Auteursfiche
Auteur Shumba, Almon |
Beschikbare documenten van deze auteur



Titel : Children's Rights: How Much Do Zimbabwe Urban Secondary School Pupils Know? Documenttype: artikel Auteurs: Gwirayi, Pesanayi, Auteur ; Shumba, Almon, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2011 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 19, No. 2 Paginering : p. 195 – 204 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Afrika:Zimbabwe
Onderwijs:MensenrechteneducatieSamenvatting: Onderzoek toont aan dat de schending van kinderrechten zich manifesteert in verschillende vormen in onze samenleving. Deze studie onderzoekt in welke mate kinderen op de hoogte zijn van hun rechten en de organisaties die omgaan met deze rechten in Zimbabwaanse scholen. De studie wordt geïnformeerd door de ‘Empowerment Theorie’. Data werden verzameld uit een willekeurige sample van 376 secundaire schoolkinderen (200 jongens, 167 meisjes, leeftijd tussen 12 en 16 jaar) van drie scholen in het Gweru Stedelijk District van Zimbabwe. Er werd aan de kinderen gevraagd om hun rechten en de organisaties die omgaan met deze kinderrechten op te lijsten op de gegeven werkbladen. De studie ondervond dat de meeste kinderen niet op de hoogte waren van hun rechten en de organisaties die deze rechten behandelen. De introductie van kinderrechten als een lesonderwerp in scholen kan bijdragen tot een toename van de veiligheid van kinderen en hun bescherming en welzijn. Het is ook nodig om meer kracht te zetten achter workshops en seminaries die gaan over kinderrechten in de Zimbabwaanse scholen. Summary: Research shows that the violation of the rights of the child manifests in various forms in our society. This study sought to investigate children's awareness about their rights and organisations which deal with their rights in Zimbabwean schools. The study is informed by the Empowerment Theory. Data were collected from a randomly selected sample of 376 secondary school children (200 male, 176 female; age range 12 to 16 years) from 3 schools in Gweru Urban District of Zimbabwe. Children were asked to list their rights and organisations which deal with child rights on given worksheets. The study found that most of the children were not aware about their rights and organisations which deal with their rights. The introduction of Children's Rights as a subject in schools can help increase children's safety, protection and well-being. There is also need to put more thrust on workshops and seminars on Children's Rights in Zimbabwean schools. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181810x513199 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1049
Titel : Children's rights in schools: what do teachers know? Documenttype: artikel Auteurs: Shumba, Almon, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2003 Tijdschrift: Child Abuse Review, ISSN 1099-0852 Vol. 12, No. 4 Paginering : p. 251–260 Taal : Frans (fre) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Kindermishandeling en verwaarlozing
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Afrika:Zimbabwe
Onderwijs:Algemeen
Onderwijs:MensenrechteneducatieSamenvatting: De mensenrechten van kinderen zijn fundamentele internationale mensenrechten die alle kinderen beschermen tegen mishandeling door volwassenen en zorgverleners zoals werd ingeschreven in het VN Verdrag inzake de Rechten van het Kind. Deze studie onderzoekt de kennis van onderwijzers en hun stagiairs over hun kennis van kinderrechten en het toedienen van lichamelijke straffen door leerkrachten in het lager onderwijs in Zimbabwe. Er werd data verzameld door gebruik te maken van de Enquête van Leerkrachten en Stagiaires op 300 leerkrachten in de lagere school en 150 stagaires, respectievelijk, in Masvingo Province. De stagiaires die aan het woord kwamen in deze studie waren verbonden aan ervaren leerkrachten lager onderwijs gedurende hun stage. De bevindingen tonen aan dat het onderwijscurriculum van leerkrachten nood heeft aan een herziening om rekening te houden met de huidige trends en problemen in het onderwijs in het nieuwe millenium. Er is dus nood aan dat het Ministerie van Onderwijs, Sport en Cultuur in-dienst programma’s uitvoeren voor leerkrachten die niet familiair zijn met lokale en internationale wetten die betrekking hebben op de bescherming van kinderen ten aanzien van kindermishandeling in de school. Summary: The human rights of children are fundamental international human rights that protect all children against abuse by adults and caregivers as enshrined in the United Nations Convention on the Rights of the Child. This study examines teachers' and teacher trainees' knowledge of children's rights and the administration of corporal punishment by teachers in Zimbabwean primary schools. Data were collected using the Teacher and the Teacher Trainees Questionnaires on 300 primary school teachers and 150 teacher trainees, respectively, in Masvingo Province. Teacher trainees used in this study were attached to experienced primary school teachers during their teaching practice. The findings show that the teacher education curriculum needs to be revised to take account of current trends and contemporary issues in education in the new millennium. Therefore, there is a need for the Ministry of Education, Sport and Culture to conduct in-service programmes for teachers who are not familiar with local and international laws concerning the protection of children against child abuse within the school. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/car.800/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1626