Trefwoorden



Above Children’s Heads: The Headscarf Controversy in European Schools from the Perspective of Children’s Rights / Brems, Eva
![]()
Titel : Above Children’s Heads: The Headscarf Controversy in European Schools from the Perspective of Children’s Rights Documenttype: artikel Auteurs: Brems, Eva, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2006 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 14, No. 2 Paginering : 119–136 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Religie, levensbeschouwing
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Duitsland
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:FrankrijkSamenvatting: Het dragen van een hoofddoek door studenten en leerkrachten in publieke scholen brengt verschillende juridische controverses met zich mee in verscheidene Europese landen. Deze paper legt de nadruk op twee landen: Frankrijk en Duitsland. Deze landen hebben een verbod op hoofddoeken geïntroduceerd. De motivering en redenering van de binnenlandse wetgevers en rechtbanken worden tegenover deze van internationale mensenrechtenorganisaties gesteld. De commentaren van het Comité voor de Rechten van het Kind werpen een nieuw licht op de zaak. Het Verdrag inzake de Rechten van het Kind geven een nuttige bijdrage aan de evaluatie van beide argumenten die het verbod op de hoofddoeken rechtvaardigen, en de modaliteiten van zo een verbod. Summary: Wearing a Muslim headscarf by pupils and teachers in public school gives rise to a legal controversy in several European countries. This paper focuses on two countries: France and Germany. These countries have introduced a ban on wearing a headscarf. The reasoning of domestic legislators and courts are confronted with those of international human rights bodies. The comments of the Committee on the Rights of the Child shed a different light on the matter. The Convention on the Rights of the Child makes a useful contribution to the evaluation of both the arguments that justify headscarf bans, and the modalities of such bans. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181806777922711 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1276
Titel : Normative Paradoxes of Child Welfare Systems : An Analysis with a Focus on Germany Documenttype: artikel Auteurs: Sutterlüty, Ferdinand, Auteur Uitgave: Vol. 25 Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2017 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Paginering : p. 196-230 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Autonomie
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:DuitslandSamenvatting: Kinderwelzijnsstelsels hebben vaak onbedoelde en ongewenste gevolgen voor kinderen en hun sociale omgevingen. Ze zullen geanalyseerd worden door het concept van "normatieve paradoxen" (Honneth en Sutterlüty) toe te passen en hoofdzakelijk, maar niet uitsluitend, op Duitsland te focussen. Het normatieve doel van de wetgeving inzake kinderwelzijn zal worden gereconstrueerd en er wordt beargumenteerd dat de wet kan worden beschouwd als een institutionalisering van een enkel, maar intern complex normatief principe - dat wil zeggen het principe van de autonomie of zelfbeschikking van het kind. Met dit principe als maatstaf worden drie soorten paradoxale effecten geïdentificeerd. Deze contraproductieve effecten van het autonomiecentraal welzijnsbeginsel worden beschreven als de "ondermijning", de "subsumptie" en de “vervormingsparadoxen”. Omdat de discussie op dit gebied altijd op de hoogte is van deze paradoxen, kunnen de juridische ontwikkelingen worden geïnterpreteerd als voortdurende pogingen om ze te overwinnen. Summary: Child welfare systems often have unintended and undesirable consequences for children and their social environments. They will be analysed by applying the concept of “normative paradoxes” (Honneth and Sutterlüty) and drawing mainly, but not exclusively, on Germany. The normative aim of child welfare legislation will be reconstructed and it will be argued that the law can be perceived as an institutionalisation of a single, albeit internally complex normative principle – i.e., the principle of the child’s autonomy or self-determination. Using this principle as a yardstick, three types of paradoxical effects will be identified. These counter-productive effects of the autonomy-centred welfare principle will be described as the “undermining”, the “subsumption”, and the “distortion” paradoxes. Because discourse in this field has always had some awareness of these paradoxes, legal developments can be interpreted as ongoing attempts to overcome them. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/journals/10.1163/15718182-025010 [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3135 Paths To Participatory Autonomy / Hungerland, Beatrice ; Liebel, Manfred ; Liesecke, Anja ; Wihstutz, Anne
![]()
Titel : Paths To Participatory Autonomy : The meanings of work for children in Germany Documenttype: artikel Auteurs: Hungerland, Beatrice, Auteur ; Liebel, Manfred, Auteur ; Liesecke, Anja, Auteur ; Wihstutz, Anne, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2007 Tijdschrift: Childhood Vol. 14, nr. 2 Paginering : p. 257-277 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Autonomie
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Duitsland
Werk:AlgemeenSamenvatting: Dit artikel onderzoekt ervaringen van werkende kinderen met leeftijd 9 tot 14 jaar in een Duitse stad. Het onderzoekt ook welke betekenis deze kinderen toeschrijven aan hun werk. Deze kwalitatieve studie is gebaseerd op een breed werkconcept, waaronder zowel betaald als onbetaald werk gerekend worden. Wat werk betreft is het belangrijkste voor kinderen dat zij onafhankelijk kunnen handelen en dat zij goedkeuring krijgen voor hun werk. Ze verkiezen een passende verloning te ontvangen als vorm van erkenning, maar geld is geen noodzakelijk motief, of het enige motief, om te werken. De houding van de kinderen ten opzichte van hun werk varieert op basis van een aantal factoren: of het hen de kans geeft hun vaardigheden te gebruiken, het concrete nut dat hun werk heeft voor anderen en in hoeverre hun werk wordt geapprecieerd door volwassenen in hun sociale omgeving. Werk wordt niet gezien als zijnde in concurrentie met school, maar als een bijkomende kans voor kinderen om nieuwe ervaringen op te doen en om hun werkterrein uit te bereiden. Werkervaring kan een belangrijk element worden in de participatieve autonomie van kinderen. Zo kan het mogelijk hun sociale status versterken en