
Titel : |
Kinder- en jeugdtheater : Een speelplek voorbij de “veilige omgeving” |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Vandendriessche, Katrien, Auteur ; Vanobbergen, Bruno, Auteur |
Uitgegeven: |
Larcier (Brussel) |
Publicatiedatum: |
2009 |
Tijdschrift: |
Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten (TJK) Vol. 2 |
Paginering : |
p. 132-138 |
Taal : |
Nederlands (dut) |
Trefwoorden: |
Vrije tijd, spel en cultuur:Algemeen
|
Samenvatting: |
In dit artikel willen de auteurs het jeugdtheater als context nemen om “het belang van het kind” verder te concretiseren. Het uiteindelijke opzet bestaat erin voorbij de idee van een “veilige omgeving” te gaan zoals we die in heel wat actuele vrijetijdscontexten voor kinderen geïllustreerd zien. Als specifieke onderzoekscontext kiezen ze voor de “KOPERGIETERY”, een toonaangevend kinder- en jeugdtheater in Europa. In dit artikel willen de auteurs op zoek gaan naar de manier waarop “het belang van het kind” in de “KOPERGIETERY” wordt ingevuld en dit enerzijds vanuit het eigenlijke handelen met/naar en anderzijds het denken over kinderen. Het antwoord hierop laat zich in twee delen opsplitsen. Vooreerst concretiseren de belangen van het kind zich in een bepaalde manier van werken en creëren met kinderen vanuit een dialoog tussen kind en volwassene. Hier verschijnt een praktische/methodische vertaling van de notie van “het belang van het kind”. De aandacht gaat uit naar wat dit pedagogisch gezien oplevert voor de relatie tussen kinderen en volwassenen. Vervolgens vestigt de aandacht zich meer op inhoudelijk vlak, waarbij het denken over kinderen (en hun belangen) en hun kind-zijn onder meer een invulling krijgt vanuit de inhoud van de voorstellingen
zelf. Een antwoord op deze onderzoeksvragen trachten ze te geven aan de hand van een analyse van theatervoorstellingen waarin speciale aandacht uitgaat naar het kind, kindbeelden of een bepaalde kind-thematiek. De analyse in dit artikel ligt op het ontdekken van die elementen die een mogelijke invulling geven aan “het belang van het kind”. De analyse van het onderzoeksmateriaal is gebeurd door het systematisch lezen, herlezen en ordenen van het materiaal. |
Summary: |
In this article, the authors use youth theatre as a context to further concretizes “the best interest of the child”. It aims to get past the idea of a “safe environment” as one sees illustrated in many of the current contexts of free time for children. The specific research context is “KOPERGIETERY”, a leading children and youth theatre in Europe. The article wants to look at the way the best interest of the child is entered in KOPERGIETERY, both in the actual acting with and towards children as in the thinking about children. The answers can be divided into two categories. Firstly, the interests of the child are concretized in a certain way of working and creating with children, through a dialogue between a child and an adult. Here, the notion of the best interest of the child appears in a practical and methodological way. Attention is given to what this provides pedagogically for the relation between children and adults. Next, the focus is shifted to a more substantive aspect, where the ideas about children (and their interests) and their childhood is interpreted inter alia by the content of the performances. The authors attempt to provide an answer to these research questions on the basis of an analysis of theatre performances that pay particular attention to the child, childhood images or a certain child-related topic. The analysis of this article concentrates on finding elements that may contribute to giving substance to “the best interests of the child”. The analysis of the research material was done through systematically reading, rereading and ordering the material. |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=876 |
|