Trefwoorden



Children’s perceptions of physical punishment in Ghana and the implications for children’s rights / Imoh, Afua Twum-Danso
![]()
Titel : Children’s perceptions of physical punishment in Ghana and the implications for children’s rights Documenttype: artikel Auteurs: Imoh, Afua Twum-Danso, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2013 Tijdschrift: Childhood Vol. 20, Nr. 4 Paginering : pp. 472-486 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Participatie
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Afrika:GhanaSamenvatting: Het international kinderrechtendiscours is geconcentreerd op principes als kinderbescherming en participatie. Dit discours impliceert dat kinderen bij het uiten van hun percepties ondersteund zullen worden door de principes omtrent kinderrechten. Nochtans is dit geen garantie. Bepaalde thema's die het leven van kinderen enorm beïnvloeden, zoals kinderarbeid, worden door kinderen vaak helemaal anders gezien dan in het dominante kinderrechtendiscours. Dit kan toegeschreven worden aan het feit dat de perceptie van kinderen een genuanceerder beeld vormt van hun situatie in tegenstelling tot simplistische tegenstellingen als goed en slecht. Er is dus een duidelijke nood om deze simplistische tegenstellingen te verlaten en in de plaats daarvan de complexiteit van deze kinderen hun leven te vatten. Dit artikel draagt bij tot deze discussie door de percepties van kinderen omtrent lichamelijk straffen in rekening te brengen. Zowel het lichamelijk straffen die ze ervaren door ouders en andere primaire zorgverleners in Ghana als de betekenis die ze zelf aan deze praktijken toekennen. Vervolgens worden de implicaties voor het dominante kinderrechtendiscours onderzocht. De data die in deze paper wordt gepresenteerd is gebaseerd op een project dat één jaar duurde en gesubsidieerd werd door de Nuffield Foundation in de UK. Summary: International children’s rights discourses are centred on the principles of child protection and participation. Underpinning these discourses is the assumption that when children express their views they will support children’s rights principles. However, this is not a guarantee. On key issues affecting their lives such as children’s work and labour, children’s views are often in striking opposition to the dominant children’s rights discourse. This can be attributed to the fact that children’s views show a more nuanced assessment of their situation which challenge simplistic dichotomies about good vs bad. Thus, there is a need to move beyond simple dichotomies and, instead, seek to understand the complexities of children’s lives. This article contributes to this discussion by exploring children’s perceptions of the physical punishment they experience at the hands of parents and other primary caregivers in Ghana and the meanings they themselves attach to the practice. Further, it examines the implications this has for the dominant children’s rights discourse. Data presented in this paper are based on a one-year project funded by the Nuffield Foundation in the UK. Link naar een elektronische bron: http://chd.sagepub.com/content/20/4/472.abstrac Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2390 Participatie van kinderen en jongeren in rechtspraak: een onderzoek naar de ervaringen van anderstalige kinderen en jongeren van getolkte communicatie / Salaets, H.
![]()
Titel : Participatie van kinderen en jongeren in rechtspraak: een onderzoek naar de ervaringen van anderstalige kinderen en jongeren van getolkte communicatie Documenttype: instrument Auteurs: Salaets, H., Auteur ; Balogh, K., Auteur Uitgegeven: Larcier (Brussel) Publicatiedatum: 2019 Tijdschrift: Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten (TJK) Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Participatie
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie aan beleidSamenvatting: Artikel 12 van het IVRK, het recht op inspraak, is van fundamenteel belang voor kinderen om hun rechten effectief te kunnen doen gelden. Het is moeilijk om participatie te garanderen als er slecht of helemaal niet wordt gecommuniceerd. Kinderen kunnen immers niet effectief participeren als ze zich niet kunnen uitdrukken of niet begrijpen (wat betreft taal) en begrijpen (wat betreft inhoud) wat er gebeurt. In dit artikel bespreken we het gebrek aan communicatie - en dus de participatie van kinderen - vanwege een taalbarrière. In onze onderzoeksprojecten en als onderzoekers van verschillende disciplines (Tolkenstudies, Rechten, Psychologie, Maatschappelijk Werk) stimuleren we het gebruik van tolken tijdens zogenaamde tolkeninterviews van minderjarigen. Tot voor kort was het onderzoek op dat