Auteursfiche
Auteur Theeboom, Marc |
Beschikbare documenten van deze auteur



CATCH: Community sports for at-risk youth: innovative strategies for improving personal development, health and social cohesion. / Schaillé, Hebe
![]()
Titel : CATCH: Community sports for at-risk youth: innovative strategies for improving personal development, health and social cohesion. Documenttype: onderzoek Auteurs: Schaillé, Hebe, Onderzoeker ; Vyncke, Veerle, Onderzoeker ; Bradt, Lieve, Onderzoeker ; Debognies, Pieter, Onderzoeker ; Sabbe, Shana, Onderzoeker ; Steenberghs, Eva, Onderzoeker ; Theeboom, Marc, Promotor ; Haudenhuyse, Reinhard, Promotor ; Roose, Rudi, Promotor ; Bradt, Lieve, Promotor ; Sara Willems, Promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Vrije tijd, spel en cultuur:Publieke ruimte:AlgemeenSamenvatting: De onderzoeksgroep Sport & Society (Vrije Universiteit Brussel), de vakgroep Sociale Agogiek (Universiteit Gent), de vakgroep Huisartsgeneeskunde en Eerstelijnsgezondheidszorg (Universiteit Gent) en het Expertise centrum Buurtsport (ISB) slaan de handen in elkaar om via een gezamenlijk 4-jarig grootschalig onderzoeksproject een antwoord te vinden op de centrale vraag: “Wat zijn de werkzame factoren van een buurtgebonden sportaanbod die bijdragen tot gezondheid, sociale inclusie en persoonlijke ontwikkeling van jongeren in kwetsbare posities (14-25 jaar), en op welke wijze kunnen deze toegepast worden binnen bestaande buurtsportpraktijken?”
Heel specifiek zal gekeken worden naar de effecten en de onderliggende mechanismen op het vlak van gezondheid, sociale cohesie en persoonlijke ontwikkeling. Aan de hand van o.a. veldonderzoek, een interventie, lokaal opgezette leernetwerken (Community Sport Labs), praktijkgerichte publicaties, een centrale website, en studiedagen beogen we met dit project doelbewust bij te dragen tot de verdere kennisontwikkeling en verankering van buurtsport in Vlaanderen.
Het onderzoek wordt gefinancierd door het Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO). De nauwe betrokkenheid met zowel de praktijk als het beleid is een essentieel ingrediënt voor het welslagen van het onderzoeksproject.
Summary: Specific groups of young people in our society are increasingly being faced with social exclusion on multiple (life) domains, such as education, employment, health, social participation and community integration. Policy-led interventions aimed at promoting social inclusion are faced with multiple challenges (e.g., short term project funding, no monitoring and evaluation strategy, top-down goal setting, reaching the most vulnerable groups, proving effectiveness, limited understanding of the target group). Sport in general, and community sport (buurtsport) in particular, have been perceived as a potential rich context to reach hard-to-reach young people at-risk of social exclusion. Often sport and sport-based contexts are viewed as vehicles for improving personal development, healthy life-styles and social cohesion. Notwithstanding the fact that many targeted community sport practices can be found in Flanders, an evidence-based framework and guiding principles of successful initiatives are largely missing. There is a lack of insight in the necessary and sufficient conditions of community sport programs that aim at improving personal development, health and social cohesion. Such insights are however quite essential if community sport is used as a tool in combating social exclusion for at-risk youth. At present, an overall policy vision at Flemish level regarding community sports is non-existent. Metaphorically speaking, there is a lack of a common community sport vocabulary and grammar. CATCH will address the question of what the working mechanisms and facilitating conditions (Pawson & Tilley, 1996) are in community sport initiatives that relate to the promotion of social inclusion for at-risk youth, with specific attention for personal development, health and social cohesion. Startdatum / Start date : 01/01/2016 Einddatum / End date : 01/01/2019 Financiering / Funding : Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) Onderzoeksinstelling / Research institute : Expertise centrum Buurtsport (ISB)/Universiteit Gent/Universiteit Gent – Vakgroep sociaal werk en sociale pedagogiek/Vrije Universiteit