Trefwoorden



Asylum, Participation and the Best Interests of the Child: New Lessons from Norway / Lidén, Hilde ; Rusten, Hilde
![]()
Titel : Asylum, Participation and the Best Interests of the Child: New Lessons from Norway Documenttype: artikel Auteurs: Lidén, Hilde, Auteur ; Rusten, Hilde, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2007 Tijdschrift: Children & Society, ISSN 1099-0860 Vol. 21,nr. 4 Paginering : p. 273-283 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Migratie:Asiel & vluchtelingen
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Niet-EU:Noorwegen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:ZwedenSamenvatting: Dit artikel bespreekt de Noorse implementatie van het IVRK op het gebied van asielrecht. Men onderzoekt in het bijzonder de dilemma’s en uitdagingen die naar voren komen wanneer men tracht het recht van het kind om zijn mening te geven en om deze mening het gepaste gewicht te laten hebben in beslissingsprocessen, zoals bepaald in artikel 12, te realiseren. De Noorse autoriteiten hebben getracht om dit recht overeind te houden door in het asielproces ‘kindergesprekken’ te introduceren. Zoals we uitleggen kan participatie door kinderen cruciaal zijn om vervolging te onthullen en daardoor is het van belang in het kader van de nood aan bescherming in overeenstemming met het Vluchtelingenverdrag van 1951. Op basis van ervaringen uit Zweden biedt dit artikel suggesties over hoe de opvolging van de participatie van kinderrechten zich binnen Noorse asielsysteem kan ontwikkelen om ervoor te zorgen dat het echt het belang van het kind dient. Summary: This article discusses Norway’s implementation of the Convention on the Rights of the Child (CRC) in relation to the field of asylum. In particular, we explore the dilemmas and challenges posed by efforts to realise children’s right to express their views and have these views given due weight in decision-making processes as stipulated in Article 12 of the CRC. The Norwegian authorities have sought to uphold this right through the introduction of ‘child conversations’ within the asylum process. As we explain, children’s participation may be crucial in terms of revealing persecution and thus the need for protection in accordance with the 1951 Refugee Convention. Drawing upon experience from Sweden, the article offers suggestions for how the pursuit of children’s participation within the Norwegian asylum system might be developed to ensure that it genuinely serves their best interests. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1099-0860.2007.00099.x/abstract?sys [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=753
Titel : Balancing a Child’s Best Interests and a Child’s Views Documenttype: artikel Auteurs: Archard, David, Auteur ; Skivenes,Marit, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2009 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 17, No. 1 Paginering : p. 1–21 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Belang van het kind
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Niet-EU:Noorwegen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd KoninkrijkSamenvatting: Er wordt onderzoek gedaan naar het probleem dat ontstaat wanneer twee verschillende verplichtingen moeten worden verenigd, namelijk het horen van een kind en het promoten van het belang van het kind. De belangrijkste problemen die op het spel staan worden geïdentificeerd en geïllustreerd met referentie naar de wettelijke besluitvorming inzake gezondheid in het Verenigd Koninkrijk en inzake voogdijschap en kinderbescherming in Noorwegen. De auteurs zijn het eens dat het standpunt van kinderen niet allesoverheersend is, maar weerleggen de bewering van Harry Brighthouse dat kinderen enkel kunnen worden geconsulteerd. Daarmee benadrukken ze het fundamentele recht van een kind dat zijn of haar standpunt kan uitdrukken, om dit ook te doen, en op die manier actief deel te hebben aan de procedures waarbij de beslissingen die gemaakt worden invloed uitoefenen op zijn of haar belangen. Er wordt afgesloten met een controlelijst van vragen die moeten worden gesteld, wat betreft de manier waarop jurisdicties de expliciete verbintenissen van deze twee principes combineren, namelijk het belang van het kind en het horen van het standpunt van het kind. Summary: We consider the problem of reconciling the two commitments to hear a child and to promote a child’s best interests by identifying the principal issues at stake and illustrating them by reference to legal decision-making in the domains of health in the United Kingdom and custody and child protection in Norway. We agree that a child’s views are not authoritative but dispute Harry Brighouse’s claim that they are only of consultative value, affirming the fundamental right of a child capable of expressing a view of doing so and of thereby participating in the procedures where decisions affecting his or her interests are made. In conclusion we offer a checklist of questions that need to be asked about the way in which jurisdictions combine their explicit commitments to the two principles of best interests and hearing the child’s views. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181808x358276 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1109 Child Poverty in a Scandinavian Welfare Context—From Children’s Point of View / Harju, Anne ; Thorod, Anne Brita
