Trefwoorden



Adolescents' Approach toward Children's Rights: Comparison among Christian, Jewish, and Muslim Children in Jerusalem / Khoury-Kassabri, Mona
![]()
Titel : Adolescents' Approach toward Children's Rights: Comparison among Christian, Jewish, and Muslim Children in Jerusalem Documenttype: artikel Auteurs: Khoury-Kassabri, Mona, Auteur ; Ben-Arieh, Asher, Auteur Uitgegeven: The Society for the Psychological Study of Social Issues Publicatiedatum: 2008 Tijdschrift: Journal of Social Issues 64 Paginering : 881–901 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Midden-Oosten:Bezette Palestijnse Gebieden
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Midden-Oosten:IsraëlSamenvatting: Door de universele ratificatie van het Verdrag van de Verenigde Naties inzake de Rechten van het Kind (IVRK) hebben gemeenschappen kinderen erkend als personen met een recht op hun eigen rechten. Deze erkenning vraagt om een grondig onderzoek naar het begrip door kinderen van rechten in het algemeen en van hun eigen persoonlijke rechten in het bijzonder. Het vraagt verder ook om een onderzoek naar de rol van de context bij de vorming van het concept “kinderrechten”. Dit onderzoek bestudeerde de benadering van adolescenten (leeftijdscategorie 12 tot 14 jaar) tegenover kinderrechten in drie etnisch- religieuze groepen: Arabisch- Christelijke, Arabisch- Islamitische en Joodse adolescenten, die in Jeruzalem wonen. De resultaten tonen aan dat de Joodse adolescenten een hogere graad van aanvaarding en steun voor kinderrechten tonen dan Arabische adolescenten, behalve in het geval van overheidsprocedures, waar Arabische adolescenten meer steun tonen. In de vergelijking tussen Moslim en Christelijk-Arabische adolescenten, tonen de resultaten bijna geen opmerkelijke verschillen. Op gelijkaardige wijze was de graad van religiositeit van de adolescenten enkel deels gerelateerd aan hun benadering van kinderrechten. De bevindingen suggesteren dat nationaliteit een belangrijke factor is bij de vorming van de benadering van de adolescenten tegenover kinderrechten. Summary: With the universal ratification of the United Nations Convention on the Rights of the Child (CRC), societies have recognized children as human beings entitled to their own rights. This recognition calls for a thorough investigation of children's understanding of rights at large and their own personal rights in particular. It further calls for an examination of the role of context in forming the concept of children's rights. This study examined adolescents' (ages 12–14) approach to children's rights among three ethnic–religious groups: Arab-Christian, Arab-Muslim, and Jewish adolescents living in Jerusalem. The results indicated that Jewish adolescents had higher agreement and support for children's rights than Arab adolescents, except in the case of children's rights in governmental procedures, where Arab adolescents were in greater support. When comparing Muslim and Christian-Arab adolescents, the results show almost no significant differences. Similarly, adolescents' degree of religiosity was only partially correlated with their approach to children's rights. The findings suggest that nationality is an important factor in the formulation of adolescents' approach to children's rights. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1540-4560.2008.00593.x/full Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=687 Affluent parents' advocacy for special-education children's rights vis-a-vis placement-committees in Israel / Gvion, Liora ; Luzzatto, Diana
![]()
Titel : Affluent parents' advocacy for special-education children's rights vis-a-vis placement-committees in Israel Documenttype: artikel Auteurs: Gvion, Liora, Auteur ; Luzzatto, Diana, Auteur Uitgegeven: Thousand Oaks [USA] : SAGE Publications Publicatiedatum: 2008 Tijdschrift: Education, Citizenship and Social Justice, ISSN 1746-1979 Vol. 3, nr. 2 Paginering : p. 147-166 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderen in kwetsbare situaties:Kinderen met een beperking
Kinderrechten (algemeen):Participatie:Participatie aan beleid
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Midden-Oosten:Israël
Onderwijs:AlgemeenSamenvatting: Dit artikel focust op de strategieën die Israëlische ouders van kinderen met hoog functionerende communicatiestoornissen toepassen in hun onderhandelingen met gemeentelijke plaatsingscommissies, om hun recht om volledig betrokken te worden in zaken die het schoolgaan van hun kinderen betreffen te realiseren. Daar de kinderen vanwege hun beperking niet zelf kunnen opkomen voor hun rechten, komt deze taak bij de ouders terecht. Het artikel beweert dat de ouders in de onderhandelingen alternatieven inbrengen voor het professionele discours dat typisch is voor de werkcultuur van het comité. Het alternatieve discours is gebaseerd op het zelfbewustzijn van de ouders over hun cultureel kapitaal en hun begrip van de democratische cultuur, wat hun begrip versterkt van de verplichting van de stedelijke ambtenaren om hen onderwijsfaciliteiten te geven die aansluiten bij hun wereldbeeld. Dit onderzoek maakt een onderscheid tussen formele en informele handelingsstrategieën die ertoe bijdragen om de ouders om te vormen van passieve subjecten die de beslissingen van de comités aanvaarden naar actieve individuen die weerbaarheid tonen. Summary: This article focuses