Auteursfiche
Auteur Larkins, Cath |
Beschikbare documenten van deze auteur



Titel : Can the EU live up to the expectations of its child citizens? Documenttype: artikel Auteurs: Larkins, Cath, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2011 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 19, No. 3 Paginering : p. 451-476 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Beleid:Kinderrechtenbeleid:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:AlgemeenSamenvatting: De EU heeft een verhoogde interesse in kinderrechten, zoals gezien in de Communicatie COM(637) 2006 final, het Verdrag van Lissabon in 2009 en ‘Een EU agenda voor de Rechten van het Kind (COM(2011) 60 final)’. Artikel 24(1) van het Handvest van de Grondrechten van de Europese Unie bepaalt dat kinderen ‘hun mening vrij mogen uiten’. Deze meningen zullen in overweging worden genomen met betrekking tot zaken die het belang van kinderen aangaan in overeenstemming met hun leeftijd en maturiteit. De tijd is aangebroken om de mening van kinderen naar de EU toe te adresseren, in de verwachting dat de EU klaar is om hen mee in overweging te nemen. In onderzoek van twee EU lidstaten hebben 55 kinderen tussen de leeftijd van 5 en 13 jaar – in vluchtelingengroepen, etnische minderheden, al dan niet verzorgd, zigeuners, kinderen met beperkingen en jonge zorgzame kinderen – aanspraak gevorderd voor burgerschap. Dit artikel kijkt naar voorbeelden van de aanspraak van de groep in de context van het EU beleid om zo verder te onderzoeken wat de EU kan doen om te voldoen aan de verwachtingen van deze jonge burgers. Summary: There has been increasing interest in children’s rights from the EU, seen in the Commission’s 2006 Communication (COM(367) Final 2006), the Treaty of Lisbon 2009 and the Commission’s 2011 Communication ‘An EU Agenda for the Rights of the Child (COM(2011) 60 final)’. The Charter of Fundamental Rights of the European Union Article 24(1), states that children ‘may express their views freely’. Such views shall be taken into consideration on matters which concern them in accordance with their age and maturity. The time is therefore ripe to address the views of children towards the EU, in the expectation that the EU may be ready to take them into consideration. In research in two EU Member States, fifty-five children aged 5 to 13 – in groups of refugee, minority ethnic, looked after, gypsy traveller, disabled and young caring children – developed claims for citizenship. This article looks at examples of the groups’ claims in the context of EU policy, to explore what the EU could do to live up to the expectations of these young citizens. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181811x584569 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1030 Children's, Young People's and Parents' Perspectives on Contact: Findings from the Evaluation of Social Work Practices / Larkins, Cath
![]()
Titel : Children's, Young People's and Parents' Perspectives on Contact: Findings from the Evaluation of Social Work Practices Documenttype: artikel Auteurs: Larkins, Cath, Auteur ; Ridley, Julie, Auteur ; Farrelly, Nicola, Auteur ; Austerberry, Helen, Auteur ; Bilson, Andy, Auteur ; Hussein, Shereen, Auteur ; Manthorpe, Jill, Auteur ; Stanley, Nicky, Auteur Uitgegeven: Oxford University Press (New York) Publicatiedatum: 2013 Tijdschrift: British Journal of Social work Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Alternatieve zorg:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):AlgemeenSamenvatting: Dit artikel gaat over kinderen, jongeren en de perspectieven van ouders op het contact met de familie waarin ze geboren werden, verzameld uit interviews afkomstig van verschillende lokale autoriteiten in Engeland tussen 2009 en 2012 als onderdeel van de nationale evaluatie van het pilootproject Social Work Practice (SWP). Dit project ging over onafhankelijke organisaties die instaan voor het verlenen van sociaal werk ondersteuning voor kinderen die niet in hun gezin verblijven, en zorgverstrekkers. De gekoppelde controle evaluatie, ergens anders beschreven (Stanley et al., 2013), toonde dat de meeste kinderen en jongeren die geïnterviewd werden in beide SWP en de vergelijking tussen verschillende sites dat ze de 'juiste' hoeveelheid contact hadden met de 'juiste' leden van de families waarin ze geboren werden. De factoren die een sleutelrol speelden in de tevredenheid van kinderen en ouders bij het contact hielden in: betrokkenheid in het maken van beslissingen, de snelheid van respons vanuit sociaal