Trefwoorden



0. GEZONDHEID IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / HEALTH IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP]
Titel : 0. GEZONDHEID IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / HEALTH IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP] Documenttype: JOP Taal : (nla) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn
Gezondheid en welzijn:AlgemeenSamenvatting: Klik op onderstaande link om verder binnen het thema ‘gezondheid’ te zoeken op de website van het Jeugdonderzoeksplatform (JOP) Summary: Use the link below to search the theme ‘health’ in the Youth Research Platform (JOP) database JOP : http://www.jeugdonderzoeksplatform.be/nl/databank-jeugdonderzoek/zoekresultaten?keywords=gezondheid Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2158 0. WELZIJN IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / WELL-BEING IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP]
Titel : 0. WELZIJN IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / WELL-BEING IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP] Documenttype: JOP Taal : (nla) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn
Gezondheid en welzijn:AlgemeenSamenvatting: Klik op onderstaande link om verder binnen het thema ‘welzijn’ te zoeken op de website van het Jeugdonderzoeksplatform (JOP) Summary: Use the link below to search the theme ‘well-being’ in the Youth Research Platform (JOP) database JOP : http://www.jeugdonderzoeksplatform.be/nl/databank-jeugdonderzoek/zoekresultaten?keywords=welzijn Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2159
Titel : Actieve lessen bewegingsopvoeding zijn belangrijk voor kleuters! Documenttype: artikel Auteurs: Labarque, Valery, Auteur ; Cardon, Greet, Auteur ; Van Cauwenberghe, Eveline, Auteur ; Smits, Dirk, Auteur Uitgegeven: Bond voor Lichamelijke Opvoeding Publicatiedatum: 2010 Tijdschrift: Tijdschrift voor Lichamelijke Opvoeding Paginering : p. 7-12 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Dit artikel bespreekt twee studies. Een eerste gaat na of het inzetten van speelkoffers en een bewegingsparcours op de speelplaats een effect heeft op het bewegingsgedrag van de kleuters. Een tweede studie bestudeert het effect van een meer actieve les bewegingsopvoeding. Summary: This article discusses two studies. A first study checks whether the use of play suitcases and a movement course on the playground have an effect on the movement behavior of the infants. A second study examines the effect of a more active physical education. Link naar een elektronische bron: http://www.edurama.be/node/89 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2561 Elektronische documenten
![]()
Actieve lessen bewegingsopvoeding zijn belangrijk voor kleuters!Adobe Acrobat PDF![]()
Fysieke activiteit bij kleuters: kwantificatie, promotie en normeringURLAdvancing Understandings of Child Well-Being through the Strategic Development of a National Children's Research Programme / Hanafin, Sinéad
![]()
Titel : Advancing Understandings of Child Well-Being through the Strategic Development of a National Children's Research Programme Documenttype: artikel Auteurs: Hanafin, Sinéad, Auteur ; Roche, Gillian, Auteur ; Meaney, Bairbre, Auteur ; Brooks, Anne-Marie, Auteur Uitgegeven: New York : Springer Publicatiedatum: 2012 Tijdschrift: Child Indicators Research Vol. 5 No. 3 Paginering : 567–586 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:IerlandSamenvatting: De publicatie van een Nationale Kinderstrategie (Departement van Gezondheid en Kinderen 2000) in 2000 gaf een weergave van een paradigmatische verschuiving in het nationale beleid rond kinderen in Ierland. Deze verschuiving resulteerde in een beweging weg van de gefragmenteerde benadering tot de individuele aspecten van de levens van kinderen (zoals gezondheid, onderwijs of bescherming) en een beweging naar een holistische benadering toe, die beter aansluit met de huidige inzichten van het welzijn van het kind. De strategie zelf werd geformuleerd rond drie doelen, één over participatie van kinderen in zaken die hen aanbelangen, de tweede doelstelling over het verbeteren van inzichten in hun leefwereld en de laatste doelstelling over het verbeteren van de diensten voor kinderen, jongeren en hun families. De implementatie van de tweede doelstelling van de Strategie, "het