Auteursfiche
Auteur Didier Reynaert |
Beschikbare documenten van deze auteur



Titel : Between ‘believers’ and ‘opponents’: Critical discussions on children’s rights Documenttype: artikel Auteurs: Didier Reynaert, Auteur ; Maria Bouverne-De Bie, Auteur ; Vandevelde, Stijn (HoGent), Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2012 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 20, No. 1 Paginering : p. 155–168 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Algemeen Samenvatting: Gebruiken op het gebied van kinderrechten veronderstellen een overeenkomst over wat kinderrechten zijn. Als logisch gevolg is de implementatie van meer kinderrechten beter voor kinderen. Maar is dit ook echt het geval? In deze paper wordt er getracht deze vraag op een kritische manier te beantwoorden. Het probleem met deze vraag is echter dat het van meet af aan wordt overschaduwd door een zeer gepolariseerde discussie tussen wat Stammers (2009) aan de ene kant ‘niet-kritische voorstanders’ en aan de andere kant ‘niet-kritische tegenstanders’ noemt. Deze eerste groep heeft een blind geloof in de voor de hand liggende positieve effecten op kinderrechten. De laatste groep ontkent op radicale wijze de waarde die kinderrechten kunnen uitoefenen teneinde meer respect voor kinderen te realiseren. Geen enkele positie is constructief in het versterken van het kader van kinderrechten aangezien ze beiden vertrekken van ‘consensus denken’ over kinderrechten. Wat er ontbreekt in het denken van kinderrechten is ‘kritiek’, het bevragen en analyseren van de assumpties die zijn ingewerkt in de huidige praktijk op het gebied van kinderrechten. In dit artikel worden er argumenten gegeven voor de ontwikkeling van een traditie van ‘kritische voorstanders’ in de kinderrechten als een pleidooi voor een traditie van ‘kritische studies van kinderrechten’. Summary: Practices in the field of children’s rights presuppose an agreement on what children’s rights are. Consequently, the implementation of more children’s rights is logically better for children. But is this really the case? In this paper, we try to answer this question critically. The problem with this question however is that from the outset, it becomes overshadowed by a highly polarised discussion between what Stammers (2009) calls ‘uncritical proponents’ at the one hand and ‘uncritical opponents’ at the other hand. The former have a blind belief in the obvious positive effects of children’s rights. The latter radically deny the value children’s rights can have in the aim to realise a greater respect for children. Neither positions are constitutive in strengthening the framework of children’ rights since they both start from a ‘consensus thinking’ on children’s rights. What current thinking in children’s rights lacks is “critique”, considered as questioning and analyzing assumptions that are embedded in current practices in the field of children’s rights. In this article, we argue for the development of a tradition of “critical proponents” in children’s rights in a plea for a tradition of ‘critical children’s rights studies’. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181812x626417 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1064 Children’s rights education and social work: Contrasting models and understandings / Didier Reynaert
![]()
Titel : Children’s rights education and social work: Contrasting models and understandings Documenttype: artikel Auteurs: Didier Reynaert, Auteur ; Maria Bouverne-De Bie, Auteur ; Vandevelde, Stijn (HoGent), Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2010 Tijdschrift: International Social Work, ISSN 0020-8728 Vol. 53, Nr. 4 Paginering : p. 43-456 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Algemeen
Kindertijd:AlgemeenSamenvatting: Ondanks het aannemen van het Verdrag inzake de Rechten van het Kind, lijkt de interesse om een theoretische onderbouwing te ontwikkelen voor kinderrechteneducatie redelijk beperkt. Dit artikel pleit voor een beter begrip van kinderrechteneducatie als afzonderlijke praktijk in sociaal werk. Twee verschillende concepten van kinderrechteneducatie worden geïdentificeerd: bij wijze van een implementatiestrategie en als sociale actie. Hun relevantie voor zowel de theorie van sociaal werk als voor de praktijk worden onderzocht. Summary: Despite the adoption of the United Nations Convention on the Rights of the Child, the interest in developing a theoretical grounding for children’s rights education seems to be rather limited. This article argues for a better understanding of children’s rights education as a distinctive practice in social work. Two different conceptions of children’s rights education are identified: as an implementation strategy and as social action. Their relevance to both social work theory and practice are examined. Link naar een elektronische bron: http://isw.sagepub.com/content/53/4/443.abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1928 Children’s rights education as a social work practice. An analysis of the meaning of the children's rights movement in implementing the U.N.-Convention on the Rights of the Child. / Didier Reynaert
