Trefwoorden



0. MENSENRECHTENEDUCATIE IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / HUMAN RIGHTS EDUCATION IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP]
Titel : 0. MENSENRECHTENEDUCATIE IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / HUMAN RIGHTS EDUCATION IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP] Documenttype: JOP Taal : (nla) Trefwoorden: Onderwijs:Mensenrechteneducatie Samenvatting: Klik op onderstaande link om verder binnen het thema ‘mensenrechteneducatie’ te zoeken op de website van het Jeugdonderzoeksplatform (JOP) Summary: Use the link below to search the theme ‘human rights education’ in the Youth Research Platform (JOP) database JOP : http://www.jeugdonderzoeksplatform.be/nl/databank-jeugdonderzoek/zoekresultaten?keywords=mensenrechteneducatie Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2223
Titel : Amnesty International and human rights education Documenttype: artikel Auteurs: Murphy, Fiona, Auteur ; Ruane, Brian, Auteur Uitgegeven: New York [USA] : Taylor and Francis Publicatiedatum: 2003 Tijdschrift: Child Care in Practice Vol. 9, No. 4 Paginering : p. 302-307 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Ierland
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd Koninkrijk
Onderwijs:MensenrechteneducatieSamenvatting: Mensenrechteneducatie wordt stilaan een essentieel ingrediënt van alle samenlevingen in de wereld dat respect en tolerantie aanmoedigt voor hen die zich rondom ons bevinden, en om goede burgers te creëren voor de toekomst. In zowel het noorden als het zuiden van Ierland worden mensenrechten aanzien als een instrument waarmee positieve veranderingen kunnen optreden. Onder de voorwaarden van de Belfast/Goede Vrijdag overeenkomst 1998 werd er prioriteit gegeven aan de creatie van een ‘mensenrechtencultuur’. Als gevolg van de Overeenkomst werden er Mensenrechtencommissies opgericht in Noord Ierland en de Republiek van Ierland. In termen van beide Mensenrechtencommissies kreeg mensenrechteneducatie een centrale rol. De Goede Vrijdag Overeenkomst trof ook voorzieningen om een aantal grensoverschrijdende organisaties op te richten, waarvan één zich richt op onderricht. Beide staten hebben bindende internationale verbintenissen gesloten om programma’s te ontwikkelen die verband houden met Mensenrechteneducatie. Artikel 29 van het Verdrag inzake de Rechten van het Kind in het bijzonder vereist dat kinderen de kans krijgen om respect te ontwikkelen over hun eigen culturele identiteit, taal en waarden en voor de cultuur, taal en waarden van anderen. Summary: Human Rights Education is becoming an essential ingredient to all societies in the world in order to encourage respect and tolerance to those around us and build good citizens for the future. In both the North and South of Ireland human rights is seen as a vehicle through which positive change could occur. Under the terms of the Belfast/Good Friday Agreement 1998, a priority was given to the creation of a ‘human rights culture’. As a result of the Agreement Human Rights Commissions were established in Northern Ireland and in the Republic of Ireland. In the terms of both Human Rights Commissions, Human Rights Education was given a central role. The Good Friday Agreement also made provision for a number of cross-border bodies, one of which focused on education. Both States had made binding international commitments to develop programmes in Human Rights Education. In particular, Article 29 of the Convention on the Rights of the Child requires both states to ensure that children are enabled to develop a respect for their own cultural identity, language and values and for the culture, language and values of others. Link naar een elektronische bron: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1357527032000169054#.Ud0c56zgWQY Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1551 Breaking Down Boundaries: Voice and Participation in English Primary Education / Struthers, Alison E. C.