leven van kinderen beter begrijpen" (Departement van Gezondheid en Kinderen 2000, p.37), wordt geleid door de centrale overheid, recentelijk door het nieuw gevormde Departement van Kinderen- en Jongerenzaken, dat operationeel is sinds 2003 dankzij een Nationaal Kinderonderzoeksprogramma. Het programma wordt conceptueel onderbouwd door een inzicht in het leven van kinderen dat coherent is met de huidige gedachtegang over het welzijn van kinderen. De implementatie zorgt voor de opname hiervan met een strategisch nationaal programma om data, onderzoek en informatie op te bouwen. De mechanismes die ervoor zorgden dat deze conceptualisering werd ingebed en gepromoot in het Nationale Kinderonderzoeksprogramma, worden in deze paper uitgelicht. Summary: The publication in 2000 of a National Children's Strategy (Department of Health and Children 2000) reflected a paradigmatic shift in national policy around children in Ireland. This shift resulted in a move away from a fragmented approach to individual aspects of children's lives (such as health, education or protection) towards a holistic approach, more coherent with current understandings of child well-being. The Strategy itself was framed by three goals, one relating to children's participation in matters that affect them, the second to improved understandings of their lives and the final goal on improving services for children, young people and their families. The implementation of Goal 2 of the Strategy, "children's lives will be better understood" (Department of Health and Children 2000, p.37) has been led by central government, most recently through the newly formed Department of Children and Youth Affairs and has been operationalised since 2003 through a National Children's Research Programme. The programme has been conceptually underpinned by an understanding of children's lives that is coherent with current thinking on child well-being and its implementation has incorporated a strategic national programme of building data, research and information. Mechanisms through which this conceptualisation has been embedded within, and promoted through, the National Children's Research programme are outlined in this paper. Link naar een elektronische bron: http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs12187-012-9147-5 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1336 Analysis of relations between “Equality of Life Chances” and “Early Childhood Care and Education”, as foundations for social justice and human development: the case study of Mauritius / Morabito, Christian
![]()
![]()
Titel : Analysis of relations between “Equality of Life Chances” and “Early Childhood Care and Education”, as foundations for social justice and human development: the case study of Mauritius Andere titel : Analyse van relaties tussen “Gelijkwaardigheid in Levenskansen” en “Vroegtijdige zorg en onderwijs in de kindertijd”, als fundamenten voor sociale rechtvaardigheid en menselijke ontwikkeling: de casestudy van Mauritius Documenttype: onderzoek Auteurs: Morabito, Christian, Onderzoeker ; Vandenbroeck, Michel, Promotor Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Afrika:Mauritius
Kindertijd:Vroege kindertijd:Algemeen
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Dit onderzoeksproject analyseert de relaties tussen gelijkwaardigheid in kansen binnen vroegtijdige zorg en onderwijs in de kindertijd, met Mauritius als een casestudy. Op basis van de conceptualisatie van ‘gelijkwaardigheid in kansen’ door de hedendaagse filosofie, wordt een interpretatief ‘framework’ geconstrueerd dat een kritische beoordeling toelaat van de argumenten ten gunste van vroegtijdige zorg en onderwijs in de kindertijd als grootste en overeenstemmende gelijkmaker, voornamelijk door internationale organisaties. Verder is dit interpretatief ‘framework’ verantwoordelijk voor de mogelijke verschillende interpretaties in gelijkwaardigheid van kansen, meer bepaald refererend aan ‘inter-generatieverschillen’, en hoe zo’n contrasten een herverdelend beleid in de kindertijd kunnen vormgeven. Gelijkwaardigheid in kansen, intergenerationele overdracht van nadelen en de rol van vroegtijdige interventies in de kindertijd worden geobserveerd zowel in een concrete casestudy als via kwantitatieve analyses van een longitudinale dataset (vanaf 1972), namelijk het project ‘Child health’ in Mauritius. Een cohorte van 1795 kinderen geboren in 1969 worden geëvalueerd op verschillende ontwikkelingsfactoren, gaande van IQ tot non-cognitieve en fysieke ontwikkeling, schoolresultaten, werkpositie van kindertijd tot volwassenheid (met een focus op de derde generatie) met informatie over de achtergrond van families en de omgeving waar de kinderen opgroeiden. Daarnaast werden 100 kinderen geplaatst in een kwalitatieve kinderopvang, om zo toe te laten de gelijkwaardigheidseffecten van vroegtijdige zorg en onderwijsbeleid in de kindertijd te evalueren. Summary: This research project analyzes the relations between equality of opportunity and early childhood care and education, taking Mauritius as case study. Starting from the conceptualization of 'equality of opportunity’ by contemporary philosophy, an interpretative framework is constructed, permitting to critically review arguments in favour of early childhood care and education as greatest and consensual equalizer, notably by international organizations. Moreover, the interpretative framework accounts for possible different interpretations of equality of opportunity, in particular with reference to ‘intergenerationalities’, and how such contrasts can shape redistributive policies in childhood. Equality of opportunity, inter-generational transmission of disadvantage and the role of early childhood interventions are observed in a concrete case study, and studied through quantitative analyses of a longitudinal dataset, the Child Health Project, carried out from 1972 ongoing in Mauritius. A cohort of 1795 children born in 1969, have been assessed in various development outcomes, from IQ to non-cognitive and physical development, school results, work position from childhood to adulthood (now is looking at third generation), with information about background of families and environment where children have grown up. Furthermore, 100 children have been placed, in 1972, in a high level pre-school setting, so enabling to assessing equalizing effects of early childhood care and education policies. Startdatum / Start date : 2011 Einddatum / End date : 2015 Output : Morabito, C., & Vandenbroeck, M. (2014) Equality of Opportunities, Divergent Conceptualisations and their Implications for Early Childhood Care and Education Policies. Journal of Philosophy of Education. doi: 10.1111/1467-9752.12112/Morabito, C., Vandenbroeck, M. ‘Embedding the Equality Dimension in MDGs: Intergenerational Transmission of Inequalities & Implications for Post-2015 UN Development Agenda’, published online by UNICEF and UNWOMEN, 30 October 2012: http://www.worldwewant2015.org/node/283346 /Morabito, C., Vandenbroeck, M., Roose R. (2013). The ‘greatest of equalizers’: A critical review of international organisations’ views on early childhood care and education. Journal of Social Policy, 42(3), pp. 451-467 (5YIF 1.405; 10/41; Q1 Social Work) Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Gent Onderzoekstype : Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Doctoraatsonderzoek Discipline : Sociaal werk Methodologische dimensies : (Secundaire) analyse van kwantitatieve crossectionele of longitudinale data/Analyse dossiers, documenten/Internationaal/buitenland/Lange termijn, longitudinaal/Literatuur, documentanalyse/Organisaties bestuderen Link naar een elektronische bron: http://www.ugent.be/pp/swsp/nl/onderzoek/lopend-onderzoek/doctoraatsonderzoek/mo [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2179 Elektronische documenten
PermalinkPermalinkASCIT - Again at my School by Fostering Communication through Interactive Technologies for long term sick children / Hauttekeete, Laurence
![]()
PermalinkPermalinkBalancing Rights and Risk: The Impact of Health and Safety Regulations on the Lives of Children in Residential Care / Milligan, Ian
![]()
PermalinkPermalinkDe behoeften en noden van adolescenten en jongvolwassenen (AYA’s) met kanker en de ervaringen van hun omgeving / Belpame, Nathalie
![]()
PermalinkDe beleving van kinderen en jongeren van wie een ouder een handicap of chronische ziekte heeft / Lauwers, Hilde
![]()
PermalinkBesluit van de Vlaamse Regering betreffende de Adviescommissie voor Voorzieningen van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin en (Kandidaat-)pleegzorgers / Vlaamse Regering
![]()
PermalinkPermalink