Trefwoorden



Titel : Being Adopted : Internationally adopted children’s interest and feelings Documenttype: artikel Auteurs: Tieman, Wendy, Auteur ; Juffer, Femmie, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2009 Tijdschrift: International Social Work, ISSN 0020-8728 Volume 52, nr. 5 Paginering : p. 635-647 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Adoptie
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:China
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:India
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:NederlandSamenvatting: Nederlandse adoptieouders van 1233 geadopteerde kinderen van Chinese oorsprong en 412 kinderen die uit India werden geadopteerd gaven informatie over het belang van hun kind bij de adoptie en hun gevoelens over het geadopteerd zijn. Meisjes toonden meer belang te hebben bij de adoptie dan jongens en vele kinderen gaven de wens aan om er blank of niet-Chinees uit te zien. Summary: Dutch adoptive parents of 1233 children adopted from China and 412 children adopted from India reported on their children’s interest in adoption and feelings about being adopted. Girls showed more interest in adoption than boys and many children expressed the wish to look white or non-Chinese. Link naar een elektronische bron: http://isw.sagepub.com/content/52/5/635.abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=689 Child labor in the People’s Republic of China: An ecological systems analysis / Liao, Minli ; Hong, Jun Sung
![]()
Titel : Child labor in the People’s Republic of China: An ecological systems analysis Documenttype: artikel Auteurs: Liao, Minli, Auteur ; Hong, Jun Sung, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2011 Tijdschrift: International Social Work, ISSN 0020-8728 Volume 54,nr.4 Paginering : p. 565-579 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:China
Werk:KinderarbeidSamenvatting: Kinderarbeid blijft een ernstig sociaal probleem in China. Het onderzoek naar de kwestie vereist een gecontextualiseerd begrip van de risicofactoren op verschillende niveaus. We onderzoeken de kwestie vanuit Bronfenbrenner’s ecologische theorie. Implicaties voor de praktijk, het beleid en onderzoek worden ook besproken. Summary: Child labor continues to be a serious social problem in China, and examination of the issue requires a contextualized understanding of the risk factors at various systems levels. We examine this issue using the perspective of Bronfenbrenner’s ecological theory. Implications for practice, policy and research are also discussed. Link naar een elektronische bron: http://isw.sagepub.com/content/early/2010/12/02/0020872810382804.full.pdf Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=691 Children's Nurturance and Self-Determination Rights: A Cross-Cultural Perspective / Cherney, Isabelle D.
Titel : Children's Nurturance and Self-Determination Rights: A Cross-Cultural Perspective Documenttype: artikel Auteurs: Cherney, Isabelle D., Auteur ; Shing, Yee L., Auteur Uitgegeven: The Society for the Psychological Study of Social Issues Publicatiedatum: 2008 Tijdschrift: Journal of Social Issues Vol. 64, No. 4 Paginering : 835–856 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen
Kinderrechten (algemeen):Autonomie
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Amerika:Noord-Amerika:Verenigde Staten
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:China
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:Maleisië
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Niet-EU:ZwitserlandSamenvatting: Toenemend bewustzijn over de ontwikkelingsnoden en –rechten van kinderen heeft geleid tot een globale beweging om kinderen en adolescenten een grotere mate van autonomie te geven in de beslissingen die invloed uitoefenen op hun eigen leven. Dit artikel presenteert twee studies die onderzoek doen naar de rol van cultuur en religie bij 12-jarige kinderen en hun percepties over hun rechten over drie culturen heen. De eerste studie toonde aan dat kinderen uit de VS en Zwitserland pleitten voor meer zelfbeschikkingsrechten dan Chinees-Maleisische kinderen; kinderen uit de VS en Chinees-Maleisische kinderen pleitten voor meer rechten in verband met zorg dan Zwitserse kinderen. Binnen de Chinees-Maleisische sample was er meer kans dat Boeddhistische kinderen pleitten voor zelfbeschikkingsrechten, in vergelijking met christelijke kinderen. Door gebruik te maken van een herziene versie van “Kinderrechten Interview”, toonde de twee studies aan dat, in het algemeen, kinderen uit de VS en Chinees-Maleisische kinderen eerder pleitten voor zelfbeschikkingsrechten dan rechten in verband met zorg. Er bestonden echter geen significante verschillen tussen de twee culturele groepen in termen van algehele antwoorden. De resultaten van de studies worden bediscussieërd in termen van culturele oriëntatie en een constructivistisch raamwerk. Summary: Increasing awareness of children's developmental needs and rights has led to a global move toward giving children and adolescents a greater degree of autonomy in the decisions affecting their own lives. This article presents two studies examining the role of culture and religion in 12-year-old children's perceptions of their rights across three cultures. The first study showed that U.S. and Swiss children advocated for more self-determination rights than Chinese-Malaysian children; U.S. and Chinese-Malaysian children advocated for more nurturance rights than Swiss children. Within the Chinese-Malaysian sample, Buddhist children were more likely to advocate for self-determination rights as compared to Christian children. Using a revised Children's Rights Interview (rCRI), the second study showed that on average U.S. and Chinese-Malaysian children were more likely to advocate for self-determination rights than nurturance rights. However, there were no significant differences between the two cultural groups in terms of the overall responses. The results of the studies are discussed in terms of the cultural orientation and constructivist frameworks. Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1393 Comparative research on young children's perceptions of play—an approach to observing the effects of kindergarten educational reform / Liu-Yan
![]()
Titel : Comparative research on young children's perceptions of play—an approach to observing the effects of kindergarten educational reform Documenttype: artikel Auteurs: Liu-Yan, Auteur ; Yuejuan, Pan, Auteur ; Hongfen, Sun, Auteur Uitgegeven: New York [USA] : Taylor and Francis Publicatiedatum: 2007 Tijdschrift: International Journal of Early Years Education Vol. 13, Nr. 2 Paginering : p. 101-112 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:China
Kindertijd:Vroege kindertijd:Kinderopvang en voorschools onderwijs
Onderwijs:Algemeen
Vrije tijd, spel en cultuur:AlgemeenSamenvatting: Hoe kleuters denken over spelen is een reflectie van hun leven en ervaringen. Het kan gebruikt worden als een index van de kwaliteit van voorschoolse opvang en de invloed van de hervorming van onderwijs in de kleuterschool die in de jaren ’80 van start ging in het Chinese binnenland. Op basis van deze hypothese argumenteren de auteurs dat het onderzoeken van de perspectieven van jonge kinderen op spelen, het onderzoeken is van hun ervaringen in de kleuterschool en, indirect, van de effecten van de hervormingen van het kleuteronderwijs. Gelijklopend met resultaten van eerder onderzoek, toont dit onderzoek aan dat jonge kinderen het vaakst verwijzen naar groepslessen om de aard en betekenis van activiteiten in de kleuterklas te beoordelen. Het onderzoek toont aan dat de hervorming van het kleuteronderwijs een aantal van de verwachte positieve resultaten heeft voortgebracht. Summary: Kindergarten children's perception of play is a reflection of their life and experiences, which can be used as an index of the quality of pre‐school provision and the influence of kindergarten education reform that began in the 1980s in mainland China. Therefore, based on this hypothesis, the current authors argue that to examine young children's perceptions of play is to examine the experiences of their life in kindergarten and, indirectly, the effects of kindergarten education reform. Similar to the results of previous research, the current research showed that group lessons remained the main reference used by young children to judge the nature and meaning of activities in kindergartens. The current research revealed that kindergarten education reform had achieved some positive effects as expected. Link naar een elektronische bron: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09669760500170982?journalCode=ciey20# [...] Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1898 Council Conclusions of 17 December 2008 on the review of the implementation by the Member States and the EU institutions of the Beijing Platform for Action / European Union - Council of the European Union
![]()
Titel : Council Conclusions of 17 December 2008 on the review of the implementation by the Member States and the EU institutions of the Beijing Platform for Action Documenttype: instrument Auteurs: European Union - Council of the European Union, Auteur Publicatiedatum: 2008 Paginering : 8 p. Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Gender identiteit:Vrouwen en meisjes
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:China
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:AlgemeenSamenvatting: Deze conclusies van de Raad herinneren eraan dat de lidstaten vastbesloten zijn om het geweld tegen vrouwen en meisjes in gewapende conflicten uit te roeien en alle obstakels weg te nemen om vrouwen in staat te stellen om volledig deel te nemen aan conflictpreventie en -oplossing, in overeenstemming met het Actieprogramma van Peking. Summary: These Council conclusions recall that the Member States are determined to eradicate violence against women and girls in armed conflicts and to eliminate all obstacles to allow women to participate fully in conflict-prevention and resolution, in accordance with the Beijing Platform for Action. Type instrument : slotbeschouwingen / concluding observations Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=2968 Elektronische documenten
![]()
Council Conclusions of 17 December 2008 on the review of the implementation by the Member States and the EU institutions of the Beijing Platform for ActionURLCouncil Conclusions of 30 November 2009 on the review of the implementation by the Member States and the EU institutions of the Beijing Platform for Action / European Union - Council of the European Union
![]()
PermalinkHow is street life? An examination of the subjective wellbeing of street children in China / Cheng, Fucai ; Lam, Debbie
![]()
PermalinkPermalink