Titel : Children’s rights education as a social work practice. An analysis of the meaning of the children's rights movement in implementing the U.N.-Convention on the Rights of the Child. Documenttype: boek Auteurs: Didier Reynaert, Onderzoeker Publicatiedatum: 2012 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Vlaanderen
Onderwijs:MensenrechteneducatieSamenvatting: Ondanks de aandacht die uitgaat naar kinderrechten in het beleid en de praktijk wordt er weinig belangstelling getoond voor wetenschappelijk onderzoek naar kinderrechten, in het bijzonder in het vakgebied van het sociaal werk. Dit doctoraatsproject beoogt een bijdrage te leveren aan een ‘sociaal werk benadering van kinderrechten’. De discussie over kinderrechten en haar betekenis in relatie tot sociaal werkpraktijken wordt in deze doctoraatsstudie gevat onder de notie ‘kinderrechteneducatie’. De vraag die centraal staat is of en hoe praktijken van kinderrechteneducatie (kunnen) bijdragen tot een besef van menselijke waardigheid en sociale rechtvaardigheid, dan wel dat praktijken van kinderrechteneducatie dit leerproces inperken of belemmeren. Als casus wordt het kinderrechtendebat in Vlaanderen geanalyseerd. Naast een historische analyse, waarbij wordt ingegaan op de betekenis van de kinderrechtenbeweging in Vlaanderen, in het bijzonder in relatie tot de jeugdbescherming, maken twee themagerichte deelstudies onderdeel uit van dit onderzoek: een analyse van de discussie over de kinderbijslag als recht van het kind enerzijds en een analyse van de discussie over het jeugdsanctierecht anderzijds. De studie toont aan dat i) kinderrechteneducatie kinderrechten zowel in continuïteit als discontinuïteit met het pedagogiseringsproces plaatst; ii) Kinderrechteneducatie zowel drager is van aandacht voor kinderen als van selectiviteit ten nadele van maatschappelijk kwetsbare kinderen en iii) kinderrechteneducatie de aandacht vestigt op het debat bescherming vs. participatie, eerder dan op belang van provisierechten. Als conclusie van de studie wordt een pleidooi gehouden om kinderrechteneducatie te beschouwen als een expressie van mensenrechten. Dit behelst onder meer een grotere nadruk op het herverdelingsvraagstuk, het belang van een ‘resourcist-view’ op kinderrechten en de noodzaak van kritische analyse van praktijken van kinderrechteneducatie.
Deze studie kan geraadpleegd worden in de databank onder volgende link: http://www.kekidatabank.be/opac/index.php?lvl=notice_display&id=630Summary: In spite of the attention for children’s rights in policy and practice, there is little interest in scientific research on children’s rights, in particular in the field of social work. This doctoral study aims to contribute to the development of a ‘social work approach of children’s rights’. In this doctoral study, the relevance of children’s rights for social work practices is grasped through the notion of children’s rights education. The main question is whether practices of children’s rights education hinder or rather contribute to learning processes aiming to develop a sense of human dignity and social justice, and how they do so. The research focuses on the children’s rights debate in Flanders. Besides a historical analysis, which examines the significance of the children’s rights movement in Flanders specifically in relation to youth protection, two thematic studies are carried out: an analysis of the discussion of child benefit as a right of the child on the one hand and an analysis of the debate on youth sanction law on the other. The results show that i) practices of children’s rights education put children’s rights in both continuity and discontinuity with the process of educationalisation; ii) practices of children’s rights education are a bearer of attention for children as well as of selectivity for socially vulnerable children and iii) practices of children’s rights education highlight the debate on protection vs. participation, rather than provision rights. Based on these results, an argument is made to regard practices of children’s rights education as an expression of human rights. This includes a greater emphasis on the debate on the redistribution of social goods, the importance of a ‘resourcist-view’ on children’s rights and the need for critical analysis of practices of children’s education.
