Trefwoorden



0. BEELDVORMING IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / IMAGE-FORMING IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP]
Titel : 0. BEELDVORMING IN DE DATABANK VAN HET JEUGDONDERZOEKSPLATFORM (JOP) / IMAGE-FORMING IN THE DATABASE OF THE YOUTH RESEARCH PLATFORM (JOP) [JOP] Documenttype: JOP Taal : (nla) Trefwoorden: Media:Beeldvorming Samenvatting: Klik op onderstaande link om verder binnen het thema ‘beeldvorming’ te zoeken op de website van het Jeugdonderzoeksplatform (JOP) Summary: Use the link below to search the theme ‘image-forming’ in the Youth Research Platform (JOP) database JOP : http://www.jeugdonderzoeksplatform.be/nl/databank-jeugdonderzoek/zoekresultaten?keywords=beeldvorming Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2208
Titel : Adolescent self-esteem and gender : exploring relations to sexual harassment, body image, media influence, and emotional expression Documenttype: artikel Auteurs: Polce-Lynch, Mary, Auteur ; Myers, Barbara J., Auteur ; Kliewer, Wendy, Auteur ; Kilmartin, Christopher, Auteur Uitgegeven: New York : Springer Publicatiedatum: 2001 Tijdschrift: Journal of Youth and Adolescence Paginering : 225-244 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Geestelijke gezondheid
Gezondheid en welzijn:Gender identiteit:Algemeen
Media:BeeldvormingSamenvatting: Deze studie gebruik gemaakt van een cross-sectioneel design om leeftijds- en geslachtspatronen in het gevoel van eigenwaarde te onderzoeken en na te gaan hoe de hedendaagse sociale invloeden betrekking hebben op adolescent eigenwaarde. Zelf-gerapporteerde invloeden op het gevoel van eigenwaarde met de media, seksuele intimidatie, lichaamsbeeld, familie en relaties met leeftijdgenoten, en emotionele expressie werden geëvalueerd bij 93 jongens en 116 meisjes in graad 5, 8 en 12. Bij meisjes werd een lagere zelfwaardering gemeld dan bij jongens in de vroege adolescentie, en late adolescente jongens meldden een lager gevoel van eigenwaarde dan jongere jongens. De voorspellers waren gezamenlijk goed voor een aanzienlijk deel van de variantie in het gevoel van eigenwaarde, terwijl de beste voorspeller van eigenwaarde varieert over leeftijd en geslacht. Er werden grote verschillen tussen de geslachten gevonden voor emotionele expressie, waarbij jongens steeds restrictiever werden over de adolescentie heen. Meisjes rapporteerden een negatiever lichaamsbeeld en scores van media-invloed dan jongens in de late kindertijd en de vroege adolescentie. Lichaamsbeeld bleek de relaties tussen bepaalde voorspellers en eigenwaarde voor meisjes bemiddelen, terwijl geslacht en klasse de relatie tussen de invloed van de media en het gevoel van eigenwaarde leek te matigen voor meisjes en jongens. Summary: This study used a cross-sectional design to examine age and gender patterns in self-esteem and to explore how contemporary social influences relate to adolescent self-esteem. Self-reported influences on self-esteem involving the media, sexual harassment, body image, family and peer relationships, and emotional expression were evaluated with 93 boys and 116 girls in Grades 5, 8, and 12. Girls reported lower self-esteem than boys in early adolescence, and late adolescent boys reported lower self-esteem than younger boys. The predictors as a set accounted for a significant portion of the variance in self-esteem, while the best predictor of self-esteem varied by age and gender. Large gender differences were present for emotional expression, with boys becoming more restrictive across adolescence. Girls reported more negative body image and media influence scores than did boys in late childhood and early adolescence. Body image appeared to mediate the relationships between certain predictors and self-esteem for girls, while gender and grade appeared to moderate the relationship between media influence and self-esteem for girls and boys. Link naar een elektronische bron: http://link.springer.com/article/10.1023%2FA%3A1010397809136 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2696 De beeldvorming van jong ouderschap op Vlaamse televisie: een inhoudsanalyse en een receptieonderzoek bij kwetsbare jongeren / Panis, Koen
![]()
![]()
Titel : De beeldvorming van jong ouderschap op Vlaamse televisie: een inhoudsanalyse en een receptieonderzoek bij kwetsbare jongeren Andere titel : Perceptions of young parenthood on Flemish television: a content analysis and a perception research of vulnerable youth Documenttype: onderzoek Auteurs: Panis, Koen, Onderzoeker ; Bels, Annebeth, Onderzoeker ; De Wilde, Marjolijn, Onderzoeker ; Paulussen, Steve, Promotor ; Dhoest, Alexander, Co-promotor ; Maeseele, Pieter, Co-promotor ; Mortelmans, Dimitri, Co-promotor ; Neels, Karel, Co-promotor ; Ponnet, Koen, Co-promotor ; Van Den Bulck, Hilde, Co-promotor ; Vandebosch, Heidi, Co-promotor ; Walrave, Michel, Co-promotor Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezin:Algemeen
Kinderen in kwetsbare situaties:Armoede
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie in onderzoek
