
Titel : |
Violating the Rights of the Child through Inadequate Sexual Health Education |
Documenttype: |
artikel |
Auteurs: |
Kennedy, Charlene, Auteur ; Katherine Covell, Auteur |
Uitgegeven: |
Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers |
Publicatiedatum: |
2009 |
Tijdschrift: |
The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 17, No. 1  |
Paginering : |
p. 143–154 |
Taal : |
Engels (eng) |
Trefwoorden: |
Gezondheid en welzijn:Seksualiteit Onderwijs:Algemeen
|
Samenvatting: |
De focus van dit onderzoek is gericht op het onderzoeken van de impact van de traditionele seksuele opvoeding, een benadering die een inbreuk vormt op het recht op informatie voor jongeren, op kennis van anticonceptie, seksueel overdraagbare aandoeningen, zwangerschap en houdingen ten opzichte van homo’s en lesbiennes bij vijftienjarigen. Honderdtwintig studenten uit het vierde jaar secundair onderwijs hebben een enquête ingevuld over de maatregelen die te maken hebben met seksuele opvoeding, seksuele activiteit, kennis over de seksuele gezondheid, houdingen ten opzichte van homo’s en lesbiennes, het onderricht over homoseksualiteit en ervaringen met homofobie in de schoolgemeenschap. De bevindingen benadrukken de ontoereikendheid van de traditionele seksuele opvoeding om te voldoen aan de juiste consistente standaarden. Hoewel veel van de respondenten seksueel actief waren, was hun kennis inzake seksuele gezondheid, en vooral homoseksualiteit, zwak. Er werd aangetoond dat homofobe uitspraken zeer vaak voorkwamen in de scholen, en de leerkrachten kwamen slechts zelden tussen. Vooroordelen ten opzichte van homo’s en lesbiennes werden gekoppeld aan ervaringen met homofobie en een gebrek aan kennis over homoseksualiteit. In essentie schenden de huidige gebruiken de rechten van alle kinderen, maar vooral van de kinderen en jongeren die de minderheid uitmaken ten gevolge van hun seksuele oriëntatie. Om een betere overeenstemming met kinderrechten te bereiken is er een verschuiving nodig in de gebruiken van seksuele opvoeding en de houdingen en gedragingen van leerkrachten. |
Summary: |
The focus of this research was to examine the impact of traditional sexual health education, an approach that infringes upon children’s rights to information, on 15 year-olds’ knowledge of birth control, sexually transmitted infections, pregnancy, attitudes toward gays and lesbians. One hundred and twenty grade ten students completed a survey comprising measures of sex education received, sexual activity, sexual health knowledge, attitudes toward gays, lesbians, and the teaching of homosexuality, and school-based experiences with homophobia. Our findings reinforce the inadequacy of traditional sexual health education to meet rights consistent standards. Although many of the respondents were sexually active, their knowledge of sexual health issues, and especially of homosexuality, was poor. Homophobic expression was reported to be very common in schools, and teacher interventions were few. Prejudicial attitudes toward gays and lesbians were related to experience with homophobia and to a lack of knowledge about homosexuality. In essence current practices are violating the rights of all children but particularly those of sexual minority status. Consistency with children’s rights requires shifts in sex education practices and teacher attitudes and behaviors. |
Link naar een elektronische bron: |
http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/092755608x278939 |
Vaste link: |
http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1129 |
|