Trefwoorden



0. LEVEN IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / LIFE IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP]
Titel : 0. LEVEN IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / LIFE IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP] Documenttype: JOP Taal : (nla) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Leven en ontwikkeling Samenvatting: Klik op onderstaande link om verder binnen het thema ‘leven’ te zoeken op de website van het Jeugdonderzoeksplatform (JOP) Summary: Use the link below to search the theme ‘life’ in the Youth Research Platform (JOP) database
Link (zie JOP)
JOP : http://www.jeugdonderzoeksplatform.be/nl/databank-jeugdonderzoek/zoekresultaten?keywords=leven Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2198 0. ONTWIKKELING IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / DEVELOPMENT IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP]
Titel : 0. ONTWIKKELING IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / DEVELOPMENT IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP] Documenttype: JOP Taal : (nla) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Leven en ontwikkeling Samenvatting: Klik op onderstaande link om verder binnen het thema ‘ontwikkeling’ te zoeken op de website van het Jeugdonderzoeksplatform (JOP) Summary: Use the link below to search the theme ‘development’ in the Youth Research Platform (JOP) database JOP : http://www.jeugdonderzoeksplatform.be/nl/databank-jeugdonderzoek/zoekresultaten?keywords=ontwikkeling Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2199 Van 7 tot 107. De positie van jongeren in een vergrijsde en ontgroende samenleving / Hillaert, Ingeborg
![]()
![]()
Titel : Van 7 tot 107. De positie van jongeren in een vergrijsde en ontgroende samenleving Documenttype: onderzoek Auteurs: Hillaert, Ingeborg, Onderzoeker ; Maelstaf, Hilde, Promotor ; Dehertogh, Britt, Promotor ; Pauwels, Jos, Promotor ; Mortelmans, Dimitri, Promotor ; Heylen, Leen, Promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Beleid:Jeugdbeleid:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Belang van het kind
Kinderrechten (algemeen):Leven en ontwikkeling
Kinderrechten (algemeen):Participatie:AlgemeenSamenvatting: Dit onderzoek heeft een dubbele doelstelling. Ten eerste wil het de dialoog bevorderen tussen alle generaties met betrekking tot het thema intergenerationele solidariteit. Ten tweede worden beleidsaanbevelingen geformuleerd, ingevuld door zoveel mogelijk visies en meningen van wetenschappers; middenveldorganisaties en mensen uit het werkveld. Vanuit een multidisciplinaire benadering werd de stem gehoord van wetenschappers, middenveldorganisaties uit sociaal-culturele hoek, welzijnshoek, arbeidsector,… en mensen uit het sociaal-culturele werkveld. Belangrijk is dat de methoden elkaar niet lineair opvolgden, er is dus geen sprake van strikt afgebakende onderzoeksfasen. Het was eerder een terugkoppeling en wisselwerking van de verschillende methoden tijdens het hele onderzoeksproces. Concreet worden diepte-interviews met middenveldorganisaties en wetenschappers uit diverse domeinen, gesprekken met sociaal werkers, gesprekken met kinderen en een discussieforum gehouden over het samen creëren van de toekomst. De meest opmerkelijke, interessante, boeiende meningen worden in drie afzonderlijke nieuwsbrieven gepubliceerd. Summary: The goal of this project is twofold. First of all, it aims to promote dialogue between all generations regarding the topic of intergenerational solidarity. Secondly, it aims to produce policy advice, based on different ideas and opinions from scientists, advocates and frontline workers: these actors were consulted through a multidisciplinary design. The different stages of the investigation did not succeed linearly, but interacted with each other throughout the entire study. The study more specifically exists of in-depth interviews with relevant stakeholders from different fields, social workers and children as well as a discussion forum about creating a future together. The most remarkable opinions and expressions are published in three separate newsletters. Startdatum / Start date : 01.12.2008 Einddatum / End date : 15.05.2009 Output : Hillaert I., Maelstaf H., Dehertogh Britt, Heylen Leen, Mortelmans Dimitri, (2009). Van 7 tot 107: de positie van jongeren in een vergrijsde en ontgroende samenleving. Onuitgegeven onderzoeksrapport, Universiteit Antwerpen Financiering / Funding : Vlaamse Overheid - Agentschap Sociaal-Cultureel Werk voor Jeugd en Volwassenen, afdeling Jeugd Onderzoeksinstelling / Research institute : Artesis Hogeschool Antwerpen/Universiteit Antwerpen Onderzoekstype : Beleidsgericht onderzoek - Beleidsvoorbereidend onderzoek Discipline : Sociale wetenschappen Methodologische dimensies : Diepte- en/of expertinterviews/Focusgroepgesprekken/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen/Momentopname, crossectioneel/Regionaal Link naar een elektronische bron: http://www.sociaalcultureel.be/jeugd/onderzoek_andereproj_intergenerationele_sol [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=598 Elektronische documenten
Titel : Academic resilience and caring adults: The experiences of former foster youth Documenttype: artikel Auteurs: Neal, Darlene, Auteur Uitgegeven: Amsterdam [Nederland] : Elsevier Publicatiedatum: 2017 Tijdschrift: Children and Youth Services Review Vol. 79 Paginering : 242-248 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Alternatieve zorg:Pleegzorg
Gezin:Gezag en omgang
Kinderrechten (algemeen):Leven en ontwikkeling
