternative regulatory instruments, such as self- and co-regulation, to protect minors against digital harmful content”? In order to find an answer to this question four research phases are distinguished. The first phase: a description and analysis of the issue of protecting minors against harmful content. The second phase: an exploration of the use of alternative regulatory instruments. The third phase: mapping of the legal framework which surrounds both the protection of minors against harmful content as well as the use of alternative regulatory instruments. The fourth phase: an assessment of the compliance of the use of such instruments to protect minors against harmful content with the broader legal framework. Startdatum / Start date : 2004 Einddatum / End date : 2009 Output : Lefever, K., Lievens, E., & Valcke, P. (2010). Alle regels overboord voor mediawijze minderjarigen? In VRG alumni (red.), Recht in Beweging – 17de VRG-Alumnidag (pp. 341-361). Antwerpen-Apeldoorn: Maklu/Lievens, E. (2004). Bescherming van minderjarigen in de informatiemaatschappij: een wettelijk kader? Computerrecht, (3), 163-164/Lievens, E. (2006). Harmful new media content: the latest regulatory trends. Comms. L., 11(4), 113-123/Lievens, E. (2007). Bescherming tegen schadelijke en illegale inhoud: een nieuw Europees initiatief. Computerrecht, (2), 134/Lievens, E. (2007). Protecting children in the new media environment: Rising to the regulatory challenge? Telematics and Informatics, 24(4), 315-330/Lievens, E. (2007). Protecting Minors against Harmful New Media Content: Perspectives on Content Regulation in the Digital Media. In K. Prasad (red.), Media Law and Ethics: Readings in Communication Regulation (pp. 1-457). New Delhi: B.R. Publications/Lievens, E. (2010). Minderjarigen en het mediarecht. In Kids-Codex Boek III: Onderwijsrecht, Vrijetijdsrecht, Vreemdelingenrecht (pp. 271-297). Brussel: Larcier Wet en Duiding/Lievens, E. (2010). Protecting children in the digital era: The use of alternative regulatory instruments. Leiden: Martinus Nijhoff Publishers/Lievens, E. (2010). Using alternative regulatory instruments to protect minors in media: hit or miss? In I. Blanco & M. Römer (red.), Los niños frente a las pantallas (pp. 277-288). Universitas/Lievens, E. (2011). The use of alternative regulatory instruments to protect minors in the digital era: applying freedom of expression safeguards. Netherlands Quarterly of Human Rights, 29(2), 164-188/Lievens, E. (2012). Alternative regulatory instruments versus fundamental rights: match made in heaven or recipe for disaster? In M. Walgrave, W. Heirman, S. Mels, C. Timmerman & H. Vandenbosch (red.), e-Youth: Balancing Between Opportunities and Risks (pp. 251-269). Brussel: PIE Peter Lang/Lievens, E., & Dumortier, J. (2005). Bescherming van minderjarigen online: stand van zaken en blik op de toekomst. Computerrecht, 2, 59-64/Lievens, E., Dumortier, J., & Ryan, P.S. (2006). The co-protection of minors in new media: A European approach to co-regulation. UC Davis Journal of Juvenile Law & Policy, 10, 97-151/Lievens, E., Lefever, K., & Valcke, P. (2008). Jongeren en media - Een delicaat evenwicht tussen bescherming en beleving. Tijdschrift voor Jeugdrecht en Kinderrechten (TJK), (5), 291-300 Onderzoeksinstelling / Research institute : KU Leuven Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Doctoraatsonderzoek Discipline : Communicatiewetenschappen - (Multi)media/Rechtsgeleerdheid Methodologische dimensies : Juridische studie/Literatuurstudie/Momentopname, crossectioneel Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1375 Elektronische documenten
Titel : Regulatory trends in a social media context Documenttype: artikel Auteurs: Lievens, Eva, Auteur ; Valcke, Peggy, Auteur Uitgegeven: Routledge Publicatiedatum: 2012 Paginering : p. 557-580 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Media:Algemeen Samenvatting: Dit is een hoofdstuk uit het 'Routledge Handbook of Media Law' by M. Price, S. Verhulst & L. Morgan Summary: This is a chapter of the 'Routledge Handbook of Media Law' by M. Price, S. Verhulst & L. Morgan Link naar een elektronische bron: https://lirias.kuleuven.be/handle/123456789/359481 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2539 Elektronische documenten
![]()
Risk-reducing regulatory strategies for illegal and harmful conduct and content in online social networksURLRisk-reducing regulatory strategies for illegal and harmful conduct and content in online social networks / Lievens, Eva
![]()
Permalink