Auteursfiche
Auteur Haudenhuyse, Reinhard |
Beschikbare documenten van deze auteur



CATCH: Community sports for at-risk youth: innovative strategies for improving personal development, health and social cohesion. / Schaillé, Hebe
![]()
Titel : CATCH: Community sports for at-risk youth: innovative strategies for improving personal development, health and social cohesion. Documenttype: onderzoek Auteurs: Schaillé, Hebe, Onderzoeker ; Vyncke, Veerle, Onderzoeker ; Bradt, Lieve, Onderzoeker ; Debognies, Pieter, Onderzoeker ; Sabbe, Shana, Onderzoeker ; Steenberghs, Eva, Onderzoeker ; Theeboom, Marc, Promotor ; Haudenhuyse, Reinhard, Promotor ; Roose, Rudi, Promotor ; Bradt, Lieve, Promotor ; Sara Willems, Promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Vrije tijd, spel en cultuur:Publieke ruimte:AlgemeenSamenvatting: De onderzoeksgroep Sport & Society (Vrije Universiteit Brussel), de vakgroep Sociale Agogiek (Universiteit Gent), de vakgroep Huisartsgeneeskunde en Eerstelijnsgezondheidszorg (Universiteit Gent) en het Expertise centrum Buurtsport (ISB) slaan de handen in elkaar om via een gezamenlijk 4-jarig grootschalig onderzoeksproject een antwoord te vinden op de centrale vraag: “Wat zijn de werkzame factoren van een buurtgebonden sportaanbod die bijdragen tot gezondheid, sociale inclusie en persoonlijke ontwikkeling van jongeren in kwetsbare posities (14-25 jaar), en op welke wijze kunnen deze toegepast worden binnen bestaande buurtsportpraktijken?”
Heel specifiek zal gekeken worden naar de effecten en de onderliggende mechanismen op het vlak van gezondheid, sociale cohesie en persoonlijke ontwikkeling. Aan de hand van o.a. veldonderzoek, een interventie, lokaal opgezette leernetwerken (Community Sport Labs), praktijkgerichte publicaties, een centrale website, en studiedagen beogen we met dit project doelbewust bij te dragen tot de verdere kennisontwikkeling en verankering van buurtsport in Vlaanderen.
Het onderzoek wordt gefinancierd door het Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO). De nauwe betrokkenheid met zowel de praktijk als het beleid is een essentieel ingrediënt voor het welslagen van het onderzoeksproject.
Summary: Specific groups of young people in our society are increasingly being faced with social exclusion on multiple (life) domains, such as education, employment, health, social participation and community integration. Policy-led interventions aimed at promoting social inclusion are faced with multiple challenges (e.g., short term project funding, no monitoring and evaluation strategy, top-down goal setting, reaching the most vulnerable groups, proving effectiveness, limited understanding of the target group). Sport in general, and community sport (buurtsport) in particular, have been perceived as a potential rich context to reach hard-to-reach young people at-risk of social exclusion. Often sport and sport-based contexts are viewed as vehicles for improving personal development, healthy life-styles and social cohesion. Notwithstanding the fact that many targeted community sport practices can be found in Flanders, an evidence-based framework and guiding principles of successful initiatives are largely missing. There is a lack of insight in the necessary and sufficient conditions of community sport programs that aim at improving personal development, health and social cohesion. Such insights are however quite essential if community sport is used as a tool in combating social exclusion for at-risk youth. At present, an overall policy vision at Flemish level regarding community sports is non-existent. Metaphorically speaking, there is a lack of a common community sport vocabulary and grammar. CATCH will address the question of what the working mechanisms and facilitating conditions (Pawson & Tilley, 1996) are in community sport initiatives that relate to the promotion of social inclusion for at-risk youth, with specific attention for personal development, health and social cohesion. Startdatum / Start date : 01/01/2016 Einddatum / End date : 01/01/2019 Financiering / Funding : Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) Onderzoeksinstelling / Research institute : Expertise centrum Buurtsport (ISB)/Universiteit Gent/Universiteit Gent – Vakgroep sociaal werk en sociale pedagogiek/Vrije Universiteit Brussel Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Doctoraatsonderzoek/Beleidsgericht onderzoek - Beleidsvoorbereidend onderzoek/Praktijkgericht onderzoek - Praktijkvoorbereidend onderzoek/Praktijkgericht onderzoek - Praktijkevaluatief onderzoek Discipline : Gezondheidswetenschappen/Sociaal werk Methodologische dimensies : Individuen (direct betrokkenen, jongeren)/Face-to-face/Kwantitatief onderzoek/Kwalitatief onderzoek/(Participerende) observaties/Focusgroepgesprekken/Literatuur, documentanalyse/Dossieranalyse/Momentopname, crossectioneel/Lange termijn, longitudinaal/Regionaal/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Organisaties bestuderen/Processen bestuderen Link naar een elektronische bron: http://www.isbvzw.be/nl/press/4071/project-catch-uit-de-startblokken.html Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3037
