Trefwoorden



Titel : Asylum, children's rights and social work Documenttype: artikel Auteurs: Sarah Cemlyn, Auteur ; Linda Briskman, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2003 Tijdschrift: Child & Family Social Work, ISSN 1365-2206 Vol. 8, No. 3 Paginering : 163-178 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Migratie:Asiel & vluchtelingen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:Australië
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd KoninkrijkSamenvatting: Al is het slechts een minderheid van verplaatste en vervolgde personen die toevlucht zoeken in Westerse landen, ze krijgen te maken met een steeds meer vijandige ontvangst. Deze paper focust op de situatie waarmee kinderen die asiel zoeken met of zonder hun families geconfronteerd worden in Groot-Brittannië en Australië, en de implicaties voor kinderrechten en sociaal werk. De beleidscontext en racistische achtergronden in beide landen worden besproken. Ondanks geopolitieke verschillen, zijn er verontrustende parallellen. Wijzigingen in de wetgeving en een complex beleid tonen een steeds toenemende punitieve houding ten opzichte van asielzoekers. De situatie van kinderen en gezinnen in de gemeenschap wordt besproken in termen van de uitsluiting van asielzoekers op vlak van fundamentele rechten, en specifieke issues voor alleenstaande kinderen. Nog meer schadelijk is de opsluiting van kinderen en gezinnen in detentiecentra. Nieuw onderzoek ter zake wordt onderzocht. In beide landen worden de rechten van kinderen genegeerd en worden zij ook als pionnen gebruikt in ideologische discussies. Toch handelen zij ook autonoom en illustreren ze een inclusief model van burgerschap. De rol van sociaal werkers in de wettelijke en vrijwillige sectoren wordt bekeken, en de paper besluit met een bespreking van de uitdagingen voor sociaal werk inzake het vermijden van versmelting met repressief beleid en het actief bevorderen van de mensenrechten. Summary: Although it is only a minority of displaced and persecuted people globally who seek refuge in ‘Western’ countries, they meet an increasingly hostile reception. This paper focuses on the situation facing children seeking asylum with or without their families in Britain and Australia, and the implications for children’s rights and for social work. The policy background and its racist foundations in both countries are outlined. Despite geopolitical differences, there are unnerving parallels. Legislative changes and policy complexity signal increasingly punitive attitudes towards asylum seekers. The situation of children and families in the community is discussed in terms of the exclusion of asylum seekers from basic rights, and specific issues for separated children. Even more damaging is the incarceration of children and families in detention centres, and the emerging research is explored. In both countries there is widespread flouting of children’s rights, and children also feature as pawns in ideological contests. However, they also act autonomously and illustrate an inclusive model of citizenship. The role of social workers in the statutory and voluntary sectors is considered, and the paper concludes with a discussion of the challenges for social work of avoiding collusion with repressive policies and actively promoting human rights. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1365-2206.2003.00281.x/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=29
Titel : Child Protection: An Holistic View Documenttype: artikel Auteurs: Archard, David, Auteur Uitgegeven: Australian Association of Professional and Applied Ethics (Charles Sturt University) Publicatiedatum: 2005 Tijdschrift: Australian Journal of Professional and Applied Ethics Volume 7, no 2 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:AustraliëSamenvatting: Dit artikel werd gepubliceerde in het themanummer "Children's Rights and Parents' Rights: Conflict or Coincidence?" Voor dit artikel is geen abstract beschikbaar. Summary: This article is published in the journal's special issue "Children's Rights and Parents' Rights: Conflict or Coincidence?" No abstract available for this article. Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=3032 Elektronische documenten
![]()
Australian Journal of Professional and Applied Ethics; Volume 7, no 2URL
Titel : Child Protection, Permanency Planning and Children's Right to Family Life Documenttype: artikel Auteurs: Parkinson, Patrick, Auteur Uitgegeven: Oxford University Press (New York) Publicatiedatum: 2003 Tijdschrift: International Journal of Law, Policy and the Family Vol. 17, Nr. 2 Paginering : p. 147-172 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezin:Adoptie
Gezin:Alternatieve zorg:Algemeen
Gezin:Alternatieve zorg:Pleegzorg
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:AustraliëSamenvatting: Moderne kinderbeschermingswetgeving toont een spanning aan tussen twee tegenstrijdige benaderingen. De eerste benadrukt het belang van partnerschappen met geboortefamilies in de bescherming van kinderen. De tweede benadrukt de nood die kinderen hebben aan bescherming in regelingen van alternatieve zorg, wanneer het voor hen niet veilig is om onder de zorg van hun ouders te blijven, met een bijzondere focus op adoptie. In toenemende mate worden deze beide benaderingen gezien als polen van een ideologisch spectrum, en wordt de pro-adoptiebenadering verkozen in naam van de rechten van het kind. Dit artikel onderzoekt deze elementen op basis van de ervaringen in New South Wales, Australië, waar een regeringsvoorstel om adoptie te promoten als de geprefereerde optie voor permanentie werd afgewezen. Dit voorstel werd beïnvloed door ontwikkelingen in Amerika en Groot Brittannië. Summary: Modern child protection law demonstrates a tension between two competing approaches. The first emphasizes the importance of partnership with birth families in the protection of children. The second emphasizes the need for children to have security in alternative care arrangements when it is not safe for them to remain in their parents' care, with a particular focus on adoption. Increasingly, these two approaches are seen as poles on an ideological spectrum, and the pro‐adoption approach is championed in the name of children's rights. This article explores these issues through the experience in New South Wales, Australia where a government proposal to promote adoption as the preferred option for permanency was defeated. The proposal was influenced by developments in America and Britain, and in particular, the Adoption and Safe Families Act 1997 (ASFA) (US). Link naar een elektronische bron: http://lawfam.oxfordjournals.org/content/17/2/147.abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1906
