Auteursfiche
Auteur Verhellen, Eugeen |
Beschikbare documenten van deze auteur



Titel : Children's Rights: Monitoring Issues Documenttype: artikel Auteurs: Verhellen, Eugeen, Auteur ; Spiesschaert, Frans, Auteur Publicatiedatum: 1994 Paginering : 163 p. ISBN/ISSN/EAN: 978-90-5462-081-5 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Beleid:Kinderrechtenbeleid:Implementatie en monitoring:Algemeen Samenvatting: Intensieve politieke, sociale en wetenschappelijke inspanningen om de positie van kinderen te verbeteren komen aan een hoge snelheid samen, gebaseerd op het IVRK. Daarom kan men redelijk aannemen dat er een brede consensus is in de internationale gemeenschap over hoe de positie van kinderen in de gemeenschap serieus genomen moet worden. Ondanks het succes van het Verdrag, dwingt de situatie ons ertoe om dringend garanties te onderzoeken, ontwikkelen en implementeren voor de effectieve monitoring van de implementatie van de bepalingen van het Verdrag. Dit boek bevat de bijdragen die werden geleverd en besproken op de Europese Conferentie inzake de Monitoring van Kinderrechten, georganiseerd door Het Centrum voor de Rechten van het Kind in Gent in december 1994. Het stelt de resultaten voor van interdisciplinair onderzoek naar monitoring in een breder wetenschappelijk forum. Summary: Intense political, social and scientific efforts to improve the position of children are converging rapidly, centered on the UN Convention on the Rights of the Child. It is therefore reasonable to assume that there is broad consensus in the international community on how to take the position of children in society seriously. Despite the success of the Convention, the situation is such that it forces us, as a matter of urgency, to explore, develop and implement guarantees for effective monitoring of the implementation of the Convention's provisions. This volume, containing the contributions made and discussed at the European Conference on Monitoring Children's Rights (organized by Ghent University's Children's Rights Centre in December 1994), presents the results of interdisciplinary research into monitoring to a wider scientific forum. Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1195
Titel : Convention on the Rights of the Child. : Backgrounds, motivation, strategies, main themes Documenttype: boek Auteurs: Verhellen, Eugeen, Auteur Uitgegeven: Antwerpen- Apeldoorn : Garant Publicatiedatum: 2000 Paginering : 193 p. ISBN/ISSN/EAN: 978-90-441-1081-4 Taal : Nederlands (dut) Engels (eng) Frans (fre) Spaans (spa) Trefwoorden: Gezin:Opvoeding
Kinderrechten (algemeen):Kinderrechtenverdragen:Verdrag inzake de Rechten van het Kind:Verdrag inzake de Rechten van het Kind (VRK)Samenvatting: De aanneming en inwerkingtreding van het IVRK is een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis. Het Verdrag is het resultaat van vele jaren moeizaam werken om de situatie van kinderen in de maatschappij te verbeteren. Het is ook het startpunt om een nieuwe houding ten aanzien van kinderen aan te nemen. Kinderrechten opnemen in het positieve recht is uiteraard geen eindpunt. Er is namelijk een duidelijk verband wettelijke en sociale normen (i.e. tussen rechtswetenschap en opvoedingswetenschap). De pedagogie, die ons leert om met kinderen om te gaan, draait helemaal om om mensenrechten en kinderrechten. Daarom is het verband tussen opvoeding en het mensenrechtenproject, met het kinderrechtenproject in het bijzonder, het centrale thema van dit boek. (Ook beschikbaar in het Engels, het Frans en het Spaans) Summary: The adoption and entry into force of the Convention on the Rights of the Child is an important milestone in history. The Convention is the result of many years of arduous effort to improve children’s situation in society. It is also the starting point for developing a new attitude to children. Obviously, making children’s rights a part of positive law is not the end of the matter. There is in fact a clear connection between legal and social norms (i.e. between the law and educational science). Educational science, teaching us how to deal with children, is all about human and children’s rights. Therefore the relationship between education and the human rights project, particularly the children’s rights project, is central to this book. (Also available in Dutch, French and Spanish) Link naar een elektronische bron: http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?ID=9789044110814 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=950
Titel : Monitoring Children's Rights Documenttype: boek Auteurs: Verhellen, Eugeen, Editor Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 1996 Paginering : 960 p. ISBN/ISSN/EAN: 978-90-411-0161-7 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Beleid:Kinderrechtenbeleid:Implementatie en monitoring:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Algemeen
Mensenrechten:AlgemeenSamenvatting: Dit boek bevat de bijdragen die werden geleverd en bediscussieerd op de Europese Conferentie inzake de Monitoring van Kinderrechten, die werd georganiseerd door het Centrum van de Rechten van het Kind van de Universiteit Gent in december 1994. Het stelt de resultaten voor van een interdisciplinair onderzoek naar monitoring in een breder wetenschappelijk forum. Verscheidene aspecten van monitoring worden behandeld, met een bijzondere nadruk op de rapporteringssystemen: wat moet geraporteerd worden (inhoud van de rapporten) en wie dient te rapporteren (de meer formele en procedurele aspecten van rapportering)? Naast een geschikt monitoringmechanisme, is er ook de zelfuitvoerende kracht van het Verdrag, waardoor het direct uitvoerbaar wordt voor nationale rechtbanken. Voortdurende en dynamische monitoring kan een krachtige impuls zijn om tot systematische vooruitgang te komen in dit gebied. Het debat rond de monitoring van het IVRK kan op deze manier uitgebreid worden tot een aantrekkelijk modeldebat rond mensenrechtenverdragen in het algemeen. Summary: This book, containing the contributions made and discussed at the European Conference on Monitoring Children's Rights (organized by Ghent University's Children's Rights Centre in December 1994), presents the results of interdisciplinary research into monitoring to a wider scientific forum.