Brussel Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Doctoraatsonderzoek/Beleidsgericht onderzoek - Beleidsvoorbereidend onderzoek/Praktijkgericht onderzoek - Praktijkvoorbereidend onderzoek/Praktijkgericht onderzoek - Praktijkevaluatief onderzoek Discipline : Gezondheidswetenschappen/Sociaal werk Methodologische dimensies : Individuen (direct betrokkenen, jongeren)/Face-to-face/Kwantitatief onderzoek/Kwalitatief onderzoek/(Participerende) observaties/Focusgroepgesprekken/Literatuur, documentanalyse/Dossieranalyse/Momentopname, crossectioneel/Lange termijn, longitudinaal/Regionaal/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Organisaties bestuderen/Processen bestuderen Link naar een elektronische bron: http://www.isbvzw.be/nl/press/4071/project-catch-uit-de-startblokken.html Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3037
Titel : Jongeren in maatschappelijk kwetsbare situaties en vrijwilligerswerk in de sport Documenttype: artikel Auteurs: Buelens, Evi, Auteur ; Theeboom, Marc, Auteur ; Jikkemien Vertonghen, Auteur ; Kristine De Martelaer, Auteur Uitgegeven: Larcier (Brussel) Publicatiedatum: 2016 Tijdschrift: Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten (TJK) TJK 2016/2 Paginering : 124-139 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Leven en ontwikkeling
Vrije tijd, spel en cultuur:AlgemeenSamenvatting: Vandaag leven heel wat Vlaamse jongeren in maatschappelijk kwetsbare situaties of dreigen hierin terecht te komen. Investeren in het menselijk kapitaal van deze jongeren blijkt een zinvolle manier om hun sociale positie te versterken. Echter, de meest voor de handliggende strategieën om hierin te investeren, namelijk via onderwijs en ‘on the-job-training’, zijn voor vele jongeren die leven in kwetsbare situaties allesbehalve vanzelfsprekend. Daarnaast wordt vrijwilligerswerk in de sport in toenemende mate bekeken als een manier om te investeren in het menselijk kapitaal van jongeren in maatschappelijk kwetsbare situaties. Vandaag blijken deze jongeren echter ondervertegenwoordigd onder de vrijwilligers in de sport en in vrijwilligerstrainingsprogramma’s en ontbreekt het aan inzicht in wat de werkelijke ontwikkelingsimpact ervan kan zijn. Daarom werd een onderzoek opgezet naar twee vrijwilligerstrainingsprogramma’s die georganiseerd werden voor jongeren in kwetsbare situaties alsook binnen drie sportpraktijken waar jongeren in kwetsbare situaties vrijwilligerswerk opnamen. Een kwalitatief onderzoeksopzet werd ontwikkeld om de ontwikkelingservaringen van jongeren (n=65) en organisatoren (n=35) te analyseren. Jongeren gaven aan te zich te ontwikkelen binnen verschillende technische competentiedomeinen en persoonlijke en sociale sleutelcompetenties. We kunnen concluderen dat het opnemen van vrijwilligerswerk in de sport bijdraagt tot het ontwikkelen van het menselijk kapitaal van jongeren in maatschappelijk kwetsbare situaties. Summary: A considerable number of Flemish youngsters live in socially vulnerable situations. To break out this vicious circle of vulnerability, it is recommended to invest in their human capital. However, the most common strategies to invest in this human capital, education and on the job training, are far from self evident for these youngsters. Besides, also volunteering in sport is increasingly regarded as an opportunity to positively strengthen the human capital of these youths. However, today, those youngsters are underrepresented among volunteers in sport and volunteer training programs and empirical evidence is lacking with regard to the real developmental impact of volunteering. Therefore a qualitative research design was used to analyze developmental experiences of socially vulnerable youngsters (n=65) who volunteer in sport as well as organizers (n=35). Youths indicated development in both technical and key competences. It is concluded that volunteering sport can play an important role in the human capital development of youth in socially vulnerable situations. Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3295 Elektronische documenten
![]()
TJK2016-2_Buelens_Theeboom_Vertonghen_De_Martelaer.pdfAdobe Acrobat PDFNaar een duurzaam Sport voor Allen-beleid: Analyse van kritieke succesfactoren van georganiseerde sportbeoefening bij (maatschappelijk kwetsbare) adolescenten / Buelens, Evi
![]()
