
Titel : |
Undocumented children and the right to education : illusory right or empowering lever? |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Wouter Vandenhole, Auteur ; De Clerck, Helene Marie-Lou, Auteur ; Verhoeven, Marie, Auteur ; Timmermans, Chris, Auteur ; Mahieu, Paul, Auteur ; Julie Ryngaert, Auteur ; Carton de Wiart, Estelle, Auteur |
Uitgegeven: |
Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers |
Publicatiedatum: |
2011 |
Tijdschrift: |
The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 19  |
Paginering : |
p. 613-639 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Kinderen in kwetsbare situaties:Migratie:Asiel & vluchtelingen Kinderen in kwetsbare situaties:Minderheden en inheemse volkeren:Minderheden Onderwijs:Algemeen
|
Samenvatting: |
In een poging om immigratie te ontmoedigen worden sociale rechten in het migratiebeleid vaak beperkt. Het recht op onderwijs lijkt de uitzondering op de regel. Deze bijdrage gaat na of het recht op onderwijs – voorbij de juridisch-technische vragen van de personele werkingssfeer van mensenrechtenverdragen en de aard en de betekenis van het recht – in staat is een empowerende hefboom te zijn voor documentloze kinderen, of eerder een verheven ideaal op papier blijft. De Belgische situatie dient als een empirische basis voor onze verkenning. Sociologisch onderzoek heeft aangetoond dat, terwijl een kwantitatieve democratisering van het onderwijs zeer succesvol is geweest, een kwalitatieve democratisering problematisch blijft. Met betrekking tot documentloze kinderen beperken real life obstakels de toegang tot scholen (zowel individueel als institutioneel). Onderzoek wijst ook op psychosociale en institutionele hindernissen die in belangrijke mate gelijke onderwijs- en levenskansen doorheen de schoolloopbaan belemmeren. Ongelijke antwoorden op de organisatorische en pedagogische uitdagingen waar scholen mee geconfronteerd worden door de aanwezigheid van “mobiele” leerlingen versterken de institutionele factoren van onderwijsongelijkheid voor documentloze kinderen. Een belangrijke factor in het begrijpen van de spanning tussen de juridische erkenning van het mensenrecht op onderwijs en de dagelijkse realiteit is de regelrechte tegenstrijdigheid tussen de benadering van onderwijs enerzijds, en van migratie in het algemeen anderzijds. Het lijkt erop dat de volledige uitoefening van het recht op onderwijs door documentloze kinderen een illusie en een onbereikbare belofte zal blijven zolang vele andere mensenrechten, van henzelf en van hun ouders, sterk beperkt worden in het kader van een restrictief migratiebeleid, dat in groeiende mate gekenmerkt wordt door “verveiliging” (securisation).
De volledige studie werd ook opgenomen in deze databank, onder volgende link: http://www.kekidatabank.be/opac/index.php?lvl=notice_display&id=523 |
Summary: |
In migration control policies, social rights are often restricted in order to discourage immigration. The right to education seems to be the exception to the rule. This project examines whether the right to education – beyond legal technical questions of the personal scope of application of human rights treaties, and the nature and the meaning of the right – is able to provide empowering leverage to undocumented children, or rather remains a lofty ideal on paper. An empirical base is provided by the Belgian situation. Sociological research has shown that while quantitative educational democratization has been highly successful, qualitative educational democratisation remains problematic. With regard to undocumented children, real-life limitations to school access (both individual and institutional), as well as psychosocial and institutional impediments during the schooling process seriously limit equal schooling and life opportunities. Unequal responses to organizational and pedagogical challenges that are put to schools by the presence of mobile students reinforce institutional factors of educational inequality for undocumented children. A key factor in understanding the tension between the legal recognition of the human right to education and daily realities is the outright contradiction between the approaches towards education on the one hand, and to migration more generally on the other hand. The latter seems to be increasingly informed by a securisation ideology. The full realisation of the right to education will remain a distant ideal if due to restrictive migration policies many other fundamental rights of themselves and their parents are seriously limited.
The full study can also be found in this database: http://www.kekidatabank.be/opac/index.php?lvl=notice_display&id=523 |
Link naar een elektronische bron: |
http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181811x570690;jsessio [...] |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=999 |
|