Trefwoorden
![]() Verenigd Koninkrijk |



Access to genetic and birth origins information for people conceived following third party assisted conception in the United Kingdom / Blyth, Eric
![]()
Titel : Access to genetic and birth origins information for people conceived following third party assisted conception in the United Kingdom Documenttype: artikel Auteurs: Blyth, Eric, Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2012 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 20, No. 2 Paginering : p. 300–318 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Adoptie
Gezin:Donor- of draagmoederschap
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd KoninkrijkSamenvatting: In het Verenigd Koninkrijk kunnen er vier distinctieve tijdsperiodes worden geïdentificeerd gedurende welke gedifferentieerde informatie over de genetische origine beschikbaar was voor een persoon die door een donor werd verwekt. Bovendien kan een individu dat werd verwekt als gevolg van een regeling in verband met het draagmoederschap en die ook ondergeschikt is aan het daaropvolgende Ouderlijke Bestel toegang verkrijgen tot gedifferentieerde informatie, met betrekking tot de regeling in verband met het draagmoederschap. Dit was afhankelijk van onder welke natie van het VK het Ouderlijke Bestel werd opgemaakt. Deze paper schetst de historische, legale en sociale context van deze provisies en identificeert de aanhoudende problemen voor debat en mogelijke verdere regulatieve en legislatieve hervormingen. Summary: In the United Kingdom, four distinct time periods may be identified during which differentiated information about their genetic origins may be available to a donor-conceived person. In addition, an individual conceived as the result of a surrogacy arrangement and who is also subject to a subsequent Parental Order may access differentiated information relating to the surrogacy arrangement dependent on which of the UK nations the Parental Order was made in. This paper outlines the historical, legal and social context of these provisions and identifies continuing issues for debate and possible further regulatory and legislative reform. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181812x608291 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1063
Titel : Achttien en op eigen benen : Een internationaal perspectief op de transitie van de jeugdzorg naar een zelfstandig leven Documenttype: artikel Auteurs: Carrette, Valérie, Auteur Uitgegeven: Larcier (Brussel) Publicatiedatum: 2012 Tijdschrift: Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten (TJK) Vol. 4 Paginering : p. 308-322 Taal : Nederlands (dut) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Jeugdhulp:Bijzondere jeugdzorg
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:België
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd KoninkrijkSamenvatting: Het bereiken van de meerderjarigheid luidt in Vlaanderen voor de meeste jongeren in de jeugdzorg het einde van hun verblijf in een residentiële voorziening of pleegzorg in. Net als in andere landen wordt van achttienjarige jongeren die de jeugdzorg verlaten verwacht dat zij zelfstandig een kwaliteitsvol leven uitbouwen binnen een complexe maatschappelijke context waar tal van sociale uitsluitingsmechanismen spelen. Dat deze jongeren, vaak zonder een voldoende ondersteunend sociaal netwerk, bijzonder kwetsbaar zijn hoeft geen betoog. Internationaal wetenschappelijk onderzoek bevestigt dat, maar reikt ook elementen aan die kunnen bijdragen tot een betere transitie naar een zelfstandig leven. Daarnaast gaan we na in welke ondersteuning drie Europese landen via hun regelgeving en beleid voorzien ten aanzien van jongvolwassen jeugdzorgverlaters welke inspirerend kan zijn voor beleidsinitiatieven in Vlaanderen. Hieruit blijkt dat het Verenigd Koninkrijk een sterk uitgetekend beleid en regelgeving heeft ten aanzien van jonge jeugdzorgverlaters en lokale overheden ondersteunt tot de realisatie van goede praktijken. Summary: In Flanders most young people leave out-of-home care at majority. Compared with their peers society expects young people leaving care to be fully independent at a very young age. Young people leaving a placement in out-of-home care are at high risk of being disadvantaged, partly because of a lack of a supportive social network. International research confirms this. Research literature is growing and is able to point out important features of (after) care that can contribute to a better transition of care leavers to an independent adult life. In this contribution we explore also the regulatory initiatives of three European countries concerning care and support for young care leavers, which can be inspiring for policy in Flanders. Especially the United Kingdom (England) has strong policies and regulations concerning ‘aftercare’ for young people leaving out-of-home care at majority, and additionally supports local governments in developing good practices. Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=982 Elektronische documenten