Titel : Child Protection Policy Perspectives and Reform of Australian Legislation Documenttype: artikel Auteurs: Farrell, Ann, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2004 Tijdschrift: Child Abuse Review, ISSN 1099-0852 Vol. 13, nr. 4 Paginering : p. 234-245 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Beleid:Jeugdbeleid:Algemeen
Gezondheid en welzijn:Veiligheid
Kinderen in kwetsbare situaties:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:AustraliëSamenvatting: De taak van de wetgever inzake kinderbescherming is een belangrijk thema geworden op het vlak van mensenrechten. Tevens is het een belangrijke politieke kwestie geworden in het onderwijs van en de zorg over jonge kinderen. Dit artikel onderzoekt het beleid en de wetgeving omtrent kinderbescherming in Australië en onderzoekt maatregelen die gebruikt worden om kinderen en hun kinderjaren te beschermen in contexten die als toenemend gevaarlijk worden beschouwd. Door perspectieven van kinderbescherming en kinderbevrijding naast elkaar te plaatsen, worden de beschermingsverantwoordelijkheden die in wetgeving zijn vastgelegd onderzocht in de context van voornamelijk volwassen agenda’s. Summary: Legislative responsibility for child protection has become a major theme in the international human rights arena and a major policy issue within early childhood education and care. This paper examines child protection policy and legislation in Australia and measures that are being employed to safeguard children and childhood within contexts that are seen as increasingly risky. Juxtaposing perspectives on child protection and child liberation, it examines the protective responsibilities specified in legislation in the context of predominantly adult agendas. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/car.849/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=763
Titel : Children as Citizens : Education for Participation Documenttype: boek Auteurs: Holden, Cathie, Editor ; Clough, Nick, Auteur Uitgegeven: London [U.K.] : Jessica Kingsley Publishers Publicatiedatum: 1998 Paginering : 240 p. ISBN/ISSN/EAN: 978-1-85302-566-2 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Azië & Pacific:Australië
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Europa:Verenigd Koninkrijk
Onderwijs:MensenrechteneducatieSamenvatting: De sociale, morele en culturele ontwikkeling van kinderen is een centrale zorg voor alle scholen. Dit boek toont, op basis van de stemmen van kinderen en van leerkrachten uit de parktijk, aan hoe een dergelijke ontwikkeling kan gepromoot worden via de vaardigheid van kinderen om te discussiëren, te debatteren en actief deel te nemen als jonge burgers. De verschillende auteurs uit Groot-Brittannië, Europese landen en Australië tonen hoe leerkrachten als onderdeel van dit proces het begrip van jonge mensen kunnen ontwikkelen over sociale rechtvaardigheid, mondiale verantwoordelijkheid mensenrechten en, in het bijzonder, kinderrechten. Daarenboven geven de auteurs een waardering van burgerschapseducatie met betrekking tot onderwerpen zoals fysieke beperking, economie, het klimaat, racisme en het delen van gezag in scholen. Dit boek is dus actueel in het ondersteunen van leerkrachten bij het begeleiden van kinderen tot verantwoordelijke volwassenen met sociale vaardigheden en waarden die passend zijn voor de eenentwintigste eeuw. Summary: The social, moral and cultural development of children is a central concern for all schools. This book, which draws on the voices of children and practising teachers, demonstrates how such development can be promoted through children's readiness to discuss, debate and actively participate as young citizens. The various contributors, from Britain, other European countries and Australia, show how teachers can, as part of this process, develop young people's understanding of social justice, global responsibility, human rights, and, particularly, the rights of the child. In addition, contributors offer a critical appraisal of citizenship education with regard to such issues as disability, economics, the environment, racism and power sharing in schools. The book is thus timely, supporting teachers in the education of children for life as responsible adults, with social skills and values appropriate for the twenty-first century. Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=717 A comparison of systems and outcomes for safeguarding children in Australia and Norway / Bente Heggem Kojan
![]()
PermalinkContinuing the Stolen Generations: Child Protection Interventions and Indigenous People / Douglas, Heather
![]()
PermalinkPermalinkPermalinkPermalinkEnding the Physical Punishment of Children by Parents in the English-speaking World: The Impact of Language, Tradition and Law / Saunders, Bernadette
![]()
PermalinkPermalinkExcluding students from school: A re-examination from a children’s rights perspective / Hemphill, Sheryl A.
![]()
PermalinkGeneration and Class: Young People's New, Diverse Patterns of Life and Their Implications for Recognizing Participation in Civic Society / Wyn, Johanna
![]()
PermalinkPermalink