Trefwoorden



Migrants' and natives' attitudes to formal childcare in the Netherlands, Denmark and Germany / Seibel, Verena
![]()
Titel : Migrants' and natives' attitudes to formal childcare in the Netherlands, Denmark and Germany Documenttype: artikel Auteurs: Seibel, Verena, Auteur ; Hedegaard, Troels Fage, Auteur Uitgegeven: Amsterdam [Nederland] : Elsevier Publicatiedatum: 2017 Tijdschrift: Children and Youth Services Review Vol. 78 Paginering : 112-121 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Gender identiteit:Algemeen
Kinderen in kwetsbare situaties:Minderheden en inheemse volkeren:Minderheden
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa
Kindertijd:Vroege kindertijd:Kinderopvang en voorschools onderwijsSamenvatting: Deze studie is een van de eerste die de houding van migranten ten opzichte van formele kinderopvang onderzoekt en tegelijk een internationale vergelijking maakt. De sociale investeringsstrategie van de EU heeft onder meer gefocust op het uitbreiden van formele kinderopvang om de vrouwelijke participatie op de arbeidsmarkt te verhogen en kinderen uit gezinnen met een lage SES te betrekken. De strategie heeft veel positieve publieke respons ontvangen maar het succes ervan hangt af van de steun van de doelgroepen waaronder migranten. Deze studie onderzoekt of ook migranten deze positieve kijk op deze strategie delen. Unieke data uit de survey "Migranten" met belangrijke controlevariabelen voor elke migrantengroep en de “Welfare State Attitudes" (MIFARE) worden gebruikt. De houding van 9 migrantengroepen in 3 landen werden vergeleken, namelijk Nederland, Denemarken en Duitsland met die van de autochtone bevolking. Data uit drie verschillende domeinen met betrekking tot de houding ten aanzien van kinderopvang worden geanalyseerd. Eerst en vooral de houding ten aanzien van de organisatie van kinderopvang (formele vs informele). Ten tweede werd de houding ten aanzien van de overheidsuitgaven voor kinderopvang geanalyseerd. Als derde pijler werd de tevredenheid met betrekking tot kinderopvang onder de loep genomen. Op basis van theorie over de effecten van zelfbelang, waarden gerelateerd aan gender en het land van herkomst, werden verschillende hypotheses geformuleerd waarom migranten zouden verschillen van de autochtone bevolking omtrent hun houding ten aanzien van kinderopvang. De bevindingen geven aan dat in Nederland en Denemarken migranten minder voor formele kinderopvang opteren dan de autochtone bevolking maar tegelijkertijd vragen zij om meer publieke uitgaven voor kinderopvang en is men meer tevreden met de formele kinderopvang dan de autochtone bevolking. Voor Duitsland waren de resultaten meer uiteenlopend. De houding ten aanzien van formele kinderopvang in het land van herkomst verklaarde heel veel van de discrepantie in houding tussen migranten en de autochtone populatie. Summary: This study is one of the first to look at migrants' attitudes towards formal childcare, and the first one to do so by means of international comparison. The social investment strategy of the EU have, among other things, focused on expanding formal childcare to improve female participation in the labor market and to include children from disadvantaged backgrounds. The strategy has received a lot of positive public response, but the success of it hinges on support from the groups it targets, which includes migrants. We therefore tested whether migrants themselves share this positive view of the strategy. Using unique data from the survey “Migrants'he main control variables for each migrant group and th Welfare State Attitudes” (MIFARE), we compared the attitudes of nine migrant groups in three countries (The Netherlands, Denmark and Germany) with those of the native populations. We analyzed data in three different dimensions of attitudes towards childcare: (1) attitudes towards the organization of childcare (formal vs. informal), (2) attitudes towards public spending on childcare and (3) satisfaction with the provision of childcare. Drawing on theories concerning the effects of self-interest, gender values and country of origin, we postulated several hypotheses as to why migrants might differ from natives in their attitudes towards childcare. We found for the Netherlands and Denmark that migrants are less in favour of formal childcare than natives, though at the same time they ask for more public childcare spending and are more satisfied with the formal childcare provided than the native population. Results for Germany were more mixed. We also found that attitudes to formal childcare in the country of origin explain most of the attitude gaps between migrants and natives. Link naar een elektronische bron: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0190740917300592 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3200
Titel : Recommendation No. R (95) 18 on youth mobility Documenttype: instrument Auteurs: Council of Europe - Committee of Ministers, Auteur Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Algemeen