Several monitoring issues are tackled, with particular emphasis on the reporting system: what should be reported (the content of the reports) and who should report (the more formal and procedural aspects of reporting)? Apart from a suitable monitoring mechanism, there is also the self-executing force of the Convention, making it directly enforceable in national courts.
Ongoing and dynamic monitoring can be a powerful impetus to making systematic progress in this area. The debate on monitoring the Children's Rights Convention may in this way expand into an attractive and exemplary debate on human rights conventions in general.Link naar een elektronische bron: http://www.brill.com/monitoring-childrens-rights Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1092
Titel : Ombudswork for Children : A way of improving the position of children in society Documenttype: boek Auteurs: Verhellen, Eugeen, Editor ; Spiesschaert, Frans, Editor Uitgegeven: Leuven : ACCO Publicatiedatum: 1989 Paginering : 497 p. ISBN/ISSN/EAN: 978-90-334-2051-1 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Beleid:Kinderrechtenbeleid:Implementatie en monitoring:Ombudsdiensten
Kinderrechten (algemeen):Algemeen
Kindertijd:KindbeeldenSamenvatting: Het hoofddoel van dit boek is om de evolutie van het concept "kinderen" te onderlijnen. De aandacht moet inderdaad niet alleen gaan naar de positie van "kinderen-als-kinderen"; maar tegelijk en op een meer substantiële wijze naar de positie van kinderen als "kinderen-als-mensen". Het is dat idee, dat kinderen vooral mensen zijn en niet gewoon "mensen-in-wording", dat het hoofdonderwerp is van dit boek. In het eerste deel wordt aandacht besteed aan de motieven en strategieën voor mensenrechten voor kinderen. Deze motieven voor rechten voor kinderen worden besproken vanuit een historisch en filosofisch standpunt, alsook vanuit de ontwikkelingspsychologie. Het merendeel van de teksten uit het tweede deel zijn geïnspireerd door de vier basisprincipes die gevonden kunnen worden in de strategieën voor kinderrechten. Extra aandacht wordt besteed aan belangenbehartiging voor kinderen, de studie van het kind, zelforganisatie van kinderen, het promoten van netwerkontwikkeling en aan bijzondere zaken met betrekking tot de rechten van kinderen. Summary: The main objective of the present work is to underline the evolution in the concept of children. Indeed, attention should not only be paid to the position of "children-as-children"; but simultaneously and in a more substantial way to the position of "children-as-human-beings". It is this idea, that children are above all human beings and not just "human-beings-to-be", which constitutes the main subject of this reader. In a first part, attention is paid to motives and strategies for human rights for children. These motives for rights of children are discussed from a historical and philosophical point of view. The matter is also considered from the viewpoint of developmental psychology. Most of the texts in the second part are inspired by four basic principles which can be found in the strategies for children's rights. More attention is paid to child-advocacy, to the study of the child, the self-organization of children, to the promotion of network development and to specific situations concerning the rights of children. Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=961
Titel : Rechten van Kinderen : Een tekstenbudel van de Rijksuniversiteit Gent naar aanleiding van de UNO-Conventie voor de Rechten van het Kind Documenttype: boek Auteurs: Verhellen, Eugeen, Editor ; Spiesschaert, Frans, Editor ; Cattrijsse, Lieve, Editor Uitgegeven: Antwerpen : Kluwer rechtswetenschappen Publicatiedatum: 1989 Paginering : 462 p. Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Kinderrechtenverdragen:Verdrag inzake de Rechten van het Kind:Verdrag inzake de Rechten van het Kind (VRK) Samenvatting: Dit boek bevat de teksten die, naar aanleiding van de goedkeuring van het Verdrag inzake de Rechten van het Kind, aan de diverse faculteiten van de Rijksuniversiteit Gent werden ingezameld. Aan professoren en wetenschappelijke medewerkers werd gevraagd een tekst te schrijven omtrent hun bedrijvigheid in onderwijs, onderzoek en dienstverlening, met betrekking tot de rechten van het kind. Summary: This book is composed by papers that, on the occasion of the adoption of the CRC, were collected at the different faculties of the Rijksuniversiteit of Ghent. Professors and scientific employees were asked to write a text on their activities in education, research and serices, in relation to the rights of the child. Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=959 PermalinkPermalinkPermalink