Trefwoorden



0. KWETSBARE SITUATIE IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / VULNERABLE SITUATION IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP]
Titel : 0. KWETSBARE SITUATIE IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / VULNERABLE SITUATION IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP] Documenttype: JOP Taal : (nla) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties
Kinderen in kwetsbare situaties:AlgemeenSamenvatting: Klik op onderstaande link om verder binnen het thema ‘kwetsbare situatie’ te zoeken op de website van het Jeugdonderzoeksplatform (JOP) Summary: Use the link below to search the theme ‘vulnerable situation’ in the Youth Research Platform (JOP) database JOP : http://www.jeugdonderzoeksplatform.be/nl/databank-jeugdonderzoek/zoekresultaten?keywords=kwetsbare+situatie Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2180 10 jaar gelijke onderwijskansen op school: tussen trouw aan het beleid en aanpassingsvermogen / Juchtmans, Goedroen
![]()
Titel : 10 jaar gelijke onderwijskansen op school: tussen trouw aan het beleid en aanpassingsvermogen Andere titel : 10 years of equal educational opportunities in school: between loyalty to policy and adaptability Documenttype: onderzoek Auteurs: Juchtmans, Goedroen, Onderzoeker ; Anneloes, Vandenbroucke, Promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen
Onderwijs:Zorg op schoolSamenvatting: Dit project betreft onderzoek naar 10 jaar gelijke onderwijskansen op school. Sinds het schooljaar 2002‐2003 stimuleert de Vlaamse overheid middels het decreet Gelijke Onderwijskansen (GOK) Vlaamse scholen om te werken aan meer gelijke onderwijskansen. Doel van het decreet Gelijke Onderwijskansen, en de daarbij horende financiële input voor de scholen, is de prestatiekloof te dichten tussen leerlingen met een hogere en leerlingen met een lagere socio‐economische status (SES). Leerlingen met een lage SES moeten ten opzichte van hun leeftijdsgenoten met een hogere SES dezelfde kansen op een goede schoolloopbaan krijgen. Anno 2013 zijn scholen 10 jaar met het GOK‐decreet op weg gegaan. Dit project onderzoekt de implementatie van het GOK‐decreet in basisscholen. In welke mate zijn scholen er in geslaagd een consistent schooleigen GOK‐beleid te ontwikkelen en dit beleid duurzaam te implementeren op de klasvloer? Welke factoren hebben die implementatie bevorderd of net afgeremd? Vervolgens volgen kritische reflecties op de resultaten van die analyse geëvalueerd vanuit het perspectief van gelijke kansen en sociale rechtvaardigheid. In welke mate stemmen de keuzes van de scholen en de implementatieweg die ze hebben afgelegd overeen met dit perspectief? Methodisch steunt dit onderzoek op enerzijds een kwalitatieve analyse van interviews tijdens de eerste GOK‐cyclus met directie, GOK‐ en zorgleerkrachten en klasleerkrachten in 20 basisscholen en anderzijds op vervolgonderzoek in acht van deze scholen. Summary: This project concerns research into 10 years of equal educational opportunities in school. Since the school year 2002-2003, the Flemish (Belgian) government stimulates Flemish schools by means of the decree on equal educational opportunities to work towards more equality (GOK). The objective of the decree is to bridge the gap in educational opportunities between students with a higher socio-economic status and students with a lower socio-economic status. In 2013, the 10th anniversity of GOK is celebrated. Consequently, this research project examines the implementation of the GOK decree within primary schools. To which extent do schools succeed in developing an adapted and consistent GOK policy? To which extent are schools able to implement this policy? Which elements boost or limit the implementation process? Furthermore, critical reflections on the results of the analysis follow from the perspective of equal opportunities and social justice. To which extent do the schools' choices and the implementation process correspond with this perspective? Methodologically, this research consists of a qualitative analysis of interviews with the board of directors, GOK teachers and class teachers of 20 primary schools within the first GOK cycle. Furthermore, a follow-up study within eight of these schools is conducted. Startdatum / Start date : 2013 Financiering / Funding : Vlaamse Overheid - Steunpunten voor Beleidsrelevant onderzoek en Steunpunt Gelijkekansenbeleid Onderzoeksinstelling / Research institute : KU Leuven Onderzoekstype : Beleidsgericht onderzoek - Beleidsevaluatief onderzoek Discipline : Pedagogische wetenschappen Methodologische dimensies : Diepte- en/of expertinterviews/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen/Momentopname, crossectioneel/Regionaal Link naar een elektronische bron: http://steunpuntssl.be/Publicaties/Publicaties_docs/ssl-2013.01-2-3-2-10-jaar-ge [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2082