The study can be consulted in this database on the following link: http://www.kekidatabank.be/opac/index.php?lvl=notice_display&id=630Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Gent Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=631 Children’s rights education as a social work practice. An analysis of the meaning of the children's rights movement in implementing the U.N.-Convention on the Rights of the Child. / Didier Reynaert
Titel : Children’s rights education as a social work practice. An analysis of the meaning of the children's rights movement in implementing the U.N.-Convention on the Rights of the Child. Documenttype: onderzoek Auteurs: Didier Reynaert, Onderzoeker ; Maria Bouverne-De Bie, Promotor ; Vandevelde, Stijn (HoGent), Promotor Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Beleid:Kinderrechtenbeleid:Algemeen
Gezin:Opvoeding
Justitie:Jeugdrecht
Kinderrechten (algemeen):Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Vlaanderen
Onderwijs:MensenrechteneducatieSamenvatting: Ondanks de aandacht die uitgaat naar kinderrechten in het beleid en de praktijk wordt er weinig belangstelling getoond voor wetenschappelijk onderzoek naar kinderrechten, in het bijzonder in het vakgebied van het sociaal werk. Dit doctoraatsproject beoogt een bijdrage te leveren aan een ‘sociaal werk benadering van kinderrechten’. De discussie over kinderrechten en haar betekenis in relatie tot sociaal werkpraktijken wordt in deze doctoraatsstudie gevat onder de notie ‘kinderrechteneducatie’. De vraag die centraal staat is of en hoe praktijken van kinderrechteneducatie (kunnen) bijdragen tot een besef van menselijke waardigheid en sociale rechtvaardigheid, dan wel dat praktijken van kinderrechteneducatie dit leerproces inperken of belemmeren. Als casus wordt het kinderrechtendebat in Vlaanderen geanalyseerd. Naast een historische analyse, waarbij wordt ingegaan op de betekenis van de kinderrechtenbeweging in Vlaanderen, in het bijzonder in relatie tot de jeugdbescherming, maken twee themagerichte deelstudies onderdeel uit van dit onderzoek: een analyse van de discussie over de kinderbijslag als recht van het kind enerzijds en een analyse van de discussie over het jeugdsanctierecht anderzijds. De studie toont aan dat i) kinderrechteneducatie kinderrechten zowel in continuïteit als discontinuïteit met het pedagogiseringsproces plaatst; ii) Kinderrechteneducatie zowel drager is van aandacht voor kinderen als van selectiviteit ten nadele van maatschappelijk kwetsbare kinderen en iii) kinderrechteneducatie de aandacht vestigt op het debat bescherming vs. participatie, eerder dan op belang van provisierechten. Als conclusie van de studie wordt een pleidooi gehouden om kinderrechteneducatie te beschouwen als een expressie van mensenrechten. Dit behelst onder meer een grotere nadruk op het herverdelingsvraagstuk, het belang van een ‘resourcist-view’ op kinderrechten en de noodzaak van kritische analyse van praktijken van kinderrechteneducatie. Summary: In spite of the attention for children’s rights in policy and practice, there is little interest in scientific research on children’s rights, in particular in the field of social work. This doctoral study aims to contribute to the development of a ‘social work approach of children’s rights’. In this doctoral study, the relevance of children’s rights for social work practices is grasped through the notion of children’s rights education. The main question is whether practices of children’s rights education hinder or rather contribute to learning processes aiming to develop a sense of human dignity and social justice, and how they do so. The research focuses on the children’s rights debate in Flanders. Besides a historical analysis, which examines the significance of the children’s rights movement in Flanders specifically in relation to youth