![]()
Titel : Breaking Down Boundaries: Voice and Participation in English Primary Education Documenttype: artikel Auteurs: Struthers, Alison E. C., Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2016 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 24, Nr. 2 Paginering : 434-468 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd Koninkrijk
Onderwijs:MensenrechteneducatieSamenvatting: De stem van de leerling en actieve participatie vormen twee centrale elementen van de internationale bepalingen inzake mensenrechteneducatie. Dit artikel is gebaseerd op empirisch onderzoek uitgevoerd in verschillende basisscholen in Engeland. De doelstelling was om te peilen naar de aard en omvang van deze processen op klas- en schoolniveau en beter te begrijpen waarom er sprake is van duidelijke tekortkomingen in hun praktijk. Hoewel er goede praktijkvoorbeelden zijn met betrekking tot beide concepten, is er toch sprake van strak gecontroleerde krijtlijnen waarin dit vorm krijgt. De onderliggende factoren van deze beperkingen worden onderzocht door het afnemen van kwalitatieve interviews met docenten, met inbegrip van bezorgdheid over controle verlies en voorbehoud van de waarde en effectiviteit van schoolraden, Er wordt een suggestie gedaan om deze strikte krijtlijnen te doorbreken die de stem en participatie inperken. Docenten moeten zich op hun gemak voelen met het idee van rechten gelieerd aan de leeromgeving. Dit zal enkel gebeuren door het aanbieden van mensenrechteneducatie in hun eigen lerarenopleiding. Summary: Pupil voice and active participation form two central elements of international Human Rights Education (HRE) provisions. This article draws upon empirical research conducted in primary schools across England to gauge the nature and extent of these processes at classroom and school level and to understand better the reasons for apparent deficiencies in their practice. It argues that whilst there is good practice regarding both concepts, they are nevertheless constrained within tightly controlled boundaries. The underlying reasons for these constraints – including concerns about loss of control and reservations about the value and efficacy of school councils – are explored by drawing upon data from qualitative interviews with teachers. Suggestion is made that in order to break down the boundaries that currently restrict voice and participation, teachers need to become comfortable with the idea of rights respecting learning environments and this will only happen through the provision of HRE in their own teacher training. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/journals/10.1163/15718182-024020 [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3105
Titel : Children as Citizens : Education for Participation Documenttype: boek Auteurs: Holden, Cathie, Editor ; Clough, Nick, Auteur Uitgegeven: London [U.K.] : Jessica Kingsley Publishers Publicatiedatum: 1998 Paginering : 240 p. ISBN/ISSN/EAN: 978-1-85302-566-2 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:Australië
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd Koninkrijk
Onderwijs:MensenrechteneducatieSamenvatting: De sociale, morele en culturele ontwikkeling van kinderen is een centrale zorg voor alle scholen. Dit boek toont, op basis van de stemmen van kinderen en van leerkrachten uit de parktijk, aan hoe een dergelijke ontwikkeling kan gepromoot worden via de vaardigheid van kinderen om te discussiëren, te debatteren en actief deel te nemen als jonge burgers. De verschillende auteurs uit Groot-Brittannië, Europese landen en Australië tonen hoe leerkrachten als onderdeel van dit proces het begrip van jonge mensen kunnen ontwikkelen over sociale rechtvaardigheid, mondiale verantwoordelijkheid mensenrechten en, in het bijzonder, kinderrechten. Daarenboven geven de auteurs een waardering van burgerschapseducatie met betrekking tot onderwerpen zoals fysieke beperking, economie, het klimaat, racisme en het delen van gezag in scholen. Dit boek is dus actueel in het ondersteunen van leerkrachten bij het begeleiden van kinderen tot verantwoordelijke volwassenen met sociale vaardigheden en waarden die passend zijn voor de eenentwintigste eeuw. Summary: The social, moral and cultural development of children is a central concern for all schools. This book, which draws on the voices of children and practising teachers, demonstrates how such development can be promoted through children's readiness to discuss, debate and actively participate as young citizens. The various contributors, from Britain, other European countries and Australia, show how teachers can, as part of this process, develop young people's understanding of social justice, global responsibility, human rights, and, particularly, the rights of the child. In addition, contributors offer a critical appraisal of citizenship education with regard to such issues as disability, economics, the environment, racism and power sharing in schools. The book is thus timely, supporting teachers in the education of children for life as responsible adults, with social skills and values appropriate for the twenty-first century. Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=717 Children’s rights education as a social work practice. An analysis of the meaning of the children's rights movement in implementing the U.N.-Convention on the Rights of the Child. / Didier Reynaert
Titel : Children’s rights education as a social work practice. An analysis of the meaning of the children's rights movement in implementing the U.N.-Convention on the Rights of the Child. Documenttype: onderzoek Auteurs: Didier Reynaert, Onderzoeker ; Maria Bouverne-De Bie, Promotor ; Vandevelde, Stijn (HoGent), Promotor Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Beleid:Kinderrechtenbeleid:Algemeen
Gezin:Opvoeding
Justitie:Jeugdrecht
Kinderrechten (algemeen):Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Vlaanderen