on the strategies that Israeli parents of children with high functioning communication disorders apply in their negotiations with municipal placement-committees, in order to realize their right to be fully involved in matters concerning their children’s schooling. The article’s claim is that the parents introduce into the negotiation process alternatives to the professional discourse inherent in the committee’s working culture. The alternative discourse rests on the self-awareness of the parents to their cultural capital and their understanding of a democratic culture, which reinforces their perception of city officials’ duties to grant them educational services which accord with their world view. This study distinguishes between formal and informal strategies of action that assist the parents turning from passive subjects who accept the committee’s decisions into active individuals who establish a culture of resistance. Link naar een elektronische bron: http://esj.sagepub.com/content/3/2/147.short Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=749 An Ecological Approach to Children's Rights and Participation: Interrelationships and Correlates of Rights in Different Ecological Systems / Ben-Arieh, Asher
![]()
Titel : An Ecological Approach to Children's Rights and Participation: Interrelationships and Correlates of Rights in Different Ecological Systems Documenttype: artikel Auteurs: Ben-Arieh, Asher, Auteur ; Attar-Schwartz, Shalhevet, Auteur Uitgegeven: Hoboken [USA] : Wiley-Blackwell Publicatiedatum: 2013 Tijdschrift: American Journal of Orthopsychiatry Vol. 83 No. 1 Paginering : 94–106 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Kinderrechten (algemeen):Participatie:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Midden-Oosten:IsraëlSamenvatting: De huidige kennis legt nadruk op ofwel een ontwikkelingskader of een cultureel/contextueel theoretisch kader om de benaderingen van kinderen ten opzichte van concepten zoals rechten en participatie te begrijpen. Deze studie, die werd uitgevoerd onder 1753 Israëlische adolescenten (leeftijd tussen 15 en 17 jaar), maakt daarentegen gebruik van een socio–ecologisch perspectief om de rechten en participatie van kinderen te begrijpen. Er wordt onderzoek gedaan naar de manier waarop adolescenten omgaan met hun rechten en participatie op 4 ecologische niveau’s — familie, school, gemeenschap en het grotere socio–politieke systeem — en naar een aantal mogelijke correlaties tussen kind, familie en de maatschappij. Er wordt ook aandacht geschonken aan de verschillende interacties tussen sommige van deze correlaties. De bevindingen tonen aan dat verschillende correlaties ook op verschillende manieren verbonden zijn met de verschillende ecologische cirkels. Dit onderzoek toont ook aan dat het gebruik van een ecologisch kader om te begrijpen hoe kinderen omgaan met rechten en participatie, al een eerste stap in de goede richting is om kinderrechten en participatie te bevorderen. Summary: Current knowledge emphasizes either a developmental or a cultural/contextual theoretical framework for understanding children's approaches to the concepts of rights and participation. This study, carried out among 1,753 Israeli adolescents (ages 15–17), uses a socioecological perspective instead to understand children's rights and participation. It examines adolescents' approaches to their rights and participation at 4 ecological levels–family, school, community, and the larger sociopolitical system–as well as a number of possible child, family, and societal correlates. It also looks at the interactions between some of these correlates. The findings show that different correlates have different links with various ecological circles. This study shows that employing an ecological framework to the efforts to understand children's approaches to rights and participation is a first step in the right direction for fostering children's rights and participation. Link naar een elektronische bron: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/ajop.12003/abstract Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1322
Titel : Children of illegal migrant workers: Life circumstances and mental health Documenttype: artikel Auteurs: Meir, Yael, Auteur ; Slone, Michelle, Auteur ; Lavi, Iris, Auteur Uitgegeven: Amsterdam [Nederland] : Elsevier Publicatiedatum: 2012 Tijdschrift: Children and Youth Services Review Vol. 34, No. 8 Paginering : p. 1546–1552 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Gezondheid en welzijn:Algemeen
Kinderen in kwetsbare situaties:Migratie:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Midden-Oosten:IsraëlSamenvatting: Een groeiend aantal kinderen van illegale migrantenwerkers hebben wereldwijd een debat opgestart. Verplicht om zichzelf te verbergen in hun gastland, is er weinig geweten over de ontwikkelings- en psychologische kenmerken van deze kinderen, die opvallend weinig bestudeerd zijn. Deze nood erkennend, wordt er een studie gepresenteerd die data verzamelde over de bevolking in Israël. Het beleid inzake migrantenwerkers in Israël heeft geleid tot een omvangrijke groep van kinderen zonder wettelijke status. Blootstelling aan negatieve levensgebeurtenissen en mentale gezondheidsindicatoren werden vergeleken voor drie groepen van kinderen (N=68) die geboren werden in Israël en leven in zuidelijk Tel Aviv, kinderen van illegale