Titel : Naar een duurzaam Sport voor Allen-beleid: Analyse van kritieke succesfactoren van georganiseerde sportbeoefening bij (maatschappelijk kwetsbare) adolescenten Documenttype: onderzoek Auteurs: Buelens, Evi, Onderzoeker ; Theeboom, Marc, Promotor ; Kristine De Martelaer, Co-promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen
Vrije tijd, spel en cultuur:AlgemeenSamenvatting: De afgelopen 40 jaar heeft de Vlaamse overheid een actief Sport voor Allen-beleid gevoerd. Eén van de belangrijkste targetgroepen hierbinnen was (en is nog steeds) ‘jeugd’. Ondanks vele beleidsinspanningen, blijven jongeren vandaag in Vlaanderen ondervertegenwoordigd in de georganiseerde sport. Daarnaast tonen recente Vlaamse data dat de groep van jonge mensen duidelijk ondervertegenwoordigd is onder de vrijwilligers in de sport en dat dit ook in het bijzonder het geval is voor jongeren die leven in maatschappelijk kwetsbare situaties. Onder meer hieruit kan geconcludeerd worden dat de promotie van georganiseerde sportparticipatie onder adolescenten in Vlaanderen, een ‘voortdurende uitdaging’ blijft. Dit relateert niet alleen aan specifieke jeugdsport begeleidingsaspecten, maar ook aan organisatorische strategieën (o.a. met betrekking tot het structurele functioneren van clubs, het voorzien van infrastructurele laagdrempelige faciliteiten, type van activiteitenaanbod, organisatorische ‘formats’ enz.). Het is van belang hier te benadrukken dat naast de ‘pure’ participatie van jonge mensen in sport, er ook een nood is om te focussen op de (sociale) surplus waarde die sport kan genereren voor jonge mensen. Doorheen de jaren ontstond een toenemend geloof dat de voordelen van sportbetrokkenheid niet enkel gelimiteerd zijn tot fysieke gezondheidsverbetering, maar dat sporten ook sociale educatieve ontwikkeling kan bevorderen in haar deelnemers (bv. persoonlijke en sociale competenties, bouwen aan de samenleving, enz.). Recent werd deze toegevoegde waarde van sport gelabeld als ‘sport plus’ (sports+) (Coalter, 2007). Dit doctoraatsonderzoek bestaat uit vier grote fasen. Vooreerst is er een uitgebreid literatuuronderzoek betreffende de verschillende relevante en verwante thema’s van dit onderzoeksonderwerp (fase 1). Daarnaast gebeuren in 2012-2013 (= 2e fase) twee voorbereidende studies, met als doel het veld te verkennen buiten de traditioneel clubgeorganiseerde sportcontext. In deze fase wordt in kaart gebracht wat de traditioneel clubgeorganiseerde sportcontext kan leren van een aantal andere contexten (andersgeorganiseerde sport en jeugdwerk). Meer concreet worden twee jeugdontwikkelingsprogramma’s onderzocht met de focus op het aanleren en ontwikkelen van competenties. Beide projecten focussen op jongeren die leven in maatschappelijk kwetsbare situaties en gebruiken sport als middel. Eén project (Kort op de Bal), situeert zich in het jeugdwerk, het andere (‘Street Action’) in een buurtsportcontext. Binnen het ‘Kort op de Bal’-project worden drie verenigingsondersteuners geïnterviewd alsook negen jongeren, dewelke tweemaal worden geïnterviewd. Het ‘street Action’-project loopt in acht steden en gemeenten in Vlaanderen (in 2013 kwamen er nog eens vijftien projecten bij, dewelke geen voorwerp vormen van dit onderzoek). Hier worden de twee hoofdorganisatoren van elk project geïnterviewd en worden een aantal focusgroepen met de deelnemende jongeren (die leven in maatschappelijk kwetsbare situaties) georganiseerd. Gebaseerd op de resultaten van beide studies wordt meer inzicht verworven in de onderliggende mechanismen en methodologie van de programma’s en hun ‘outcomes’ alsook in hoe de jongeren het hele programma ervaren hebben. Daarnaast wordt ook een beter begrip bekomen van de contexten en contextuele & individuele factoren voor goede (sportgebaseerde) jeugdontwikkelingsprogramma’s. In een derde fase (eind 2013-2014), verschuift de focus binnen dit doctoraatsonderzoek naar de zogenaamde ervaringsdeskundigen onder de jongeren die leven in maatschappelijk kwetsbare situaties. Het doel is om 20 à 25 van deze jongeren (leeftijd 15-23 jaar) die verantwoordelijkheid opnemen binnen hun vrije tijd te interviewen. Via deze benadering wordt enerzijds beoogd meer inzicht te verwerven in de drempels, katalysatoren, motieven, enz. inzake het opnemen van vrijwilligerswerk en anderzijds een beter inzicht te