jongens en meisjes aanmoedigen om een actieve rol in de samenleving te spelen. Summary: This article examines the experiences of working children aged between 9 and 14 years in a German city, and the meanings the children ascribe to their work. This qualitative study is based upon a broad concept of work, which includes both unpaid and paid work. As far as work is concerned, the most important thing for children is being able to act independently and find approval for their work. They prefer to receive adequate payment as a form of recognition, but money is not a necessary motive nor the only motive for working. Children's attitude towards their work differs according to a number of factors: whether it offers the opportunity to perform their skills; the concrete use it has for others, and how far that work is appreciated by adults in their social environment. Work is not regarded as being in competition with school, but is seen as an additional opportunity for children to gain new experiences and expand their scope of activities. Work experience can become an important element in children's participative autonomy. Thus it can potentially strengthen their social status and encourage girls and boys to play an active role in society. Link naar een elektronische bron: http://chd.sagepub.com/content/14/2/257.short Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=727 Persisting Inequalities: Childhood between global influences and local traditions / Bühler-Niederberger, Doris
![]()
Titel : Persisting Inequalities: Childhood between global influences and local traditions Documenttype: artikel Auteurs: Bühler-Niederberger, Doris, Auteur ; van Krieken, Robert, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2008 Tijdschrift: Childhood Vol. 15, No. 2 Paginering : 147-155 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Afrika:Ethiopië
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Afrika:Zuid-Afrika
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:Taiwan
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Duitsland
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Italië
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Zweden
Kindertijd:AlgemeenSamenvatting: Dit artikel analyseert de centrale thema’s die voorkomen in de collectie van papers in deze speciale uitgave van het magazine Childhood, dat werd uitgedeeld als een paper op het XVI Durban Wereldcongres van Sociologie, 13-19 juli 2006. Deze thema’s omvatten de verschillende manieren waarop globale processen van sociale verandering, waarbij moderniteit gecombineerd wordt met traditie, belangrijk zijn geworden voor zowel de perceptie van de kindertijd als voor het echte leven van kinderen. Inbegrepen zijn de verschillende manieren waarop deze processen verwikkeld zijn met sociale ongelijkheid van gender, generaties en socio-economische status bij kinderen, tussen kinderen en andere leeftijdgroepen. Het artikel biedt vervolgens een overzicht van de verschillende manieren waarop andere algemene theoretische bezorgdheden in de sociologie van de kindertijd op globaal niveau verbonden zijn met de lokale situatie, naast een groot aantal andere praktische settings, tot de conceptuele bezorgdheden in de verschillende sociologische onderzoeksvelden en andere disciplines in de sociale wetenschappen in Zuid-Afrika, Ethiopië, Taiwan, Duitsland, Zweden en Italië. Summary: This article analyses the central themes running through the collection of papers in this special issue of Childhood, which were all given as papers at the XVI Durban World Congress of Sociology, 23-29 July 2006. These themes encompass the ways in which global processes of social change combining modernity with tradition have become important for both the perception of childhood and for children's real lives. They also include the ways in which those processes intertwined with social inequalities of gender, generation and socioeconomic status among children and between children and other age groups. The article goes on to provide an outline of the ways in which more general theoretical concerns in the sociology of childhood globally are related to local situations, to a variety of practical settings, to the conceptual concerns in different sociological fields and other social science disciplines in South Africa, Ethiopia, Taiwan, Germany, Sweden, and Italy. Link naar een elektronische bron: http://chd.sagepub.com/content/15/2/147.abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1388
Titel : Working vulnerability: Agency of caring children and children's rights Documenttype: artikel Auteurs: Wihstutz, Anne, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2011 Tijdschrift: Childhood Vol. 18 No. 4 Paginering : 447–459 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Mantelzorg
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Duitsland
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd KoninkrijkSamenvatting: Een toenemend aantal empirische studies handelen over de participatie van kinderen in zorgrelaties in hun familie. Gebaseerd op een bespreking van empirische bevindingen in het VK en in Duitsland, bediscussieert het artikel kinderen die zorg verschaffen in termen van kwetsbaarheid en agency. De nadruk ligt op de verstandhouding van het familieleven als een onderling afhankelijke en wederkerige relatie tussen de ouders en hun minderjarige kinderen. Het VN Verdrag inzake de Rechten van het Kind en de sociaal-politieke programma's in het VK worden geanalyseerd met betrekking tot de invloed op de agency van de minderjarige mantelzorgers en de participatie van sociale burgers. Het artikel draagt bij aan een allesomvattender begrip van kinderen die zorg verstrekken en aan de ontwikkeling van een theorie over zorg. Summary: A growing number of empirical studies deal with children's participation in care relationships in the family. Based on a review of empirical findings in the UK and Germany, this article discusses care-giving children in terms of vulnerability and agency. The focus is set on understandings of family life as interdependent and reciprocal relationships between parents and their minor children. The UN Convention on the Rights of the Child and social-political programs in the UK are analyzed with regard to their influence on child carers' agency and participation as social citizens. The article contributes to a more comprehensive understanding of child carers, and contributes to the development of a theory of care. Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1342