migranten van Afrika en de Fillipijnen en een controlegroep bestaande uit kinderen van legale migranten uit Bukhara. De bevindingen tonen aan dat er significante verschillen tussen de groepen bestaan in verband met de etnische identiteit en de blootstelling aan traumatische levensgebeurtenissen. Er traden geen verschillen op bij de emotionele problemen en gedragsproblemen. Er werd een directe relatie gevonden tussende impact van hoge gebeurtenissen in het leven en de zelfperceptie van emotionele problemen, gedragsproblemen en sociale moeilijkheden. Enkel voor de Bukharigroep waren de de gebeurtenissen gerapporteerd door het kind over de lage of hoge negatieve levensgebeurtenissen op directe wijze gerelateerd met de rapportering van de leerkrachten van de gedragsproblemen van de kinderen. Summary: A growing population of children of illegal migrant workers has produced public debate worldwide. Obliged to conceal themselves in the host country, little is known about these children's developmental and psychological characteristics which have been strikingly understudied. Recognizing this need, a study collecting data about this population in Israel is presented. Israel's migrant worker policy has led to a sizable population of children without legal status. Exposure to negative life events and mental health indicators were compared for three groups of children (N = 68) born in Israel, living in South Tel Aviv, children of illegal migrants from Africa and the Philippines and a control group of legal immigrants' children from Bukhara. Findings showed significant group differences on ethnic identity and traumatic life events exposure. No differences emerged on emotional and behavioral difficulties. A direct relation was found between high life events impact and self-perception of emotional, behavioral and social difficulties. Only for the Bukhari group, child-report of low or high negative life events impact was directly related to teacher-report of children's behavioral difficulties. Accumulation of empirical data about this hidden population is crucial for international decisions regarding their status, rights and care. Link naar een elektronische bron: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0190740912001661 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1472 Corporal Punishment of Children in Israel: A New Trend in Secular and Religious Law / Kaplan, Yehiel S.
![]()
Titel : Corporal Punishment of Children in Israel: A New Trend in Secular and Religious Law Documenttype: artikel Auteurs: Kaplan, Yehiel S., Auteur Uitgegeven: Leiden [Netherlands] : Martinus Nijhoff Publishers Publicatiedatum: 2006 Tijdschrift: The International Journal of Children’s Rights, ISSN 0927-5568 Vol. 14, No. 4 Paginering : 363–421 Taal : Engels (eng) Trefwoorden: Justitie:Kindvriendelijke justitie
Kinderen in kwetsbare situaties:Geweld / uitbuiting:Algemeen
Kinderrechten (inter)nationaal:Landen en regio's:Midden-Oosten:IsraëlSamenvatting: Israël paste een aantal nieuwe wettelijke doctrines toe met betrekking tot kinderen in Israël: het belang van het kind, beginselen van het VRK en de grondwet, i.e. menselijke waardigheid en vrijheid. Deze paper toont aan dat er een belangrijke trend in het Joodse Recht bestaat, nl. de grote uitzondering dat lijfstraffen worden toegestaan in bijzondere en onregelmatige omstandigheden. Er bestaan graduele, maar tevens constante pogingen om de significantie te versterken van ouders en opvoeders die aangename en niet–gewelddadige manieren van onderwijs verkiezen. Er bestaat ook een nieuwe trend in de Joodse rechtbanken in Israël, waarbij men erkenning verleent aan de interpretatie van sociale werkers en psychologen met betrekking tot het concept van het belang van het kind. De Joodse Wetgeving zou zich nauwer moeten verbinden (en kan dit ook) om alle vormen van lichamelijke straffen af te schaffen. Summary: Israel implemented some new legal doctrines concerning children in Israel: best interest of the child, principles of the CRC and basic law, i.e. human dignity and liberty. This paper shows that there exists a major trend in Jewish Law, which consists of a major exception that allows corporal punishment in special and irregular circumstances. There is a gradual yet constant attempt to increase the significance of parents and educators who prefer pleasant and non–violent means of education. Also, a new trend in Jewish law courts in Israel is emerging, which grants validity to the interpretation of social workers and psychologists of the concept of the best interest of the child. The Jewish Law should and can shift closer to abolishing all forms of corporal punishment. Link naar een elektronische bron: http://booksandjournals.brillonline.com/content/10.1163/157181806779050177 Vaste link: http://www.kekidatabank.be/index.php?lvl=notice_display&id=1280 Discipline Methods within the Israeli Education System: Arab and Jewish teachers’ Attitudes / Khoury-Kassabri, Mona
![]()
PermalinkNarratives of care leavers: What promotes resilience in transitions to independent lives? / Refaeli, Tehila
![]()
PermalinkSocial workers’ recommendations on the non-custodial father’s visitation rights with his preschool children / Cohen, Orna
![]()
PermalinkPermalinkThe psycho-social needs of the Palestinian prisoners’ wives and children and their ability for adaptation / Shehadeh, Amer
![]()
Permalink