Vrije tijd, spel en cultuur:Publieke ruimte:MobiliteitSamenvatting: Een toename van de mobiliteit van jongeren is een noodzakelijk middel om de persoonlijke verrijking en de individuele autonomie te verhogen, alsook om vrede en begrip tussen volkeren te promoten, om xenofobie en racisme tegen te gaan en een bewustzijn te creëren van een Europese culturele identiteit. Een beleid dat jeugdmobiliteit promoot vraagt om centrale actie op Europees niveau, met het oog op het gradueel verwijderen van obstakels voor de mobiliteit. Daarom raadt het Comité aan de regeringen van de lidstaten aan om alle nodige stappen te nemen om de mobiliteit van jongeren in Europa aan te moedigen en te vergemakkelijken en om in de eerste plaats, binnen het kader van hun eigen wettelijke en financiële bepalingen en praktijken, de implementatie te promoten van de bepalingen uit de appendix van deze aanbeveling. Summary: An increase in the mobility of young people is an essential means by which to encourage personal enrichment and individual autonomy, as well as to promote peace and understanding between peoples, combat xenophobia and racism, and create awareness of a European cultural identity. A policy promoting youth mobility requires concerted action at European level, with the aim of gradually eliminating obstacles to mobility. Therefore, the Committee recommends that governments of member States take all appropriate steps to encourage and facilitate the mobility of young people in Europe and, initially, within the framework of their respective legal and financial provisions and practices, promote the implementation of the provisions contained in the appendix to this recommendation. Afkondiging / Promulgation : 12/10/1995 Type instrument : aanbeveling / recommendation Link naar een elektronische bron: http://www.coe.int/t/dg4/youth/Source/IG_Coop/Documents/CM_Rec_95_youth_mobility [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1593 Elektronische documenten
![]()
Recommendation No. R (95) 18 on youth mobilityURL
Titel : The Child’s Voice in Adoption Proceedings : A European Perspective Documenttype: artikel Auteurs: Claire Fenton-Glynn, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2014 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 22, No.1 Paginering : 135 – 163 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Adoptie
Kinderrechten (algemeen):Kinderrechtenverdragen:Verdrag inzake de Rechten van het Kind:Verdrag inzake de Rechten van het Kind (VRK)
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:EuropaSamenvatting: Het recht van kinderen om gehoord te worden in de adoptieprocedures vloeit direct voort uit de bepalingen van het Kinderrechtenverdrag van de VN, dat geratificeerd werd door bijna elk land ter wereld. In deze paper zal de interpretatie door de Europese rechtspraak betreffende dit principe geanalyseerd worden, zowel voor kinderen die oud genoeg zijn om bepalende beslissingen met betrekking tot hun toekomst te nemen alsook voor jongere kinderen aan wie het recht om gehoord te worden al is toegekend. De brede verscheidenheid van de praktijk in Europa benadrukt het gebrek aan vooruitgang in dit rechtsgebied, hetgeen niet bijgestaan wordt door de conservatieve rechtspraak van het Europees Hof van de Rechten van de Mens. Summary: The right of the child to be heard in adoption proceedings flows directly from the provisions of the United Nations Convention on the Rights of the Child, ratified by almost every country in the world. In this paper, the interpretation of this principle across European jurisdictions will be analysed, both in terms of children who are old enough to make a determinative decision concerning their future, and those who are younger yet still possess the right to be heard. The wide variety of practices in Europe highlight the lack of progress in this field of law, which is not assisted by the conservative jurisprudence of the European Court of Human Rights. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/journals/10.1163/15718182-556800 [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2353 The European and International Policy Agendas on Children, Youth and Children’s Rights / Kenniscentrum Kinderrechten
![]()
![]()
Titel : The European and International Policy Agendas on Children, Youth and Children’s Rights Documenttype: KeKi Auteurs: Kenniscentrum Kinderrechten, Auteur ; Desmet, Ellen, Auteur Publicatiedatum: 2010 Paginering : 36 p. Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Beleid:Jeugdbeleid:Algemeen
Beleid:Kinderrechtenbeleid:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:EuropaSamenvatting: De laatste jaren werden verscheidene beleidsagenda’s i.v.m. kinderen, jeugd en kinderrechten overgenomen op Europees en internationaal niveau. Om deze reden maakt het Belgische EU-voorzitterschap – Jeugd een document beschikbaar voor de EU-lidstaten, dat een overzicht biedt van deze agenda's. Dit overzicht moeten boven alles transparant zijn. Daarvoor is het document afgebakend op vier manieren, in termen van de inhoud:
