Auteursfiche
Auteur Schuurman, Mieke |
Beschikbare documenten van deze auteur



Are We there Yet?: the Impact of the Lisbon Treaty on the EU Children’s Rights Agenda / Stalford, Helen
![]()
Titel : Are We there Yet?: the Impact of the Lisbon Treaty on the EU Children’s Rights Agenda Documenttype: artikel Auteurs: Stalford, Helen, Auteur ; Schuurman, Mieke, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2011 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 19, No. 3 Paginering : p. 381-403 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Beleid:Kinderrechtenbeleid:Implementatie en monitoring:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:AlgemeenSamenvatting: Het EU Verdrag van Lissabon brengt de belangrijkste kans voor de ontwikkeling van kinderrechten sinds het bestaan van de EU met zich mee. Dit artikel geeft de brede constitutionele veranderingen aan die werden gemaakt met betrekking tot kinderen en de implicaties van deze veranderingen voor de legislatieve procedure, inclusief een discussie over het feit of het nieuwe burgerinitiatief al dan niet gebruikt kan worden als een manier om te lobbyen voor specifieke kwesties in verband met kinderrechten en de relatie tot het recht voor kinderen om te participeren. De impact van de verbeterde EU-agenda van fundamentele rechten op kinderrechten wordt beoordeeld, net zoals het Handvest van de grondrechten, de grondbeginselen van het EU-recht en het EVRM. Bijkomend presenteert het Verdrag van Lissabon nieuwe kansen om kinderrechten te integreren in alle fases van de besluitvorming en het implementatieproces. Het brengt ook sterkere instrumenten mee om een geschikt niet-legislatief antwoord te ontwikkelen voor de verschillende niveaus van noden die kinderen hebben, zoals beleids-, budget- en onderzoeksmethoden. Summary: The EU’s Lisbon Treaty presents the most important opportunity for the development of children’s rights since the EU’s existence. This article sets out the broader constitutional changes made that are of relevance to children and the implications of changes to the legislative procedure, including a discussion on whether the new Citizens’ Initiative might be exploited as a lobbying tool for specific children’s rights issues and its relation to the right of children to participate. The impact of the EU’s enhanced fundamental rights agenda on children’s rights is assessed, including the Charter of Fundamental Rights, the General Principles of EU Law and the ECHR. In addition, the Lisbon Treaty presents new opportunities for integrating children’s rights into all stages of the decision making and implementation process. It also provides sharper tools to develop adequate non-legislative responses to the diverse range of needs that children have, such as policy, budgetary and research initiatives. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181811x584532 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1029
Titel : Challenges to children's rights today: what do children think? Documenttype: instrument Auteurs: Council of Europe, Auteur ; Daly, Aoife, Onderzoeker ; Schuurman, Mieke, Onderzoeker ; Ruxton, Sandy, Onderzoeker Publicatiedatum: 2016 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Justitie:Kindvriendelijke justitie
Kinderen in kwetsbare situaties:Armoede
Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Kinderrechtenverdragen:Verdrag inzake de Rechten van het Kind:Verdrag inzake de Rechten van het Kind (VRK)
Kinderrechten (algemeen):Non-discriminatie
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie aan beleid
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie in onderzoek
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Algemeen
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Dit rapport beoogt de belangrijkste rechtenkwesties voor kinderen in Europa vast te stellen op basis van beschikbaar onderzoek. Het is de bedoeling dat de opvattingen van kinderen over hun rechten en hun aanbevelingen om hun genot van die rechten te verbeteren, worden gebruikt in de volgende Strategie voor de Rechten van het Kind van de Raad van Europa, 2016-2019. Een breed scala aan onderzoek naar de opvattingen van kinderen uit heel Europa wordt herzien om de thema's te benadrukken die kinderen als het belangrijkst voor hen beschouwen. De methodologie voor het identificeren van de belangrijkste informatie omvat de overweging van factoren zoals geografie, kansarme groepen en principes van het Verdrag van de Verenigde Naties inzake de rechten van het kind (UNCRC). De hier geschetste punten zijn deze gemaakt door kinderen. In dit kader zijn de thema's die geïdentificeerd werden als belangrijkst voor kinderen: geweld, kindvriendelijke justitie, kinderparticipatie, kinderen in de zorg, discriminatie, onderwijs en kinderarmoede en soberheid. Summary: This report aims to establish the most important rights issues for children in Europe based on available research. It is intended that children’s views on their rights, and their recommendations for improving their enjoyment of those rights, feed into the Council of Europe’s next Strategy for the Rights of the Child, 2016-2019. A broad range of research on the views of children from across Europe is reviewed in order to highlight the themes which children identify as most important to them. The methodology for identifying the most important information includes consideration of factors such as geography, disadvantaged groups, and principles of the United Nations Convention on the Rights of the Child (UNCRC). The points outlined here are those made by children. Within this framework, the themes identified as most important to children are: violence, child-friendly justice, child participation, children in care, dicrimination, education, and child poverty and austerity. Type instrument : rapport / report Onderzoekstype : Beleidsgericht onderzoek - Beleidsvoorbereidend onderzoek Methodologische dimensies : Kwantitatief onderzoek/Literatuur, documentanalyse/Dossieranalyse/Literatuurstudie/Internationaal/buitenland/Tekst- of inhoudsanalyse Link naar een elektronische bron: https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3341 Elektronische documenten
![]()
Challenges to children's rights today: what do children think?Adobe Acrobat PDF
Titel : Valuing Children's Potential : How children's participation contributes to fighting poverty and social exclusion Documenttype: boek Auteurs: Schuurman, Mieke, Editor Uitgegeven: Brussel : Eurochild Publicatiedatum: 2010 Paginering : 80 p. Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Armoede
Kinderrechten (algemeen):Participatie:AlgemeenSamenvatting: Dit boek toont aan hoe kinderen en jongeren kunnen participeren aan en betrokken raken in de beslissingen die hun leven beïnvloeden. Daarenboven onderzoekt het ook hoe zij kunnen bijdragen aan de strijd tegen armoede en sociale uitsluiting. Het is opgebouwd rond vier afdelingen. Elke afdeling beschrijft één of twee case studies, die werden gekozen als voorbeelden van good practices van hoe kinderen en jongeren betrokken kunnen worden. Elk van de vier onderdelen legt een andere focus op de participatie van kinderen. Het eerste deel onderzoek participatie door kinderen en hun eigen begrip van armoede. Het tweede onderdeel kijkt naar participatie door kinderen en hun mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de verbetering van diensten voor kinderen en jongeren. Het derde onderdeel focust op de meningen van kinderen over de beleidsregels die kinderen in armoede of sociale uitsluiting raken. Het laatste onderdeel kijkt naar participatie door kinderen en steun van hun gelijken. Summary: This book demonstrates how children and young people can participate and get involved in decisions affecting their lives. Moreover, it also explores how they can contribute to the fight against child poverty and social exclusion. It is structured around four different sections. Each section describes one or two case studies, which have been chosen as models of good practice regarding involving children and young people. Each of the four sections has a different focus in relation to children's participation. The first section explores children's participation and their own understandings of poverty; the second section looks at children's participation and their ability to influence the improvement of services for children and young people; the third section focuses on children's views on policies affecting children experiencing poverty or social exclusion; and the last section looks at children's participation and peer support. Link naar een elektronische bron: http://resourcecentre.savethechildren.se/content/library/documents/valuing-child [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1192 Elektronische documenten
![]()
Valuing Children’s potentialAdobe Acrobat PDF