verwerven in de ervaringen met betrekking tot het opnemen van deze vrijwilligerstaken door de jongeren. Daarnaast wordt de motivatie van deze jongeren gerelateerd aan hun (non)-participatie in (traditioneel georganiseerde club) sport opdat meer inzicht zou worden bekomen in het belang van deze factoren. De concrete invulling van deze derde fase hangt af van de gevonden resultaten in fase 1 en 2. In een laatste fase (2014-2015) worden lessen uit de eerste drie fasen geïmplementeerd binnen de traditioneel clubgeorganiseerde sportsector. Meer wordt beoogd een beter inzicht te verwerven in de contextuele & individuele factoren en het belang hiervan met betrekking tot de sportparticipatie en het opnemen van vrijwilligerstaken. Dit moet in staat stellen informatie aan te leveren om succesvolle beleidsstrategieën te ontwikkelen die kunnen bijdragen tot een verhoogde sportparticipatie en toegenomen vrijwilligerswerk door jongeren in het algemeen en door maatschappelijk kwetsbare jongeren in het bijzonder. Summary: Despite policy efforts in the past, the sports club membership of adolescents in Flanders seems to be over the hill (Scheerder & Seghers, 2011). Moreover, there is a particularly low level of organized sports participation among disadvantaged youth (See e.g., Cobbaert, 2009; Dēmos, 2010) and significant drop out rates among older youth (Vettenburg et al., 2010). At present, within the Flemish sports sector, there is limited insight into why certain groups do - or do not - participate within an (organized) sports context. In addition, there is a lack of understanding regarding the impact of (organized) sports participation on youth, both in terms of the promotion of sustainable sports participation, as in relation to the development of personal and social skills (e.g., taking up responsibility and volunteering). This PhD-study consists of four phases. Within the first phase (2012), a literature review is done. Besides that, two preliminary studies with the purpose of exploring the field beyond the traditional organized sports context are set up (= phase 2, 2012-2013). More specifically, this phase examines two youth development programs focusing on ‘teaching’ and ‘learning’ skills and competences. They both focus on disadvantaged youth and use sports as a means. One project (Kort-op-de-Bal) is situated in youth work, another (Street Action) is situated in a neighbourhood sports context. Within the 'Kort-op-de-Bal' project three expert witnesses are interviewed as well as nine disadvantaged youngsters, the latter are interviewed two times. The 'Street Action' project runs in eight municipalities and the two main organizers of each project (n=16) are interviewed. Besides that, six group interviews with the disadvantaged youngsters are organized. The objective of both studies is to gain more insight in the underlying mechanisms and methodology of the programs and their outcomes as well as in how youngsters experience the whole program. Moreover, the researchers obtain a better understanding of contexts and contextual/individual factors for good youth (sports-based) development programs. In a third phase (end of 2013-2014), the focus within this PhD-study shifts to ‘hands-on’ experts among disadvantaged youngsters. This third phase of the research consists of interviewing 20 to 25 youths (age: 15-23) living in socially vulnerable situations, who are taking responsibilities in their leisure time. The goal of this approach is on one hand to gain more insight in the thresholds, motives, catalysts, etc. for taking up responsibilities and on the other hand to get a better understanding of the experiences concerning taking up responsibilities of socially vulnerable youth. Besides that, this study also investigates the motives of adolescents related to their (non-)participation in (organized) sports and gets more insight into the importance of these factors to determine and develop successful policy strategies that could contribute to an increased participation among adolescents in general and underprivileged youth in particular. The concrete interpretation of this third phase depends on the results of phase one and two. In a last phase (2014-2015), the objective is to implement lessons from the first three phases for the traditional organized sports sector. Moreover the