Titel : Integrale jeugdhulp. Gebetonneerde schijnparticipatie. Documenttype: artikel Auteurs: Naert, Jan, Auteur ; Linssen, Hilde, Auteur ; Haudenhuyse, Reinhard, Auteur Uitgegeven: Brussel : VZW Pluralistisch Overleg Welzijnswerk Publicatiedatum: 2014 Tijdschrift: Alert Vol. 40, Nr. 4 Paginering : 63-69 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Jeugdhulp:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Participatie:AlgemeenSamenvatting: Integrale jeugdhulp wil de jonge gebruiker van hulp en ondersteuning meer centraal plaatsen. Participatie is daarbij één van de leitmotieven. De overheid richt allerlei participatiestructuren op en spreekt vertegenwoordigers van cliënten aan om deze structuren te bevolken. Als overtuigde supporters van participatie, zijn we niet laaiend enthousiast over de wijze waarop die hier gerealiseerd wordt. Een geprefabriceerd vertegenwoordigingsmodel moet inspraak van kinderen, jongeren en hun ouders mogelijk maken. In deze bijdrage illustreren we aan de hand van concrete voorbeelden de beperkingen van zo’n model dat uitmondt in georganiseerde schijnparticipatie die voorbijgaat aan de jongere zelf. We moeten niet ver zoeken om die stelling empirisch te onderbouwen. Zo nam integrale jeugdhulp een valse start toen een brede coalitie van organisaties weigerden om vertegenwoordigers af te vaardigen. Participatie lijkt wel gedoemd om uitgehold te worden zodra het op de werkvloer landt. En jonge gebruikers zijn daar de dupe van. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Summary: Youth care wants to give young users of assistance and support a more central place. Participation is here one of the leitmotives. The government adresses all kinds of participation structures and talks to the representatives of clients to populate these structures. As convinced supporters of participation, we are not very enthusiastic about the way participation is used in this context. A prefabricated representation model should enable the participation of children, young people and their parents. In this paper we demonstrate concrete examples of the limitations of such a model that results in organized tokenistic forms of participation that overlook the young people themselves. We don't have to search far to underpin these propositions in an empirical way. Flemish youth care took a false start when a broad coalition of organizations refused to delegate the representatives. Participation seems fatally to be hollowed out at the time it reaches the workplace. And young users are the victims in this case. Could that be the right intention? Link naar een elektronische bron: http://alertonline.be/Portals/pow/alert/pdf/AT400463IJGS7NJ.pdf Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2382
Titel : Onderzoek en werkveld. Goed jeugdonderzoek is ook jeugdwerk. Documenttype: artikel Auteurs: Haudenhuyse, Reinhard, Auteur ; Iserbyt, Sofie, Auteur ; Neyens, Miet, Auteur ; Goovaerts, Anna, Auteur ; Verbruggen, Raf, Auteur Uitgegeven: Brussel : VZW Pluralistisch Overleg Welzijnswerk Publicatiedatum: 2014 Tijdschrift: Alert Vol. 40, Nr. 3 Paginering : 27-33 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie in onderzoek Samenvatting: Jongeren in Vlaanderen zijn een veelvuldig onderzochte bevolkinsggroep. Hoe leven ze? Wat denken ze van school? Hoe kijken ze naar familie, vrienden, de samenleving? Het wordt allemaal onderzocht, soms éénmalig, soms ook structureel. Al deze onderzoeken vallen onder de noemer ‘jeugdonderzoek'. Maar zijn deze jeugdonderzoeken allemaal wel zo goed? Geven ze weer wat echt leeft bij jongeren, hoe ze denken en leven? En zijn ze voldoende bruikbaar voor beleid en zij die elke dag met die jongeren aan de slag gaan? Het is de centrale vraag van deze bijdrage. Besluiten doen de vijf auteurs met de vaststelling dat jeugdonderzoek jongeren niet mag verengen tot passieve informatiebronnen. Goed jeugdonderzoek erkent jongeren als volwaardige betekenisgevers van hun eigen leven. Het is voor onderzoekers echter niet evident om over de ruimte te beschikken die nodig is om kinderen en jongeren te erkennen en waarderen. Toch