Media:BeeldvormingSamenvatting: Dit project betreft onderzoek naar de beeldvorming rond jong ouderschap bij kwetsbare jongeren. De doelstelling van het onderzoek is drieledig. Een eerste doelstelling bestaat erin de representatie van jong ouderschap op de Vlaamse televisie in kaart te brengen. Ten tweede wil het onderzoek een inzicht verschaffen in de receptie van televisie-inhouden betreffende het onderwerp bij de doelgroep van kwetsbare jongeren. Een derde, onderliggende, doelstelling is om via participatieve onderzoekstechnieken na te gaan welke rol sociale media kunnen spelen in dit proces van receptie en betekenisgeving. Summary: This project concerns research into perceptions of young parenthood in Flemish media. More specifically, the project investigates the representation of young parenthood on Flemish television and the reception of these representations among vulnerable youth. The objective of this research project is threefold. First, the representation of young parenthood on the Flemish television is analyzed. Second, this research examines the reception of television content regarding this subject among vulnerable youth. A third, underlying, objective concerns the use of a participative methodology to investigate how vulnerable youth give meaning to (traditional) media representations of young parenthood and the role of social media in this process. Startdatum / Start date : 01.02.2013 Einddatum / End date : 10.07.2013 Financiering / Funding : Vlaamse Commissie - Cultuur, Jeugd, Sport en Media Onderzoeksinstelling / Research institute : Universiteit Antwerpen Onderzoekstype : Actieonderzoek/Theoriegericht, fundamenteel onderzoek - Ander fundamenteel onderzoek Discipline : Communicatiewetenschappen - (Multi)media Methodologische dimensies : Beeldanalyse/Diepte- en/of expertinterviews/Focusgroepgesprekken/Individuen (direct betrokkenen, kinderen) bestuderen of bevragen/Individuen (intermediairen) bestuderen of bevragen/Kwalitatief onderzoek/Literatuurstudie/Momentopname, crossectioneel/Regionaal/Tekst- of inhoudsanalyse Link naar een elektronische bron: http://hdl.handle.net/10067/1094760151162165141 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2110 Elektronische documenten
![]()
Rapport De Beeldvorming van jong ouderschap op Vlaamse televisieAdobe Acrobat PDF![]()
Rapport De beeldvorming van jong ouderschap op Vlaamse televisieURL
Titel : Beeldvorming over kinderen en jongeren Documenttype: boek Auteurs: Kinderrechtencoalitie Vlaanderen vzw, Auteur Uitgegeven: Kinderrechtencoalitie Vlaanderen VZW (Gent - België) Publicatiedatum: 2009 Paginering : 80 p. Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Media:BeeldvormingSamenvatting: In het kader van het jaarthema organiseert de Kinderrechtencoalitie Open Fora rondom een specifiek thema, waarop mensen uit de academische wereld, ambtenaren, vertegenwoordigers van NGO’s, politici en gewone geïnteresseerden welkom zijn voor discussie en overleg. De neerslag van de Open Fora wordt gebundeld in een Kinderrechtenforum. In 2009 was het thema 'Beeldvorming over kinderen en jongeren'.
- Beeldige kinderen (B. Vanobbergen)
- Kinderen, nieuwsmedia en communicatieve rechten: mission impossible? (J. Bauwens)
- Journalistieke beroepsethiek en beeldvorming van jongeren (F. Voets)
- Beeldvorming rond kinderen en jongeren (F. Van Becelaere)
- De jeugd deugt wel. Pleidooi voor participatie (K. Lindekens)Summary: In the context of an annual theme, the Children’s Rights Coalition organizes Open Fora about a specific theme, welcoming academics, officials, NGO- representatives, politicians and generally interested persons for discussion and consultation. In 2009, this specific theme was "Perception of Children and Young People". Link naar een elektronische bron: http://www.kinderrechtencoalitie.be/uploads/documenten/kinderrechtenforum6beeldv [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=680
Titel : De betekenis van beelden : De relatie tussen mediabeelden en de zelfwaardering van Vlaamse kinderen en jongeren Documenttype: KeKi Auteurs: Kenniscentrum Kinderrechten, Auteur ; Op de Beeck, Hanne, Auteur Uitgegeven: Gent : Kenniscentrum Kinderrechten (KeKi) Publicatiedatum: 2014 Paginering : 39 p. Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Geestelijke gezondheid
Media:BeeldvormingSamenvatting: Deze studie, waarvoor cijfers van de meest recente monitor van het Jeugdonderzoeksplatform werden gebruikt, gaat na hoe mediabeelden over kinderen en jongeren de zelfwaardering van kinderen en jongeren beïnvloeden. Gezien kinderen en jongeren zich nog volop in een fase van identiteitsontwikkeling bevinden, wordt de hypothese gesteld dat mediabeelden in het bijzonder op hen een effect zullen hebben. Welke beelden zien Vlaamse kinderen en jongeren het vaakst over zichzelf? Zijn de beelden die zij zien afhankelijk zijn van de frequentie van hun mediagebruik? En hangen deze beelden samen met hun zelfwaardering? Het zijn deze vragen die centraal staan in deze bijdrage. Summary: This study, for which data of the latest monitor of the Youth Research Platform were used, explores how media images of children and young people influence their self-esteem. Considering children and adolescents are still in a phase of identity development, the hypothesis is stated that media images, in particular, will have an effect on them. What images about themselves do Flemish children and young people see most often? Do the images that they see, depend on the frequency of their media use? And is there a relationship between these images and their self-esteem? These are the central questions in this contribution. Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2581 Elektronische documenten
![]()
De betekenis van beeldenAdobe Acrobat PDFBeyond patronizing representations? The healthy child in Flanders from 1950 until 2000 within the tension field of commercial and pedagogic information sources. / Van den Cruyce, Nele
![]()
PermalinkPermalinkPermalinkPermalinkPermalink'Diaspora girls doing identities’: Creating ideal television programmes and narratives of the self. / Adriaens, Fien
![]()
![]()
PermalinkPermalink'Doing identities' through self-expressive television production. A visual ethnographic study / Adriaens, Fien
![]()
![]()
PermalinkGlocalized telenovelas and national identities. A 'textual cum production' analysis of the telenovelle 'Sara', the Flemish adaptation of 'Yo soy Betty, la fea'. / Adriaens, Fien
![]()
![]()
PermalinkPermalink