1. Ten eerste, is de focus gelegd op die agenda’s die primair gericht zijn op kinderen, jeugd en/of kinderrechten.
2. Ten tweede, is de analyse beperkt tot beleidsagenda’s die bedoeld zijn om de overheid te beïnvloeden.
3. Ten derde, zijn de onderzochte beleidsagenda's die van de Europese Unie, de Raad van Europa en de Verenigde Naties.
4. Ten slotte gaat het document om het beleid dat intern gevolgd moet worden door de lidstaten van de EU, en wordt het buitenlands beleid van de EU dus niet behandeld.Summary: In recent years, various policy agendas on children, youth and children’s rights have been adopted at European and international levels. For this reason the Belgian EU Presidency - Youth is making a document available to the EU Member States which provides an overview of these agendas. This overview must above all be transparent. To this end the document has been demarcated in four ways in terms of content:
1. Firstly, focus is placed on those agendas that are primarily oriented towards children, youth and/or children’s rights.
2. Secondly, the analysis is restricted to policy agendas that aim to influence government policy.
3. Thirdly, the policy agendas scrutinised are those of the European Union, the Council of Europe and the United Nations.
4. Finally, the state of play concerns those policies to be taken into consideration by the EU Member States internally, thus excluding EU external policy from its ambit.Link naar een elektronische bron: http://www.keki.be/nl/publicaties Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2554 Elektronische documenten
![]()
The European and International Policy Agendas on Children, Youth and Children’s RightsAdobe Acrobat PDF‘We have personal experience to share, it makes it real’: Young people's views on their role in sexual violence prevention efforts / Cody, Claire
![]()
Titel : ‘We have personal experience to share, it makes it real’: Young people's views on their role in sexual violence prevention efforts Documenttype: artikel Auteurs: Cody, Claire, Auteur Uitgegeven: Amsterdam [Nederland] : Elsevier Publicatiedatum: 2017 Tijdschrift: Children and Youth Services Review Vol. 79 Paginering : 221-227 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Seksueel geweld
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie in onderzoek
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:EuropaSamenvatting: Jongeren die geconfronteerd werden met seksueel geweld worden zelden bevraagd over ideeën voor mogelijke initiatieven om seksueel geweld te voorkomen. 47 kinderen en jongeren tussen 11 en 25 jaar uit Albanië, Bulgarije en Engeland namen deel aan een reeks bijeenkomsten met doel deze thematiek te onderzoeken. Dit artikel geeft een overzicht van hun opvattingen en doet aanbevelingen in verband met de rol van jongeren in preventief werk. De jongeren geven duidelijk aan dat ze een belangrijke rol te spelen hebben in verband met het bereiken en informeren van leeftijdsgenoten. Verder zijn zij ook bewust van de risico's van betrokkenheid en erkennen ze de nood aan ondersteuning en training. De bevindingen betekenen een belangrijke bijdrage aan het beperkte onderzoek omtrent dit onderwerp. Het artikel illustreert de waardevolle inzichten en bijdragen die kinderen en jongeren, voornamelijk deze die betrokken zijn bij het onderwerp, kunnen maken op het veld. Dit vraagt om een verschuiving in de beeldvorming van kinderen en jongeren en dus inzetten op preventieve strategieën en projecten om seksueel geweld in de toekomst te voorkomen. Summary: Young people, particularly those affected by sexual violence, are rarely asked about their views on sexual violence prevention initiatives. Forty seven children and young people (aged between 11 and 25) from Albania, Bulgaria and England took part in a series of consultation workshops exploring sexual violence. This article outlines their views and recommendations in relation to the role of young people in prevention work. Young people are clear that they have a role to play when it comes to reaching and informing their peers. They are also aware of the risks of engagement and cognisant of the need for support and training. The consultation findings contribute to the limited evidence base surrounding young people's views on sexual violence prevention. The article illustrates the valuable insights and contributions that children and young people, particularly those affected by the issues, can make to the field. This calls for a shift in how we view and engage children and young people in shaping future sexual violence prevention strategies and projects. Link naar een elektronische bron: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0190740917300075 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3185