Auteursfiche
Auteur Filip Coussée |
Beschikbare documenten van deze auteur



Titel : A Centruy of Youth Work Policy Documenttype: boek Auteurs: Filip Coussée, Auteur Uitgegeven: Gent [België] : Academia Press Publicatiedatum: 2008 Paginering : 136 p. ISBN/ISSN/EAN: 978-90-382-1275-3 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Vlaanderen
Vrije tijd, spel en cultuur:JeugdwerkSamenvatting: Vlaanderen heeft waarschijnlijk de hoogste jeugdwerkindex ter wereld. Er bestaat een jeugdwerkinitiatief voor elke 250 inwoners onder de leeftijd van vijfentwintig. Dit betekent daarentegen niet dat we een duidelijk begrip hebben van wat jeugdwerk eigenlijk is. Beleidsmakers en jeugdwerkers hebben echter veel te zeggen over de positieve gevolgen van jeugdwerk voor de deelnemers en academisch onderzoek in Vlaanderen bevestigt dit geloof, zoals dat ook in vele andere westerse landen het geval is. Dit lijkt een goede zaak te zijn voor het jeugdwerk. Anderzijds bestaat er een kloof tussen het zogenaamde traditionele jeugdwerk, met vrijwilligers, en het professionele jeugdwerk dat zich toespitst op kwetsbare jongeren. Dit laatste geniet niet eenzelfde positief imago als het eerst vermelde. Dit is niet nieuw. De geschiedenis toon ons hoe jeugdbeleidmakers opnieuw en opnieuw de kloof versterken tussen jeugdwerk dat werkt mét jongeren, en het jeugdwerk dat werk voor jongeren. In dit boekt toont de auteur aan hoe de psychologische en sociologische grondslagen van jeugdwerk de pedagogische mogelijkheden van jeugdwerk beperken. Jeugdwerk draagt bij tot een beperkte emancipatie, een beperking die paradoxaal die jongeren benadeeld die als kwetsbaar en uitgesloten worden beschouwd. Summary: Flanders probably has the highest youth work index in the world. There is a youth work initiative for every 250 inhabitants below the age of twenty-five. This does not mean however that we have a clear understanding of what youth work essentially is. Policymakers and youth workers do have a lot to say about the positive outcomes of youth work for its participants and academic research in Flanders, as in many other western countries, underpins this belief. This seems to be a good thing for youth work. On the other hand there is a gap between so-called traditional youth work, working with volunteers, and professional youth work targeting on vulnerable youth. The latter does not have the same positive image and effects as the former. This is not new. History shows us how youth work policy again and again reinforces the gap between youth work working with young people and youth work working at young people. In this book the author shows how the psychological and sociological foundations of youth work confine the pedagogical possibilities of youth work. Youth work contributes to a restricted emancipation, a restriction that paradoxically disadvantages those young people labelled as vulnerable and disaffected. Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=637 Empowering the Powerful: Challenging hidden processes of marginalization in youth work policy and practice in Belgium / Filip Coussée ; Roets, Griet ; Maria Bouverne-De Bie
![]()
Titel : Empowering the Powerful: Challenging hidden processes of marginalization in youth work policy and practice in Belgium Documenttype: artikel Auteurs: Filip Coussée, Auteur ; Roets, Griet, Auteur ; Maria Bouverne-De Bie, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2009 Tijdschrift: Critical Social Policy Vol. 29, nr. 3 Paginering : p. 421-442 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen
Vrije tijd, spel en cultuur:JeugdwerkSamenvatting: In dit doctoraatsonderzoek wordt ingegaan op de observatie dat het jeugdwerk niet iedereen bereikt. In het bijzonder die sociale groepen die het meeste nood hebben aan ondersteuning, lijken te worden uitgesloten. In dit kader wordt in dit onderzoek niet enkel over de landsgrenzen heen, maar vooral ook naar het verleden van het jeugdwerk gekeken. Het selectieve bereik van het jeugdwerk was van bij het begin immers al een groot probleem. In die mate zelfs dat deze vaststelling aan de basis ligt van het rijke en gediversifieerde jeugdwerklandschap in Vlaanderen; een differentiatie die er mee voor zorgt dat de kerntaak van het jeugdwerk lijkt te vervagen. Het jeugdwerk had immers aanvankelijk expliciete en onlosmakelijke sociale, pedagogische en recreatieve doelstellingen. Deze zijn gaandeweg uit elkaar gegroeid. Ook de verschillende methodieken (sport, cultuur en openluchtleven) zijn een eigen (verenigings)leven gaan leiden. De onderzoeker komt tot de conclusie dat het vervagen en uiteengroeien van deze expliciete doelstellingen een verruimend perspectief belemmert. Daardoor bijt de jeugdwerkdiscussie al honderd jaar lang in haar eigen staart. Op basis van deze vaststelling houdt de onderzoeker een pleidooi voor verruimend onderzoek in en met de jeugdwerkpraktijk. De bevraging van kinderen en jongeren zelf, in het tweede deel van het doctoraatsonderzoek, is daartoe alvast een aanzet. Dat leert ons kinderen en jongeren in verschillende situaties, onderscheiden vormen van jeugdwerk als zinvol ervaren. De gemeenschappelijke deler is wel: aansluiten bij leefwereld en leefwereld verbreden. Kinderen willen zich thuis voelen, maar dingen doen die ze niet kunnen doen thuis. Een spanning die veel sociologische verbeeldingskracht vraagt van jeugdwerkers.
