Titel : |
Children's experiences and meaning construction on parental divorce: A focus group study |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Maes, Sofie DJ, Auteur ; De Mol, Jan, Auteur ; Buysse, Ann, Auteur |
Uitgegeven: |
Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications |
Publicatiedatum: |
2012 |
Tijdschrift: |
Childhood Vol. 19 No. 2 |
Paginering : |
266–279 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Gezin:Echtscheiding
|
Samenvatting: |
Het algemene doel van deze studie is om onderzoek te doen naar de narratieven van kinderen waarvan de ouders gescheiden zijn. Er werd gebruik gemaakt van een gelegenheidssteekproef die bestaat uit 11- tot 14-jarige kinderen. In totaal namen er 22 kinderen (12 jongens en 10 meisjes) deel aan deze focusgroep. De bevindingen tonen aan dat twee componenten zeer belangrijk zijn voor kinderen gedurende het scheidingsproces: de mogelijkheid om een betekenis te geven aan de ouderlijke beslissing om te scheiden en het gevoel dat ze bijdragen in het proces van familietransitie. Kinderen toonden de nood aan uitleg waarom de ouders beslisten om te scheiden, en ze wilden een rol spelen in de beslissing over de leef- en woonomstandigheden na de scheiding. |
Summary: |
The global aim of this study was to explore children's narratives of parental divorce. A convenience sample, composed of 11- and 14year-old children, was recruited. A total of 22 children (12 male, 10 female) participated in this focus group study. The findings show that two components seem to be really important for children during the divorce process: the ability to construct meaning about their parents' decision to divorce and their feeling to count in the process of family transition. Children expressed the need for an explanation about why parents decided to divorce and wanted to matter with regard to the decisions on their post-divorce living arrangements. |
Link naar een elektronische bron: |
http://chd.sagepub.com/content/19/2/266.abstract |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1333 |