![]()
TJK_12_4_Valérie_Carrette.pdfAdobe Acrobat PDF
Titel : Adults Rule? Children, Advocacy and Complaints to Social Services Documenttype: artikel Auteurs: Pithouse, Andrew, Auteur ; Crowley, Anne, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2007 Tijdschrift: Children & Society, ISSN 1099-0860 Vol. 21, No. 3 Paginering : 201–213 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Beleid:Kinderrechtenbeleid:Implementatie en monitoring:Algemeen
Justitie:Kindvriendelijke justitie
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd KoninkrijkSamenvatting: Dit artikel geeft de resultaten weer van een een studie gefinancieërd door de Welsh Assembly, over klachten die verband houden met kinderen en hun gebruik van diensten die instaan voor belangenbehartiging, in opdracht van de lokale autoriteiten in Wales. Dit is de eerste studie in zijn soort in Wales, en er bestaat dus geen uitgangswaarde waarmee de bevindingen vergeleken kunnen worden. De data wordt dus bediscussieërd in de context van brede onderzoeksliteratuur in het VK en in relatie tot de twee belangrijkste thema’s. Deze thema’s zijn (a) het aantal klachten tot de sociale diensten die betrekking hebben tot kinderen en de belangrijkste karakteristieken van deze klachten, vooral de betrokkenheid van de diensten die instaan voor de belangenbehartiging; en (b) het standpunt van de kinderen over de klachten en hun ervaringen met betrekking tot onafhankelijke bepleiting. Het artikel toont de dominantie van volwassenen aan in het klachtensysteem van kinderen en de gelimiteerde betrokkenheid van de advocatuur in het ondersteunen van kinderen die een klacht neerleggen. De dringende nood voor een kind-gecentreerde aanpak die een authentieke stem geeft aan kinderen en hun rechten is de belangrijkste conclusie die kan gesteld worden van het bewijs dat werd verzameld in deze studie. Summary: This article sets out results from a Welsh Assembly government-funded study of complaints involving children and their use of advocacy services commissioned by local authorities in Wales. As this is the first study of its kind in Wales there is no baseline against which to compare the findings, hence we discuss the data in the context of a wider UK research literature and in relation to two key themes. These are (a) the number of complaints to social services involving children and the main characteristics of these complaints, particularly the involvement of an advocacy service and (b) the views of children about making a complaint and their experience of independent advocacy. The article reveals the adult-dominated nature of the children's complaints system and the limited involvement of advocacy in supporting children who make a complaint. The pressing need for a more child-focused approach that gives authentic voice to children and their rights is the key conclusion drawn from the evidence gathered in this study. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1099-0860.2006.00051.x/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1404 All Work and no Play? Understanding the Needs of Children with Caring Responsibilities / Aldridge, Jo.
![]()
Titel : All Work and no Play? Understanding the Needs of Children with Caring Responsibilities Documenttype: artikel Auteurs: Aldridge, Jo., Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2008 Tijdschrift: Children & Society, ISSN 1099-0860 Vol. 22, No. 4 Paginering : 253–264 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Geestelijke gezondheid
Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd KoninkrijkSamenvatting: Dit artikel maakt gebruik van onderzoek met kinderen die zorg verschaffen voor ouders die leiden aan serieuze mentale gezondheidsproblemen en signaliseert lopend onderzoek dat gebruik maakt van fotografische participatiemethodes met deze groep kwetsbare kinderen. Het doel van dit artikel is om nadruk te leggen op de nood om af te stappen van populaire en simplistische representaties van kinderen met zorgverantwoordelijkheden (jonge verzorgers) als slachtoffers van de ziekte van hun ouders, als ‘kleine engeltjes’ wiens zorgverstrekkende werk wordt vergoelijkt door beloningen, of als (uitgebuit) informeel huispersoneel wiens kindertijd onvermijdelijk wordt gecompromitteerd door de zorgende activiteit die ze moeten ondernemen. Er worden aanbevelingen gemaakt om een dieper begrip te genereren over de levens en de noden van deze kinderen die worden beïnvloed door de ouderlijke beperkingen, die congruent zijn met de stuwkracht van het huidige beleid in het VK, Every Child Matters en de 2004 Children Act. Summary: This article draws on research with children who provide care for parents with serious mental health problems and signals ongoing research that uses photographic participation methods with these groups of vulnerable children. The intention of this article is to highlight the need to move away from popular and simplistic representations of children with caring responsibilities (young carers) as victims of their parents’ illnesses, as ‘little angels’ whose caring work is condoned through rewards or as (exploited) informal domestic workers whose childhoods are inevitably compromised by the caring activity they undertake. Recommendations are made for generating deeper understanding about the lives and needs of children who are affected by parental impairment that is congruent with the thrust of current UK policy, Every Child Matters and the 2004 Children Act. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1099-0860.2007.00094.x/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1387