![]()
Titel : Child Poverty in a Scandinavian Welfare Context—From Children’s Point of View Documenttype: artikel Auteurs: Harju, Anne, Auteur ; Thorod, Anne Brita, Auteur Uitgegeven: New York : Springer Publicatiedatum: 2011 Tijdschrift: Child Indicators Research Vol. 4, nr. 2 Paginering : p. 283-299 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Kinderen in kwetsbare situaties:Armoede
Kinderrechten (algemeen):Leven en ontwikkeling
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Niet-EU:Noorwegen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:ZwedenSamenvatting: De focus van dit artikel ligt op kinderarmoede in de context van de Noordse Welvaartstaat. Op basis van gegevens van twee kwalitatieve studies uit Zweden en Noorwegen, wordt kinderarmoede vanuit het perspectief van kinderen besproken, in het kader van de artikelen 27 en 28 IVRK. In artikel 27 worden eten, huisvesting en kledij vermeld als bijzonder belangrijke elementen voor een gepaste levensstandaard. In studies over armoede waarbij de mening van kinderen wordt gevraagd, wordt weinig aandacht besteed aan deze noden. Een klein aantal van de kinderen die in economisch moeilijke omstandigheden leven ervaren een tekort aan basisbehoeften zoals voedsel, huisvesting en kledij. Er wordt ook onderzocht of kinderen een beperking van hun kansen in het onderwijs ervaren. Ondanks de erkenning van gelijke kansen in het onderwijs in het beleid van staten, vindt men verschillen op basis van economische elementen. In het algemeen ziet men dat kinderen verantwoordelijkheden opnemen met betrekking tot de financiële situatie van hun familie. Tot slot wordt aandacht gegeven aan de machteloosheid van de situatie van de kinderen tussen de ouders en de verantwoordelijkheden van de staat om kinderen van kun basisbehoeften te voorzien. Summary: The focus for this article is child poverty in a Nordic welfare state context. With data from two qualitative studies from Sweden and Norway, we discuss child poverty from the children’s point of view, in the framework of the UN Convention on the Rights of the Child, articles 27 and 28. In article 27, food, housing and clothing are mentioned as particularly important for an adequate standard of living. In poverty studies where children’s voices are being heard there has been little focus on these necessities. We find that a few of the children living with economic hardship experience a lack of necessities such as food, housing and clothing. We also explore whether children experience limited possibilities in relation to education. Despite of the state policies recognition of equal opportunities in relation to schooling, we find differences due to economy. Overall we find that children take
responsibility in relation to their families’ financial situation. In the final discussion we pay attention to the powerlessness of the children’s situation between the parents and the states’ responsibilities for providing for the children’s basic needs.
Link naar een elektronische bron: http://link.springer.com/article/10.1007/s12187-010-9092-0 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=761
Titel : Childhood as Social Investment, Rights and the Valuing of Education Documenttype: artikel Auteurs: Kjørholt, Anne Trine, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2013 Tijdschrift: Children & Society, ISSN 1099-0860 Vol. 27, Nr. 4 Paginering : pp. 245–257 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Afrika:Ethiopië
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Niet-EU:Noorwegen
Kindertijd:AlgemeenSamenvatting: Dit artikel bespreekt de impact van en de nauwe wisselwerking tussen wereldwijde discours omtrent kinderen, noties van een (goede) kindertijd op zowel nationaal als lokaal niveau en over de kindertijd zoals die beleefd en ervaren wordt in een bepaalde sociale context. Twee steeds krachtiger wordende, wereldwijde kindbeelden worden onderzocht. Enerzijds gaat dit over kinderen als individuele subjecten met participatierechten, zoals aangegeven in de UN Conventie van de Rechten van het Kind. Anderzijds over kinderen als menselijk kapitaal en de focus op de vroege kindertijd. De auteur geeft aan dat het marktgeoriënteerde beleid en de 'globale denkbeelden' van de kindertijd verbonden zijn met bepaalde ideologische noties omtrent wat het betekent om een mens te zijn. Ook zijn deze verbonden met een verhoogde individualisering waardoor