protection, two thematic studies are carried out: an analysis of the discussion of child benefit as a right of the child on the one hand and an analysis of the debate on youth sanction law on the other. The results show that i) practices of children’s rights education put children’s rights in both continuity and discontinuity with the process of educationalisation; ii) practices of children’s rights education are a bearer of attention for children as well as of selectivity for socially vulnerable children and iii) practices of children’s rights education highlight the debate on protection vs. participation, rather than provision rights. Based on these results, an argument is made to regard practices of children’s rights education as an expression of human rights. This includes a greater emphasis on the debate on the redistribution of social goods, the importance of a ‘resourcist-view’ on children’s rights and the need for critical analysis of practices of children’s education. Startdatum / Start date : 01.09.2006 Einddatum / End date : 31.08.2012 Output : Reynaert, D., Bouverne-De Bie, M., Vandevelde, S. (2009). A review of children’s rights literature since the adoption of the United Nations Convention on the Rights of the Child, Childhood, 16(4): 518-534./Reynaert, D., Bouverne-De Bie, M., Vandevelde, S. (2010). Children, Rights and Social Work: Rethinking Children’s Rights Education, Social Work and Society, 8(1): 60-69./Reynaert, D., Bouverne-De Bie, M., Vandevelde, S. (2010). Children’s Rights Education and Social Work: Contrasting Models and Understandings, International Social Work, 53(4): 443-456./Reynaert, D., Bouverne-De Bie, M., Vandevelde, S. (2012). Between ‘believers’ and ‘opponents’: Critical discussions on children’s rights. International Journal of Children’s Rights, 20(1): 155-168. Onderzoeksinstelling / Research institute : Hogeschool Gent/Universiteit Gent Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Doctoraatsonderzoek Discipline : Sociaal werk Methodologische dimensies : Analyse dossiers, documenten/Juridische studie/Literatuur, documentanalyse/Literatuurstudie/Regionaal Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=630
Titel : Integratie van de beleidsinstrumenten kinderrechten en jeugd : Naar een volwaardige integratie van het kinderrechten- en jeugdbeleid? Documenttype: artikel Auteurs: Didier Reynaert, Auteur Uitgegeven: Larcier (Brussel) Publicatiedatum: 2005 Tijdschrift: Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten (TJK) Paginering : 112–114 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Beleid:Jeugdbeleid:Algemeen
Beleid:Kinderrechtenbeleid:AlgemeenSamenvatting: Voor dit artikel is geen abstract beschikbaar. Summary: No abstract available for this article. Link naar een elektronische bron: http://lib.ugent.be/nl/catalog/pug01:606821 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2641 Kinderrechten als referentiekader voor "kindvriendelijkheid": opvattingen en discussies / Sven De Visscher ; Didier Reynaert ; Maria Bouverne-De Bie
![]()
PermalinkPermalinkPermalinkPolitie en sociaal werk: een moeilijke ontmoeting? Onderzoek naar de werking van de sociale politie ten aanzien van minderjarigen vanuit het hulp-recht debat / Sinnaeve, Ilse
PermalinkPermalinkA Review of Children’s Rights Literature Since the Adoption of the United Nations Convention on the Rights of the Child / Didier Reynaert
![]()
PermalinkPermalinkStromingen in de kinderrechtenbeweging / Maeseele, Thomas ; Didier Reynaert ; Maria Bouverne-De Bie ; Roose, Rudi ; Bradt, Lieve
PermalinkThe UN Children's Rights Convention: theory meets practice / Alen, André ; Bosly, Henry ; Maria Bouverne-De Bie ; Vande Lanotte,Johan ; Ang, Fiona ; Isabelle Delens-Ravier ; Delplace, Marie ; Herman, Charlotte ; Didier Reynaert ; Staelens, Valentina ; Steel, Riet ; Verheyde, Mieke
![]()
Permalink