werk, het oplossen van praktische problemen, het voorzien van informatie en emotionele ondersteuning en het investeren in het opbouwen van relaties. De evaluatie van de SWP's toont een vooruitgang in de tijd wat betreft een grotere tevredenheid met contact voor jongeren. Ouders gaven ook een verbetering aan, maar de vooruitgang was niet uniform en good practice was ook duidelijk in de vergelijkende sites. Ongeacht het gebruikte organisatorische model, sociaal werk dat ervoor zorgt dat de tevredenheid van kinderen, jongeren en ouders hun tevredenheid verhoogt met de contactregeling vereist een ethiek van zorg, een op rechten gebaseerde aanpak en toegang tot bronnen zoals werktijd en transport. Summary: This paper reports children's, young people's and parents' perspectives on birth family contact from interviews conducted across eleven local authorities in England between 2009 and 2012 as part of the national evaluation of Social Work Practice (SWP) pilots: independent organisations providing social work support for looked after children and care leavers. The matched control evaluation, reported fully elsewhere (Stanley et al., 2013), showed most children and young people interviewed in both SWP and comparison sites felt they had the ‘right’ amount of contact with the ‘right’ members of their birth families. Factors found to be key to child and parental satisfaction with contact include: involvement in decision making; speed of social work response; resolution of practical problems; provision of information and emotional support; and investment in building relationships. Evaluation of the SWPs demonstrated progress over time in increasing satisfaction with contact for some young people and some parents also reported improvements, but progress was not uniform and good practice was also evident in comparison sites. Regardless of the organisational model adopted, social work which increases children's, young people's and families' satisfaction with contact arrangements requires an ethic of care, a rights-based approach and access to resources, such as worker time and transport. Link naar een elektronische bron: http://bjsw.oxfordjournals.org/content/early/2013/08/21/bjsw.bct135.abstract?sid [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2395 Enacting children’s citizenship: Developing understandings of how children enact themselves as citizens through actions and Acts of citizenship / Larkins, Cath
![]()
Titel : Enacting children’s citizenship: Developing understandings of how children enact themselves as citizens through actions and Acts of citizenship Documenttype: artikel Auteurs: Larkins, Cath, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2013 Tijdschrift: Childhood Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Frankrijk
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd Koninkrijk
Mensenrechten:Burgerlijke en politieke rechten:AlgemeenSamenvatting: Dit artikel ontwikkelt inzichten in de agency van kinderen in burgerschap en over de verschillende manieren waarin de acties van kinderen hen in staat stelt om zich als onderling afhankelijke burgers te gedragen. Het presenteert een aspect van het inzicht in burgerschap dat wordt voortgebracht uit onderzoek door zes groepen gemarginaliseerde kinderen, tussen de 5 en 13 jaar in Wales en Frankrijk. Door de beschrijving van de activiteiten samen te vatten van de onderzoeksgroep, die werden geassocieerd met de onderdelen van burgerschap van de theorieën over burgerschap, kan men zien hoe deze kinderen deelnemen in acties van burgerschap, met name regels opstellen over het sociale bestaan, het bevorderen van sociale goederen en het uitoefenen van vrijheden om zelf rechten te verkrijgen. Deze activiteiten overschrijden de grenzen van het bestaande evenwicht van rechten, verantwoordelijkheid en statussen, als gevolg van hun (mis)dragingen. Dit gebeurt op een manier dat ze kunnen worden geïnterpreteerd als Handelingen van burgerschap. Echter, in de dagdagelijkse activiteiten van kinderen is het verschil tussen acties en Handelingen van burgerschap soms niet zo duidelijk. Dit komt voort uit het feit dat het erkennen van aspecten van gebruiken van kinderen als burgerschap een uitdaging kan zijn voor de dominante definities van burgerschap, en wordt er een nieuwe status voor kinderen geëist. Onderzoek naar het burgerschap van kinderen op deze manier heeft potentieel voor een breder begrip van participatie en het waarderen van de bredere aspecten van de agency van kinderen in burgerschap. Summary: This article develops understandings