kinderen gescheiden worden van een intergenerationele sociale orde. De discussie is empirisch gebaseerd op case studies in Noorwegen en Ethiopië. Het artikel stelt contradicties centraal, waarin er zowel aandacht is voor het respecteren van de bescherming van de lokale levensmiddelen als de kennis, waarbij er grenzen worden gesteld aan de 'sector gebaseerde' aanpak gericht op de participatie van kinderen en hun rechten met betrekking tot het recht op onderwijs. Er wordt gewezen op de noodzaak om de focus te verleggen van kinderen als objecten van investering tot een 'beleid van erkenning'. Op deze manier wordt de individuele waardigheid en kennis gerespecteerd zoals die door kinderen en volwassenen geconstrueerd worden in de lokale gemeenschappen waartoe ze behoren. Summary: This paper discusses the impact of and close interplay between global discourses on children, notions of (a good) childhood at the national and local levels and childhoods as these are lived and experienced in particular social contexts. Two increasingly powerful global images of children are explored: Children as individual subjects with rights to participation as stated in the UN Convention on the Rights of the Child (CRC) and children as human capital and early childhood investment. I argue that the market-oriented politics and ‘global images’ of childhood are connected to particular ideological notions of what it means to be a human being, and an increasing individualization, separating children from an intergenerational social order. The discussion is empirically grounded in case studies in Norway and Ethiopia. The paper highlights the contradictions especially with respect to safeguarding local livelihoods and knowledge suggesting limits to the ‘sector based’ approach to children's participation and rights to education. It highlights the need to move the focus from children as objects of investments to a ‘politics of recognition’, in ways that value individual dignity and knowledge as constructed by children and adults within local ‘belonging communities’. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/chso.12037/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2438 Children as 'differently equal' responsible beings: Norwegian children's views of responsibility / Bjerke, Havard
![]()
Titel : Children as 'differently equal' responsible beings: Norwegian children's views of responsibility Documenttype: artikel Auteurs: Bjerke, Havard, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2011 Tijdschrift: Childhood Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Autonomie
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Niet-EU:NoorwegenSamenvatting: Dit artikel onderzoekt de visie van kinderen op verantwoordelijkheid en hun positie als verantwoordelijke wezens, gebaseerd op een internationaal onderzoeksproject dat de focus legt op gegevens van 109 kinderen in Noorwegen. Verantwoordelijkheid wordt onderzocht als een praktijk die door kinderen wordt ervaren als zowel een privilege als een last in hun jeugdjaren. Het wordt betwist dat er een vervlochten relatie bestaat tussen participatierechten en verantwoordelijkheden voor kinderen, waarin het beeld van het kind als ‘zijnde’ en ‘wordend’, als ‘gelijk aan’ en ‘verschillend van volwassenen' vervat liggen. Een perspectief waarin het verschillend zijn centraal staat wordt voorgesteld als manier om kinderen te zien als ‘verschillend gelijke’ verantwoordelijke wezens. Summary: This article explores children’s views of responsibility and their position as responsible beings, drawing on an international research project with a focus on data from 109 children in Norway. Responsibility is explored as a practice that children experience as both a privilege and a burden in childhood. It is argued that there is an interwoven relation between participation rights and responsibilities for children, where ideas of the child as ‘being’ and ‘becoming’, ‘equal’ to and ‘different’ from adults are embedded. A difference-centred perspective is suggested as a way to accommodate children as ‘differently equal’ responsible beings. Link naar een elektronische bron: http://chd.sagepub.com/content/early/2011/01/11/0907568210371987.abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=695 A comparison of systems and outcomes for safeguarding children in Australia and Norway / Bente Heggem Kojan
![]()
PermalinkPermalinkPermalinkPermalinkPermalinkSocial work and Nordic welfare policies for children—present challenges in the light of the past / Eydal, Gudny Björk
![]()
PermalinkThe Child’s Opinion and Position in Care Order Proceedings. Analysis of Judicial Discretion in the County Boards’ Decision-Making / Magnussen, Anne-Mette
![]()
PermalinkThe Natural Environment as a Playground for Children: The Impact of Outdoor Play Activities in Pre-Primary School Children / Fjørtoft, Ingunn
![]()
PermalinkPermalinkPermalink