Op basis van uitgebreid onderzoek, werpen de auteurs van dit artikel een kritische blik op vaak onopgemerkte processen van marginalisatie die plaatsvinden in het huidige beleid en de huidige praktijk van het jeugdwerk in Vlaanderen. Hoewel de historische situatie anders lijkt dan die van het verenigd Koninkrijk, geven de huidige beleidslijnen een gelijkaardig resultaat: de kwetsbare jongeren worden in toenemende mate ingedeeld als bijzondere doelgroep e, afgezonderd in aparte en geprofessionaliseerde jeugdwerkinitiatieven. Geïnspireerd door een kritische klassentheorie, wordt de sluier opgelicht van het jeugdwerk als een verborgen beschavingsstrategie die de kansrijken meer versterkt en die vaak heeft geleid tot een vaak onbewuste doelstelling om sociale controle over kwetsbare jongeren te versterken, met het oog op het creëren van orde in laat-kapitalistische samenlevingen. Het standpunt van de kritische sociale theoreticus Hermann Giesecke, die het jeugdwerk ziet als “politische Bildung’ (een proces van politieke socialisatie) stelt de auteurs in staat om strategieën voor inclusie te onderzoeken die kunnen worden geïmplementeerd om de toekomstige praktijk van het jeugdwerk meer kracht te geven.
Het volledige onderzoek waarop dit artikel gebaseerd is werd ook opgenomen in deze databank, onder volgende link: http://www.kekidatabank.be/opac/index.php?lvl=notice_display&id=552Summary: On the basis of extensive research, we turn a critical eye on often unnoticed processes of marginalization at play in current youth work policy and practice in Flanders (the Dutch speaking part of Belgium). Although the historical situation seems different from that in the UK, current policies show similar results: vulnerable youth is increasingly monitored into particular target categories and separated into distinct and professionalized youth work initiatives. Inspired by critical class theory, we raise the veil of youth work as a hidden civilization strategy that empowers the yet powerful and has served the often unconscious agenda of enforcing social control on vulnerable youth to create order in late capitalist societies. The perspective of the critical social theorist Hermann Giesecke who perceives youth work as `politische Bildung' (a process of political socialization) allows us to explore strategies for inclusion which can be implemented to energize future youth work praxis.