researchers want to gain more insight into the contextual factors that allows them to determine how to increase the participation and volunteering among adolescents in general and underprivileged youth in particular and, as a result of that, to develop successful policy strategies concerning this topic. Startdatum / Start date : 2012 Einddatum / End date : 2015 Financiering / Funding : Vlaamse overheid - Steunpunt sport Onderzoeksinstelling / Research institute : Vrije Universiteit Brussel Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Doctoraatsonderzoek/Beleidsgericht onderzoek/Praktijkgericht onderzoek Discipline : Sociaal werk/Sociale wetenschappen/Sportwetenschappen Methodologische dimensies : Diepte- en/of expertinterviews/Focusgroepgesprekken/Literatuurstudie/Momentopname, crossectioneel/Regionaal/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen Link naar een elektronische bron: http://www.steunpuntsport.be/onderzoeksprojecten/wp-1.aspx Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1679
Titel : The Potential of Sports for Socially Vulnerable Youth Documenttype: onderzoek Auteurs: Haudenhuyse, Reinhard, Onderzoeker ; Theeboom, Marc, Promotor Taal : Nederlands (dut) Oorspronkelijke taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen
Vrije tijd, spel en cultuur:AlgemeenSamenvatting: Sport wordt vaak gezien als een middel om jongeren in kwetsbare posities te betrekken in een georganiseerde vrijetijdscontext. En dit niet enkel in functie van het louter aan sport doen, maar bijvoorbeeld ook naar thema’s zoals bijvoorbeeld onderwijs, tewerkstelling en een gezonde levensstijl. Hoe sport effectief zou kunnen bijdragen tot het creëren van een maatschappelijke meerwaarde voor jongeren in kwetsbare situaties is echter niet duidelijk, en vaak ook onderhevig aan veel scepticisme. Deze studie heeft als opzet om meer inzicht te vergaren in hoe via sport effectief naar een maatschappelijke meerwaarde kan toegewerkt worden. Om een antwoord te kunnen bieden op deze vraag, werd een dieptestudie gedaan naar een goede sportpraktijk in Vlaanderen, nl. het Limburgs boksproject ‘Opboksen’. Aan de hand van diepte-interviews, participatieve observaties en focusgroepsgesprekken met jongeren, sportbegeleiders, coördinatoren en andere betrokkenen werd meer inzicht verworven in begeleidingsaspecten en organisatorische dimensies. Specifiek met betrekking tot de deelnemende jongeren werd ingegaan op de betekenis van de ervaringen die deze jongeren hebben in het boksproject. De studie eindigt met aanbevelingen voor de praktijk en het beleid. Summary: Sports are often recognized as an opportunity to engage socially vulnerable youth in a leisure context and not just in terms of participation in sports activities, but across a range of issues, including education, employment and training, community leadership and healthy lifestyles However, how sports practices can effectively contribute in creating such broader outcomes stays unclear and has been dealt with much scepticism. The purpose of this research project is to gain a better insight in how sports practices working with socially vulnerable youth could effectively generate wider social outcomes. To do so, a multi-method design, consisting of in-depth interviews and observations, group discussions with youth, sports counsellors, coördinators and other stakeholders in the Limburg boxing project 'opboksen' is developed. Based on this design, policy as well as organisatorial dimensions of this sports project are being investigated. Startdatum / Start date : 2008 Einddatum / End date : 2012 Onderzoeksinstelling / Research institute : Vrije Universiteit Brussel Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Doctoraatsonderzoek/Beleidsgericht onderzoek - Beleidsvoorbereidend onderzoek/Praktijkgericht onderzoek - Praktijkvoorbereidend onderzoek Discipline : Pedagogische wetenschappen - (Ortho)pedagogiek, onderwijskunde, sociale agogiek/Sociale wetenschappen/Sportwetenschappen Methodologische dimensies : Diepte- en/of expertinterviews/(Participerende) observaties/Focusgroepgesprekken/Momentopname, crossectioneel/Regionaal/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen Link naar een elektronische bron: http://www.vub.ac.be/SBMA/phd-reinhard-haudenhuyse Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1007