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Aangezien pleegkinderen weggehaald zijn uit hun oorspronkelijke thuissituatie en naar verschillende soorten verblijven en scholen zijn gegaan, kan men heel wat stress en uitdagingen ervaren. Vaak heeft men dan ook moeite om om te gaan met extreme emotionele turbulentie. De ervaring van trauma en instabiliteit kan op zijn beurt gevolgen hebben voor het academische parcours van pleegkinderen. Het blijkt uitzonderlijk te zijn wanneer pleegkinderen zich inschrijven voor hoger onderwijs. Deze studie onderzoekt de fase waarin de zorg stopt en de jongeren hun opleiding verder zetten aan een academische instelling. Een aantal succesvolle studenten die ervaring hebben met pleegzorg worden ondervraagd. Er wordt gepolst naar de ondersteunende factoren in de pleegzorg die de aanzet gaven om hun opleiding verder te zetten, inclusief hoe de ouders hen steunden, de emotionele steun en stabiliteit. Deze zaken zorgden ervoor dat men de negatieve ervaringen achter zich kon laten. De bereidheid van volwassenen om deze jongeren te helpen en deel uit te maken van hun leven gaf hen de kans om veranderingen op academisch en sociaal-emotioneel vlak mogelijk te maken. Zo werd hun vermogen om na het middelbaar door te zetten en naar de universiteit te gaan aangemoedigd. Summary: As a result of being removed from their homes and moving between different placements and schools, foster youth can experience high levels of stress and challenges as they struggle to cope with such extreme emotional turbulence. The experience of trauma and instability in turn, can have consequences on foster students' academic progress. As it is seemingly uncommon for foster youth to matriculate to postsecondary education, this study examines how successful foster youth transitioned out of care and furthered their education at an academically rigorous institution. From high-achieving former foster students, this study uncovers their experiences while in out-of-home care that helped them enroll in a university, including how adult supporters provided guidance, emotional support, and stability, which allowed students to move out of their negative past experiences. Adults' willingness to assist youth and be a part of their lives provided students with a transformative academic and social emotional environment, furthering their ability to persist through high school and gain acceptance to a top-tier university. Link naar een elektronische bron: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0190740917300622 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3186
Titel : Acculturation stress and social support for young refugees in regional areas Documenttype: artikel Auteurs: Joyce, Lisa, Auteur ; Liamputtong, Pranee, Auteur Uitgegeven: Amsterdam [Nederland] : Elsevier Publicatiedatum: 2017 Tijdschrift: Children and Youth Services Review Vol. 77 Paginering : 18-26 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Migratie:Asiel & vluchtelingen
Kinderrechten (algemeen):Leven en ontwikkeling
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Afrika:CongoSamenvatting: In dit artikel wordt de spanning tussen acculturatie en sociaal kapitaal besproken vanuit de ervaring van jonge Congolese vluchtelingen in Australië. Zeventig procent van de mensen die een humanitair visum aanvragen in Australië, zijn jongeren waarvan velen zich vestigen in regionale gebieden. Toch is het perspectief van jonge vluchtelingen in deze regionale gebieden slechts beperkt aan bod gekomen. Enkele diepgaande kwalitatieve interviews en een foto methode werden uitgevoerd met zestien Congolese jongeren. Uit onderzoek blijkt dat deze jongeren een specifieke vorm van acculturatie stress ervaren waaronder taalproblemen, een gebrek aan kansen op werk en moeilijkheden om toegang te krijgen tot verder onderwijs. Al deze zaken hebben een grote impact op hun integratie in de Australische samenleving. Ze rekenen op sociale ondersteuning van vrienden, familie, hun etnische gemeenschap en de bredere regionale gemeenschap om deze problemen aan te pakken. Deze sociale steun helpt om hun sociaal kapitaal en welzijn te bevorderen. Summary: In this paper, we discuss acculturation stress and social capital experienced by Congolese young refugees in regional Australia. Seventy percent of Australia's humanitarian entrants are young people; many settle in regional areas. However, the perspectives of young refugees in regional areas have received little attention. Qualitative in-depth interviewing and photo elicitation methods were conducted with sixteen Congolese young people. Findings revealed that these young people experienced unique acculturation stress including language problems, a lack of employment opportunities and difficulties accessing further education, impacting on their integration into Australian society. However, they relied on a range of social support from their friends, family, their ethnic community and the wider regional community to cope with these issues. This social support helped to strengthen their social capital and enhance their wellbeing. Link naar een elektronische bron: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0190740917302815 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3204 Het belang van het kind in het Nederlands recht. Voorwaarden voor ontwikkeling vanuit pedagogisch perspectief / Kalverboer, Margrite
![]()
PermalinkPermalinkPermalinkCase studies of successful transition from out-of-home placement to young adulthood in Korea / Rai Nho, Choong
![]()
PermalinkPermalinkChild Poverty in a Scandinavian Welfare Context—From Children’s Point of View / Harju, Anne ; Thorod, Anne Brita
![]()
PermalinkPermalinkPermalinkPermalinkPermalink