Auteursfiche
Auteur Spiesschaert, Frans |
Beschikbare documenten van deze auteur



Titel : Children's Rights: Monitoring Issues Documenttype: artikel Auteurs: Verhellen, Eugeen, Auteur ; Spiesschaert, Frans, Auteur Publicatiedatum: 1994 Paginering : 163 p. ISBN/ISSN/EAN: 978-90-5462-081-5 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Beleid:Kinderrechtenbeleid:Implementatie en monitoring:Algemeen Samenvatting: Intensieve politieke, sociale en wetenschappelijke inspanningen om de positie van kinderen te verbeteren komen aan een hoge snelheid samen, gebaseerd op het IVRK. Daarom kan men redelijk aannemen dat er een brede consensus is in de internationale gemeenschap over hoe de positie van kinderen in de gemeenschap serieus genomen moet worden. Ondanks het succes van het Verdrag, dwingt de situatie ons ertoe om dringend garanties te onderzoeken, ontwikkelen en implementeren voor de effectieve monitoring van de implementatie van de bepalingen van het Verdrag. Dit boek bevat de bijdragen die werden geleverd en besproken op de Europese Conferentie inzake de Monitoring van Kinderrechten, georganiseerd door Het Centrum voor de Rechten van het Kind in Gent in december 1994. Het stelt de resultaten voor van interdisciplinair onderzoek naar monitoring in een breder wetenschappelijk forum. Summary: Intense political, social and scientific efforts to improve the position of children are converging rapidly, centered on the UN Convention on the Rights of the Child. It is therefore reasonable to assume that there is broad consensus in the international community on how to take the position of children in society seriously. Despite the success of the Convention, the situation is such that it forces us, as a matter of urgency, to explore, develop and implement guarantees for effective monitoring of the implementation of the Convention's provisions. This volume, containing the contributions made and discussed at the European Conference on Monitoring Children's Rights (organized by Ghent University's Children's Rights Centre in December 1994), presents the results of interdisciplinary research into monitoring to a wider scientific forum. Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1195
Titel : Lettertjes in de soep : Kinderrechten en preventie Documenttype: boek Auteurs: Spiesschaert, Frans, Editor Uitgegeven: Antwerpen- Apeldoorn : Garant Publicatiedatum: 1997 Paginering : 186 p. ISBN/ISSN/EAN: 978-90-5350-583-0 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Jeugdhulp:Bijzondere jeugdzorg Samenvatting: Voor buitenstaanders is preventie vaak erg onduidelijk. Een soep waarin actoren en ingrediënten onzichtbaar lijken? Te gauw wordt daaruit besloten dat er geen methode of beleid gehanteerd wordt en worden acties afgedaan als geknutsel. In de Comites voor Bijzondere Jeugdzorg, waar de preventie-opdracht kinderen en jongeren betreft, wordt het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind als kader gehanteerd. De geest en de letter van het Verdrag geven aan preventie klaarheid en doelgerichtheid. Naast theorie en praktijk over preventie en kinderrechten in de Comites voor Bijzondere Jeugdzorg komen in dit boek ook belangrijke belendende sectoren aan het woord. Zij worden uitgedaagd om de ideeën die in de bijzondere jeugdzorg worden ontwikkeld en toegepast, ook voor hun eigen preventie-werk te wikken en te wegen. Tegelijk wordt hen gevraagd na te gaan of, met het Verdrag inzake de Rechten van het Kind als kader, ook een intersectoriele samenwerking kan worden verwezenlijkt. Summary: Prevention is often unclear for outsiders. It’s like a soup, where the actors and ingredients are invisible. Too often, this leads to the conclusion that there is no method or policy and actions are seen as handiwork. In the Comittees for Special Youth Care, where children and young people are the subject of prevention, the CRC is used as a frame. The spirit and the text of the Convention give clarity and orientation to prevention. Apart from theory and practice on prevention and children’s rights in the Committees, important adjacent sectors are also heard in this book. They are challenged to review the ideas developed and applied in special youth care in their own prevention practices. At the same time, they are asked to verify if, within the frame of the CRC, an inter-sectorial cooperation can be realized. Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=938