hopen de auteurs onderzoekers te inspireren om hierrond doordachte keuzes te maken. Ze besluiten:goed jeugdonderzoek is ook een beetje aan jeugdwerk doen. Summary: Young people in Flanders are a frequently investigated target group. How do they live? What is their perception of school? What is their view on family, friends, society? It is all examined, sometimes as a one-off and sometimes structurally. All these studies fall under the heading of 'youth research'. But are all these investigations all so good? Do they represent what is really important for young people? What's in their minds and how they live? And are they adequate for policy and for those who work every day with young people? This is the central question of this paper. The five authors conclude that youth research can't reduce youth to passive informants. Good youth research recognizes young people as full meaning-makers about their own lives. However, it is not easy for researchers to get the space that is needed to recognize and appreciate children and young people. Nevertheless, the authors hope to inspire researchers to make informed choices. They conclude: good youth research is also a bit youth care. Link naar een elektronische bron: http://alertonline.be/Portals/pow/alert/pdf/AT400327OEWG7HR.pdf Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2379
Titel : The Potential of Sports for Socially Vulnerable Youth Documenttype: onderzoek Auteurs: Haudenhuyse, Reinhard, Onderzoeker ; Theeboom, Marc, Promotor Taal : Nederlands (dut) Oorspronkelijke taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen
Vrije tijd, spel en cultuur:AlgemeenSamenvatting: Sport wordt vaak gezien als een middel om jongeren in kwetsbare posities te betrekken in een georganiseerde vrijetijdscontext. En dit niet enkel in functie van het louter aan sport doen, maar bijvoorbeeld ook naar thema’s zoals bijvoorbeeld onderwijs, tewerkstelling en een gezonde levensstijl. Hoe sport effectief zou kunnen bijdragen tot het creëren van een maatschappelijke meerwaarde voor jongeren in kwetsbare situaties is echter niet duidelijk, en vaak ook onderhevig aan veel scepticisme. Deze studie heeft als opzet om meer inzicht te vergaren in hoe via sport effectief naar een maatschappelijke meerwaarde kan toegewerkt worden. Om een antwoord te kunnen bieden op deze vraag, werd een dieptestudie gedaan naar een goede sportpraktijk in Vlaanderen, nl. het Limburgs boksproject ‘Opboksen’. Aan de hand van diepte-interviews, participatieve observaties en focusgroepsgesprekken met jongeren, sportbegeleiders, coördinatoren en andere betrokkenen werd meer inzicht verworven in begeleidingsaspecten en organisatorische dimensies. Specifiek met betrekking tot de deelnemende jongeren werd ingegaan op de betekenis van de ervaringen die deze jongeren hebben in het boksproject. De studie eindigt met aanbevelingen voor de praktijk en het beleid. Summary: Sports are often recognized as an opportunity to engage socially vulnerable youth in a leisure context and not just in terms of participation in sports activities, but across a range of issues, including education, employment and training, community leadership and healthy lifestyles However, how sports practices can effectively contribute in creating such broader outcomes stays unclear and has been dealt with much scepticism. The purpose of this research project is to gain a better insight in how sports practices working with socially vulnerable youth could effectively generate wider social outcomes. To do so, a multi-method design, consisting of in-depth interviews and observations, group discussions with youth, sports counsellors, coördinators and other stakeholders in the Limburg boxing project 'opboksen' is developed. Based on this design, policy as well as organisatorial dimensions of this sports project are being investigated. Startdatum / Start date : 2008 Einddatum / End date : 2012 Onderzoeksinstelling / Research institute : Vrije Universiteit Brussel Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Doctoraatsonderzoek/Beleidsgericht onderzoek - Beleidsvoorbereidend onderzoek/Praktijkgericht onderzoek - Praktijkvoorbereidend onderzoek Discipline : Pedagogische wetenschappen - (Ortho)pedagogiek, onderwijskunde, sociale agogiek/Sociale wetenschappen/Sportwetenschappen Methodologische dimensies : Diepte- en/of expertinterviews/(Participerende) observaties/Focusgroepgesprekken/Momentopname, crossectioneel/Regionaal/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen Link naar een elektronische bron: http://www.vub.ac.be/SBMA/phd-reinhard-haudenhuyse Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1007