of children’s agency in citizenship and some of the different ways in which children’s actions enact them as interdependent citizens. It presents one aspect of the understanding of citizenship generated from research by six groups of marginalized children, aged 5–13, in Wales and France. Synthesizing the research groups’ descriptions of activities they associated with the component parts of citizenship with citizenship theory, these children can be seen to engage in actions of citizenship that include making rules of social existence, furthering social good and exercising freedoms to achieve their own rights. Their activities also transgress the boundaries of existing balances of rights, responsibilities and statuses, through their (mis)behavior, in ways that can be interpreted as Acts of citizenship. In children’s everyday activities, however, the distinction between actions and Acts of citizenship can at times be blurred. This is because recognizing aspects of children’s practices as citizenship is a challenge to dominant definitions of citizenship, and claims a new status for children. Exploring children’s citizenship in these ways has potential for widening understandings of participation and appreciating broader aspects of children’s agency in citizenship. Link naar een elektronische bron: http://chd.sagepub.com/content/early/2013/03/13/0907568213481815.abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1317 Support for Children’s Protagonism. Methodological Moves towards Critical Children Rights Research Framed from Below / Larkins, Cath
![]()
Titel : Support for Children’s Protagonism. Methodological Moves towards Critical Children Rights Research Framed from Below Documenttype: artikel Auteurs: Larkins, Cath, Auteur ; Thomas, Nigel, Auteur ; Carter, Bernie, Auteur ; Farrelly, Nicola, Auteur ; Judd, Dawn, Auteur ; Lloyd, Jane, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2015 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 23, Nr. 2 Paginering : 332-364 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Kinderen met een beperking
Kinderrechten (algemeen):Participatie:AlgemeenSamenvatting: Los van een aantal uitzonderingen is er over het algemeen weinig kritiek op de bestaande aanpak omtrent onderzoek gebaseerd op kinderrechten. Daar waar onderzoek over kinderrechten ook gaat over gezamenlijk onderzoek met kinderen, zorgt een kritische aanpak ervoor dat kinderen uitgedaagd worden om zowel assumpties, definities als rechten in vraag te stellen. Alsook dat ze zelf het proces leiden en verandering proberen teweeg te brengen. In dit artikel wordt gepleit voor creatieve methodes en gestructureerde intergenerationele dialoog die kritisch kinderrechtenonderzoek kan stimuleren ‘van onderuit’. Dit wordt aangetoond aan de hand van onderzoek bij kinderen en jongeren met een beperking die reflecteren over hun eigen ervaringen en de voorzieningen van de drie internationale conventies. Een daadwerkelijk engagement voor de internationale conventies betekent dat de rechten die opgeëist worden in de dagdagelijkse context van bestaande rechtsvoorzieningen. Verder werd dit framework gebruikt om kwalitatief onderzoek te analyseren met andere kinderen met een beperking en hun families. De jonge onderzoekers gebruiken momenteel de bevindingen om sociale verandering teweeg te brengen. Summary: With notable exceptions, there is a lack of critique in existing approaches to children’s rights based research. Where children’s rights research is also co-research with children, a critical approach requires that children are enabled to challenge assumptions about, and definitions of, rights, as well as to lead the process and to try to bring about change. This paper argues that creative methods and structured intergenerational dialogue can support critical children rights research “from below”. We illustrate this approach using research by disabled children and young people, who reflected on their own experiences and the provisions of three international conventions ( uncrc, uncrpdand icescr). Effectively engaging with existing international conventions meant matching children’s claims to rights in their everyday contexts with existing rights provisions. This framework was then used to analyse qualitative research with other disabled children and their families. The young co-researchers are now using the findings in their protagonism for social change. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/journals/10.1163/15718182-023020 [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3136