specifieke gebied beperkt, maar het kan zeker een aantal antwoorden opleveren. We hebben geprobeerd onderzoek te doen door eerst de uitdagingen van tolkinterviews van minderjarigen in kaart te brengen door middel van een enquête onder (volwassen) betrokkenen. Vervolgens hebben we een volgende stap gezet, in een quasi-experimentele setting, waarbij kinderen en jongeren werden ondervraagd over hun ervaringen met geïnterpreteerde communicatie, over hun gevoelens hierover en over hun vertrouwensrelatie(s) met de mensen in de zaal. In deze bijdrage wordt een pleidooi gehouden om de stem en het perspectief van minderjarigen meer te betrekken bij het onderzoek. In ons huidige onderzoek (2018-2020) gaan we daarom nog verder en verlaten we de experimentele setting om jongeren echt te laten participeren: we laten ze deelnemen aan een onderzoeksworkshop en zullen ze vragen stellen over hoe ze taalbarrières ervaren in reële situaties zoals strafzaken of asielprocedures. Summary: Article 12 of the UNCRC, the right of participation, is fundamental for children to be able to assert their rights effectively. It is difficult to guarantee participation if there is poor communication or no communication at all. After all, children cannot participate effectively if they cannot express themselves or do not understand (with regard to language) and comprehend (with regard to content) what is happening. In this article we will discuss the lack of communication – and thus the participation of children – because of a language barrier. In our research projects and as researchers of different disciplines (Interpreting Studies, Law, Psychology, Social Work), we encourage the use of interpreters during what is called interpreter-mediated interviews of minors. However, this is not without challenges and it needs to be dealt with critically.Until recently, research in that specific area was limited, but it can definitely provide some answers. We have tried to conduct research by first mapping the challenges of interpreter-mediated interviews of minors through a survey of (adult) stakeholders.We then took a next step, in a quasi-experimental setting, where children and young people were questioned about their experiences with interpreted communication,about their feelings on this and about their relationship(s) of trust with the people in the room. This contribution makes a plea for the voice and perspective of minors to be more involved in research. In our current research (2018-2020), we therefore go even further and leave the experimental setting to allow young people to really participate: we let them participate in a research workshop and will ask them questions about how they experience language barriers in real settings like criminal cases or asylum procedures. Link naar een elektronische bron: https://limo.libis.be/primo-explore/fulldisplay?docid=LIRIAS2903746&context=L&vi [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3457
Titel : Vorm geven aan participatie : Kinderen in gemeenschapsinstellingen betrekken als partners en ervarings-deskundigen binnen een studie naar de effectiviteit van hun rechten “Make Them Count…All of Them!” Documenttype: artikel Auteurs: Van Laethem, Karen, Auteur ; Bourgeois, Anne, Auteur Uitgave: 4 Uitgegeven: Larcier (Brussel) Publicatiedatum: 2019 Tijdschrift: Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten (TJK) 2019/4 Paginering : 359-374 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Participatie Trefwoord: Gemeenschapsinstelling Samenvatting: Je bent jonger dan 18 jaar. Je bent een ‘kind’, volgens het Verdrag inzake de Rechten
van het Kind (IVRK). Alle kinderen in België hebben, onder meer krachtens dat Verdrag, rechten, dezelfde rechten. Maar jouw specifieke situatie is net iets ‘verschillend’.
Jij bent door de jeugdrechter geplaatst, in een gemeenschapsinstelling. Hoe zit het
met je rechten? Hoe beleef jij hun inwerkingstelling? Krijg je de gelegenheid om je hier
in alle vertrouwen en veiligheid over uit te spreken? Wordt er naar jou geluisterd? Kan
jouw mening een impact hebben – op je eigen situatie, op die van andere kinderen die
soortgelijk geplaatst zijn, op huidig en toekomstig beleid en wetgeving?
Met die vragen in het achterhoofd trok de Nationale Commissie voor de Rechten van
het Kind (NCRK)1 2 in september 2018 naar alle gemeenschapsinstellingen3
doorheen België om alle kinderen die op dat ogenblik in die instellingen geplaatst waren,
te trachten een stem te geven over de inwerkingstelling van hun rechten. Een gedeelte van deze kinderen werkte ook daadwerkelijk mee aan de ontwikkeling van de vragenlijst van deze studie, als expert van hun eigen situatie en partner in dit onderzoek.