Titel : Ombudswork for Children : A way of improving the position of children in society Documenttype: boek Auteurs: Verhellen, Eugeen, Editor ; Spiesschaert, Frans, Editor Uitgegeven: Leuven : ACCO Publicatiedatum: 1989 Paginering : 497 p. ISBN/ISSN/EAN: 978-90-334-2051-1 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Beleid:Kinderrechtenbeleid:Implementatie en monitoring:Ombudsdiensten
Kinderrechten (algemeen):Algemeen
Kindertijd:KindbeeldenSamenvatting: Het hoofddoel van dit boek is om de evolutie van het concept "kinderen" te onderlijnen. De aandacht moet inderdaad niet alleen gaan naar de positie van "kinderen-als-kinderen"; maar tegelijk en op een meer substantiële wijze naar de positie van kinderen als "kinderen-als-mensen". Het is dat idee, dat kinderen vooral mensen zijn en niet gewoon "mensen-in-wording", dat het hoofdonderwerp is van dit boek. In het eerste deel wordt aandacht besteed aan de motieven en strategieën voor mensenrechten voor kinderen. Deze motieven voor rechten voor kinderen worden besproken vanuit een historisch en filosofisch standpunt, alsook vanuit de ontwikkelingspsychologie. Het merendeel van de teksten uit het tweede deel zijn geïnspireerd door de vier basisprincipes die gevonden kunnen worden in de strategieën voor kinderrechten. Extra aandacht wordt besteed aan belangenbehartiging voor kinderen, de studie van het kind, zelforganisatie van kinderen, het promoten van netwerkontwikkeling en aan bijzondere zaken met betrekking tot de rechten van kinderen. Summary: The main objective of the present work is to underline the evolution in the concept of children. Indeed, attention should not only be paid to the position of "children-as-children"; but simultaneously and in a more substantial way to the position of "children-as-human-beings". It is this idea, that children are above all human beings and not just "human-beings-to-be", which constitutes the main subject of this reader. In a first part, attention is paid to motives and strategies for human rights for children. These motives for rights of children are discussed from a historical and philosophical point of view. The matter is also considered from the viewpoint of developmental psychology. Most of the texts in the second part are inspired by four basic principles which can be found in the strategies for children's rights. More attention is paid to child-advocacy, to the study of the child, the self-organization of children, to the promotion of network development and to specific situations concerning the rights of children. Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=961
Titel : Rechten van Kinderen : Een tekstenbudel van de Rijksuniversiteit Gent naar aanleiding van de UNO-Conventie voor de Rechten van het Kind Documenttype: boek Auteurs: Verhellen, Eugeen, Editor ; Spiesschaert, Frans, Editor ; Cattrijsse, Lieve, Editor Uitgegeven: Antwerpen : Kluwer rechtswetenschappen Publicatiedatum: 1989 Paginering : 462 p. Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Kinderrechtenverdragen:Verdrag inzake de Rechten van het Kind:Verdrag inzake de Rechten van het Kind (VRK) Samenvatting: Dit boek bevat de teksten die, naar aanleiding van de goedkeuring van het Verdrag inzake de Rechten van het Kind, aan de diverse faculteiten van de Rijksuniversiteit Gent werden ingezameld. Aan professoren en wetenschappelijke medewerkers werd gevraagd een tekst te schrijven omtrent hun bedrijvigheid in onderwijs, onderzoek en dienstverlening, met betrekking tot de rechten van het kind. Summary: This book is composed by papers that, on the occasion of the adoption of the CRC, were collected at the different faculties of the Rijksuniversiteit of Ghent. Professors and scientific employees were asked to write a text on their activities in education, research and serices, in relation to the rights of the child. Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=959