Titel : Aandacht in 't kwadraat : In probleembuurten werken met probleemjongeren Documenttype: boek Auteurs: Warmenbol, Lien, Auteur ; Goossens, Luc, Auteur Uitgegeven: Leuven : ACCO Publicatiedatum: 2006 Paginering : 191 p. ISBN/ISSN/EAN: 978-90-334-6212-2 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen
Vrije tijd, spel en cultuur:JeugdwerkSamenvatting: Hoewel maatschappelijk kwetsbare jongeren in ‘probleembuurten’ sowieso al een maatschappelijk relevant thema vormden, wilden de onderzoekers er met deze studie meer beleidsmatige, praktijkgebonden en wetenschappelijke aandacht op vestigen. In een eerste deel komen de problemen van maatschappelijk kwetsbare jongeren aan de orde en van de buurten waarin velen onder hen wonen. Hierbij werd in het bijzonder aandacht besteed aan de jongerenwerkingen van de vzw Arktos in `probleembuurten`. Op die basis voerden de onderzoekers een uitvoerig onderzoek naar de praktijk van het jeugdwerk met `probleemjongeren` in de context van `probleembuurten`. Het onderzoek gaf aanleiding tot het uitwerken van een praktijkgericht rapport, voornamelijk gericht naar jeugd- en welzijnswerkers.
De volledige studie werd ook opgenomen in deze databank, onder volgende link: http://www.kekidatabank.be/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=541Summary: Although socially vulnerable youth in disadvantaged environments already appear to be a socially relevant topic, this study aims to focus on this topic from a policy-directed, practice-based and scientific angle. In the first part of the study, problems of socially vulnerable youth and the neighborhoods in which they live are extensively discussed. Specifically, attention was given to the practice of the ngo Arktos in disadvantaged neighborhoods. Based on this description, the researchers conduct an extensive study of youth work practices with ‘delinquent’ youth in disadvantaged neighborhoods. The study resulted in a practical report, mainly directed towards youth workers.
The full study can also be found in this database: http://www.kekidatabank.be/pmb/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=541Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1070 Elektronische documenten
![]()
A²andacht in het kwadraatURLAdolescent Children of Alcoholics on Disclosure, Support, and Assessment of Trustworthy Adults / Tinnfält, Agneta
![]()
Titel : Adolescent Children of Alcoholics on Disclosure, Support, and Assessment of Trustworthy Adults Documenttype: artikel Auteurs: Tinnfält, Agneta, Auteur ; Eriksson, Charli, Auteur ; Brunnberg, Elinor, Auteur Uitgegeven: New York : Springer Publicatiedatum: 2011 Tijdschrift: Child and Adolescent Social Work Journal Vol. 28, No. 2 Paginering : p. 133-151 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Algemeen
Gezondheid en welzijn:Drugs en middelengebruik
Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:ZwedenSamenvatting: Het doel van deze studie is het beschrijven van adolescente kinderen van alcoholverslaafden (COA) en hun perspectieven over onthulling en steun. COA meldden dat ze de betrouwbaarheid van volwassenen inschatten voordat ze hun thuissituatie bekendmaken. Voor deze onthulling verhoogden ze hun bewustzijnsniveau, vertelden ze dit tegen een leeftijdsgenoot vóór ze dit aan een volwassen vreemde vertelden, of communiceerden ze indirect met een volwassene. Deze bevindingen zijn het resultaat van interviews met 27 adolescenten die een praatgroep bijwoonden voor COA in Zweden. Volwassenen die vragen stellen, luisterden aandachtig en werkten samen met het kind/adolescent. Indien volwassenen veel weten over families met alcoholproblemen worden ze aanzien als steunverlenend en betrouwbaar. De adolescenten gaven verslag van de psychologische, communicatieve, omgevings- en generationele aspecten van het onthullingsproces. Summary: The aim of this study is to describe adolescent children of alcoholics’ (COA) perspectives on disclosure and support. COA reported assessing the trustworthiness of adults before disclosing their home situation. Before disclosure they may have raised their own level of consciousness, told a peer, told an adult stranger, or in-directly communicated with an adult. These findings are the result of interviews with 27 adolescents attending support groups for COA in Sweden. Adults, who ask questions, listen carefully and cooperate with the child/adolescent, and who are knowledgeable about families with alcohol problems, are considered as supportive and trustworthy. The adolescents reported psychological, communicative, environmental, and generational aspects of the disclosure process. Link naar een elektronische bron: http://link.springer.com/article/10.1007/s10560-011-0225-1 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1547 All Work and no Play? Understanding the Needs of Children with Caring Responsibilities / Aldridge, Jo.
