
Titel : |
Children’s Rights in Rwanda: A Hierarchical or Parallel Model of Implementation? |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Murray, Cathy, Auteur |
Uitgegeven: |
Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers |
Publicatiedatum: |
2010 |
Tijdschrift: |
The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 18, No. 3  |
Paginering : |
p. 387-403 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderrechten (algemeen):Algemeen Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Afrika:Rwanda
|
Samenvatting: |
Deze paper handelt over een kwalitatieve studie, getiteld 'Kinderrechten in Rwanda’, die werd uitgevoerd in Kigali, Rwanda in 2007. Kwalitatieve interviews werden uitgevoerd met overheidsministers, kaderpersoneel in niet-gouvernementele organisaties, leden van de mensenrechtencommissie, hoofdaanklagers en de ombudsman. Twee focus-groepen werden gehouden met tieners. Het onderzoek gaat de basis na van de kinderrechten – provisie, protectie en participatie – vastgelegd in het VN Verdrag inzake de Rechten van het Kind. De onderzoeksvraag gaat na of de participatierechten van kinderen voorkomen in Rwanda, een land waar het recht op provisie en protectie nog steeds aangekaart worden. Een parallel model en een hiërarchisch model voor de implementatie van kinderrechten worden voorgesteld en het gebruik van elite interviews wordt besproken. Een belangrijke bevinding is dat een parallel model van implementatie van kinderrechten, waarin participatierechten evenveel aandacht krijgen als provisie- en beschermingsrechten, evident is (ten minste in de publieke sfeer). In de private sfeer ondervinden participatierechten een achterstand. |
Summary: |
The paper reports on a qualitative study, entitled Children’s Rights in Rwanda, which was conducted in Kigali, Rwanda in 2007. Qualitative interviews were conducted with government ministers, senior staff; in non-governmental organisations, Human Rights Commissioners, a Senior Prosecutor and the Ombudsman. Two focus groups were held with teenage pupils. The study explores the key children’s rights – provision, protection and participation – enshrined in the United Nations Convention on the Rights of the Child. The research question is whether children’s participation rights feature in Rwanda, a country in which children’s rights to provision and to protection are still being addressed. A parallel model and a hierarchical model of implementing children’s rights are proposed and the use of elite interviews discussed. A key finding is that a parallel model of implementation of children’s rights is evident, with children’s right to participation (at least in the public sphere) being addressed alongside children’s right to provision and protection. In the private sphere, children’s participation rights lag behind. |
Link naar een elektronische bron: |
http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181810x487036 |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=944 |
|