In deze bijdrage worden niet de resultaten van de studie zelf belicht, doch wel het
proces dat ertoe geleid heeft. De methodologie van het onderzoek wordt uiteengezet
met een bijzonder focus op de luiken die de zinvolle participatie van kinderen doorheen deze studie verwezenlijken. Het inbouwen van dergelijk participatief traject heeft
onder meer geleid tot een verrijking van de inhoud van de vragenlijst en grotere toe-eigening van de studie door de kinderen zelfSummary: You are younger than 18 years old. According to the Convention on the Rights of the
Child (CRC), you are a ‘child’. All children in Belgium have equal rights, endowed
among others by that Convention. However, your specific situation is slightly different. You have been placed in a juvenile justice institution by a youth judge. What
about your rights? How do you experience their fulfillment? Do you have the opportunity to express yourself in a free and safe environment space? Are you being listened
to? Can your opinion have an impact – on your own situation, on the situation of
other children who are placed in a similar institution, on current and future policies
and legislation?
With these questions in mind, the National Commission for the Rights of the Child
(NCRC) went to all juvenile justice institutions in Belgium in September 2018 in order
to give a voice to all children who were currently placed in those institutions. A part
of these children moreover participated in the development of the questionnaire of
this study, as expert of their own situation and partner in this study.
This contribution does not highlight the results of the study itself, but underlines the
process that led to it. The methodology of the research is explained with a particular
focus on the aspects that relate to the meaningful participation of children throughout this study. The incorporation of such a participatory trajectory has, among other
things, led to an enrichment of the content of the questionnaire and greater appropriation of the study by the children themselves.Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3545 Elektronische documenten
![]()
LARCIER_tjk2019-4_v1_artikel 5Adobe Acrobat PDFEen zelfrapportage-onderzoek naar slachtofferschap van geweld bij Vlaamse scholieren: een blik op de resultaten met een ethische reflectie / Verdonck, Evi
![]()
Titel : Een zelfrapportage-onderzoek naar slachtofferschap van geweld bij Vlaamse scholieren: een blik op de resultaten met een ethische reflectie Documenttype: artikel Auteurs: Verdonck, Evi, Auteur ; Groenen, Anne, Auteur ; Van Haeken, Sarah, Auteur Uitgave: 4 Uitgegeven: Larcier (Brussel) Publicatiedatum: 2019 Tijdschrift: Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten (TJK) 2019/4 Paginering : 375-389 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):ParticipatieSamenvatting: Kinderen en jongeren die in aanraking komen met geweld in hun dagelijkse leven, het
blijft een manifest probleem. Een goed beleid vereist een grondig inzicht in de problematiek en inbreng van de betrokkenen voor een aanpak op maat. Het Kinderrechtenverdrag stipuleert dat elke staat de nodige maatregelen moet nemen om kinderen te
beschermen tegen alle vormen van geweld (art. 19) en dat kinderen het recht op participatie en vrije mening hebben, en dus inspraak moeten hebben (art. 12). Het bevragen van minderjarigen is noodzakelijk om een zicht te krijgen op de specifieke aard
van de problematiek en om het hulpaanbod te optimaliseren. Dit artikel beschrijft de
resultaten van een grootschalige representatieve bevraging bij 1713 kinderen en jongeren in Vlaanderen. Hun ervaringen met geweld worden in het licht van artikel 12 en
19 van het Kinderrechtenverdrag vanuit ethische invalshoek benaderd. Hoe betrek je
kinderen en jongeren in een kwantitatieve bevraging over gevoelige topics? Welke ethische stappen dienen onderzoekers in acht te nemen? Waar liggen uitdagingen voor
een gebalanceerde benadering?Summary: Children’s exposure to violence, it remains a manifest problem. A good policy
requires a thorough insight into the phenomenon and perspectives of all parties. The
Convention on the Rights of the Child stipulates the responsibility of the states to
protect children against all forms of violence (Art. 19) and children’s right to participate (Art. 12). A prevalence study is necessary in order to gain insight into the specific nature of violence and to optimize the support of victims. This article publishes
the results of a large-scale representative survey of 1713 students in Flanders. In the
light of articles 12 and 19 of the Convention on the Rights of the Child, their experiences with violence are mapped from an ethical perspective. How do you involve children and young people in a survey related to sensitive topics? Which ethical steps had
to be taken into account? What are the ethical challenges?Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3546 Elektronische documenten
![]()
LARCIER_tjk2019-4_v1_artikel 6Adobe Acrobat PDF