Titel : Alternative Education, Equity and Compromise: Dilemmas for Practice Development Documenttype: artikel Auteurs: Bryson, Peter, Auteur Uitgegeven: New York [USA] : Taylor and Francis Publicatiedatum: 2010 Tijdschrift: Child Care in Practice Vol. 16, No. 4 Paginering : p. 347-358 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Non-discriminatie
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd Koninkrijk
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: De focus van dit artikel is om vanuit een kinderrechtenperspectief een analyse aan te bieden van de 'equity' van onderwijservaringen aangeboden aan jongeren die zich buiten de algemene schoolomgeving bevinden, en een alternatief onderwijsaanbod krijgen. Het dilemma voor het beleid en de bestaande gebruiken is dat het alternatieve onderwijs ondersteuning geeft aan het recht van kinderen op onderwijs zoals bepaald in artikel 28 van het Verdrag inzake de Rechten van het Kind van de Verenigde Naties “wanneer scholen hierin niet slagen”. Echter, worden de rechten van deze kinderen om toegang te verkrijgen tot onderwijs op basis van gelijkheid van kansen, niet gecompromitteerd in het aanvaarden van zulke alternatieven? Dit is een recht verankerd in hetzelfde artikel. Om dit dilemma verder te onderzoeken zal deze paper eerst het beleid en de gebruiken nagaan die verband houden met alternatief onderwijs, door gebruik te maken van periodieke bevindingen van het Committee inzake de Rechten van het Kind voor het Verenigd Koninkrijk, en hoe deze bevindingen specifiek relateren tot de situatie in Noord-Ierland. De paper zal vervolgens kijken naar de artikels die relevant zijn voor het probleem van uitsluiting van onderwijs binnen het VN Verdrag inzake de Rechten van het Kind. Vanuit deze overwegingen van wettelijke standaarden die van toepassing zijn op het probleem van uitsluiting, zal de paper de nadruk leggen op de complexiteiten van het probleem binnen de context van de huidige debatten over gemarginaliseerde jongeren en onderwijs. Summary: The focus of this article is to provide a child rights analysis of the equity of educational experience afforded to young people outside mainstream schools by alternative providers. The dilemma for policy and existing practice is that alternative education supports children's right to an education as stated in Article 28 of the United Nations Convention on the Rights of the Child “when schools find they cannot”. However, in accepting alternatives are we compromising those same children's rights to achieve access to education on the basis of equality of opportunity? This is a right enshrined in the same article. In order to explore this dilemma, the present paper will firstly consider policy and practice concerns with regard to alternative education, drawing on periodic reports from the Committee on the Rights of the Child for the United Kingdom and how these findings relate specifically to the situation in Northern Ireland. The paper will then look at the articles relevant to the issue of exclusion from education within the United Nations Convention on the Rights of the Child. From this consideration of legal standards applicable to the issue of exclusion, the paper will focus on the complexities of the issue within the context of current debates on marginalized young people and education. Link naar een elektronische bron: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13575279.2010.498160#.Ud0dRKzgWQY Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1555 PermalinkAnalysing Participation and Social Exclusion With Children and Young People. Lessons From Practice / Davis, John M.
![]()
PermalinkPermalinkPermalinkBalancing Rights and Risk: The Impact of Health and Safety Regulations on the Lives of Children in Residential Care / Milligan, Ian
![]()
PermalinkBeyond ‘anti-smacking’: challenging parental violence and coercion / Phillips, Ben ; Alderson, Priscilla
![]()
PermalinkBreaking Down Boundaries: Voice and Participation in English Primary Education / Struthers, Alison E. C.
![]()
PermalinkBuilding the ‘Big Society’: Exploring representations of young people and citizenship in the National Citizen Service / Kate Bacon
![]()
PermalinkPermalinkPermalink