![]()
Titel : All Work and no Play? Understanding the Needs of Children with Caring Responsibilities Documenttype: artikel Auteurs: Aldridge, Jo., Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2008 Tijdschrift: Children & Society, ISSN 1099-0860 Vol. 22, No. 4 Paginering : 253–264 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Geestelijke gezondheid
Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd KoninkrijkSamenvatting: Dit artikel maakt gebruik van onderzoek met kinderen die zorg verschaffen voor ouders die leiden aan serieuze mentale gezondheidsproblemen en signaliseert lopend onderzoek dat gebruik maakt van fotografische participatiemethodes met deze groep kwetsbare kinderen. Het doel van dit artikel is om nadruk te leggen op de nood om af te stappen van populaire en simplistische representaties van kinderen met zorgverantwoordelijkheden (jonge verzorgers) als slachtoffers van de ziekte van hun ouders, als ‘kleine engeltjes’ wiens zorgverstrekkende werk wordt vergoelijkt door beloningen, of als (uitgebuit) informeel huispersoneel wiens kindertijd onvermijdelijk wordt gecompromitteerd door de zorgende activiteit die ze moeten ondernemen. Er worden aanbevelingen gemaakt om een dieper begrip te genereren over de levens en de noden van deze kinderen die worden beïnvloed door de ouderlijke beperkingen, die congruent zijn met de stuwkracht van het huidige beleid in het VK, Every Child Matters en de 2004 Children Act. Summary: This article draws on research with children who provide care for parents with serious mental health problems and signals ongoing research that uses photographic participation methods with these groups of vulnerable children. The intention of this article is to highlight the need to move away from popular and simplistic representations of children with caring responsibilities (young carers) as victims of their parents’ illnesses, as ‘little angels’ whose caring work is condoned through rewards or as (exploited) informal domestic workers whose childhoods are inevitably compromised by the caring activity they undertake. Recommendations are made for generating deeper understanding about the lives and needs of children who are affected by parental impairment that is congruent with the thrust of current UK policy, Every Child Matters and the 2004 Children Act. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1099-0860.2007.00094.x/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1387 PermalinkAuthors of their own lives? Children, Contracts, their Responsibilities, Rights and Citizenship / Cockburn, Tom
![]()
PermalinkBad education? Childhood recollections of pornography, sexual exploration, learning and agency in Finland / Spišák, Sanna
![]()
PermalinkDe behoeften en noden van adolescenten en jongvolwassenen (AYA’s) met kanker en de ervaringen van hun omgeving / Belpame, Nathalie
![]()
PermalinkBepalende factoren bij de overgang van basis- naar secundair onderwijs: de rol van kenmerken van leerlingen, leerkrachtadviezen en schoolkenmerken / Boone, Simon
![]()
PermalinkPermalinkBrusselse jongeren tussen wal en schip. Ontoereikende hulp bij complexe gedragsproblemen. / Leys, Mark
![]()
PermalinkPermalinkChild-Directed Social Work Practice: Findings from an Action Research Study Conducted in Iceland / Fern, Elizabeth
![]()
PermalinkPermalink