Onderwijs:MensenrechteneducatieSamenvatting: Ondanks de aandacht die uitgaat naar kinderrechten in het beleid en de praktijk wordt er weinig belangstelling getoond voor wetenschappelijk onderzoek naar kinderrechten, in het bijzonder in het vakgebied van het sociaal werk. Dit doctoraatsproject beoogt een bijdrage te leveren aan een ‘sociaal werk benadering van kinderrechten’. De discussie over kinderrechten en haar betekenis in relatie tot sociaal werkpraktijken wordt in deze doctoraatsstudie gevat onder de notie ‘kinderrechteneducatie’. De vraag die centraal staat is of en hoe praktijken van kinderrechteneducatie (kunnen) bijdragen tot een besef van menselijke waardigheid en sociale rechtvaardigheid, dan wel dat praktijken van kinderrechteneducatie dit leerproces inperken of belemmeren. Als casus wordt het kinderrechtendebat in Vlaanderen geanalyseerd. Naast een historische analyse, waarbij wordt ingegaan op de betekenis van de kinderrechtenbeweging in Vlaanderen, in het bijzonder in relatie tot de jeugdbescherming, maken twee themagerichte deelstudies onderdeel uit van dit onderzoek: een analyse van de discussie over de kinderbijslag als recht van het kind enerzijds en een analyse van de discussie over het jeugdsanctierecht anderzijds. De studie toont aan dat i) kinderrechteneducatie kinderrechten zowel in continuïteit als discontinuïteit met het pedagogiseringsproces plaatst; ii) Kinderrechteneducatie zowel drager is van aandacht voor kinderen als van selectiviteit ten nadele van maatschappelijk kwetsbare kinderen en iii) kinderrechteneducatie de aandacht vestigt op het debat bescherming vs. participatie, eerder dan op belang van provisierechten. Als conclusie van de studie wordt een pleidooi gehouden om kinderrechteneducatie te beschouwen als een expressie van mensenrechten. Dit behelst onder meer een grotere nadruk op het herverdelingsvraagstuk, het belang van een ‘resourcist-view’ op kinderrechten en de noodzaak van kritische analyse van praktijken van kinderrechteneducatie. Summary: In spite of the attention for children’s rights in policy and practice, there is little interest in scientific research on children’s rights, in particular in the field of social work. This doctoral study aims to contribute to the development of a ‘social work approach of children’s rights’. In this doctoral study, the relevance of children’s rights for social work practices is grasped through the notion of children’s rights education. The main question is whether practices of children’s rights education hinder or rather contribute to learning processes aiming to develop a sense of human dignity and social justice, and how they do so. The research focuses on the children’s rights debate in Flanders. Besides a historical analysis, which examines the significance of the children’s rights movement in Flanders specifically in relation to youth protection, two thematic studies are carried out: an analysis of the discussion of child benefit as a right of the child on the one hand and an analysis of the debate on youth sanction law on the other. The results show that i) practices of children’s rights education put children’s rights in both continuity and discontinuity with the process of educationalisation; ii) practices of children’s rights education are a bearer of attention for children as well as of selectivity for socially vulnerable children and iii) practices of children’s rights education highlight the debate on protection vs. participation, rather than provision rights. Based on these results, an argument is made to regard practices of children’s rights education as an expression of human rights. This includes a greater emphasis on the debate on the redistribution of social goods, the importance of a ‘resourcist-view’ on children’s rights and the need for critical analysis of practices of children’s education. Startdatum / Start date : 01.09.2006 Einddatum / End date : 31.08.2012 Output : Reynaert, D., Bouverne-De Bie, M., Vandevelde, S. (2009). A review of children’s rights literature since the adoption of the United Nations Convention on the Rights of the Child, Childhood, 16(4): 518-534./Reynaert, D., Bouverne-De Bie, M., Vandevelde, S. (2010). Children, Rights and Social Work: Rethinking Children’s Rights Education, Social Work and Society, 8(1): 60-69./Reynaert, D., Bouverne-De Bie, M., Vandevelde, S. (2010). Children’s Rights Education and Social Work: Contrasting Models and Understandings, International Social Work, 53(4): 443-456./Reynaert, D., Bouverne-De Bie, M., Vandevelde, S. (2012). Between ‘believers’ and ‘opponents’: Critical discussions on children’s rights. International Journal of Children’s Rights, 20(1): 155-168. Onderzoeksinstelling / Research institute : Hogeschool Gent/Universiteit Gent Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Doctoraatsonderzoek Discipline : Sociaal werk Methodologische dimensies : Analyse dossiers, documenten/Juridische studie/Literatuur, documentanalyse/Literatuurstudie/Regionaal Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=630 Children’s rights education as a social work practice. An analysis of the meaning of the children's rights movement in implementing the U.N.-Convention on the Rights of the Child. / Didier Reynaert
PermalinkChildren’s rights education at the university level: An effective means of promoting rights knowledge and rights-based attitudes / Katherine Covell
![]()
PermalinkPermalinkPermalinkCommunication from the Commission to the European Parliament, the European Council, The Council, The European Economic and Social Committee and the Committe of the regions of 22 May 2018 - Engaging, Connecting and Empowering young people: a new EU Youth Strategy / European Union - European Commission
![]()
PermalinkCouncil Resolution of 15 November 2018 on The European Union Youth Strategy (2019-2027) / European Union - Council of the European Union
![]()
PermalinkPermalinkPermalinkA Human Rights-Based Emotional and Safety Skills Programme for Children in Finland / Ala-Luhtala, Riitta
![]()
PermalinkImplementing children’s human rights education in schools / Katherine Covell ; Robert Brian Howe ; McNeil, Justin K.
![]()
Permalink