The full study on which this article is based can also be found in this database: http://www.kekidatabank.be/opac/index.php?lvl=notice_display&id=552Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1072 Elektronische documenten
![]()
De identiteit van het jeugdwerk als pedagogisch aanbod. Onderzoek naar de betekenis van het jeugdwerk in de vrije tijd van jeugdigenURLDe identiteit van het jeugdwerk als pedagogisch aanbod. Onderzoek naar de betekenis van het jeugdwerk in de vrije tijd van jeugdigen / Filip Coussée
![]()
Titel : De identiteit van het jeugdwerk als pedagogisch aanbod. Onderzoek naar de betekenis van het jeugdwerk in de vrije tijd van jeugdigen Documenttype: onderzoek Auteurs: Filip Coussée, Onderzoeker ; Maria Bouverne-De Bie, Promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen
Vrije tijd, spel en cultuur:JeugdwerkSamenvatting: In dit doctoraatsonderzoek wordt ingegaan op de observatie dat het jeugdwerk niet iedereen bereikt. In het bijzonder die sociale groepen die het meeste nood hebben aan ondersteuning, lijken te worden uitgesloten. In dit kader wordt in dit onderzoek niet enkel over de landsgrenzen heen, maar vooral ook naar het verleden van het jeugdwerk gekeken. Het selectieve bereik van het jeugdwerk was van bij het begin immers al een groot probleem. In die mate zelfs dat deze vaststelling aan de basis ligt van het rijke en gediversifieerde jeugdwerklandschap in Vlaanderen; een differentiatie die er mee voor zorgt dat de kerntaak van het jeugdwerk lijkt te vervagen. Het jeugdwerk had immers aanvankelijk expliciete en onlosmakelijke sociale, pedagogische en recreatieve doelstellingen. Deze zijn gaandeweg uit elkaar gegroeid. Ook de verschillende methodieken (sport, cultuur en openluchtleven) zijn een eigen (verenigings)leven gaan leiden. De onderzoeker komt tot de conclusie dat het vervagen en uiteengroeien van deze expliciete doelstellingen een verruimend perspectief belemmert. Daardoor bijt de jeugdwerkdiscussie al honderd jaar lang in haar eigen staart. Op basis van deze vaststelling houdt de onderzoeker een pleidooi voor verruimend onderzoek in en met de jeugdwerkpraktijk. De bevraging van kinderen en jongeren zelf, in het tweede deel van het doctoraatsonderzoek, is daartoe alvast een aanzet. Dat leert ons kinderen en jongeren in verschillende situaties, onderscheiden vormen van jeugdwerk als zinvol ervaren. De gemeenschappelijke deler is wel: aansluiten bij leefwereld en leefwereld verbreden. Kinderen willen zich thuis voelen, maar dingen doen die ze niet kunnen doen thuis. Een spanning die veel sociologische verbeeldingskracht vraagt van jeugdwerkers. Summary: This doctoral research is based on the fact that youth work appears not to reach all youth equally, an observation that has been made not only in Flanders but also in many different European countries. Especially social groups needing youth work the most, are the ones facing the highest risk of exclusion. To explore this problem, the researcher analyzes youth work practices in different countries and studies the history of youth work. The selective scope of youth work goes back far into its history, and even constitutes the basis of Flanders’ rich diversity in the field of youth work. However, due to this diversity, the core assignment of youth work seems to be disappearing. Initially, youth work followed explicit social, educational and recreational goals. However, over time, these goals as well as the different methods applied in youth work (sports, culture and outdoor recreation) have grown apart. The researcher explores the basic concepts of youth work and concludes these concepts stand in the way of a broader perspective regarding youth work, causing the youth work debate to chase its own tail for about a century. Based on this conclusion, the researcher expresses a plea for more broadening research regarding youth work. The second part of the research consists of an empirical study with children and youth. The results of this study show that children and youth in different situations generally experience the diversity in youth work as positive. The common ground of the different youth work organizations, however, should not only consist of a close connection to the immediate social environment of children and youth, but also of the potential to enlarge this environment. Children want to feel at home, but at the same time they want to be involved in activities they cannot do at home. This tension requires a great sense of social creativity from the youth workers. Startdatum / Start date : 2003 Einddatum / End date : 2005 Output : Coussée, F. (2006). De pedagogiek van het jeugdwerk. Gent: Academia Press./Coussée, F. (2006). Jeugdwerk als sociaalpedagogische interventie. Journal for Social Intervention, 15 (3): 28-36. /Coussée, F. (2010). Jeugdwerk voor allen of allen naar het jeugdwerk? In: Bombaerts, G., Hillaert, W. & Coussée, F. (red.). Curieuzeneuzenpastapot. Diversiteit en toegankelijkheid in het jeugdwerk (pp. 126-151). Gent: Academia Press./Coussée, F. (2010). The saint, the poet, the lord and the cardinal. Learning from youth work’s history. Coyote. Youth Work, Training, Research & Policy, 15/2: 10-15./Coussée, F., Roets, G. & De Bie, M. (2009). Empowering the Powerful: Challenging hidden processes of marginalization in youth work policy and practice in Belgium. Critical Social Policy, 29(3): 421-442. Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Gent – Vakgroep sociaal werk en sociale pedagogiek Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Doctoraatsonderzoek Discipline : Sociaal werk Methodologische dimensies : Diepte- en/of expertinterviews/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Literatuur, documentanalyse/Momentopname, crossectioneel Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=552 Elektronische documenten
Inspraak en participatie van kinderen, jongeren en het jeugdwerk in en aan het lokale beleid / Tubex, Stefaan
![]()
![]()
Titel : Inspraak en participatie van kinderen, jongeren en het jeugdwerk in en aan het lokale beleid Documenttype: onderzoek Auteurs: Tubex, Stefaan, Onderzoeker ; Filip De Rynck, Onderzoeker ; Filip Coussée, Onderzoeker Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Beleid:Jeugdbeleid:Algemeen
Beleid:Kinderrechtenbeleid:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie aan beleidSamenvatting: De bedoeling van het onderzoek was te komen tot een beschrijving van de sterktes en zwaktes van bestaande vormen van formele en jeugdspecifieke participatie en het formuleren van beleidsaanbevelingen als basis voor het stimuleren of ondersteunen van een lokaal participatiebeleid voor jeugd. Hiertoe werden in de eerste plaats lokale actoren uit 11 gemeentes geïnterviewd over ‘inspraak’ in en ‘participatie’ van jongeren aan het lokale beleid. Daarnaast werden alle gemeentelijke jeugddiensten in Vlaanderen aangeschreven om een online-enquête rond kinder- en jongerenparticipatie in en aan het lokale beleid in te vullen. Op basis van de bevindingen wordt een uitgebreide stand van zaken met betrekking tot kinder- en jongerenparticipatie aan het lokale beleid geschetst en worden een aantal concrete beleidsaanbevelingen geformuleerd. Summary: This project aimed at delivering a detailed description of the strengths and weaknesses of existing formal and informal participation of youth in local policy, and to deliver policy advice to stimulate and/or support a local participation policy for youth. Doing so, local actors from 11 different communities were interviewed about involvement and participation of youth in local policy. Furthermore, all local youth services in Flanders were invited to fill out an online survey about children and youth’s participation in local policy. Based on the findings, an extensive description of existing practices regarding children and youth’s participation to local policy is provided, based on which the researchers formulate some concrete policy advice. Startdatum / Start date : 01.12.2005 Einddatum / End date : 31.10.2006 Output : Tubex, S., De Rynck, F., Coussée, F. (2006). De inspraak van kinderen, jongeren en het jeugdwerk in en aan het lokale beleid. Een onderzoeksproject in opdracht van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Afdeling Jeugd. Onuitgegeven onderzoeksrapport, Hogeschool Gent & Universiteit Gent. Financiering / Funding : Vlaamse Overheid - Agentschap Sociaal-Cultureel Werk voor Jeugd en Volwassenen, afdeling Jeugd Onderzoeksinstelling / Research institute : Hogeschool Gent/Universiteit Gent Onderzoekstype : Beleidsgericht onderzoek - Beleidsevaluatief onderzoek/Beleidsgericht onderzoek - Beleidsvoorbereidend onderzoek Discipline : (Bedrijfs)economie, handelswetenschappen/Pedagogische wetenschappen - (Ortho)pedagogiek, onderwijskunde, sociale agogiek Methodologische dimensies : (Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Diepte- en/of expertinterviews/Focusgroepgesprekken/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen/Literatuurstudie/Momentopname, crossectioneel/Regionaal Link naar een elektronische bron: http://www.sociaalcultureel.be/jeugd/onderzoek_andereproj_lokale_beleidsparticip [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=544 Elektronische documenten
![]()
Inspraak en participatie van kinderen, jongeren en het jeugdwerk in en aan het lokale beleidURL
Titel : Jeugdwerk als sociaalpedagogische interventie Documenttype: artikel Auteurs: Filip Coussée, Auteur Uitgegeven: Igitur Publishing Publicatiedatum: 2006 Tijdschrift: Journal of Social Intervention Vol. 15, nr. 3 Paginering : p. 28-36 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen
Vrije tijd, spel en cultuur:JeugdwerkSamenvatting: Dit artikel is een korte weergave van de voornaamste bevindingingen van het doctoraatsonderzoek van de auteur, waarin wordt ingegaan op de observatie dat het jeugdwerk niet iedereen bereikt. In het bijzonder die sociale groepen die het meeste nood hebben aan ondersteuning, lijken te worden uitgesloten. In dit kader wordt in dit onderzoek niet enkel over de landsgrenzen heen, maar vooral ook naar het verleden van het jeugdwerk gekeken. Het selectieve bereik van het jeugdwerk was van bij het begin immers al een groot probleem. In die mate zelfs dat deze vaststelling aan de basis ligt van het rijke en gediversifieerde jeugdwerklandschap in Vlaanderen; een differentiatie die er mee voor zorgt dat de kerntaak van het jeugdwerk lijkt te vervagen. Het jeugdwerk had immers aanvankelijk expliciete en onlosmakelijke sociale, pedagogische en recreatieve doelstellingen. Deze zijn gaandeweg uit elkaar gegroeid. Ook de verschillende methodieken (sport, cultuur en openluchtleven) zijn een eigen (verenigings)leven gaan leiden. De onderzoeker komt tot de conclusie dat het vervagen en uiteengroeien van deze expliciete doelstellingen een verruimend perspectief belemmert. Daardoor bijt de jeugdwerkdiscussie al honderd jaar lang in haar eigen staart. Op basis van deze vaststelling houdt de onderzoeker een pleidooi voor verruimend onderzoek in en met de jeugdwerkpraktijk. De bevraging van kinderen en jongeren zelf, in het tweede deel van het doctoraatsonderzoek, is daartoe alvast een aanzet. Dat leert ons kinderen en jongeren in verschillende situaties, onderscheiden vormen van jeugdwerk als zinvol ervaren. De gemeenschappelijke deler is wel: aansluiten bij leefwereld en leefwereld verbreden. Kinderen willen zich thuis voelen, maar dingen doen die ze niet kunnen doen thuis. Een spanning die veel sociologische verbeeldingskracht vraagt van jeugdwerkers.
Het volledige onderzoek werd ook opgenomen in deze databank, onder volgende link: http://www.kekidatabank.be/opac/index.php?lvl=notice_display&id=552Summary: This artcile is provides a short overview of the main observations made by the author in his doctoral research, which is based on the fact that youth work appears not to reach all youth equally, an observation that has been made not only in Flanders but also in many different European countries. Especially social groups needing youth work the most, are the ones facing the highest risk of exclusion. To explore this problem, the researcher analyzes youth work practices in different countries and studies the history of youth work. The selective scope of youth work goes back far into its history, and even constitutes the basis of Flanders’ rich diversity in the field of youth work. However, due to this diversity, the core assignment of youth work seems to be disappearing. Initially, youth work followed explicit social, educational and recreational goals. However, over time, these goals as well as the different methods applied in youth work (sports, culture and outdoor recreation) have grown apart. The researcher explores the basic concepts of youth work and concludes these concepts stand in the way of a broader perspective regarding youth work, causing the youth work debate to chase its own tail for about a century. Based on this conclusion, the researcher expresses a plea for more broadening research regarding youth work. The second part of the research consists of an empirical study with children and youth. The results of this study show that children and youth in different situations generally experience the diversity in youth work as positive. The common ground of the different youth work organizations, however, should not only consist of a close connection to the immediate social environment of children and youth, but also of the potential to enlarge this environment. Children want to feel at home, but at the same time they want to be involved in activities they cannot do at home. This tension requires a great sense of social creativity from the youth workers.
The full study can also be found in this database: http://www.kekidatabank.be/opac/index.php?lvl=notice_display&id=552Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1071 Elektronische documenten
![]()
De identiteit van het jeugdwerk als pedagogisch aanbod. Onderzoek naar de betekenis van het jeugdwerk in de vrije tijd van jeugdigenURL PermalinkDe Masters European Youth Studies (MA EYS), een nieuw elan voor een interdisciplinaire juventologie? / Filip Coussée
PermalinkPermalinkThe history of youth work in Europe / Filip Coussée ; Verschelden, Griet ; Van de Walle, Tineke ; Marta Mędlińska ; Wiliamson, Howard
![]()
PermalinkThe saint, the poet, the lord and the cardinal. Learning from youth work’s history / Filip Coussée
![]()
PermalinkPermalinkPermalink